• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Zrozumcie wreszcie, ze dzieki bezposrednim polaczeniom z Oksywia/Kosakowa

    bylibyscie duzo szybciej w Sopocie i Gdansku oraz na Karwinach i Kaszubach. Takze do centrum Gdyni, w godzinach szczytu, na 100 procent dotarlibyscie szybciej.

    • 26 3

  • Mieszkańcy udowodnili, że się da ale Szczurek i tak swoje wie

    Jak będzie na inwestycje w infrastrukturę wydawał to mu zabraknie na PRopagandę sukcesu

    • 27 3

  • (1)

    Każdy wie ze trzeba poczekać jeszcze kilkadziesiąt lat jak linia będzie wyniszczona i wtedy ktoś sie obudzi ze trzeba budować tam kolej ale wszystko od nowa bo zniszczone

    • 11 1

    • W ten sposób działa władza

      • 0 0

  • opinia

    W mojej opinii to żałosne. Żałosne że ktoś musi udowadniać że może pociąg jechać. Pociąg nie prom kosmiczny czy ufo Pociąg mamy koniec 2016 roku a debatuja czy 2x na godzinę ma jechać pociąg. taki pociąg powinien jrchac z góry do Gdańska czy nawet na lotnisko zenua

    • 17 4

  • "co 8-10 minut w ciągu każdej godziny."

    Coś jest nie tak z tym zdaniem. Czy nie chodziło, że przejazd będzie zamknięty przez 8-10 minut na każdą godzinę?

    • 5 0

  • Tomash

    Po co te staroświeckie pociągi! Pchajmy kasę w lotnisko, bo przecież to jest najważniejsze i niezbędne. Dwa lotniska w praktycznie tym samym miejscu to doskonały pomysł! Potrzebujemy jeszcze tylko milion milionów i już będziemy mieli super lotnisko na miarę tego w Radomiu. Panie super prezydencie proszę mieć dalej w d*pie te tysiące ludzi którzy codziennie marnują godzinę w korkach i nie zajmować się jakąś staroświecką koleją która zawsze i na czas mogła by bardzo szybko połączyć centrum z Obłużem, Oksywiem, Pogórzem. Niech się Pan nie poddaje! Pakujmy nadal miliony w to lotnisko, jak wpakujemy ich naprawdę dużo, to może prześcigniemy Gdańsk i zrujnujemy ich lotnisko? To by dopiero była zabawa! Trzymam kciuki, żeby nadal zachowywał się Pan jak dziecko we mgle i miał w d*pie racjonalne argumenty.

    • 26 2

  • Argumenty władz Gdyni mało trafione. (2)

    "Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień". A jakie przepraszam udogodnienia można znaleźć na SKM Gdynia Grabówek, Leszczynki, Stocznia itd.

    • 40 2

    • Podczas mrozu lód na schodach na peronie Gdynia Stocznia,

      Bezdomnych na Grabówku , i super asfalt na Leszczynkach

      • 4 0

    • Ale władze gdyni nie wiedzą że grabówek, leszczynki, stocznia ISTNIEJĄ!

      • 4 0

  • (2)

    Do centrum Gdyni to można DOJECHAĆ w 13 minut.

    • 7 3

    • w 13 minut??? to chyba skm z Grabówka z postojem na Stoczni,he he

      • 2 2

    • o północy to jo

      • 3 0

  • Gruszeckiej Jak zwykle wydaje sie ze mowi do debili. Ale to nie spoleczenstwo jest tym dabilem a ona (1)

    • 32 0

    • politycy tak mają

      • 5 0

  • Jestem Gdynianinem mieszkającym w Rumi,kocham nasz cały region ale nienawidze wszystkiego na południe od Sopotu (8)

    jednak muszę przyznać ze jestesmy 20 lat do tyłu za Gdańskiem w budowach dróg mostów tuneli itp. wszystko załamało sie po smierci Pani Cegielskiej.Jesteśmy cywilizacyjną pustynią z lotniskiem na którym tylko wojsko ląduje... Wiemy że to zasługa rudego Donka i kasa z unii szła na Gdańsk,nic na Gdynie a teraz to pislamiści mszczą sie na całym regionie za wszystko. Nasz gryzoń stał okrakiem i nic nie ugrał dla Gdyni, jesteśmy zacofani,jakieś wsiowe szlabany w mieście,korki do nich dziury syf i ogólnie tragedia.tylko w centrum pudrowanie trupa dla turystów.

    • 36 11

    • najwazniejsze ze wrog sie znalazł (5)

      najpierw Tusk a teraz PIS. Tylko Szczur jak zwykle swiety ucisniony.
      Tuska nie ma w rzadzie, PIS jezdzi po Adamowiczu , a w Gdansku dalej buduja....
      ja mysle ze to juz jest swiatowy spisek przeciw Szczurkowi.

      • 17 3

      • no własnie,Gryzon żyje w swoim swiecie

        i mieszkańcy na tym tracą. Gdyby miał układy z Adamowiczem byłyby inwestycje w infrastrukture,gdyby trzymał z pisem teraz może i OPAT by był za zasługi przyznany a tak NIC, boss wymyslił lotnisko i najpierw Peło go scigało za to a teraz Pislam poprawi i miasto będzie bankrutem totalnym

        • 13 1

      • w Gansku budują wszystko co podpisali wczesniej,teraz juz nic nie bedzie.trasa kaszubska juz wstrzymana itp (2)

        • 2 6

        • nieprawda (1)

          most do Sobieszewa wybudują.
          Pewnie łatwo nie bedzie i cos PIS utnie, ale jak sie chce to chociaz troche sie wybuduje, a nie przez dwie dekady NIC

          • 6 2

          • masz rację, co prawda mało mnie interesuje ten most ale racja jest po twojej stronie

            jednak można nawet pod okupacją pisu. w Gdansku maja inne priorytety takie jak muzea wojny czy coś w tym styly,Westerplatte itp. No i Adamowicza pod sąd wiec jakis most olali i kasa jest. ale Kaszubska daleko w polu a juz mieli budowac a inny wiele wazniejszy projekt od Kaszubskiej czyli OPAT- opadł do kosza...

            • 1 2

      • Tak

        Żydzi też go nie lubią.

        • 0 0

    • masz za dużo nienawiści w sobie

      to jest Twój problem ,a nie to że :"jesteśmy 20 lat do tyłu za Gdańskiem..."
      Obiektywnie to nawet jakieś1000 lat do tyłu , no i co z tego?

      • 1 5

    • od jakiegos czasu mam podobne odczucie. Szczurek od jakiś 10 lat wpędził moje miasto w marazm. Infrastruktura coraz gorsza, inwestycji mało. Na Adamowicza psioczą bo z PO, bo mieszkania itp ale wyszarpał konkretną kasę na inwestycje i zbudowali sobie tunel pod kanałem portowym, Sucharskiego , obwodnice północną co ułatwia komunikację mieszkańcom. A my mamy nikomu niepotrzebną kolejką na Kamienną Górę.

      Przykro to mówić ale stajemy się taką Łomżą, niedługo nic nie będziemy znaczyć.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane