• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojedziemy A1 może jeszcze w tym roku

Jacek Stańczyk, fot. Łukasz Unterschuetz
26 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Roboty na trasie idą pełną parą. Wszystko po to, by kierowcy mogli korzystać z pierwszego odcinka autostrady jeszcze w tym roku. Roboty na trasie idą pełną parą. Wszystko po to, by kierowcy mogli korzystać z pierwszego odcinka autostrady jeszcze w tym roku.
W najlepszym razie za dwa miesiące, w najgorszym za ponad pół roku samochody pojadą 25-kilometrowym odcinkiem autostrady A1 z Rusocina do Swarożyna.

Potrzeba dwóch warunków by spełnił się wariant optymistyczny: procedury otwarcia zostaną szybko ustalone z Ministerstwem Transportu, a pogoda okaże się łaskawa. Przeszkód technicznych nie ma, bo droga jest już niemal gotowa.

Jeśli jednak coś pójdzie nie tak, wówczas autostrada zostanie udostępniona na początku przyszłego roku. Najczarniejszy scenariusz to maj 2008.

- Wiemy, że otwieranie tej części autostrady w pełnym standardzie jeszcze w tym roku to wyzwanie, ale zamierzamy je podjąć - śmiało zapewnia prezes GTC Torbjorn Nohrstedt.
Praca na autostradzie rzeczywiście wre. Wszystkie główne roboty zostały już wykonane i priorytetem dla drogowców jest obecnie wylanie ostatnich metrów nawierzchni, a także prace wykończeniowe. Montowane są bramki do poboru opłat, ekrany dźwiękochłonne, ogrodzenie trasy. Kończy się malowanie pasów, sadzenie drzew i krzewów.

Na autostradę dowożony jest już sprzęt, który pozwoli utrzymać ja zimą: pługi, piaskarki. Niedługo przyjedzie również 2 tys. ton soli drogowej, która składowana będzie w specjalnym spichlerzu, znajdującym się nieopodal Pelplina. Magazyn ten swoim wyglądem przypomina... kościół.

Już od jakiegoś czasu trwa rekrutacja osób, które będą pracowały przy obsłudze autostrady. Na zatrudnienie może liczyć nawet ok. 100 osób.

Nie wiadomo jeszcze, czy na początku droga będzie płatna. Ustalenie stawek leży w gestii Ministerstwa Transportu. GTC będzie jednak rekomendowało, aby w pierwszym okresie działalności przejazdy były darmowe.
Pierwszy etap budowy autostrady z Rusocina do Nowych Marz na wysokości Grudziądza (90 km) podzielony jest na sześć sekcji. Na ukończeniu są dwie pierwsze: z Rusocina do Stanisławia (17,95 km), i ze Stanisławia do Swarożyna koło Tczewa (6,82 km). Roboty jednak trwają na całej długości drogi.

Na wszystkich pozostałych mniejszych odcinkach stopniowo wykonywana jest nawierzchnia - minione tygodnie stały pod znakiem układania warstwy mrozoodpornej i podbudowy z kruszywa łamanego po to, aby przed zimą wylać jak najwięcej asfaltu. Na innych odcinkach trwają prace ziemne. W niektórych miejscach trzeba było wymienić podłoże aż do 13 metrów w głąb!
Intensywne prace prowadzone są w okolicach Pelplina, czyli na końcu sekcji trzeciej. To właśnie tam znajdować się będzie jeden z dwóch tzw. obwodów utrzymania autostrady (drugi w Nowych Marzach). Jest to centrum dowodzenia i główne zaplecze administracyjne dla całego 90-kilometrowego odcinka trasy. Gotowe już są budynki administracyjne, oddział policji drogowej, warsztaty, stacja benzynowa, a także wspomniany już wcześniej przypominający kościół spichlerz z solą. Tu także prace zbliżają się do końca - odbierane są już poszczególnych budynków.

Cały 90-kilometrowy odcinek z Rusocina do Nowych Marz ma być gotowy za rok.

Opinie (117) 5 zablokowanych

  • NIEZŁY BIZNES

    Obcy inwestor buduje maszynkę do kasy
    Prywatna firma buduje sobie autostradę, za którą potem będzie zbijała kokosy za pobór opłat, a wszyscy sie jeszcze z tego niezmiernie cieszą... Byłem pewny, ze GTC to polska firma, dlatego też się cieszyłem, ze buduję się w Polsce autostrady, ale jak zobaczyłem nazwisko prezesa to już niestety zwątpiłem...
    Czyli budują A1 a państwo potem nie ma nic do gadania, a kasa leci w prywatną kieszeń FAJNIEE!!!

    • 0 0

  • A w tym samym czasie Chinczycy wybudowali 3000 km

    autostrad

    • 0 0

  • (1)

    w tym czasie rząd PiS wybudował 3mln mieszkań. Teraz musi wybudować 5 mln mieszkań gdyż takie miał poparcie:-)

    • 0 0

    • "w tym czasie rząd PiS wybudował 3mln mieszkań"

      PiS miał program realny i o mieszkaniach mówił w realnym czasie, ale kto z PO potrafi program przeczytać? Im cuda obiecało PO.

      • 0 0

  • po i pis

    jak peace and love. jesteście śmieszni, partie mają bardzo podobny program to o co tu się kłócić. co może polityk jak obywatel ma wy....ne?

    • 0 0

  • nie, nie bronie polityków

    • 0 0

  • pilot

    jak sie dobrze przyjrzec to zdjecie jest robione z górki, wiec chyba nie bedzie tak zle:)

    • 0 0

  • najczarniejszy scenariusz to maj 2008?

    przecież mieli odwiedzać rodziny juz na święta?

    • 0 0

  • jak nie dodacie drogi S-6 lub OPAT to brakuje dróg dojazdowych do A1, brak trasy na Szczecin z Trójmiasta

    • 0 0

  • Super !

    Większość w portalu jak zwykle pisioczy, marudzi, że tak jest źle i tak niedobrze! Co za tumany z tych ludzików! Ludzie! Będzie w końcu normalny przejazd Jedynką na początek z ominięciem trasy na Tczew - najgorszej masakry jak się gdzieś dalej jedzie! BRAWO GTC! A tak na marginesie, czy w Polsce jest jakaś inna firma, będąca w stanie profesjonalnie budować drogi? Pytam o PROFESJONALISTÓW a nie patałachów, którzy by tylko byle szybko za kasę spartolili drogę? Bo ja o takowych nie słyszałem.

    • 0 0

  • znam cene

    Cena jest juz znana, przy autostradzie bedzie pracowac 100 osob, dlugosc 100km czyli oplata wyniesie 100zl (1z za 1km

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane