- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Pociągi na Oruni za bardzo hałasują. Czy będą musiały zwolnić?
Mieszkańcom Oruni przeszkadza hałas przejeżdżających blisko ich domów pociągów. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku, po badaniach, przyznała im rację - normy hałasu są przekroczone. Czy teraz pociągi będą musiały zwolnić na wjeździe do Trójmiasta?
Po otrzymaniu skargi RDOŚ zlecił dokonanie pomiarów emisji hałasu akredytowanemu laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku.
- Po stwierdzeniu przekroczenia dopuszczalnych poziomów emisji hałasu w porze dnia i porze nocy w punkcie pomiarowym zlokalizowanym przy ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, rozpoczęło się postępowanie administracyjne RDOŚ w przedmiocie wydania decyzji nakładającej na zarządzającego obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia - mówi Sławomir Sowula, rzecznik prasowy RDOŚ.
Zmierzony poziom wynosił odpowiednio 67,4 dB w porze dnia i 66,6 dB w porze nocy, co stanowi przekroczenie standardów akustycznych, określonych dla terenu w rejonie ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, odpowiednio o 2,4 dB w porze dnia oraz 10,6 dB w porze nocy.
Pojechaliśmy w poniedziałek ok. godz. 14 na ul. Zawiejską, by porozmawiać z mieszkańcami ze wspomnianej ulicy. Niestety we wspomnianym domu nr 139 nikogo nie było. Podobnie było w przypadku sąsiednich domów.
Czytaj też: Za 3 lata pociągiem z Trójmiasta na Okęcie?
RDOŚ: kolejarze zdecydują o tym, jak zmniejszyć hałas
Dalsze kroki w kwestii hałasu pochodzącego spod kół pociągów leżą teraz w gestii zarządcy linii - spółki PKP Polskie Linie Kolejowe - która ma w tym zakresie dość sporą dowolność.
- Nie wskazaliśmy sposobu ograniczenia oddziaływania akustycznego - tj. nie nałożyliśmy obowiązku postawienia np. ekranów akustycznych. Przepisy nie wskazują wprost rozwiązania, które ma doprowadzić do ograniczenia oddziaływania, lecz należy zastosować właściwe rozwiązania technologiczne lub organizacyjne, które doprowadzą do osiągnięcia wyznaczonego celu - mówi Sowula.
Zadaniem RDOŚ, po wdrożeniu rozwiązań zapobiegających hałasowi, będzie ponowne skontrolowanie, czy rozwiązania przyniosły efekt.
Obecnie strony w ramach postępowania mają możliwość wypowiedzenia się. Dopiero po analizie stanowisk, RDOŚ może wydać decyzję nakładającą na zarządzającego linią kolejową nr 9 (Warszawa Wschodnia Osobowa - Gdańsk Główny) obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko.
Czytaj też: Nowe wiadukty na Oruni zmienią ruch
Co zrobią kolejarze?
Kolejarze mają wiele sposobów na radzenie sobie z hałasem. Najprostszym jest ograniczenie prędkości pociągów. Rozwiązanie to można wprowadzić niemal od zaraz, bowiem nie generuje dodatkowych środków, jednak będzie z pewnością kłopotem dla pasażerów.
Są też inne rozwiązania, ale wymagają one uruchomienia dodatkowych środków finansowych. To m.in. wymiana stolarki okiennej, podkładów, czy postawienie ekranów akustycznych przy torach.
Spółka PKP PLK w czerwcu 2017 r. wykonanie szeregu pomiarów hałasu. Jest to wymogiem w pozyskanej 14 marca 2007 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji linii kolejowej na odcinku Pruszcz Gdański - Gdańsk Południowy.
Jeden z punktów pomiarowych zlokalizowano przy zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej przy ul. Zawiejskiej. Wykonawca jest już na końcowym etapie obliczeń akustycznych mających na celu ocenę stopnia skuteczności zastosowanych rozwiązań ograniczających hałas.
- Jeżeli przekroczona zostanie dopuszczalna wartość poziomu hałasu, wykonawca ma obowiązek przedstawienia nam wariantów dodatkowych rozwiązań ograniczających wpływ hałasu na środowisko i uwzględniających takie parametry jak trwałość, estetykę, bezpieczeństwo ruchu kolejowego, aspekty społeczne, koszty inwestycyjne oraz koszty utrzymania. Po otrzymaniu kompletnego opracowania, PLK przekażą dokument do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku - mówi Karol Jakubowski z PKP PLK.
Przebudowa za pół miliarda złotych
Dlaczego mieszkańcy mogli domagać się lepszej ochrony przed hałasem pochodzącym z linii kolejowej? W Gdańsku, a w zasadzie na obszarze LCS Gdańsk, remontowano w latach 2011-2014 linię dalekobieżną o długości ok. 22 kilometrów. Prace prowadzono między Pruszczem Gdańskim i stacją Gdańskiem Oliwa, w tym także na Oruni.
Mieszkańcy mieli mieć zapewnioną ochronę akustyczną po oddaniu inwestycji. Tak się jednak nie stało, a jeśli normy hałasu po jej wykonaniu są przekroczone, zgodnie z prawem należy temu zapobiec.
Podkreślmy, że tory w Gdańsku przebudowano nakładem ok. 589,33 mln zł brutto. W sumie zmodernizowano ponad 60 km torów szlakowych i stacyjnych. Wymieniono także 75 km sieci stacyjnej. Przebudowano także 8 peronów.
Opinie (224) 6 zablokowanych
-
2018-01-09 15:23
podkłady pod tory
Kiedyś stosowano drewniane podkłady pod tory które były cichsze, ale mniej trwałe, dziś stosuje się betonowe podkłady które są głośne.
- 7 1
-
2018-01-09 19:35
Takie czasy tacy ludzie !
Że jesteśmy coraz wygodniejsi ale te pociągi nie jeżdżą od wczoraj ludzie ż tego co widzę budują się teraz blisko lotniska teraz będą może i samoloty wolno latać tylko żeby nie wolno i nisko (: szkoda że ja mieszkam też przy ulicy bo mi samochodu też walczą i co mam im kazać żeby jeździli rowerami ?!
- 3 5
-
2018-01-09 22:19
Dom ten stoi tam krócej niż tą trasą jeżdżą pociągi, a nagle komuś zaczął przeszkadzać hałas. (1)
Zapewne pojawili się tam nowi mieszkańcy, którzy odziedziczyli posesję albo ją kupili i stąd problem.
Przez pewien okres życia (7 lat) mieszkałem przy samych torach w Sopocie i tylko na początku było to faktycznie uciążliwe, szczególnie w nocy. Potem się tak przyzwyczaiłem, że wogóle mi to nie przeszkadzało.- 6 6
-
2018-01-12 18:12
Bez porównania. Inna prędkość i brak trąbienia po 100 razy dziennie (nie ma Sopot przejazdów kolejowych w poziomie szyn przed którymi każdy pociąg zobligowany jest trabić)
- 3 1
-
2018-01-09 22:22
Tunel dzwiekoszczelny
Moze lepszym rozwiazaniem aby mieszkanca Oruni nie przeszkadzaly dzwieki to pora zainwestowac w sciany dzwiekoszczelne... to zmiejszy klopot mieszkanca tak jak opoznienia pociagow przez zwalnianie...
- 6 1
-
2018-01-09 23:11
Bo tutaj się żyje...
De-spa-si-to... tu czas płynie inaczej i wszystko zwalnia....
- 3 4
-
2018-01-09 23:36
"Pojechaliśmy porozmawiać z mieszkańcami w poniedziałek ok. 14. Niestety nikogo nie zastaliśmy". Hmm, ciekawe dlaczego...?
- 5 2
-
2018-01-10 00:22
Pociągi powinny zwolnić
Niezależnie od interpretacji opiniotwórczych czytelników tego portalu uważam, że zredukowanie prędkości pociągów na wjeździe do miasta załatwi problem hałasu. Mam na myśli również entuzjastyczne trąbienie maszynistów na wysokości Oruni co słychać aż na Chełmie.
Mało! Przejazd na Oruni ma na koncie masę wypadków. To również opowiada się za zmianą prędkości. Ekrany dźwiękochłonne? Był projekt. PKP olało temat 4-5 lat temu.
P.S. Nie każdy mieszkaniec Orunii stoi za rogiem i czeka na Waszą torebkę.
Więcej taktu.- 6 4
-
2018-01-10 01:11
Idiotyczna ankieta
Panie Macieju ...
" Czy hałas w mieście jest dla Ciebie problemem ?
Odp : Nie, ale przyzwyczaiłem się do niego. "
Skoro NIE jest problemem to do czego miałem się przywyczaić ?- 4 0
-
2018-01-10 02:39
Niech zwolnią
Niech zwolnią i zamiast szlabanów postawią płot bo przy mniejszych prędkościach nigdy się nie wydostaniemy z naszej dzielnicy szlabany wtedy zamiast 13 godzin dziennie będą zamknięte 18 :)
- 3 3
-
2018-01-10 04:54
Halas
Moze ńie mam racji ale wydaje mi sie ze tory kolejowe sa tam" od zawsze" zatem to nie kolejarze a ci , którzy wybudowali tam domy powinni , skoro im za głośno, zainstalować ekrany. Nie chce tu nikogo bronić ale bądźmy uczciwi wobec siebie.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.