• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwyżki cen biletów odroczone. Zmiana w zarządzie spółki InnoBaltica

Maciej Korolczuk, ms
2 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1032)
aktualizacja: godz. 09:13 (3 lutego 2023)
W czwartkowej debacie w Radzie Miasta o systemie Fala wziął udział Marcin Stefański (drugi z lewej), Roger Jackowski i Kamil Bujak. Z mikrofonem moderator dyskusji Andrzej Skiba. W czwartkowej debacie w Radzie Miasta o systemie Fala wziął udział Marcin Stefański (drugi z lewej), Roger Jackowski i Kamil Bujak. Z mikrofonem moderator dyskusji Andrzej Skiba.

Odroczenie z kwietnia do lipca podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej zapowiedziały w czwartek po południu władze Gdańska. Decyzja zbiegła się z debatą o systemie Fala zorganizowaną przez radnych opozycji. Po jej zakończeniu ustaliliśmy, że stanowisko ma stracić prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Fali. Dzień później samorządowcy ogłosili, że prezes zostaje, ale zarząd spółki zostanie powiększony.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, 3 lutego, godz. 9:12



Sytuacja wokół spółki InnoBaltica jest bardzo dynamiczna. Wczoraj wieczorem w dwóch niezależnych źródłach potwierdziliśmy informację o zmianie na stanowisku jej prezesa. Taka decyzja miała zapaść na spotkaniu pomorskich samorządowców, do którego doszło w czwartek, 2 lutego, na Uniwersytecie Gdańskim.

Dziś oświadczenie w tej sprawie wydał Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.

- W związku z informacją opublikowaną przez serwis Trojmiasto.pl informujemy, że pan Marcin Stefański pozostaje prezesem zarządu InnoBaltica spółka z o.o. Na wniosek pana prezesa Marcina Stefańskiego rozważane jest natomiast poszerzenie zarządu. Wiąże się to z obecną fazą realizacji projektu - przygotowaniem do wdrożenia. Wejście do zarządu trzeciej osoby będzie dużym wsparciem dla działań operacyjnych i strategicznych spółki - Leszek Bonna, wicemarszałek Województwa Pomorskiego, w imieniu samorządów, właścicieli spółki Innobaltica.



Aktualizacja, godz. 21:00



Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, Marcin Stefański, prezes spółki Innobaltica ma stracić stanowisko za sposób, w jaki wdrażany jest system Fala.

Zastąpić ma go Radomir Matczak, były dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.


Co powinni zrobić urzędnicy ws. systemu Fala?

Zanim w sali obrad Rady Miasta rozpoczęła się debata zorganizowana przez radnych opozycji, głos ws. systemu Fala dość niespodziewanie zabrały władze Gdańska.

Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska i członek rady nadzorczej spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za przygotowanie i wdrożenie Fali, poinformował w mediach społecznościowych o kolejnych zmianach związanych z inauguracją systemu.

Podwyżki będą, ale później niż planowano



- Niepokój mieszkańców dotyczący Fali sprawił, że postanowiliśmy dać im więcej czasu na poznanie systemu i związanych z nim zmian. Dlatego wejście w życie nowych taryf odraczamy do czasu uruchomienia wszystkich funkcjonalności, tj. zarówno aplikacji jak i falomatów. Zgodnie z umową nastąpi to w lipcu. Do tego czasu bilety będą kosztować: 117 zł za bilet miesięczny, 4,8 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut. Wcześniejsze testowe uruchomienie Fali będzie zależało od firmy budującej system - napisał Borawski.
W lakonicznym oświadczeniu przesłanym przez biuro prasowe wypowiada się też Marcin Stefański, prezes spółki InnoBalitca. Jak powiedział, zmiany wynikają z potrzeby "głębszych testów aplikacji i pewności, że będzie ona prosta w użyciu i będzie mogła konkurować z obecnymi rozwiązaniami".

Sprawdź aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej



Jak zapowiedziały władze Gdańska, nowe oferty biletowe będą wprowadzane sukcesywnie, po uruchomieniu Fali. Wzrosty cen biletów mają być niższe, niż pierwotnie zapowiadano, ale szczegółów nie podano.

Organizatorzy dyskusję oparli m.in. o ankiety z artykułów na Trojmiasto.pl Organizatorzy dyskusję oparli m.in. o ankiety z artykułów na Trojmiasto.pl

Fala to system solidarnościowy



Sama debata trwała ponad dwie godziny i jak przyznali sami uczestniczy i słuchacze - była merytoryczna.

W dyskusji udział wzięli: Marcin Stefański, prezes Innobaltiki, Kamil Bujak, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, Roger Jackowski, działacz społeczny i radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny oraz Waldemar Rokicki, ekspert w dziedzinie biletów elektronicznych, który wcześniej o systemie Fala pisał na Trojmiasto.pl. Dyskusję moderowali radni PiS Andrzej SkibaPrzemysław Majewski.

W krótkim omówieniu głównych założeń systemu Fala prezes Innobaltici podkreślił, że obecnie w komunikacji miejskiej na Pomorzu funkcjonuje 105 różnych taryf.

- Najlepiej by było ich nie znać, bo nie sposób się poruszać w takim gąszczu - mówił Stefański.
Wyliczał też korzyści płynące z jego funkcjonowania i omówił, w których aspektach Fala będzie lepszym systemem niż już funkcjonujące aplikacje komercyjne.

- Fala to system solidarnościowy, dający gminom możliwość podróżowania po wszystkich gminach na takich samych zasadach. Chcemy wskoczyć półkę wyżej, do Europy, która już to ma - dodał Stefański.
Marcin Stefański, prezes Innobaltiki. Marcin Stefański, prezes Innobaltiki.

Idea piękna, ale spóźniona



Roger Jackowski wskazał z kolei trzy - jego zdaniem - główne cele, jakie powinno przynieść wdrożenie systemu. To spodziewany wzrost liczby pasażerów, wzrost liczby podróży transportem zbiorowym oraz oszczędności dzięki optymalizacji transportu i wykorzystaniu zbieranych danych, co w przyszłości może doprowadzić nie do podwyżek, a obniżek cen biletów.

- Idea Fali jest piękna, słuszna i chwalebna, ale w ostatnich latach zrobiono dużo by ją wykoślawić i niewłaściwie przekazać ją mieszkańcom - mówił Jackowski. - Projekt jest opóźniony. Rynek w tym czasie nasycił się komercyjnymi i intuicyjnymi w obsłudze aplikacjami, przez co osłabł urok nowoczesności Fali.
Według Jackowskiego wpływ na to miały m.in. działania polityków i decyzje np. o bezpłatnych przejazdach dla młodzieży.

- Dziś mamy zbyt dużo grup pasażerów, którzy jeżdżą bez opłat i będą wykluczone z systemu. To dzieci, młodzież i seniorzy. To sprawia rozszczelnienie systemu, a wypuszczanie jakiejkolwiek grupy z systemu poprzez zwalnianie jej z meldowania w pojazdach sprawi, że nie wypełnimy podstawowego celu stawianego przed Falą. Ponadto system nie jest obudowany w zachęty dla pasażerów i dlatego budzi ich opór.
Roger Jackowski, aktywista i radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny. Roger Jackowski, aktywista i radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny.

System pozwoli na oszczędności



W dyskusji - choć zdalnie - udział wziął też Waldemar Rokicki, który wcześniej o wadach i zaletach Fali pisał na Trojmiasto.pl. Podobnie jak jego przedmówcy zwrócił uwagę, że dużym mankamentem systemu jest jego marketingowe opakowanie i forma komunikacji z pasażerami. Podkreślił też, że spółka mogła lepiej wykorzystać czas, jaki miała na przygotowanie założeń i wdrożenie systemu.

- Klikanie na wejściu i wyjściu nie powinno być problemem, a sednem jest wytłumaczenie pasażerom, jakie będą z tego korzyści. To z jednej strony sygnał dla przewoźnika, że mamy prawo do tego przewozu ale też informacja, gdzie wsiadam, dokąd jadę itd. To później pozwoli wyeliminowanie z naszych ulic pustych autobusów, które generują koszty. To pozwoli też na wzmocnienie kursów tam, gdzie jest to konieczne.
W czwartkowej debacie w Radzie Miasta udział wzięło kilkadziesiąt osób. W czwartkowej debacie w Radzie Miasta udział wzięło kilkadziesiąt osób.

Krytyczne głosy z sali i internetu



Padały też pytania z sali od mieszkańców i osób śledzących debatę w internecie. Pan Adam, jak sam się przedstawił "młody senior z południa Gdańska", zwrócił uwagę na problem zatłoczonych pojazdów i ograniczone przez to możliwości odbijania karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu.

Odpowiedział mu prezes Stefański.

- Ankiety zliczające pasażerów są drogie, sporadyczne i niemiarodajne. Wysiłek pasażerów jest potrzebny do zapełnienia systemu danymi, które pozwolą na optymalizację przewozów.
Internauci pytali z kolei o termin wdrożenia jednego, wspólnego biletu dla Trójmiasta, zbierania danych osobowych przez aplikację mobilną, integracji karty mieszkańca z kartą systemu Fala.

Wśród widzów debaty obecny był m.in. Karol Guzikiewicz, radny PiS sejmiku wojewódzkiego.

- Co wy chcecie nam wcisnąć? Drugie Mevo, za które miasta musiały oddać do urzędu marszałkowskiego dotacje unijne? Wystarczy skorzystać z parkingu w centrum handlowym, by przekonać się, że można zrobić łatwy system, w którym po zapłacie szlaban sam się otwiera przed samochodem. Wciskacie nam bubel! - zwrócił się w emocjonalnym wystąpieniu do prezesa Stefańskiego radny Guzikiewicz.
- Umowę z wykonawcą podpisaliśmy w czerwcu 2021 roku. Mieliśmy mniej czasu, to prawda, ale kalendarz skurczył się przez odwołania w przetargu. Po drodze mieliśmy jeszcze pandemię, inflację i wojnę w Ukrainie. Chcę jednak podkreślić, że dotacja unijna nie jest zagrożona a sam system nie jest przestarzały - odpowiadał prezes Innobaltici. - Jeśli chodzi o kwestie finansowe, to Gdańsk traci ok. 6 mln rocznie przez dystrybucję biletów przez aplikacje komercyjne i jednocześnie przeznacza na funkcjonowanie komunikacji 500 mln zł. Tymczasem wciąż oczekujemy na ustawę metropolitalną, która dałaby 200 mln zł. Jak organizatorzy transportu mają wymieniać tabor bez tych środków?

Stefański: dajmy Fali szansę



Wśród pytań z sali przewijały się też postulaty, by w badaniu potoków pasażerskich i przy optymalizacji transportu publicznego organizatorzy i przewoźnicy korzystali z narzędzi już dostępnych np. bramek zliczających zamontowanych w pojazdach nad drzwiami.

- Dajmy szansę temu systemowi - zaapelował na koniec prezes Stefański. - Podobne systemy zostały wdrożone w Europie. System da nam dużo więcej możliwości, niż np. bramki zliczające. Fala będzie kompletnym systemem, który budzi obawy, ale wszędzie, gdzie takie systemy się pojawiały, też tak było. Każda zmiana jest przyjmowana z niechęcią. A my chcemy zmiany na lepsze.

System biletowy Fala na Pomorzu

Miejsca

Opinie (1032) ponad 50 zablokowanych

  • Jeszcze premię dostaliście za ten bubel!

    Po prostu skandal. Nie nadajecie się do tej roboty. Zapamiętamy przy wyborach.

    • 49 0

  • Darmowe bilety (4)

    Bilety dla mieszkanców powiny być darmowe

    • 51 2

    • A na pewno dla mieszkańców płacących podatki z tytułu nieruchomości w Gdańsku, Sopocie czy Gdyni. (1)

      • 15 1

      • Ta podatek 70zl i w tym darmowe przejazdy. Hahaha

        • 0 2

    • Brak empatii w Gdańsku (1)

      tak,szczególnie dla osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym powinny być darmowe przejazdy.

      • 7 1

      • Darmowe dla wszystkich, bo wyjdzie taniej.

        • 1 0

  • (1)

    Ta zmiana prezesa firmy po co, czy to.cos zmieni. System jest zly, a prezes teraz bedzie czekal na odprawe finansowa, jakis dobry stoleczek na otarcie.lez.ta zmiana to jak stare powiedzonko wyszla Mania, przyszla Frania. Serdeczna prezydentka musiala sie zdenerwowac, ze chlopa odsunela. Pytanie, czy to uchroni wladze i czy Fala ich nie zatopi.

    • 49 0

    • Nie uchroni i zatopi.

      • 0 0

  • Czy może ktoś wie? Jak nie odbiję (8)

    Biletu w kasowniku Fali, ale będę miała bilet miesięczny, to w razie kontroli mam dostać mandat czy co mi zrobią?

    • 38 2

    • W przyszłym miesiącu zapłacisz drozej

      • 12 3

    • W "Pytaniach i Odpowiedziach" jest podane, że mandat, tak jakbyś nie miał biletu. I wyższa cena za miesiąc.

      • 18 0

    • Masz się pilnować inaczej po Tobie, (1)

      Fala-stressss

      • 9 0

      • Spać się nie da z nerwów.

        • 0 0

    • Tego nikt nie wie, nawet twórcy. Będzie to decyzja polityczna.

      Może chociaż to wymusi trochę rozumu. Wybory blisko

      • 9 0

    • Chłosta aż się nauczysz wygodnisiu jeden, wygoda jest dla prezesow spolek transportowych.

      Gdzie kucharek szesc tam nie ma co jesc! Czy Prezydentowa sie wypowie w koncu ? Mamy prezydenta czy nie w tym miescie ???

      • 11 0

    • Tego badziewia

      nawet PIS by nie wymyślił. Ale cyt. zd"rajcy gdańscy" już tak. Masakra!

      • 2 0

    • Zaprowadzą do miejsca odosobnienia (do kąta).

      • 0 0

  • "Wysiłek pasażerów" (2)

    Rozbawiła mnie do łez ta odpowiedź, łez rozpaczy. Osobiście nie mam nic przeciwko zmianom jeśli te nie utrudniają mi życia. Obecnie autobus 213 (pewnie Pan ekspert/radny/ czy inny mądrala nawet nie wie gdzie on jeździ) jest tak zatłoczony, że ciężko jest do niego wejść, jeszcze trudniej wyjść. Jeżdżę codziennie do pracy, po drodze odwożąc dziecko do przedszkola to jest horror i nie wiem jak miałabym się dopchnąć do odbicia. Co więcej nie zmieni to sytuacji. ZTM odpisało ostatnio na moją skargę, nie mogą dać większych autobusów bo te się tam nie mieszczą, więcej też nie, bo ich nie mają (mają tylko na premie;)), Nowa Świętokrzyska zapewne nigdy nie powstanie, system Fala nie daje mi zatem żadnych korzyści, jedynie większy kłopot w przemieszczaniu się, więcej straconego czasu, droższy bilet. Same minusy.

    • 75 0

    • Masz rację babo. (1)

      My (nie) żyjemy w innobaltictim świecie chyba.... Przymus odbijania to jest bzdura.
      A wiedza ile osób wsiada i wysiada niczego nie zmieni oprócz tresury ludzi

      • 17 0

      • Statystyki można mieć za darmo. Zresztą one niczego nie zmieniają.

        • 1 0

  • Buahahahaha... (2)

    ... Matczak? Pierwszy "ogier" swego czasu w Urzędzie Marszałkowim

    • 30 0

    • Zatrudnienie tego pana to troche pstryczek dla jego podwładnych (1)

      Bardzo pokazuje jak urząd marszałkowski szanuje swoich pracowników

      • 10 0

      • pracownice dokładniej

        • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Starsi ludzie (65)

    Dużo ludzi starszych korzysta z komunikacji oraz osoby pracujące, które do tej pory nie do końca nawet radzą sobie z automatami do biletów, a co dopiero taki skomplikowany system, który utrudni im codzienność. Czy ktoś z osób chcących wprowadzić ten system jeździ komunikacją? Auta ble, bo coraz mniej miejsc parkingowych, a systemy komunikacji coraz bardziej przerażają mnie jako osobę młodą, a co dopiero starsi ludzie.. Ciężkie czasy czekająnas i nasze dzieci, a miało być łatwiej, tylko dla kogo? Wszystko ciągle kręci się przy maszynach, które bardzo często zawodzą i o tym nie zapominajmy.. Przeciążenia systemów też dalej bywają, aktualizacje również i inne problemy techniczne. Więc miasto niech spojrzy bardziej obiektywnie na nowości, które chcą wprowadzać, gdyż są mieszkańcy, którzy po prostu boją się nowości i może warto z nimi porozmawiać i poznać ich opinie i obawy.

    • 481 11

    • 8 mln na pdodwyzki dla urzedników szkodników a dla mnieszkanców podwyzki cen biletów! (6)

      jedyne wyjście to skompromitowane władze do wymiany na wyborach do samorządu .Przecież ta debata to była kpina z mieszkańców !!
      Taniej szybciej i wygodnie jest obecnie wszystkim poza komunikacją miejska w Gdańsku!!!

      • 52 2

      • spotkali się beneficjenci tego bubla i zachwalali nam jaka to europa system solidarnościowy mowa trawa dla bezmózgów skormplikowali to bardziej niż te 105 taryf a nie można tych taryf ujednolicić tylko tworzyć kolejną nadbudowę?

        • 28 0

      • Przejazdów darmowych chyba nie trzeba będzie odbijać? (4)

        • 13 2

        • (2)

          Pewnie to rychły koniec darmowych przejazdów.

          • 4 1

          • (1)

            Nie,prezes powiedział,że nie,zanim go odwołali.

            • 0 0

            • W złym momencie powiedział.

              • 0 0

        • Niczego nie trzeba będzue odbijać.

          • 0 0

    • Oczywiste, że ludzie odpowiedzialni za ten system komunikacją miejską nie jeżdżą nigdy i nigdzie. (2)

      Gdyby było inaczej, to ten system wyglądałby jak w Poznaniu.

      • 55 1

      • sugerujesz, że w Poznaniu jeżdżą? (1)

        • 0 0

        • Ktoś kto organizował ten system raczej na pewno.

          • 2 0

    • (3)

      masz rację. to że takie rzeczy funkcjonują w Europie to żaden argument. polska to nie Europa, niech oni sobie mają. my zostaniemy przy tym co jest, nawet jeżeli to właśnie obecny system jest skomplikowany i nieefektywny. ale już go znamy. zbyt duży postęp nie jest korzystny dla polaków

      • 16 11

      • (2)

        A ja bym powiedziąl inaczej. Skoro gdzieś w Europie są takie buble to bądźmy mądrzejsi i nie powielajmy ich błędów. Uczmy się w końcu na błędach innych a nie zawsze na swoich.
        Skopiujmy z Europy i świata dobre rozwiązania, które tam funkcjonują, a nie buble.

        • 20 0

        • (1)

          Buble? Masz jakieś przykłady bubli?

          • 0 1

          • Multum. Nie dostrzegasz jeszcze? Za krótko w Europie?

            • 0 0

    • (18)

      Taki system funkcjonuje w Amsterdamie od conajmniej 10 lat. Sprawnie.

      • 13 19

      • (7)

        Od kilkunastu lat funkcjonuje w Moguncji, Wiesbaden, Frankfurcie i wielu innych europejskich obszarach

        • 7 20

        • A jak jest (5)

          np. w Berlinie, Paryżu, Londynie, Rzymie? Czy już zamienili system jednego biletu na strefę na falopodobne coś?

          • 21 0

          • (3)

            W Berlinie maja taka komunikacje, ze az nie warto samochodu uzywac

            • 21 0

            • no więc właśnie a u nas jest taka komunikacja że auto ją bije na łeb

              • 30 1

            • U nas tez na tak być, a nie meldowanie się na każdym kroku. Debaty nie można posłuchać, bo fb dba o prywatność. Przepisu nie moż

              • 13 0

            • W Trójmieście mamy taką komunikację że po zmianie na dojazdy samoxhodem wiem że nigdy do niej nie wrócę

              • 11 0

          • W Londynie jest Oyster - każdy odbija kartę na wejściu.

            • 0 0

        • A te obszary?

          To one mają po trzydzieści różnych emitentów niekompatybilnych biletów, czy jednak raczej jeden wspólny bilet?

          • 11 0

      • W okolicach również (8)

        Moja siostra mieszka w Alphen. Będąc u niej z wizytą dowiedziałem się jak to działa. Wchodzi się jedynie przednimi drzwiami, odbijając kartę (i pozdrawiając kierowcę ichnim hooj czy jakoś tak), a wychodzi środkowymi/tylnymi drzwiami również odbijając kartę. Proste, tylko jest pewien haczyk - nie wiedzieć czemu tam autobusy nie są napakowane pasażerami pod sam sufit, a ludzie się nie pchają, nie złorzeczą i generalnie są wobec siebie uprzejmi i wyrozumiali. Aaaa, i u kierowcy bez problemu każdy może kupić bilet płacąc kartą lub gotówką.

        • 52 3

        • I jeszcze jeden myk (3)

          W Holandii (nie wiem czy w całej), wszystkie przystanki są na żądanie. Siostra dowiedziała się o tym kilkanaście lat temu, kiedy zrąbana maksymalnie po zmianie, czekała w deszczu 2 godziny na przystanku zdziwiona, że żaden autobus się nie zatrzymał :))

          • 21 1

          • W Holandii, w Amsterdamie byłem 25 lat temu. No, nie tylko tam. Natomiast w Amsterdamie mieszkaliśmy dobę w (2)

            niedużym hotelu, poza centrum. Niezły dojazd tramwajem był. Niedużą ulicą, po obu stronach niska zabudowa dwupiętrowa. Hotel był jak na złość pomiędzy dwoma przystankami. Poszedłem do motorniczego popytać, że ja do tego hotelu, czy może mi powiedzieć, na którym mam wysiąść, zeby było bliżej i podałem dwie ulice z mapy. "Pan się nie martwi, ja panu powiem". No nic, jedziemy z obrzeży centrum, tak się zastanawiam, jak on mi to powie, pół tramwaju będzie zasuwał do mnie, czy co. Już widzę, że jesteśmy w odpowiednim rejonie, zatrzymuje się na przystanku, ja już blisko drzwi, na wszelki wypadek, a tu z głośnika leci: "Hotel Excelsior" czy jak tam nazwa była. Gościu miał mikrofon, głośniki - na odpowiednim przystanku podał nie jego nazwę, a informację dla mnie jednego. Oczywiście nieźle mówił i rozumiał po angielsku. W Warszawie nieosiągalne zapewne i dziś.

            • 33 1

            • :)

              Taak, tam ludzie mają zupełnie inne podejście. Nie jestem światowcem, więc odwiedzając siostrę na początku byłem bardzo, ale to bardzo zdziwiony panującą tam kulturą, z którą ja urodzony w PRL-u nie miałem zbyt wiele do czynienia. Przykład: kupiłem w centrum handlowym lampkę typu lava. Po sprawdzeniu okazało się, że kolor tego gluta nie będzie pasował do koloru ścian w moim salonie. Poszedłem do sklepu i łamaną angielszczyzną poprosiłem o wymianę pokazując paragon. Sprzedawca odpowiedział Ok, odłóż ją na półkę i weź taką, która ci pasuje. Ale jak to? Bez sprawdzenia czy w kartonie, który przyniosłem na pewno jest taka sama lampa, czy nie jest uszkodzona, czy jakiejś śrubki nie brakuje?? :)) Inna rzecz - przed domkami często wystawiane są bukiety kwiatów tanie jak barszcz i puszka na drobniaki, której nikt nie pilnuje. Bierzesz bukiet, wrzucasz kilka EUR i jedziesz dalej - oczywiście rowerkiem :) Pytam siostry, ale że jak, nikt tego nie zaj*bie? Ta w śmiech, że Holender się nie zniży, żeby za..bać coś co kosztuje 5 euro :) To było kilkanaście lat temu, nie wiem jak teraz po przybyciu dużej liczby naszych rodaków ;)

              • 23 0

            • W Warszawie kierowcy burczą na pasażera.

              • 0 0

        • Moze zaczniemy od pozdrawiania i podziękowania Panu Kierowcy. Zapomnieli, jak zwykle, że komunikacja miejska w Europie pusta. Ta (3)

          • 7 0

          • Moze zaczniemy od pozdrawiania i podziękowania Panu Kierowcy (2)

            W NL to standard. Wiele rzeczy mnie tam zdziwiło. I ta uprzejmość jest taka naturalna, nie jakaś wyuczona czy przymuszona. Fajne to :)

            • 7 1

            • (1)

              u nas też są ludzie uprzejmi,i to większość.

              • 3 1

              • Coraz więcej uprzejmych w miejscach neutralnych.

                • 0 0

      • A ten jest niesprawny

        I od razu widać że sprawny nigdy nie będzie

        • 10 0

    • o tak, zostańmy przy biletach papierowych (9)

      a może na kamiennych tabliczkach niech będą wyryte? nie wiem co to za bzdurny argument o ludziach starszych, po 70 jeżdżą za darmo a młodsi chyba dadzą radę sobie kartę wyrobić i naładować odpowiednią kwotą, potem już tylko system sam naliczy opłatę przy korzystaniu

      • 11 65

      • nie wiem, ja nie ogarnalem

        bylem w poznaniu przejazdem, jakies strefy, 2 rodzaje kasownikow, bilety elektorniczne, cuda wianki..... na szczescie byly papierowe, ktore udalo sie kupic w 3 kiosku na dworcu, masakra

        • 36 0

      • po 70 jeżdżą za darmo (5)

        Chyba dopiero po 75. My młodsi, kiedy dożyjemy tego wieku pewnie będziemy to ogarniać gdyż na co dzień obcujemy z cyfryzacją, ale żyjące jeszcze pokolenie "analogowe" niestety ma problemy, czemu w sumie trudno się dziwić. Moja mama 75l. ogarnia neta, komórkę, apkę bankową ale niewiele więcej, chociaż jest naprawdę kumata - typowy umysł ścisły. Z kolei ojciec 86l. nie ogarnia niczego - gdy się urodził to w użyciu były jeszcze lampy naftowe, on jest niczym dziecko we mgle..

        • 22 3

        • (3)

          ja też ogarniam niewiele więcej a wiesz dlaczego?Bo nie chcę bo sr..m z góry na taką "innowacyjność" opierającą się na robieniu z ludzi głupiego odmóżdżonego bydła ten system fala to żadna innowacyjność to wsteczniactwo człowiek kupuje miesięczny i musi go kasować jaki id.ta wpadł na coś takiego

          • 29 0

          • Ależ ja się wcale nie zachwycam tym systemem (1)

            Wręcz zwracam uwagę na kwestie, które dla pokolenia Pejsbuk/Instagram są może oczywiste, ale dla nieco starszych już niekoniecznie. Z zawodu jestem informatykiem. Staram się być na bieżąco ale w wieku 50+ wcale nie jest to takie łatwe i nie przychodzi naturalnie, mimo iż mam niby solidne podstawy i doświadczenie. A co mają powiedzieć ludzie zawodowo niezwiązani z technologiami cyfrowymi? Kiedyś wierzyłem święcie, że komputeryzacja zmieni świat na lepszy. Dziś byłbym już ostrożny z takim stwierdzeniem. Dla przeciętnego zjadacza chleba świat cyfrowy robi się zdecydowanie zbyt skomplikowany. A miało być prosto, łatwo i przyjemnie..

            • 24 0

            • Gratuluję, ze mimo nowoczesności szanujesz tradycję przodków pisząc pejsbuk

              • 1 0

          • Zgadzam sie. Ja akurat nie mam problemow z ogarnienciem nowych technologii, ale widze, ze zamiast prawdziwej innowacyjnosci rozpowszechnia sie gadzeciarstwo (np. ladowarki bezprzewodowe) i inwigilacja (internet rzeczy).

            • 7 0

        • I oto chodzi,szanujmy się wzajemnie.Jeden niech drugiemu pomoże,jak ktoś starszy nie ogarnia tej cyfryzacji,która już dominuje wszędzie.

          • 4 0

      • o tak trzeba zmieniać byle zmieniać spierd..lić wszystko przy okazji ale trzeba zmieniać bo tak robią inni powołac jeszcze specjalne spółki zatrudnić pociotki bo trzeba zmieniać a za te id..tyczne zmiany zapłaci pasażer najwyżej w niedzielę komunikację w Gdyni się przytnie do 60 minutowego taktu w ciągu dnia na głównych liniach

        • 15 0

      • Po co nam jakiekolwiek bilety? Po to, żeby mnożyć koszty obsługi?

        • 6 0

    • (2)

      Osoby starsze i młodzież zwolniona z opłat za przejazdy będzie miała gdzieś odbijanie jakiejś karty i jak to się będzie miało do założeń Fali ?

      • 21 1

      • Bzdura. Sprawdź kto jeździ bezpłatnie zanim napiszesz bzdury

        • 0 15

      • W ogóle nie będzie sie miało. Fala jest po to, bo jest dotacja do wzięcia i instytucja do utworzenia.

        • 18 0

    • Ludzie starsi mają gdzieś falę bo jeżdżą

      za darmo.

      • 5 12

    • (10)

      Dziś pomagałem starszej pani zakupić bilet jednorazowy w automacie, bo nie ogarnia tego. Dodatkowo ta maszyna wypluwała wrzucane monety, zapłaciłem kartą i przyjąłem od babci gotówkę .

      • 36 0

      • Zrobiłeś dobry uczynek (2)

        Nawet dla młodszych osób świat staje się coraz bardziej skomplikowany, a dla starszych jest wręcz przerażający.

        Informatyk lat 50 i pół.

        • 26 0

        • Dobrze, że zdążyłeś poznać nowe technologie. (1)

          • 6 1

          • Żebyś wiedział :)

            To naprawdę ciekawe doświadczenie, urodzić się i wychować w świecie analogowym, a potem przez resztę życia uczestniczyć w przeprowadzce do świata cyfrowego. To doświadczenie jedyne samo w sobie i tego nikt mi nie odbierze :)

            • 17 0

      • Dziekujemy !

        Tak jak juz ktoś mnie uprzedzil: świat galopuje, ludzie stsrsi drepcza próbując nadażyć za tym szalenstwem technolog. Zrobiłeś mi wieczór tym wpisem :)

        • 12 0

      • Na szczęście z Fala

        Biletomaty będą mogły zniknąć

        • 0 14

      • Zrobiles dobry uczynek. Ładnie z Twojej strony. 30 lat temu w Danii dowożono obiady osobom w potrzebie, które nie wychodziły z d (4)

        • 5 1

        • 30 lat temu w Danii dowożono obiady (1)

          Nigdy i nigdzie o tym nie słyszałem, to bardzo budujące. A to była inicjatywa władz samorządowych, NGO, czy osób prywatnych?

          • 2 0

          • Wyglądało na akcję samorządową.

            • 0 0

        • (1)

          Tak? A w Polsce to Wigilie na pokaz są organizowane i sklepy-punkty np.w Gdansku,gdzie można 3 razy w roku pobrać jeszcze nie nadpsutą zywność.

          • 0 0

          • Gdy Norwegowie chcieli kupić stocznię Gdynia mówili, że mamy go odrobienia 70 lat. To była końcowka lat 80. Chyba jednak zrobim

            • 0 0

    • Chodzi o to, zeby było prościej. Prościej i taniej będzie, gdy biletów nie będzie. Może wtedy nawet korki będą mniejsze. Zamias

      • 7 0

    • No bo co to jest

      Tam i tam ? Już za to ktoś powinien polecieć

      • 3 0

    • Sorry ale tak jest już na zachodzie i to przyszlosc (1)

      W kazdym większym mieście które znam są karty. Nie ma innej opcji. Można zasilić na zaś. U nas przy każdej stacji SKM w kasie powinna być opcja doładowania. Sorry ale nie dogodzisz wszystkim.

      • 0 6

      • To nie ma działać jak elektroniczna skarbonka. Tak jak teraz ryczałtem kupujesz miesięczny i to chcą żebyś go odbijał. Zapłaciłeś 117 zł, z jakichś przyczyn raz nie odbiłeś, płacisz ok. 300 zł kary. O to w tym chodzi.

        • 4 0

    • Osoby po 70 roku życia jeżdżą za darmo.

      • 2 1

    • Myślisz, że łatwiej jest kupić dziś bilet w biletomacie niż przyłożyć karte do czytnika?

      • 0 5

    • Starsi nie powinni korzystać z komunikacji. Lepiej jak pozostaną w domu. Tak już było.

      • 0 1

  • Ja poproszę o pełne rozliczenie finansowe

    Projektu do grosza

    • 46 0

  • Podobno systemy liczenia

    pasażerów działają od dawna. Montowane są w drzwiach autobusów ...
    Pewnie brakuje kogoś do interpretacji tych danych.

    • 45 0

  • Co zarobił to jego.

    • 31 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane