• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi w Gdyni stanęły po nieuprawnionym sygnale radio-stop

ms
29 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (296)
aktualizacja: godz. 14:33 (29 sierpnia 2023)
We wtorek rano dwukrotnie nadano nieuprawniony sygnał radio-stop, który na kilka minut wstrzymał ruch sześciu  pociągów na stacji Gdynia Główna. We wtorek rano dwukrotnie nadano nieuprawniony sygnał radio-stop, który na kilka minut wstrzymał ruch sześciu  pociągów na stacji Gdynia Główna.

Nieuprawniona osoba wysłała dwa sygnały radio-stop, automatycznie zatrzymując pociągi w obrębie stacji Gdynia Główna. Do zdarzenia doszło o godz. 6:11 i 6:41 we wtorek, 29 sierpnia 2023 r. Wstrzymało to ruch w sumie sześciu pociągów: zarówno osobowych, jak i towarowych.





Aktualizacja, godz. 14:33

Komunikat PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dzisiaj do godziny 13:00 na sieci kolejowej w Polsce odnotowano nieuprawnione użycie sygnału radio stop w woj. łódzkim, mazowieckim, opolskim i pomorskim. Nie było zagrożenia dla pasażerów. W wyniku nieuprawnionego użycia sygnału radio stop zatrzymanych zostało łącznie 25 pociągów (średnie opóźnienie pociągu to 7 minut). Wszystkie przypadki zostały zgłoszone do odpowiednich służb, których zadaniem jest ustalenie okoliczności.

Obecnie sieć kolejowa jest przejezdna. Linie kolejowe są stale monitorowane. Działa zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, który w przypadku wystąpienia utrudnień na sieci ma zapewnić sprawną komunikację.

Każde użycie sygnału radio stop jest weryfikowane przez zarządcę infrastruktury. W przypadku podejrzenia nieuzasadnionego użycia sygnału przez osoby z zewnątrz informowane są właściwe służby. Zarządca infrastruktury weryfikuje, czy możliwe jest zmodyfikowanie elementów systemu radio stop i procedur jego uruchamiania w celu skomplikowania uruchomienia systemu z zewnątrz.

Odebranie sygnału radio-stop skutkuje natychmiastowym zatrzymaniem wszystkich pociągów, których radiotelefony pracują na danej częstotliwości. Powoduje on automatyczne zatrzymanie składów na niedużym obszarze.

System radio stop nie jest częścią systemu sterowania ruchem kolejowym. Są to niezależne systemy, każdy o innych zabezpieczeniach. System sterowania ruchem kolejowym jest bezpieczny. Urządzenia radiołączności nie są w stanie zmieniać położenia zwrotnic, semaforów i działania urządzeń sterowania ruchem, dlatego nieuprawnione użycie systemu radio stop nie wpływa na poziom bezpieczeństwa ruchu.

Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.



O sprawie poinformowało jako pierwsze Radio Gdańsk.

Kto stoi za wysyłaniem sygnałów radio-stop?

Jak działa kolejowy system radio-stop?



Radio-stop to system zabezpieczenia ruchu kolejowego w Polsce. Polega on na wysłaniu przez radio sygnału złożonego z trzech następujących po sobie tonów o różnej częstotliwości (sygnał A 1r). Dociera do wszystkich pociągów znajdujących w podobnej lokalizacji. Po odebraniu go przez instalację radiową w lokomotywie automatycznie uruchomia się hamulec bezpieczeństwa w pociągu.

Sygnał ma za zadanie zatrzymać pociągi w awaryjnej sytuacji, gdy na przykład omyłkowo zostały skierowane na niewłaściwy tor.

Ponieważ system jest stary i ma charakter analogowy, jego "złamanie" jest stosunkowo proste. Wystarczy nadajnik o wartości kilkuset złotych, wiedza na temat częstotliwości używanych na kolei oraz dostęp do sekwencji sygnałów, które trzeba wysłać drogą radiową. Co ciekawe, instrukcja o kompozycji sygnału jest jawna i powszechnie dostępna.

Rozkład jazdy SKM



Wysyp nieuprawnionych sygnałów radio-stop w ostatnich dniach



Od kilku dni media informują o kolejnych tego typu wydarzeniach w całej Polsce.

W piątek w ten sposób zatrzymano dziewięć pociągów w Zachodniopomorskiem. W weekend sygnał radio-stop wysłano w okolicach Białegostoku, Gdyni oraz we Wrocławiu.

W Białymstoku zatrzymano dwie osoby, które odpowiadały za wysłanie sygnału, wśród nich był 29-letni policjant.

Dziś (29.08.2023 r.) do takiej sytuacji doszło nie tylko w Gdyni. O godz. 5:30 sygnał wysłano w Gomunicach, w województwie łódzkim. Na ok. cztery minuty zatrzymały się dwa pociągi pasażerskie. O godz. 5:52 kolejny sygnał radio-stop odebrano w nastawni Łódź-Kaliska. Nie doszło jednak do zatrzymania składów.

Łatwo namierzyć nieuprawnionego nadawcę sygnału radio-stop



O ile nieuprawnione wysłanie sygnału radio-stop jest stosunkowo proste dla każdego amatora krótkofalarstwa, o tyle zamaskowanie źródła wysłania sygnału jest znacznie trudniejsze. Dlatego służby regularnie ustalają takie osoby.

Surowa kara za nieuprawnione nadanie sygnałów radio-stop



Prokuratura Krajowa postawiła zarzuty w śledztwie związanym z nieuprawnionym nadawaniem sygnałów radio-stop i zatrzymaniem pociągów m.in. koło Łap (Podlaskie) dwóm osobom (w tym 29-letniemu policjantowi). Grozi im za to do 8 lat więzienia.

Do końca 2024 r. PKP planuje zrezygnować z analogowej transmisji radiowej, zastępując ją systemem GSM-R. To część wymagań Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (skrót ETCS).
ms

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (296)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane