• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Ewelina Oleksy
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska

Na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska. Za 14 miesięcy nad Motławę przyjedzie w sumie 18 takich autobusów. Na ul. Elektryków w stoczni podpisano umowę z dostawcą elektrycznych autobusów MAN, za które Gdańsk zapłaci prawie 62 mln zł.



Czy Gdańsk powinien wymienić wszystkie autobusy na elektryczne?

Nowe elektryczne autobusy marki MAN przyjadą do Gdańska najpóźniej w październiku 2023 r. Podpisana 2 sierpnia umowa daje wykonawcy 14 miesięcy na ich dostarczenie. Miasto zamówiło 18 sztuk: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Przejedzie 300-400 km na jednym ładowaniu



- Obiecaliśmy, że zmieniamy komunikację miejską, że idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr. Po przetargu, dziś podpisujemy umowę na dostarczenie w ciągu 14 miesięcy, 18 elektrycznych autobusów i mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany - mówiła we wtorek na ul. ElektrykówMapka prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - W czerwcu testowaliśmy autobus wodorowy, być może niebawem i takie pojawią się na naszych ulicach. Na razie stawiamy jednak na te elektryczne. Co ważne, będą ładowane w zajezdni, a nie na trasie, więc koszty eksploatacji będą niższe. Taki autobus jest w stanie przejechać dziennie 300-400 km - mówiła prezydent.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
Jak podkreślał Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT elektryczny autobus, który zaprezentowano we wtorek w Gdańsku, przyjechał z Warszawy na jednym ładowaniu.

- To pokazuje, jak się zmieniła technologia. Te autobusy będą ładowane w zajezdni raz, nocą i będą mogły przejeździć na trasach cały dzień. Będą przeznaczane do obsługi różnych linii, w zależności od potrzeb - powiedział Lisicki.
Przedstawiciele firmy MAN podziękowali miastu za zaufanie.

- To dla nas do tej pory największe takie zamówienie. Cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem z pojazdami zeroemisyjnymi - powiedziała Olga Żarkowska z firmy MAN.

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów



Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Aktualizowany na bieżąco rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Tablice informacyjne dla podróżujących zostaną wykonane w technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W nowych środkach komunikacji miejskiej zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED, dodatkowo pojawi się też system liczenia pasażerów.

W Gdyni elektryczne autobusy już jeżdżą



Na początku czerwca elektryczne autobusy wyjechały już na ulice Gdyni. Miasto zapłaciło 80 mln zł za 24 pojazdy. Podczas pierwszych godzin kursowania nie zabrakło jednak usterek.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • One nie będą biało-czerwone, tylko ekri, kolor kości słoniowej

    • 6 1

  • (6)

    Bo autobusy elektryczne są bardzo piękne na zdjęciach. Niestety w rzeczywistości utrzymanie ich serwisowanie i utylizacja jest dużo bardziej kosztowna niż autobusów tradycyjnych (silniki spalinowe) do tego akumulatory z nich to bomba ekologiczna przez setki lat będzie to truło środowisko, nierzadko powodują pożary w następstwie samozapłonu czy ubezpieczyciel za to zapłaci??? Zdarzają się im też awarie dosyć błahe które są bardzo kosztowne a w niektórych przypadkach niemożliwe do naprawienia i trzeba taki pojazd złomować i utylizować a przełożenie silnika i innych urządzeń w pojazdach elektrycznych jest nie możliwe.
    Warto też pamiętać że dane dotyczące fabrycznych osiągów tych zestawów akumulatorów w miarę aktualne są max 30 miesięcy. Po tym okresie są coraz gorsze coraz dalej im od tego co podaje producent. Po 10-12 latach akumulatory nadają się do wyrzucenia. A wszystko to kosztuje.

    • 19 4

    • Ale bzdury :D (2)

      Utrzymanie i serwisowanie elektryka droższe? Przy braku całej tej precyzyjnej mechaniki silnika, skrzyni, wszystkich smarów, olejów? Panie, elektryka się włącza i jedzie, tam poza baterią nie ma się co zepsuć.

      • 0 2

      • (1)

        Za to bateria za setki tysięcy do wymiany co parę lat. A jak padnie elektronika to poza specjalistycznym i kosztownym serwisem nikt nic nie zrobi.

        • 2 0

        • Daj spokój to oszołom powiedzieli mu w TVN w audycji mocno sponsorowanej że w elektrykach nic się nie psuje.

          Łyknął bajkę jak wszystkie co mu tam Kraśko co wieczór nadaje. Pisze brednie że pojazdy elektryczne się nie psują nic się w nich nie zużywa. Wszyscy mechanicy samochodowi zostaną bezrobotni. Oszołomy takie brednie powielają.
          Spokojnie jeśli chodzi o awaryjność i zakres prac to mechaników w Europie raczej będzie brakować za to pracy im nie zabraknie.

          • 0 0

    • bzdura, nie masz pojęcia o pojazdach ev i bateriach (2)

      juz obecnie kazdy myslacy bije się o aku z samochodow. Wykorzystuja je jako magazyny energii
      Co wiecej sprzedajac takie akumulatory dostaje sie sporo kasy wiec to nie dosc, ze nie kosztuje to jeszcze odzyskujesz czesc kasy.
      Zanim kolejny raz napiszesz swoje bzdury naucz sie, poczytaj.

      • 1 2

      • (1)

        Głupoty piszesz niewyobrażalne. To są bardzo niebezpieczne ogniwa, które wywołują niezwykle trudne pożary i absolutnie nie powinny być stosowane na magazyny, zwłaszcza w warunkach domowych. Wymagany jest nieustanny nadzór nad nimi, poprzez skomplikowane systemy monitorowania, a jak padnie choć kilka to magazyn szlag ci trafi. Naucz się, poczytaj, potem zabieraj głos i pouczaj innych.

        • 2 1

        • Normalny ma 100% racji. W samochodach elektrycznych w zdecydowanie większym procencie występują samozapłony.

          Zamiast cytować dobrze sponsorowaną propagandę warto poszukać informacji i pogadać z tymi co się tym zajmują.
          Na 100 tyś wyprodukowanych pojazdów elektrycznych i 100 z silnikami spalinowymi w tych pierwszych zdecydowanie częściej zdarzają się samozapłony po 2-3 godzinach od zakończenia jazdy czyli bez związku z jazdą. O tym coraz częściej mówią strażacy. Być może ta technologia będzie poprawiona ale na dzień dzisiejszy nie zgodził bym się by w hali garażowej gdzie trzymam w nocy samochód ktoś trzymał pojazd elektryczny. Za duże ryzyko.

          • 0 0

  • re (4)

    A prąd skąd się bierze? - z elektrowni węglowej czy z energii zielonej np. z trawy?

    • 18 1

    • ty a tramwaj to jak jest zasilany? (3)

      • 1 2

      • A tramwaje jeżdzą na prąd z paneli słonecznych? (2)

        • 0 1

        • Niestety zasilanie komunikacji musi być wyłącznie ze stabilnych źródeł energii czyli u nas w grę wchodzi tylko węgiel. (1)

          • 0 0

          • W UK i w Niemczech też głównie węgiel. W czym jest problem?

            • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jedni narzekają, ze za dużo elektrycznych autobusów, a drudzy że za mało (4)

    Czyli chyba jest dobrze. Tak trzymać!

    • 26 45

    • Czy jadąc z W-wy zatrzymał sie na wszystkich przystankach?

      • 7 3

    • 300 czy 400 km bo to spora róznica. (1)

      • 6 3

      • Pewno zależy od trasy, szczególnie kątu nachylenia.

        • 0 0

    • najgorzej będą miały małpiatki dresiątka w szaliczkach

      skąd oni będą wiedzieć co oznacza czarcz onlji

      • 0 0

  • (7)

    Pytanie czy gdansk ma mechaników i infrastrukture do łądowania tego typu pojazdów? Bo mam obawe ze beda tylko stały... A po za tym dlaczego MAN a nie Polski Solaris ktory tez ma elektryczne autobusy? AA zapomniałem MAN jest z DE a nasza szaanowna pani prezydent Ola musi zaimponowac donaldowi

    • 21 7

    • Piotr to wyznawca Jarosława z Żoliborza? (2)

      MAN dlatego, że od lat produkuje autobusy elektryczne. Solaris dopiero zaczął.

      • 2 3

      • (1)

        zaden wyznawca jarosława, poprostu po co obce wiem ze ola chce sie podlizac donaldowi i spolce ale po co jak jest nasze, lizanie tylkow ponad wszystko

        • 1 2

        • Tylko wiedzy brak

          Solaris był polski

          • 0 0

    • Solaris nie jest polski

      • 1 0

    • (1)

      Jest przetarg na stacje ladowania, a polskie autobusy przegraly przetarg bo byly za drogie

      • 0 1

      • Ale można było kupić Solarisy wodorowe, które są o milion tańsze od tych elektrycznych cudeniek. Za różnicę w cenie przy tej ilości byłoby jeszcze z tego 5 stacji wodorowych.

        • 1 0

    • Solaris od kilku lat nie jest polski

      • 0 0

  • Jak nie będzie zaraz jakiś sensownych podwyżek to Ola i spółka sami będą siedzieć za sterami.

    • 19 0

  • i to jest SUPER informacja. Nowe dotarło do Gdańska! (1)

    • 1 16

    • Ma dotrzeć

      • 1 1

  • Przecież ten cały tabor i ten GAIT nie jest rentowny (1)

    Fajne zarządzać taka firmą, gdzie nikt nie rozlicza z zysków.

    • 20 0

    • Publiczny transport rentowny ???

      • 0 0

  • Wodorowe to też elektryczne!

    Tyle, że nie na węgiel a na wodór.

    • 5 1

  • (3)

    Autobusy za 62 miliony, a i tak będą jeździły bez klimy :-/

    • 15 1

    • Dokładnie, bo zaraz okaże się że zasięg to 200km

      Na rękę byłby im limity pasażerów żeby nie obciążać baterii.

      • 5 1

    • tramwaje klimy tez nie maja ale ty nigdy w nich nie byłes (1)

      • 0 6

      • Dortmundy nie mają.

        Reszta ma klimatyzację.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane