• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy tramwajem na Morenę. Pasażerowie od 31 sierpnia

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Przejazd nową trasą tramwajową na Morenę


W poniedziałek 31 sierpnia pojadą pierwsze tramwaje na Morenę. Tego dnia uruchomiona zostanie też nowa linia tramwajowa nr 4 z Jelitkowa na Siedlce. Biorąc pod uwagę, że dzień później na tory wyjadą pociągi PKM, początek września będzie dla mieszkańców i pasażerów komunikacji miejskiej prawdziwą rewolucją.



Czy nowa linia tramwajowa na Morenę zmniejszy korki w tej okolicy?

Pierwsze tramwaje - jeszcze bez pasażerów - na Morenę pojechały już w ubiegłym tygodniu, gdy Gdańskie Inwestycje Komunalne wraz z ZKM Gdańsk przeprowadziły tam przejazdy testowe. W środę nową linię zaprezentowano dziennikarzom.

Linia tramwajowa na Piecki-Migowo jest już gotowa. Przed inauguracyjnym kursem prezydent Paweł Adamowicz odebrał jeszcze oficjalnie pozwolenie na użytkowanie nowej linii, po czym ogłosił, że pierwsi pasażerowie pojadą na Morenę już 31 sierpnia.

- Wbrew temu, co mówią inni, Polska i Gdańsk nie są w ruinie, czego dowodem jest choćby oddanie do użytku tej linii, której jeszcze dekadę temu nie było nawet w naszych planach - podkreślił prezydent Gdańska.
Inwestycja gotowa miesiąc przed terminem

Tramwaje linii 1012 pojawią się na Morenie dzień przed inauguracją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc miesiąc przed terminem (umowa z wykonawcą zakłada, że budowa miała trwać do końca września). Władze miasta od dłuższego czasu naciskały budowniczych, by ci zdążyli ze wszystkimi pracami do początku roku szkolnego, by dać więcej czasu mieszkańcom i kierowcom na przyzwyczajenie się do nowego układu komunikacyjnego w tej części miasta.

Środowy przejazd dla przedstawicieli mediów trwał kilkanaście minut. Tramwaj wyruszył z nowej pętli przesiadkowej na Siedlcach i dojechał do przystanku PKM Brętowo, a następnie wrócił na pętlę, zajeżdżając po drodze na 700-metrowy odcinek w ciągu ul. Bulońskiej.

Najbardziej efektowny etap przejazdu odbył się na końcowym, liczącym 360 metrów fragmencie linii przebiegającym po estakadzie nad ul. Rakoczego. To nie lada gratka, nie tylko dla pasażerów, ale i miłośników komunikacji miejskiej, bo tramwaj jedzie tam 11 metrów nad poziomem jezdni.

Do poprawki tylko światła

Na obu nitkach kończą się ostatnie prace porządkowe. W tygodniu testowano jeszcze sygnalizację świetlną w ciągu ul. Bulońskiej. Teraz inżynierowie ruchu ją kalibrują z pozostałymi sygnalizatorami - szczególnie w rejonie dawnego ronda przy ul. Rakoczego. W ostatnich dniach kierowcy i mieszkańcy skarżyli się, że światła nie są prawidłowo ustawione i nie ma możliwości pokonania dwóch-trzech kolejnych skrzyżowań na "zielonej fali". Jak nas zapewniono - wkrótce ma się to zmienić.

Jednocześnie z inauguracją nowej linii tramwajowej, ZTM uruchomi nową-starą linię nr 4. Jeszcze kilka lat temu tramwaje tej linii kursowały z Nowego Portu na Zaspę. Od poniedziałku w godzinach porannego i popołudniowego szczytu "czwórki" pojadą z Jelitkowa na Siedlce.

Inwestycja za ponad 200 mln zł

Budowa linii tramwajowej z Siedlec do Brętowa rozpoczęła się wiosną 2014 r. i kosztowała 116 mln zł. Kilka miesięcy później kolejne 23 mln zł miasto zapłaciło za budowę 700-metrowego torowiska w ciągu ul. Bulońskiej. W ramach inwestycji, którą podzielono na dwa etapy, wyremontowano też chodniki i drogi rowerowe, sieci kanalizacyjne, przebudowano skrzyżowania, zatoczki i przystanki autobusowe, pojawiły się nowe znaki i dodatkowa sygnalizacja świetlna.

Do obsługi linii miasto kupiło też pięć nowych, dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo za 54 mln zł.

Uruchomienie linii tramwajowych na Morenie już powoduje zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Od początku tygodnia aż siedem linii autobusowych jeździ według nowych tras i rozkładów, wkrótce zmiany zostaną wprowadzone na kolejnych liniach.

  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • (Od lewej) Prezydent Paweł Adamowicz, Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko oraz rzecznik GIK Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • "oddanie do użytku tej linii, której jeszcze dekadę temu nie było nawet w naszych planach" (3)

    Zabawne, bo mi się wydawało, że tramwaj na Morenę był planowany już za komuny - z jakiś powodów zostawiono tu rezerwę terenową...

    • 15 3

    • (1)

      I zbudowano najkosztowniejszą inwestycję wtedy - wiadukt Rakoczego. Teraz pozostało tylko położyć szyny, z czym "Wolna Polska" męczyła się prawie 30 lat.

      • 8 4

      • wiadukt Rakoczego powstał po 1990 roku

        Wolna Polska nadal się męczy w wyniku funkcjonowania takich smutasów jak ty w internecie.

        W realu jest dużo więcej pogody ducha.
        Proponuję spacer.

        • 1 0

    • Czuje się lepiej niż jak wcześniej normalnie. Tak coś ja to czuje że to będzie już coraz to lepiej w tymże Gdańsku naszym. Dobrze, że się rozwija. Niemcy wrócą szybciej niż Rossijanie wejdą na terytorium. Anty UA oraz UPA

      • 0 0

  • No ale te zdjęcia komórką przez szybę...

    Dlaczego redakcja nie wysłała na przejazd redaktora i fotografa z jakimkolwiek nieco bardziej profesjonalnym sprzętem i pojęciu o fotografii?

    Drugie zdjęcie w galerii jest tak krzywe, że ciężko tego nie zauważyć a "wyprostowanie" w dowolnym programie do obróbki zdjęć to minuta.

    Zmuszanie redaktora do wykonywania zdjęć to jakieś nieporozumienie i niezrozumiała chęć szukania oszczędności. Nie tędy droga.

    Nie twierdzę, że redakcja ma zatrudnić np. p. Kosycarza ale takie podejście do czytelników jest co najmniej lekceważące. Brakuje tylko zdjęcia z ręki z tramwajem w tle.

    Poza tym: poprawić należałoby tytuł na głównej stronie. Gotowy nie jest "tramwaj na Morenę" tylko "linia (trasa) tramwajowa na Morenę".

    • 5 2

  • a krawężniki

    jeszcze jakiś miszczu budowy powinien przejechać się tam ścieżką rowerową to by zobaczył co napitolili z krawężnikami...

    • 3 2

  • autobusy

    Ja nie rozumiem z jakiej racji zostaly zabrane czesciowo kursy autobusu 155 przeciez zakoniczyn z Morena maja malo wspolnego

    • 6 3

  • odpowiadając na pytanie z ankiety: NIE (1)

    "Czy nowa linia tramwajowa na Morenę zmniejszy korki w tej okolicy?"

    NIE, ponieważ powstało kilka nowych świateł które skutecznie spowolnią kierowców ;)

    • 9 2

    • to nie światła spowalniają, tylko nadmiar samochodów

      i internautów, którzy mają trudności skojarzenia faktu, że im więcej ludzi przesiądzie się na tramwaj lub rower, tym szybciej dotrą do celu w swoich brykach i tym mniej czasu poświęcą na szukanie miejsca do parkowania (które im w centrum nie powinno przysługiwać za darmo i bez ograniczeń).

      • 0 0

  • Będziemy zasuwać na Moreną

    będzie sajgon

    • 5 1

  • Inżynierowie budowlańcy z PRL. (1)

    To dzięki nim mamy to, co mamy. Wszak na ich deskach kreślarskich tramwajowe linie już istniały. Szerokie drogi, duże przestrzenie zawdzięczamy właśnie im. Dzisiaj zagęszcza się wszystko na siłę. Nawet wyspa zabudowana jest już nowymi czterema wysokimi blokami. Tam powinno być coś dla mieszkańców, ale nie... deweloper rządzi, niestety.

    • 10 2

    • W PRLu nie trzeba było liczyć się z kosztami ziemi

      gdyż wszystko było państwowe, teraz aby coś wybudować, najpierw trzeba wykupić teren od państwa, a to największy koszt z całej budowy

      • 2 0

  • ninwestycje czy pranie kasy przez PO (2)

    1-wezel karczemki to labirynt kilometry zbednych drog jedyne cudo drogowe na swiecie
    2. Obwodnica Poludniowa i Tr. Wojciecha prowizorka kolizyjne i korkujace sie skrzyzowanie
    3. Lostowicka i Kartuska jak wyzej prowizorka kolizyjne i korkujace sie skrzyzowanie
    4. Wiaduk do Walowej to prowizorka bez chodnika i sciezki rowerowej
    5. Wiadukt Slowackiego Grunwaldzka prowizorka z jednym pasem korkujace sie skrzyzowanie

    Przypomniec nalezy adamowiczowi ze jyz za Gierka byly rozwiazania zapewniajace dobra komunikacje na 50-lat np.
    Pomorska Rzeczpospolitej Ar Krajowej Morena. Podwaliny pod stacje PKm Srodmiescie no i obwodnica bez ktire to miasto dzis by nie istnialo

    • 4 4

    • lepiej było za PIS

      Nic nie budowano i nie było problemu!

      • 3 1

    • tabletki odstawione ?

      Miasto naprawdę może dobrze funkcjonować bez wielu elementów przewymiarowanej infrastruktury drogowej.

      Warto użytkowników samochodów obciążać kosztami, którymi ich wybory komunikacyjne obciążają innych mieszkańców.

      Z jakich środków mają powstawać wielopoziomowe parkingi w centrum miasta, które zwiększają korki na dojazdach do niego?

      • 1 0

  • sygnał dźwiękowy ciszej

    Przydało by się aby wyciszyli trochę sygnalizację dźwiękową jest dosyć głośna szczególnie w nocy daje spory dyskomfort

    • 3 2

  • Wiszące ogrody (1)

    Deweloper tak chwali się ze to super osiedle z własnym przystankiem PKM, a zeby zrobić porządne dojście na przystanek dla mieszkanców to już nie łaska...

    • 4 1

    • nie od razu Kraków zbudowano

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane