• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg-pomnik jest młodszy od nadal jeżdżącej SKM-ki

Maciej Naskręt
18 lipca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r. Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r.

9 września 1971 r. ukazał się album "Imagine" Johna Lennona. Dzień później wyjechała na tory najstarsza w SKM-ce kolejka, która służy pasażerom do dziś i ma więcej lat "na karku" niż pociąg-pomnik ustawiony kilka dni temu w bazie SKM.



Czy przeszkadza ci wiek taboru kolejowego, którym podróżujesz?

Niedawno kolejarze ze spółki SKM informowali o zamontowaniu przy hali napraw pociągu-pomnika. Przypomnę, że była to kabina składu pociągu serii EW-58 z 1979 r. Wydawać by się mogło, że montaż kolejowego pomnika to taka gruba kreska - koniec epoki. Niewielu jednak wie, że pomnik nie był i nie jest najstarszym składem w barwach trójmiejskiego przewoźnika.

10 września 1971 w lokomotywowni dzisiejszej SKM-ki pojawił się nowy skład serii EN-57 o numerze 838 i pozostaje z nami do dzisiaj. O mały włos w 1999 r. ogień strawiłby go w całości. Na szczęście spłonęło tylko jedno czoło pociągu, więc kolejarze postanowili znaleźć wagon zastępczy z innej jednostki, a ta powstała w 1969 r.

Skład o numerze 838, choć już nie jest oryginalny, ma się dobrze i pewnie przejedzie jeszcze wiele kilometrów po trójmiejskich torach. Musi jednak wcześniej przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019. Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019.
Dodajmy przy okazji, że pociąg-pomnik z 1979 r. był (zanim go pocięto) jeszcze "mężczyzną pełnym wigoru" w porównaniu do innego składu Przewozów Regionalnych (dzisiaj PolRegio) na Pomorzu. Tam najstarszej elektrycznej kolejce - chodzi o EN-57 nr 646 - stuknęło 50 lat pod koniec czerwca. Należy więc szczerze gratulować jej takiej "kondycji".

Kolejarzom z Polregio i SKM pozostało jedynie zasugerować, by podnieśli ceny biletów we wspomnianych składach. Przecież to już pociągi retro. Turyści słono płacą za podróże tego typu składami m.in. po Polsce. Zwrócą się wreszcie wysokie koszty eksploatacji.

I choć spostrzeżenia wywołują uśmiech, to mnie bardzo martwią. Dlaczego? Stan taboru przewoźników z Pomorza pokazuje, że pasażerowie kolei podróżują tutaj najstarszymi składami w Polsce.

Najnowszy, czyli jeden z dwóch pociągów Impuls w barwach SKM

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • SKM ma być koleją metropolitarną - obsługującą mieszkańców metropolii, a pan prezes Lignowski realizuje swoje durne ambicje (1)

    Podnosi ceny biletów by finansować zakup taboru do Słupska.

    • 23 1

    • Tam powinno polergio jezdzic a tabor powinni miec z Urzędu M.

      • 2 0

  • W jaki sposob "Ewka"

    • 2 2

  • W jaki sposob "EW-ka" moze byc "mezczyzna pelnym wigoru ? Czy Ktos potrafi mnie odpowiedziec ? (3)

    • 13 2

    • To mniej więcej tak jak z posłanką Grodzką .

      • 6 1

    • jest transwestytą

      • 1 0

    • Czepiasz sie

      • 1 0

  • W tosce o ekologie i walkę ze smogiem i ponoć na wymianę antycznych składów w kwietniu skm uraczyła nielicznych wytrwałych i nie mających innych środków lokomocji podwyżką cen ponad 9% i chyba to dlatego że już w cene wchodzi podróż zabytkowymi pojazdami, których rok produkcji czasem jest koło podwójnych drzwiach na tabliczce i jeszcze jeździ z skład 1967.
    Niestety dzisiejsze horrendalne ceny nie są adekwatne do świadczonych usług starymi rozwalającymi się brudnymi składami i wielokrotnie dojechanie tym czymś zgodnie z rozkładem graniczy z cudem

    • 21 0

  • Urząd Marszałkowski (4)

    niewiele robi w kwestii rozwoju SKM jako kolei aglomeracyjnej.
    Powinien dążyć do przejęcia SKM, ale to pan Struk musiał by się wykazać przecież

    • 15 3

    • widać,że post z SKM (1)

      bo tam jak nie wina wypadku "z człowiekiem" to wina Urzędu Marszałkowskiego

      • 2 1

      • Co chcesz przez to powiedziec?

        • 1 0

    • (1)

      Akurat UM i SKM srednio powiazane.

      Za to Polregio i UM juz tak.

      • 1 2

      • są powiązane
        skm - 11% udziałów Urzędu Marszałkowskiego
        polregio - 7%

        • 1 1

  • Zdjęcie bomba! (1)

    Jedzie rupieć, obok powyginane szyny, słupy trakcyjne trzymające się na rdzy, w tle kładka nad torami w podobnym stanie jak reszta. Oto obraz pomorskiej kolei.

    • 31 4

    • Marszałku czas obudzic sie z letargu i powolac swoja wlasna nowoczesna spolke kolejowa.
      A skmke odkupic.

      • 2 1

  • prezes i (1)

    dyrektorzy sa starsi......

    • 13 0

    • Przez lata rozwinął sie niedazim.

      • 1 0

  • Stare lepsze często od nowego

    i przeżyją nowsze konstrukcje kilka razy technicznie rzecz ujmując.
    To samo jest z autami - starsze lepsze od tych nowych jednorazówek z zaprogramowanym w fabrykach czasem funkcjonalności. (Teoria planowego postarzania produktów (ang. planned obsolescence).

    • 12 5

  • Pan redaktor (1)

    nie rozróżnia końca epoki produkcji EW od EN i idei upamiętnienia zespołu trakcyjnego produkowanego wyłącznie do ruchu aglomeracyjnego jakim cechowało się trójmiasto i - być może gdyby doszło do skutku - KRR czyli kolejowy ruch regionalny na górnym Śląsku.

    • 6 5

    • EW , jednostka dostosowana wyłącznie do wysokich peronów

      EN jednostka dostosowana do niskich i wysokich peronów ,
      produkowano je jednoczesnie
      ( oczywiście zależy którą serię)

      • 2 0

  • Ale mamy atrakcje turyści będą do nas walić jeszcze częściej

    w końcu jako jedyni mamy Minionki na torach :P

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane