• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata

Maciej Naskręt
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r. Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.



Czy elektryfikacja poprawi działanie PKM?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród czterech firm, które zgłosiły się do przetargu. Opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM oraz przystanku Gdańsk Firoga kosztować będzie ok. 2,5 mln zł.

- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Planowany przystanek Firoga na linii PKM. Planowany przystanek Firoga na linii PKM.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.



Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.
Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (230) 5 zablokowanych

  • Nie rozumiem, dlaczego od razu nie było elektrycznej. Po prostu byłoby taniej. (4)

    czyżby Budyń dostał za ten "wspaniały" dwuetapowy pomysł jakieś mieszkanie z rabatem? A może zastępca Budynia?

    • 6 2

    • Masz

      wyjaśnione w tekście dlaczego, czytaj ze zrozumieniem.

      • 2 0

    • (1)

      Dlatego, że sieć trakcyjna urywałaby się w okolicy przystanku Gdańsk Rębiechowo, a ruch i tak musiałby być prowadzony taborem spalinowym. Spółka PKM należy w pełni do urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, więc Adamowicz nie miał wpływu na tą inwestycję w takim zakresie.

      • 1 0

      • Na nic nie ma wpływu

        Taki biedaczek

        • 0 0

    • bo pożarli się z Gdynią a na dodatek infrastruktura od Osowej do Gdyni to PLK

      więc nie było "poważnej" strony do rozmów z PLK oraz nie ma zaplecza, które byłoby w stanie zapewnić finansowanie tego odcinka. No i przecież samorząd (jakikolwiek by on był) nie zfinansuje infrastruktury podmiotu centralnego... Bo samorząd jest "mocny" w ramach pobieranych podatków (największa część to PIT!) i centralnej dotacji celowej. Własnych, znaczących dochodów nie posiada a zaprzyjaźnionych "podsiębiorców" trzeba hołubić i nie naprzykrzać się o partycypację...
      Potrzeby i stymulacja są nieistotne. Istotny jest wykon dotacji.
      Takie to "meandry" biurokracji prowadzą do "niedasizmu"...

      • 1 0

  • Miś

    Część druga.

    • 2 1

  • PKM

    Znowu kasa na Pkm? Zelektryfikować trzeba było podczas budowy.Znowu publiczne pieniądze w błoto. Tabor trzeba kupić itd.Gdyby Struk miał płacić z własnej kasy, to do końca świata i jeden dzień dużej jeździłyby spalinowe składy. Może jednak kasę przeznaczyć na remonty dróg wojewódzkich, bo ich stan jest najgorszy w kraju.

    • 4 1

  • Brawo Grzesiu Mocarski to jego zasługa! (1)

    • 1 2

    • Brawo Grzesiu

      Co ty pitolisz. ? Jaka jego. ? Jesteś takim puzonem jak on.

      • 1 0

  • Kto komu posmarowal???

    Jak powstawala pkm-ka to podobno elekryfikacja byla nieoplacalna......a teraz oplacalna ;) . Nie zebym bojkotowal ten pomysl bo jest sluszny i uzasadniony ekonomicznie .Ale wezmy sobie do glowy koszty z tym zwiazane ,czyli ciagnac drut i slupy na calej dlugosci plus wymiana taboru.... Albo ktos dostal w lape albo byl krotkowzroczny w co niewierze

    • 5 1

  • taka ogólna uwaga

    czy w Polsce zbudowano coś co krótko po oddaniu nie byłoby przestarzałe..???

    • 7 0

  • Bilety kwartalne

    Przywrócić bilety kwartalne!!!

    • 5 0

  • A kiedy PKM na Oksywie?

    • 7 0

  • jeśli za cztery lata elektryczna PKM to za osiem lat na poduszce elektromagnetycznej ?

    • 4 0

  • Powinny być kursy nocne przynajmniej z piątku na sobotę lub z soboty na niedzielę.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane