- 1 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (217 opinii)
- 2 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (158 opinii)
- 3 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (95 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza, ale kto robił raport? (213 opinii)
- 5 121 tys. zł kary dla "Solidarności" za baner (414 opinii)
- 6 Narkotyki za 6 mln zł przejęte przez policję (135 opinii)
Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie
Radni Gdańska i Sopotu przyjęli w czwartek, 9 lutego, uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Zaczną one obowiązywać już od 3 kwietnia. Zapłacimy 117 zł za bilet miesięczny, 4,80 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut.
W Gdańsku dodatkowe środki ze sprzedaży biletów mają pokryć też część kosztów wynikających z uruchomienia nowej linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (ruszy 4 marca) oraz zakupu nowego taboru.
Nowe ceny zaczną obowiązywać od 3 kwietnia.
Ceny biletów w Gdańsku od 3 kwietnia:
Bilety jednorazowe:
bilet na jeden przejazd bez możliwości przesiadek 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy)
75-minutowy, z możliwością przesiadek 6 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy)
24-godzinny - 22 zł i 11 zł
Bilety okresowe:
w granicach Gdańska - 117 zł i 58,5 zł, 180 zł (na okaziciela)
Semestralne:
w granicach Gdańska - 222 zł (4-miesięczne) i 278 zł (5-miesięczne)
Jednocześnie radni przyjęli też maksymalne ceny biletów, jakie mogą obowiązywać od 1 lipca wraz z uruchomieniem systemu Fala.
Bilet miesięczny będzie mógł wówczas kosztować maksymalnie 130 zł, a 75-minutowy lub na jeden przejazd - 6 zł.
Decyzja w Gdańsku i Sopocie podjęta, ale niejednogłośnie
W Gdańsku za podniesieniem cen biletów zagłosowało 20 radnych, 11 było przeciwko.
- Władze Gdańska jeszcze kilka miesięcy temu mówiły, że ceny biletów się nie zmienią, a teraz jednak się zmieniają. Tyle właśnie są warte obietnice władz miasta - wskazywał na sesji Kazimierz Koralewski, przewodniczący Klubu PiS, który nie poparł uchwały.
W Sopocie uchwałę o podwyżkach poparło 14 radnych, 1 osoba była przeciwko, 3 się wstrzymały.
- Nikt nie lubi podwyżek i na pewno byśmy ich nie wprowadzali, gdyby nie to, że sytuacja makroekonomiczna jest dramatyczna, a pieniądze są drenowane m.in. przez Polski Ład. Jesteśmy zmuszeni do podniesienia cen biletów - mówił na sesji wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
- bilet jednorazowy - na jeden przejazd lub 75 minut - do 6 zł (ulgowe 3 zł)
- bilet 24-godzinny - do 22 zł (ulgowe 11 zł)
- bilet miesięczny - do 90 zł (ulgowe 45 zł)
- bilet semestralny - imienny (ulgowy) na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Sopotu: 4-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.10-31.01 lub 01.02-31.05 - do 171 zł oraz 5-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.09 -31.01 lub 01.02-31.06 - do 214 zł
![Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3373/150x100/3373766__c_229_65_1816_1297__kr.webp)
Na sesji o systemie Fala
Podczas gdańskiej sesji wiceprezydent Piotr Borawski przedstawił też radnym szczegółowo założenia systemu Fala. Nazwał go "prostym i łatwym". Przekonywał też, że będzie on ułatwieniem dla pasażerów m.in. dlatego, że nie trzeba będzie znać taryf, by "wygodnie jechać".
- System sam dopasuje nam odpowiedni bilet, najtańszą taryfę. Będzie prowadził za rękę pasażerów - mówił Borawski. - Ale, co ważne, nie będzie obowiązku korzystania z tego systemu. Ten system ma być udogodnieniem, natomiast jeśli ktoś będzie chciał korzystać z własnej aplikacji płatniczej do zakupu biletów, to będzie taka możliwość.
![Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3364/150x100/3364620__kr.webp)
Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe, przejazdy bez przepłacania, planer podróży, częstotliwość komunikacji dostosowana do potrzeb pasażerów i dzięki temu mniejsze przepełnienie pojazdów.
Dodał też, że ci, którzy korzystają z bezpłatnej komunikacji (m.in. seniorzy, uczniowie, małe dzieci), nadal będą ją mieli bezpłatną i "żadne obowiązki związane z systemem Fala nie będą na nich spływać".
Koszty uruchomienia systemu Fala to 153,8 mln zł brutto (125,6 mln zł netto). W tym środki unijne to 90 mln zł. Koszt utrzymania systemu w 2023 r. ma wynieść 5 mln zł. W 2024 r. i 2025 r. już po 10 mln zł.
Opinie (732) ponad 50 zablokowanych
-
2023-02-10 12:19
Ja kupuje w aplikacji i kasuje bilet jak widzę kanarów (1)
- 2 5
-
2023-02-10 17:16
zuch ! złodziej zuch
- 2 0
-
2023-02-10 12:29
Ok moja ciocia ma 68 lat (4)
Nie ma konta w banku więc nie posiada karty płatniczej, jeździ tramwajami, jak ma korzystać z tej całej fali? Druga sprawa za darmo maja osoby 70+ ale seniorzy to tez osoby 65 i wyzej ktorej musza placic, niektorzy z takich ludzi nie ogarniaja tego, pozatym ci ludzie beda w szoku, polowa z nich nie ma facebooka, nie obserwuje Borawskiego czy Dulkiewicz i po prostu nie beda potrafili z fali skorzystac, wladze Gdanska to tragedia!
- 21 0
-
2023-02-10 18:05
Jak twoja ciocia dostaje emeryture jezeli przychodza teraz tylko na rachunek bankowy? (1)
- 0 6
-
2023-02-12 08:55
Listonosz nosi,nie wszyscy mają konto w banku.Starsi emeryci nadal nie muszą zakładać konta,tylko ci nowi.
- 0 0
-
2023-02-10 18:49
mam 69 lat i wierz mi naprawdę ogarniam kupienie biletu
- 0 5
-
2023-02-12 20:44
a czy twoja ciocia ma kotka?
- 0 0
-
2023-02-10 12:30
Wiecie ze w Melbourne czy Sydney jest taniej? (1)
Haha, nie no to jest parodia! W innych miastach jest o wiele taniej, pokazcie mi inne Polskie miasto gdzie za 5 przystankow zaplace 6 zl?!
- 10 0
-
2023-02-24 02:46
Pokaż mi drugie miasto gdzie za JEDEN przystanek zapłacisz 5zł. Nawet w Londynie jest taniej.
- 0 0
-
2023-02-10 12:32
Ja sie tylko pytam, ale po co? No po co? (1)
- 9 0
-
2023-02-10 12:35
"by żylo się lepiej"
świta ci coś?
- 3 1
-
2023-02-10 12:42
Borawski powiedział że dzięki fali będą mogli liczyć pasażerów (2)
I wtedy dostosują ilość tramwajów/autobusów do potrzeb
No i teraz buuum bo emeryci i dzieciaki nie muszą się odbijać a te osoby to ok 70% komunikacji, więc na jakiej podstawie pan chce to liczyć? Hahah chyba grunt im się pali pod nogami, pana IQ to poziom ameby? Pytam serio bo pan mówi jedną rzecz a robi co innego- 16 0
-
2023-02-10 13:10
ale za to z miną wielkiego bufona.
- 5 0
-
2023-02-10 18:30
Smutne to jest to że jeszcze się im płaci
- 4 0
-
2023-02-10 12:50
(2)
Po to połączono w czerwcu bilety jednoprzejazdowe i czasowe na 75 minut, żeby teraz znowu je bez sensu rozdzielać. Cena ulgowego dziennego też nie zachęca, biorąc pod uwagę, że za 4 złote więcej jest dzienny metropolitarny na wszystko łącznie z SKM i PR.
- 9 0
-
2023-02-10 13:09
a na 2 przystanki dalej nie ma taniutkiego biletu.
- 2 0
-
2023-02-10 13:55
Jak to bez sensu? Dwie podwyzki! Wicej kasy mozna wydoic.
- 1 0
-
2023-02-10 13:02
Podwyżka biletów (1)
Pani Prezydent w najbliższych wyborach podziękuję za ceny biletów, system fala i maksymalnej podwyżce za podatek od nieruchomości.
- 16 1
-
2023-02-10 13:29
Twój głos i masz prawo do wyboru , tylko idź na te wybory bo połowa nie chodzi ale narzeka
- 3 0
-
2023-02-10 13:09
(1)
To komunikacja ma być darmowa? W Starachowicach woj. świętokrzyskie darmowa komunikacja kosztuje podatników 14 mln. zł. A to średniej wielkości miasto , większość emeryci. Zaczyna wracać historyczne myślenie. Trzeba płakać i płacić.
- 2 0
-
2023-02-10 17:37
No, utrzymanie fali 25 mln to w sam raz wystarczy
- 2 0
-
2023-02-10 13:26
Zauważyliście (1)
że odkąd są ciągle podwyżki cen biletów i opóźnienia komunikacji to jest więcej rowerzystów na drogach. Kiedyś aż tylu zimą nie jeździło co teraz.
- 4 1
-
2023-02-12 09:19
Liczniki objawiły prawdę,teraz to już nie tylko biednie żyje się w Gdańsku,ale nędznie.
- 0 0
-
2023-02-10 13:28
Suweren się wzburzył , nie wzburzył się na paliwa po 7,50 i drogi prąd ale zdziwiony ze podrożały bilety.
- 2 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.