• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy Drogą Zieloną do Ergo Areny

Maciej Naskręt
22 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz, jak wygląda Droga Zielona w Oliwie i na Żabiance.


Sprawdziliśmy budowę Drogi Zielonej na granicy Gdańska i Sopotu. 800-metrowa droga jest już gotowa, trwają jeszcze odbiory techniczne. Nową ulicą m.in. do Ergo Areny, kierowcy pojadą tuż przed Bożym Narodzeniem.



Tak w październiku 2011 r. wyglądał plac budowy Drogi Zielonej.

Trwają ostatnie - kosmetyczne - prace przy budowie Drogi Zielonej, która połączy dwiema jezdniami rondo przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska z al. Grunwaldzką w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Budowlańcy malują na blado-żółty kolor elementy muru oporowego, wykonują nasadzenia, a także układają z kostki betonowej ostatnie chodniki. Drogowcom pozostaje już tylko wymalowanie pasów ruchu i przeprowadzenie odbiorów.

Nową drogę można uznać za świąteczny prezent od władz Gdańska. - Otwarcie Drogi Zielonej ma nastąpić po 10 grudnia, ale nie później niż przed Bożym Narodzeniem - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest inwestorem budowy Drogi Zielonej na granicy Gdańska i Sopotu.

Zobacz jeszcze raz przepychanie wiaduktu pod magistralą kolejową.

Przypomnijmy, że na 800-metrowej trasie robotnicy wbili ok. 1,5 tys. betonowych pali. Tworzą one mur oporowy - wzmacniają wykonany wykop, w którym wiedzie droga. Z budowy wywieziono ponad 33 tys. m sześc. piachu. Aby tego dokonać, grunt należało załadować na 2750 pojazdów o ładowności 25 ton. Pojazdy te mogłyby utworzyć kolejkę o długości ponad 38 km.

Zbudowano w zasadzie trzy tunele pod magistralą kolejową relacji Gdańsk - Gdynia - dwa drogowe i jeden pieszo-rowerowy. Hydrauliczne popychacze wsunęły pod torowisko ogromne betonowe rynny. Na ich przedzie były zainstalowane ostrza przecinające grunt. Po ich wprowadzeniu drogowcom pozostało wybrać ziemię spod rynny i rozpocząć budowę elementów drogi.

Czy otwarcie Drogi Zielonej ułatwi poruszanie się po tej części aglomeracji?

Na terenie budowy przepływa Potok Graniczny, który jeszcze kilka lat temu wyznaczał dokładnie granicę między Gdańskiem i Sopotem. Projekt budowy Drogi Zielonej przewidywał jego skanalizowanie. Teraz znajduje się on pod nową drogą.

Obie nitki drogi oddziela betonowa bariera. Powód? Prawa jezdnia - wiodąca do Ergo Areny - znajduje się wyżej niż jezdnia, którą kierowcy będą podróżować do al. Grunwaldzkiej. Część drogi na Żabiance przed hałasem zabezpieczają ekrany akustyczne.

O mały włos, a mielibyśmy na budowie Drogi Zielonej opóźnienie. Bo kolejarze nie lubią, gdy ktoś wchodzi z budową pod ich linie kolejowe, tym bardziej, gdy dotyczy to najważniejszej magistrali kolejowej na Pomorzu - linii z Gdańska do Gdyni. Wykonawcy trudno było uzyskać zgody na przepchnięcie pod tunelem ogromnych żelbetowych konstrukcji stanowiących kanwę przyszłego tunelu. Wymagało to wstrzymania ruchu niektórych pociągów towarowych, szczególnie nocą. Procedury odwlekały się tygodniami.

- W tym miejscu spisał się przede wszystkim wykonawca, który nadrobił stracony czas. Gdyby nie te utrudnienia, droga mogła być oddana już w trzecim kwartale tego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz.

Na końcu warto wspomnieć, że w wyniku wybudowania Drogi Zielonej część ul. Rybackiej - ok. 100-metrowy odcinek od strony Ergo Areny - jest jednokierunkowy. Ma to zapobiec m.in. zakorkowaniu ulic na terenie Żabianki, szczególnie ul. Subisława.

Budowa Drogi Zielonej na terenie Oliwy i Żabianki kosztuje 61,6 mln zł. Wykonawcą drogi jest polsko-hiszpańskie konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Infraestructuras. Inwestorem jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (152) 1 zablokowana

  • Najpierw zostało wybudowane podniesione rondo, ale bez tuneli pod spodem. Oczywiście Rybacka była zamknięta. Potem rondo zostało przebudowane na takie jak teraz. Oczywiście Rybacka była zamknięta. Wyjazd z Rybackiej teraz jest nie dość że jednokierunkowy, nie dość, że ze stopem w przystanku autobusowym, nie dość, że nie można wjechać na rondo, nie dość że nie ma gdzie zawrócić w kierunku Sopotu, to jeszcze czeka nas kolejna przebudowa, gdy kiedyś będą uruchamiane tunele pod rondem.
    Oczywiście, że można jeżdzić przez uliczki osiedlowe, żeby ominąć ten chory wyjazd z Rybackiej, ale chyba nie po to została wybudowana dwupasmowa droga i rondo z tunelem, żeby jeździć osiedlowymi uliczkami. A może się mylę?
    Logika tej budowy jest żadna, wyjazd z Rybackiej teraz to jakaś kompletna pomyłka, do tego sama droga nie wyglada tak jak na wizualizacji, tylko znacznie gorzej.

    • 17 1

  • A ten kawałek:
    "Na końcu warto wspomnieć, że w wyniku wybudowania Drogi Zielonej część ul. Rybackiej - ok. 100-metrowy odcinek od strony Ergo Areny - jest jednokierunkowy. Ma to zapobiec m.in. zakorkowaniu ulic na terenie Żabianki, szczególnie ul. Subisława."
    przypomina mi słynne tłumaczenie o tarasie widokowym na czerwonym wiadukcie... Ręce opadają.

    • 13 1

  • (1)

    Czy po opadach w przepuście pod torami będzie stało półtora metra wody?

    • 9 0

    • Mało prawdopodobne ten potok pod drogą ma brać deszczówkę z ulicy

      • 0 1

  • nie wiem jak Wy

    ale na tym filmie wolałbym pokazanie przejazdu w czasie rzeczywistym (pewnie 1 minuta), z wjazdem na rondo i w drugą stronę to samo, zamiast oglądać przyspieszenia i machanie szczotką oraz pędzlem.
    Takie rzeczy raczej mało kogo interesują, chyba że sie mylę, a zmontowany obecnie materiał raczej mnie rozdrażnił, niz zachwycił, właśnie z powyższych powodów

    • 9 3

  • (1)

    A te badziewne ekrany akustyczne? Odrzutowce tam mają się poruszać?

    • 11 2

    • one nie muszą Ci się podobać

      Chodzi o to, żeby na osiedlu było ciszej. I już. Kierowcy, którzy tego nie rozumieją zachowują są trochę jak palacze przed wejściem zakazu palenia w restauracjach.

      A argumenty, że ekrany rozcinają tkankę miejską? To droga ją rozcina. Jak ktoś chce ją scalić,niech przesiądą się na rower albo komunikację miejską.

      A że brzydko wyglądają? Zrobić pas zieleni od strony osiedla i już.

      • 1 0

  • Do kosztu Ergo cyrku dodajemy następne 61 milionów.

    Oto kierunek inwestycyjny w jakim poruszają sie wladze Trojmiasta . A przecież zaczęlo się niewinnie , gdy Kozlowski jako minister sportu załatwił dla Sopotu 50 milionow na budowę hali sportowej.

    • 4 6

  • bdb

    w końcu ułatwienie dla kibiców

    • 3 0

  • jest mi do dość obojętne, ale ucieszyłbym się z innego prezentu: (1)

    Droga Zielona jest mi obojętna. Mieszkam w zupełnie innym miejscu Gdańska, a w okolicach Zielonej radziłem sobie i bez niej. Za to ucieszyłbym się z innego prezentu od władz miasta. Dziwnie trochę nazywać mi go prezentem, gdyż jest to ich święty obowiązek z którego się nie wywiązują:

    - położony asfalt na początku ulicy Powstańców Warszawskich,
    - położony na nowo, całkowicie od zera asfalt na końcu ulicy Powstańców Warszawskich,
    - odbudowana od zera, od metra w głąb ziemi ulica Sobieskiego na całej długości,
    - odbudowana od zera, od metra w głąb ziemi ulica Traugutta na całej długości,
    - położony na nowo asfalt na ulicy Rakoczego i Bulońskiej,
    - położony na nowo asfalt na ulicy 3 Lipy, na całej długości,
    - położony asfalt na łączniku między ulicą Cygańska Góra a Schuberta.

    To jest dużo asfaltu do wylania i radykalne polepszenie komfortu transportu dla kilkudziesięciu tysięcy ludzi. Władze tego nie robią z oczywistych względów: kto zwróci uwagę na artykuł zatytułowany "Nowy asfalt na Suchaninie"?

    • 3 9

    • myslisz że np. na Chełmie jest inaczej

      cała Chałubińskiego, Biegańskiego, Dragana, cieszyńskiego, Jabłońskiego do wymiany - wszędzie tak jest, a ta droga "zielona" akurat najmniej potrzebna bo tylko czasami na jakieś imprezy. Ale takiego budynia i jego świtę sobie wybraliśmy :(

      • 1 2

  • Procedury kolejowe odwlekały się miesiącami

    Dobrze jest tym kolejarzom, nic nie robią ino łażom.

    • 3 1

  • zburzyć!

    i zasypać

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane