• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na łącznik na Łostowicach

Rafał Borowski
14 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Łącznik powstanie na ok. 325-metrowym odcinku, w śladzie docelowego rozwiązania drogowego dla ul. Nowej Świętokrzyskiej. Łącznik powstanie na ok. 325-metrowym odcinku, w śladzie docelowego rozwiązania drogowego dla ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Mieszkańcy Łostowic mogą odetchnąć. W poniedziałkowe popołudnie podpisano umowę na budowę łącznika, który zepnie ulice Niepołomicką i ŁucznicząMapka. Mierząca niewiele ponad 300 metrów ulica powinna latem rozładować korki w dzielnicy.



Jak oceniasz układ drogowy w swojej dzielnicy?

Podpisanie umowy oznacza zielone światło dla inwestycji, która pierwotnie miała być gotowa już w listopadzie 2019 r. Jednak jeszcze jesienią wszystko wskazywało na to, że i tym razem trzeba będzie odłożyć ją na święty nigdy.

Po otwarciu ofert złożonych w postępowaniu przetargowym okazało się, że najtańsza z nich (opiewająca na 1,9 mln zł) przekracza budżet o 0,5 mln zł.

Na szczęście pod koniec października władze miasta podjęły decyzję o dołożeniu brakującej kwoty.

Czytaj więcej: Dołożą pół mln zł do ważnego łącznika na Łostowicach

Jedna z najbardziej zakorkowanych dzielnic



Dlaczego mieszkańcom Łostowic tak bardzo zależało na powstaniu drogi, która połączy ulice Niepołomicką i Łuczniczą?

Odpowiedź można streścić krótko: jej budowa niesie nadzieję na rozładowanie korków, które w godzinach szczytu paraliżują dzielnicę. Długość zatorów sięga wówczas aż 2,5 km.

Obecnie kierowcy mają do wyboru: stać w korku albo skorzystać z istniejącego łącznika pomiędzy wspomnianymi ulicami, co bez cienia przesady grozi urwaniem zawieszenia w aucie. To po prostu usiana dziurami polna droga, która po opadach deszczu zmienia się w grzęzawisko. Warto wspomnieć, że korki spotęgowało zamknięcie w 2019 r. szlabanu przecinającego ul. Hokejową.

Czytaj więcej: Koniec ze skrótem przez osiedle Vivaldiego w Gdańsku

Tak obecnie wygląda teren, przez który zostanie poprowadzona nowa droga. Tak obecnie wygląda teren, przez który zostanie poprowadzona nowa droga.

Co wchodzi w zakres inwestycji?



Podpisanie umowy na łącznik Niepołomicka-Łucznicza nastąpiło w poniedziałkowe popołudnie. Wykonawcą inwestycji będzie firma Aspergo Maciej Dziechciński. Wartość kontraktu opiewa na 1 mln 974 tys. zł. Zgodnie zapisami umowy nowy łącznik na Łostowicach powinien być gotowy latem przyszłego roku.

- Planowany łącznik stanowić będzie kontynuację istniejącej ul. Łuczniczej i powstanie na ok. 325-metrowym odcinku, w śladzie docelowego rozwiązania drogowego dla ul. Nowej Świętokrzyskiej. Droga usprawni komunikację w tym rejonie i odciąży ruch w obszarze ulic Wielkopolskiej, Przebiśniegowej i Hokejowej. W ramach inwestycji wykonana zostanie droga wraz z chodnikiem, przebudowana zostanie także kanalizacja deszczowa - wylicza Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje inwestycję.

Nowa Świętokrzyska pod znakiem zapytania



Łącznik Niepołomicka-Łucznicza to niejedyna inwestycja, na którą wyczekują mieszkańcy dynamicznie rozbudowujących się Łostowic. Znacznie ważniejsza jest realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej, która ma zapewnić sprawny ruch pomiędzy pętlą tramwajową na końcu al. Havla a Kowalami. Niestety, na tę inwestycję przyjdzie jeszcze długo poczekać.

Jak informowaliśmy w marcu, wszystko z powodu planowanej budowy nowej linii PKM na południe Gdańska. Jej rekomendowany przebieg koliduje bowiem z rezerwą pod Nową Świętokrzyską. Jeśli urzędnicy wybiorą wariant kolizyjny, planowana droga będzie wymagała całkowitego przeprojektowania.

Czytaj więcej: Czy Południowa PKM utrudni budowę nowych dróg?

Miejsca

Opinie (182) 6 zablokowanych

  • Kiedy Kielnienska??? (9)

    Tak sie zarzekali, ze jak rzad da dofinansowanie to jeszcze w tym roku rozpisza przetarg.
    Rzad kase dal
    A przetargu w tym roku nie bedzie

    • 55 47

    • Jaki ten rząd dobry, że dał kasę. Kasę z naszych podatków (3)

      • 20 17

      • No tak. Ten rzad dal kase z naszych podatkow (2)

        Ale za PO to z wlasnej kieszeni dawali
        Od stuleci rzady i wladcy krajow tak robia, ale nagle u nas PIS za nasze

        Gorsze jest to, ze ten rzad za nasze dal kase a Gdansk (ktory za nasze zyje) nie rozpisze obiecanego przetargu

        • 21 21

        • Jakoś sobie nie przypominam, żeby poprzednie rządy mówiły w telewizorze, że ONI dają. (1)

          Dopiero za rządów PiS można usłyszeć taką narrację - myśmy dali pińcetplus, przyjdą tamci i zabioro! - zupełnie jakby ten socjal wcale nie pochodził z trzydziestu pięciu nowych podatków zwanych dla niepoznaki opłatami i daninami, a z prywatnych kieszeni polityków Prawa i ZPRawiedliwości.

          • 13 10

          • wymień mi te 35 podatków które to niby doszły za rządu PIS a które tak płacisz?

            • 3 2

    • Ale wiesz, że to będzie tylko remont istniejącej Kielnieńskiej a nie budowa nowej omijającej dzielnicę? (1)

      • 6 4

      • Tak tak. Doskonale wiem

        Nie wierze, ze ekipa Oli zbuduje Nowa Kielnienska.
        Skoro nawet z Kielnienska nie moga sobie poradzic

        • 18 7

    • czy grzelak jest w stanie przeprowadzić taką dużą inwestycję?? (1)

      • 10 3

      • najpierw postawi parkometry

        • 9 3

    • kieleńska

      kaszyby ry*ą to kaszuby budujà.Sama nazwa wskazuję kto ma robić.Budowlaniec z górskiej itp.

      • 1 0

  • Ciekawe ile będzie trwała budowa tak krótkiego odcinka. To co dzieje się na zjeździe ze Starogardzkiej w Niepołomicką to koszmar, wszystko rozwalone od długiego czasu i termin prac znów wydłużony a burd... jak na początku i coraz większe dziury. Czy inwestorzy zapłacili kary za nieterminowość?
    Kolejna sprawa, robiąc przedłużenie Łuczniczej, proszę pamiętać o spowalniaczach odcinka od Podleckiego, żeby kierowców ułańska fantazja nie ponosiła.

    • 29 3

  • Po mału ale do przodu

    Lepiej późno niż wcale

    • 21 10

  • budowa niesie nadzieję na rozładowanie korków, które w godzinach szczytu paraliżują dzielnicę (4)

    Nadzieja matką głupich. Tak czy inaczej wlot na Świętokrzyską pozostanie jeden...

    • 58 4

    • Tam mają jechać do Starogardzkiej

      • 7 2

    • Po co drążysz, skoro artykuł nie mówi co jest dalej w kierunku Świętokrzyskiej;)

      • 2 1

    • budowa kolejnych połączeń drogowych nie rozładowuje korków (1)

      ponieważ tworzy tzw. popyt indukowany (zwiększa liczbę chętnych do korzystania z samochodów), tak jak popuszczanie pasa nie redukuje objawów nadwagi czy otyłości. Tylko zdecydowane postawienie na rozwój komunikacji szynowej (osobne tory SKM do Pruszcza, linia PKM do dzielnic Gdańsk Południe) oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do przystanków i stacji SKM i PKM może coś pomóc w dłuższej perspektywie.

      • 5 5

      • Kupowanie większej czapki nie leczy wodogłowia, tradycyjnego problemu u raktywistów.

        • 1 0

  • Może z piotrkowską też się uda

    • 13 5

  • tylko? (9)

    Łącznik zamiast tramwaju słabo....

    • 18 17

    • (7)

      Tramwaj to przeżytek

      • 5 7

      • Tramwaj jest najlepszym środkiem komunikacji w mieście. (6)

        A że zajmuje miejsce na którym paru upierdliwców chce mieć parking? Trudno, jest to poświęcenie na które jesteśmy gotowi.

        • 8 6

        • (1)

          Najlepszym ? Dobre sobie. Godzina, aby dojechać z Łostowic do Oliwy. Super :) I zajmuje znacznie więcej miejsca niż jakiś tam parking. Torowisko to zabrane minimum 2 pasy ruchu. I tak się tworzą korki.

          • 7 5

          • Korki tworzą auta, a nie tramwaj. Zostań na wsi, jeżeli nie rozumiesz podstaw funkcjonowania w mieście.

            • 4 4

        • Ty nie jeździsz samochodem, więc nic nie poświęcasz (3)

          a ja, jako kierowca, nie jestem gotowy na takie poświęcenie

          • 4 6

          • uważaj na poświęcanie się w postaci stania w korkach (2)

            i walka ze stresem w czasie szukania miejsc do parkowania

            • 2 0

            • (1)

              Raczej walka ze stresem jak się jeden tramwaj zepsuje i zablokuje 10 innych :). Tramwaj jest dobry tylko do poruszania się w ścisłym centrum, rozciąganie go na przedmieścia z przystankami co 500m to głupota. Z PKMką poszli w końcu po rozum do głowy, ale zobaczymy jak będzie z realizacją.

              • 2 2

              • będziesz siedział obserwował i oceniał , brawo ty

                • 0 0

    • helikopter ci kupią , będzie ok?

      • 0 0

  • Inwestycja 21wieku na Południu (4)

    Łącznik wow !!! Mieszkańcy Łostowic mogą odetchnąć. Natomiast o Nowej Świętokrzyskiej cichutko...ile to lat miasto przymierza się do tej inwestycji i nie ma pieniędzy ? Natomiast deweloperzy budują nowe osiedla ,co systematycznie od wielu lato powoduje zatykanie Świętokrzyskiej. Gdzie jest audyt drogowy pokazujący skalę tego zjawiska? Włodarze maja gdzieś tysiące kierowców ,którzy kiszą się w korkach. A następnie robi się badania typu "dlaczego jesteśmy zestresowani i agresywni na co dzień".

    • 61 4

    • Skoro mieszkasz w turbozakorkowanej dzielnicy (2)

      I wiesz, że samochodem zanim wyjedziesz i wrócisz, minie wieczność, czemu tak upierasz się przy jeździe tylko i wyłącznie nim?

      I nie mów o dzieciach, babciach i lodówkach, bo 90% samochodów stojących w tym korku ma jedną osobę na pokładzie...

      • 8 15

      • Może dlatego, że komunikacja miejska w tamtych rejonach to jakaś abstrakcja.

        • 15 3

      • Bo jak mam stać w przepełnionym i zimnym (bądź przesadnie ogrzanym) busie, to już wolę siedzieć we własnym aucie

        w tym samym korku.

        • 11 0

    • Samo się nie zrobi

      Za darmo też nie. Nawet w XXX wieku.

      • 1 4

  • cieszę się

    • 4 4

  • Proste pytanie: Dlaczego władze miasta wciąż i bez przerwy masową sprzedają ziemię i wydają pozwolenia (17)

    na budowę kolejnych osiedli na Południu, jednocześnie mając problem z budową choćby 300 metrowego odcinka drogi lub postawieniem tymczasowego ronda (Starog.-Niepoł.)? Problem jest znany już od wielu lat i jedyne co się zmieniło, to... kolejne nowe osiedla i jeszcze większy paraliż.

    • 100 10

    • (6)

      Za co mają budować? Jak się na tych osiedlach wszyscy zameldują i będą płacić w Gdańsku podatki to będzie kasa

      • 11 23

      • (2)

        Za podwyżkę dla radnych i prezydentowej.

        • 20 10

        • A, tak, gdzie chcesz wcisnąć te 34mm nowej drogi? (1)

          • 6 10

          • Ziemi tam dostatek, tylko większość jest pod zabudowę mieszkaniową, a nie jakieś ulice, chodniki, ronda, sklepy i szkoły.

            • 9 7

      • Jak miasto sprzedaje ziemię deweloperowi, to za sprzedaż dostaje pieniądze. (1)

        A pieniądze idą na podwyżki dla radnych lub na ładniejszą kostkę brukową na Długiej.

        • 18 5

        • A tak konkretnie to które tereny w tej okolicy należały do miasta i zostały sprzedane developerowi?

          • 1 3

      • Podatek

        A wiesz, że podatek płaci się w miejscu zamieszkania, a nie zameldowania?

        • 3 0

    • A wiesz, że te działki stanowią najwcześniej własności prywatną? (1)

      • 7 7

      • W zdecydowanej mniejszości.

        • 3 6

    • To nie miasto sprzedaje ziemię tylko lokalni rolnicy.

      • 8 5

    • Miasto tam nie ma praktycznie terenów (5)

      Sprawdź sobie mapę własności.

      To są grunty orne i sprzedawane są przez spadkobierców rolników, którzy jeszcze 15 lat temu uprawiali tam ziemię.

      Osobiście znam rodzeństwo, które za ziemię po ojcu wyciągnęło już ponad 20 mln

      • 6 2

      • OK, ale pozwolenie na budowę być musi. A kto ją wydaje? (3)

        • 5 4

        • Zdaje się, (2)

          Że dzięki ustawie "Lex Deweloper", miasto ma ograniczone pole manewru i chyba nie może ot tak nie wydać zgody na budowę.

          • 4 0

          • (1)

            To nie jest brak zgody "ot tak", tylko brak zgody z powodu niedrożności i przeciążenia infrastruktury.

            • 0 2

            • Nie ma takiego przepisu.

              Lepsze jest to że oprócz korków zaczną się problemy z wodą w tamtej części miasta.

              • 2 0

      • A Ojciec otrzymał gratis w ramach reformy rolnej aby na tej ziemi

        prowadzić gospodarstwo rolne, a nie po to aby potomkowie mogli sprzedawać deweloperom. Jak nie chcą uprawiać to powinni oddać. Sprzedawać to może ziemię, którą sam kupił albo odziedziczył jako kupioną.Jak to jest np w Wielkopolsce. Na Pomorzu to 90% nadziały dla przesiedleńców rozparcelowanych gospodarstw poniemieckich. Taka ziemia nie powinna być z zasady odralniana. I bandycki proceder by się skończył.

        • 2 0

    • Bo to miasto wałów i afer.

      Moze wykonują tetament Pawła.A?

      • 2 0

  • Korek przesunie się do Świętokrzyskiej (14)

    Pieniądze wyrzucone w błoto, ale kierofczyki lubią sobie poprawiać samopoczucie bezsensownym wydawaniem publicznych środków.

    • 26 30

    • To nie jest bezsensowne wyrzucanie publicznych środków (2)

      chyba pomyliłeś ten łącznik z bezsensownymi przejściami naziemnymi obok istniejących tuneli, albo z 3 pasami rowerowymi wzdłuż ul. 3 Maja. Tamte "inwestycje" rzeczywiście są bezsensownym wydawaniem publicznych środków.

      • 20 8

      • środki na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów (1)

        zwłaszcza w pobliżu centrum miasta charakteryzują się najwyższymi wskaźnikami efektywności poprawiając jakość życia wszystkim mieszkańcom. Jedynie ci, którzy są mentalnie przyspawani do foteli swoich samochodów mają trudności ze zrozumieniem tego prostego, udowodnionego w olbrzymiej liczbie przypadków faktu.

        • 8 10

        • Jaki procent "wszystkich mieszkańców"...

          ... Korzysta z przejść podziemnych pod ulicami, którymi jeżdżą wszyscy mieszkańcy. (turystów nie wliczamy)

          • 0 0

    • (10)

      A wystarczyło pomyśleć, że wielu kierowców skręci w stronę starogardzkiej. No ale tam będzie się korkować bo wybudowanie ronda to dla miasta Mission Impossible.

      • 14 3

      • Chłopcze ronda też się korkują i nic nie zmieniają (9)

        Kilka przykładów:
        1. Rondo w Straszynie na zjeździe z ZOT
        2. Rondo w Osowej za ZOT
        3. Rondo na Budowlanych
        4. Rondo na Schuberta
        5. Rondo na Starogardzkiej przy ZOT
        6. Rondo przy Ikea
        7. Rondo na Owczarni
        Itd

        • 3 7

        • Dziewcze ale będzie dużo łatwiej się włączyć z Niepołomickiej w Starogardzką (4)

          Wyobraź sobie teraz jakie były by tam korki gdyby nie ronda...

          • 10 1

          • Takie same (3)

            Ale widzę chłopaczku że po prostu jeździć nie potrafisz i rondo to dla ciebie ułatwienie.

            • 2 12

            • widzę chłopaczku (1)

              że dla Ciebie zdanie egzaminu na prawo jazdy wydaje się być najwyższym osiągnięciem intelektualnym w życiu, a samochód najważniejszą inwestycją. Tylko współczuć.

              • 3 7

              • Czyli trafione

                Drogowa ślamazara.

                • 0 3

            • jestes smieszny

              • 1 2

        • dlatego trzeba skupić uwagę na szukanie lekarstwa na nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich (1)

          na całym Pomorzu. Tylko śmiałe inwestycje w rozwój sieci SKM i PKM (wymiana taboru, elektryfikacja PKM; budowa nowych połączeń) może coś poprawić.

          • 3 3

          • za 30 lat bedzie lepiej

            no chyba ze córka Oli dorośnie i przejmie królestwo.

            • 2 1

        • (1)

          Tam rondo jest potrzebne przede wszystkim dla bezpieczeństwa, nie dla udrożnienia ruchu. Wyjazd od strony Lidla w stronę Borkowa, albo w stronę Niepołomickiej jest jak rosyjska ruletka.

          • 6 1

          • No faktycznie stoi korek na Starogardzkiej i strach włączyć się do ruchu.

            • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane