• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwyżka cen biletów ZKM

Marek Cygański
12 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bilety w górę
- Najwyraźniej to nie jest dobry dzień - powiedział wiceprezydent Szczepan Lewna, rozpoczynając konferencję prasową poświęconą podwyżce cen biletów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Chwilę wcześniej tłumaczył się dziennikarzom ze stanu wiaduktów.

Podwyżka ma wynieść średnio 16,5 procent. Jednak czy tak będzie, zdecydować muszą jeszcze gdańscy radni. Nowe ceny miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2005 roku. Główny powód podwyżki to wzrost cen paliw. W ciągu 9 miesięcy tego roku jest to 22,6 procent. Według włodarzy Gdańska, w przyszłym może to być nawet 25 procent.

- Nie przewidywaliśmy takiej sytuacji. Jeśli nadal będziemy dopłacać do przejazdów, zabraknie funduszy na inwestycje. A przypomnę że Gdańsk stara się o ich dofinansowanie ze środków unijnych - argumentował wiceprezydent Szczepan Lewna. - Liczymy na zrozumienie, że to jest działanie racjonalne. Jeśli przesadzamy z wysokością podwyżki, to zapewniam, że uwzględnimy to w roku 2006 i być może bilety nie podrożeją.

W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na przyszły rok miasto zaplanowało ponad 8 milionów złotych na komunikację. Do roku 2009 ma to być ponad 57 milionów. Wraz ze środkami unijnymi łączna wartość inwestycji ma przekroczyć 157 milionów złotych. Władze argumentują że aby tak się stało trzeba zmniejszyć stopień dotowania transportu miejskiego z 45 procent w ostatnich latach, do 38 procent w roku przyszłym.

- Przeprowadziliśmy badania i porównaliśmy koszty jakie ponoszą przedsiębiorstwa komunikacyjne w różnych miastach w Polsce. Z tego porównania wynika, że Gdańsk wcale nie jest najdroższy - stwierdził Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej. - Zakładamy też zmiany w rozkładach, które mają przynieść oszczędności, a jednocześnie być odpowiedzią na sugestie pasażerów.

Dziennikarze pytali przedstawicieli władz Gdańska czy ich plany związane z biletami, są początkiem końca idei jednego biletu dla całej aglomeracji trójmiejskiej.

- Nie planujemy odejścia od taryfy czasowej - odpowiadał początkowo wiceprezydent Lewna. Jednak chwilę później twierdził, że jest "do tej idei przywiązany" i "że jesteśmy na to skazani".

- Przystępujemy do przetargu na bilet elektroniczny. To wprawdzie nie jeden bilet ale karta płatnicza, jednak wszystko zależy od tego, czy i kiedy nasi sąsiedzi skorzystają z tej możliwości - stwierdził wiceprezydent Gdańska.

Propozycja podwyżek cen na wybranych przykładach:
dotychczasowa cenaproponowana cena
jednorazowy do 10 minut 1,20 zł 1,40 zł
sieciowy 126 zł147 zł
semestralny sieciowy - 206 zł240 zł
Głos WybrzeżaMarek Cygański

Zobacz także

Opinie (109) 2 zablokowane

  • Kiła...

    CzAs zacząć podrabiać bilety ..jak ktoś sprzedaje podróbki to ja chętnie w świetle tej podwyżki :) A ci którzy pisza, że wyłapanie gapowiczów coś pomoże to chyba żartują.... ale szkoda czasu na tłumaczenia.

    • 0 0

  • do paleskyego

    I tu się chłopie mylisz
    1.Komisarz nie wszedł jeszcze do żadnego miasta w Polsce nawet kiedy jego zadłużenie sięgnie 70%
    2.Na koniec I-go półrocza zadłużenie Gdańska sięgało 36% planowanych wpływów, na koniec roku planuje się 38%
    3.Następnym razem sprawdź dokładnie i nie pisz głupot.

    • 0 0

  • fisha: dziekujemy za pozyczenie Ikarusa 280 na obchody 75 lat Komunikacji Miejskiej w Gdyni!!! Potrzebny był jako pojazd historyczny w starym malowaniu z lat 80/90 XX wieku,
    ale Jelczy nie chcieliście dać....

    Dziekujemy gdańskiemu ZKMowi

    • 0 0

  • Maćku: zgadza sie tyle że to jest zadłużenie tegoroczne a co z obsługa długów z poprzednich lat???

    • 0 0

  • Podwyżka cen biletów ZMK

    List takiej treści wysłałem do trójmiejskich redakcji:
    Witam,
    nie mam nic przeciwko podwyżce cen biletów, gdyż jak wiadomo wszystko drożeje, ale może by tak coś w zamian dla pasażerów???
    Ja, ze swojej strony, mam kilka propozycji. Pisałem już kilka razy do ZKM, jednkaże wiadomo oni zwykłego mieszkańca to mają głęboko w poszanowaniu i nie otrzymałem żadnej odpowiedzi.

    A zatem moje propozycje:
    1. Obecnie istnieje podział na bilety 10 i 30 minutowe oraz dłuższe dłuższe czasy przejazdu. Ten kto jeździ często środkami komunikacji miejskiej chyba już dawno zauważył, że w 10 minut można przejechać bardzo mało. Może i byłoby to dobre rozwiązanie, ale konieczna byłaby inteligentna sygnalizacja świetlna. Na razie jest jak jest, a póki co traci się po kilka minut na światłach. Dlatego też, proponuję zmianę tej taryfy na 15 i 30 minut. Skoro cena jest w stosunku 2:1, to tak samo powinno być z czasem przejazdu. Dla przykładu, w chwili obecnej, za przejazd 12 minutowy, trzeba zapłacić jak za półgodzinną jazdę, jest to chyba trochę przesadzone.

    2. Po drugie, często zdarzają się różne nieprzewidziane awarie lub opóźnienia. Wiadomo, technika jest czasem zawodna. Ludzie stoją jednak sobie na przystankach bo o niczym nie wiedzą. Moim zdaniem, bardzo dużo dałoby wprowadzenie megafonów, które tak jak na przystankch SKM, informowałyby o ewentualnych awariach itp.

    3. To chyba najbardziej futurystyczne mażenie. Ale spróbować trzeba. Jest coś takiego jak "Rozkład Jazdy" i jeśli ZKM chce by ludzie przesiedli się z samochodów i jeździli autobusami oraz tramwajami, to oprócz wielu oczywisctych rzeczy, należy dbać o punktualność. W środkach komunikacji można już coraz częściej spotkać zegary, które kontrolują czas naszego przejazdu (by nie przejachać 11 minut na bilecie 10-minutowym). Ja uważam, że takie same zegary powinny być na przystankach, byśmy my mogli kontrolować dokładność kursowania środków transportu publicznego.

    Liczę, iż za Państwa pośrednictwem uda się, któryś z tych postulatów, wprowadzić w życie.

    Z poważaniem
    DB

    • 0 0

  • przewoz bydla!!

    to nie jest normalny przewoz to pzrewoz bydla tak mozna nazwac przewoz pasazerow z gdanska-chelmu do gdanska glownego o godz 8.00,ja czasem musze przeczekac 2 autobusy zanim wcisne sie!!! to skandal,dlatego ja nie aksuje biletow {i tak sie zaden kanar nie zmiesci}wlasnie tak sie traktuje ludzi w zkm !!!!!!!!

    • 0 0

  • Porównanie

    Od 2 lat jestem zmuszony korzystać zarówno z gdańskiej jak i gdyńskiej komunikacji (dojazd na uczelnie). Nie ma tu żadnego porównania! Gdyńskie autobusy są WSZYSTKIE nowe, niskopodłogowe, podczas gdy większość gdańskich Ikarusów i Jelczy to złomy pamiętajace wynalazek maszyny parowej!
    Ceny biletów też są nieporównywalne, bo w Gdyni za 1zl moge smigac CALA TRASE dowolnie wybranego autobusu!
    No i oczywiscie sa trajtki, ktorych zawsze duzo i na przystanku nie 3ba zbyt dlugo czekac!
    Jak to jest ze w Gdyni mozna a w Gdansku nie?
    A ceny gdynskich biletow od dawna nie wzrastaly i nie slyszalem nic o planowanych podwyzkach..

    • 0 0

  • zarobią prywatne linie

    Jeśli tak dalej będą drożeć bilety ZKM to na pewno przerzucę się na jazę prywatnymi liniami. Niech ten co wymyślił podwyżki przeliczy czy utrata klientów sie kalkuluje, bo ręczę, ze nie nie ja jedna tak zrobię. Niech żyje Planetobus!!!

    • 0 0

  • Hipis nie przesadzaj mamy jeszcze 6 ikarusów i kilka MB305G :-)

    • 0 0

  • a i trole, tylko 6 niskopodłogowych, 3 jeszcze w tym roku no i kilka w przyszłym, niestety jeszcze trochę złomu jeździ w postaci Neochłamów kilkuletnich, tez do wymiany

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane