• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wykolejeniu się tramwaju. Awarie to chleb powszedni

Arnold Szymczewski
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
W związku z wykolejeniem tramwaju została powołana specjalna komisja. W związku z wykolejeniem tramwaju została powołana specjalna komisja.

Choć wtorkowe wykolejenie się tramwaju w Gdańsku wyglądało bardzo niebezpiecznie, na szczęście nikt w nim poważnie nie ucierpiał. Do podobnych zdarzeń - choć nie tak spektakularnych - dochodzi co kilka tygodni. Rocznie ok. 30 razy.



Przypomnijmy: we wtorek przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska doszło do wykolejenia tramwaju linii nr 2. Ponad siedem godzin trwało usuwanie skutków wypadku i stawianie pojazdu na szyny. Po wszystkim odjechał bez dodatkowego napędu do zajezdni we Wrzeszczu.

Czytaj także: Wykolejony tramwaj usunięto ze skrzyżowania

Co spowodowało wypadek tramwaju? Zbada to komisja



Dzień po zdarzeniu powołano komisję, która zbada przyczyny wypadku. W jej skład wchodzą przedstawiciele Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o., Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

"Zespół zbada przyczyny wykolejenia tramwaju, przedstawi raport na ten temat prezydentowi Gdańska oraz sformułuje wnioski mające zapobiec podobnym przypadkom w przyszłości - czytamy w informacji prasowej z Urzędu Miejskiego w Gdańsku."

- Od ustaleń komisji będzie też zależało, kto pokryje koszty naprawy. Po zakończeniu postępowania komisji i dochodzeniu policji będzie można przystąpić do naprawy uszkodzeń w tramwaju - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.

Tramwaj czeka na naprawę do czasu wyjaśnienia sprawy



Bo choć po wypadku tramwaj odjechał samodzielnie do zajezdni, nie oznacza to, że nie wymaga naprawy. Została w nim uszkodzona m.in. przednia oraz boczna szyba, a także przedni zderzak. Od wyniku prac komisji zależy, z czyjej polisy OC sfinansowany zostanie remont.

Akcja wstawianie tramwaju na tory

W ubiegłym roku gdańskie tramwaje wykolejały się ponad 30 razy, z czego większość zdarzeń obejmowało wykolejenie jednego tylko wózka w pojeździe, co oznacza zwykle kilkunastominutową akcję naprawczą i tyle samo trwającą przerwę w ruchu.

Do tego trzeba jeszcze doliczyć stłuczki i awarie, których było już znacznie więcej. W roku 2017 podobnych zdarzeń, z udziałem tramwajów i autobusów, było w Gdańsku 618.

- 70 proc. z tych zdarzeń nie było zawinionych przez kierowców autobusów i motorniczych tramwajów - podkreśla Alicja Mongird.
W Gdyni nieco trudniej jest ustalić, ile kolizji w roku miały miejskie autobusy i trolejbusy, gdyż przewoźników współpracujących z ZKM jest ośmiu i każdy z nich prowadzi oddzielną dokumentację. Poza tym trolejbus czy autobus dużo łatwiej jest usunąć z miejsca wypadku niż wykolejony czy uszkodzony tramwaj, który czasem paraliżuje miasto na kilka godzin.

- Połowa z trolejbusów jeżdżących po Gdyni ma dodatkowe zasobniki energii, które umożliwiają poruszanie się bez sieci trakcyjnej i w razie chwilowej awarii zasilania lub kolizji czy też wypadku, którego skutkiem jest zatarasowanie trasy przejazdu, mogą one swobodnie ominąć krytyczne miejsce. Wynikające z umów przewozowych bardzo rygorystyczne w Gdyni kary za niewykonywanie usług przewozowych lub wykonywanie takich usług pojazdami z widocznymi śladami pokolizyjnymi powodują, że operatorzy bardzo szybko przywracają pojazdy do ruchu i likwidują wszelkie szkody - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Miejsca

Opinie (155) 7 zablokowanych

  • ale jakieś 10-15 lat temu było dosyć dobrze, co się stało? (2)

    dlaczego ludzie żle zarządzający jeszcze są tam?

    • 24 3

    • Bylo gorzej, tylko dostep do informacji mniejszy. Przeciez 15 lat temu kolo potrafilo odpasc od nowego autobusu i zabic przypadkowego kierowce...

      • 3 3

    • 10-15

      Było było pomyśl przyszedł jeden co chce szybko kasę nabić do kieszeni przecież czas się kończy

      • 3 0

  • gromadzki jak zwykle powiedział co wiedział

    skąd wy go wyskrobaliście . mam nadzieję , że nie z gdańska

    • 5 6

  • (1)

    Zabawnie wyglądają na filmie ci strażacy próbujący narzucić tramwaj na tory. Czy to nie niebezpieczne?

    • 7 2

    • Również to zauważyłem...co oni tam chcieli zrobić, kto im takie polecenie kazał wykonać...nie wygląda to bezpiecznie ani profesjonalnie...

      • 0 1

  • zapytajmy o prędkość

    Czy wiadomo z jaka prędkością tramwaj ze zdjęcia jechał w chwili zdarzenia? Bo raczej nie 15km/h jal na znaku stoi...

    • 17 1

  • a dzis awaria na Chelmie o 6.30 to ch.....??????? (1)

    • 22 0

    • Ze wpisu bije poziom kultury typowego chełmaka. Chełm to obecnie najgorsza dzielnica, pełna dresiarni i prostactwa.

      • 5 7

  • Nie ma kasy na utrzymanie, ake wywalic 9 mln zł przed wyborami i każdego roku już jest.

    • 15 3

  • Tramwaj samodzielnie dojechał do zajezdni ZE ZBITĄ SZYBĄ PRZY POLICJI?! (4)

    Taki pojazd od razu po kolizji powinien mieć według prawa zakaz dalszej jazdy, policja przecież była na miejscu i pozwoliła na coś takiego?
    Jest tu jakiś prawnik, który znajdzie podstawę prawną?!

    • 8 21

    • (1)

      Czyli według Ciebie miał się teleportować do zajezdni?

      • 11 2

      • Powinni go zepchnąć,

        • 1 0

    • Zbita szyba

      Masz zupełnie rację powinien być ściągany na układy niema rady reszty domyśl się

      • 3 0

    • i ty durniu masz prawa wyborcze.

      trwoga.

      • 2 0

  • No cóż. Komuna upadła 30 lat temu. (1)

    W tabor domorośli kapitaliści jeszcze inwestowali, bo musieli,ale w infrastrukturę już niewiele. A ta się posypała. To samo będzie za chwilę w energetyce. Niektóre linie wysokiego napięcia mają 60 lat. Jak myślicie, kiedy rdza dokończy konsumpcję staruszków ? Pewnie wtedy powołamy sztab kryzysowy obradujący przy świecach i będzie wesoło.

    • 21 1

    • Hahaha,smutne,ale prawdziwe . Dlatego gdy ktos spojrzy na podobne do siebie wielkościowe miasta w Polsce i na Ukrainie czy w Polsce i Rumunii to aż tak wielkiej różnicy nie ma. Paradoks to np Pendolino,niedosc,ze nie moze nigdzie jechać z duża prędkością przez tory to jeszcze włoskie ,droższe stolec . A bydgoska Pesa robi jedne z najlepszych i jest Polska fabryka...

      • 2 2

  • Na szczęście dostęp do loży VIP na stadionie Energa wierchuszka GAiT ma nieutrudniony... zadaje się, ze wyrok zapadł w tej sprawie i trzeba podać do publiczne wiadomości ile to to kosztuje nas podatników!

    • 21 1

  • Ślepy

    Jak dla mnie to trzeba zrobić szyny i tory, tak jak PKP. Wtedy będzie OK. Dziękuję

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane