• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pokażmy, że rewolucja śmieciowa nie jest nam obojętna

Marcin Sobczak
6 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rewolucja śmieciowa spowoduje, że segregacja odpadów będzie niepotrzebna - podkreśla nasz czytelnik. Rewolucja śmieciowa spowoduje, że segregacja odpadów będzie niepotrzebna - podkreśla nasz czytelnik.

Od przyszłego roku czeka nas rewolucja śmieciowa, ale przedtem musi być wybrana forma, w jaki sposób będzie pobierana od mieszkańców opłata za wywóz śmieci. Propozycje i argumenty władz budzą co najmniej zdziwienie. - Wysyłajmy e-maile, piszmy petycje, pokazujmy, że nie jest to nam obojętne - apeluje jeden z mieszkańców Gdańska.



Czy będziesz interweniował w sprawie formy podatku śmieciowego?

W ostatnim czasie sporo się mówiło i pisało o "śmieciowej rewolucji", związanej z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Celem tych zmian było m.in. zmobilizowanie gmin do upowszechnienia selektywnej zbiórki odpadów i ukrócenie wyrzucania śmieci przez właścicieli prywatnych posesji, którzy, wyrzucając odpady do cudzych śmietników lub na dzikich śmietniskach, mogli sporo zaoszczędzić. O ile ten drugi cel prawdopodobnie da się osiągnąć, o tyle pierwszy już nie bardzo, a na dodatek wszystko wskazuje na to, że zmiany doprowadzą jedynie do podwyższenia kosztów wywozu śmieci - pisze Marcin Sobczak, czytelnik Trojmiasto.pl.

Jednak patrząc z punktu widzenia Gdańska, ustawa praktycznie niweluje efekty wprowadzenia dualnego systemu zbierania odpadów. Po co ktoś ma teraz rozdzielać odpady, skoro będzie płacił zawsze tyle samo? Co gorsza, ustawa nie motywuje do segregowania odpadów na te, które mogą zostać ponownie przetworzone (plastik, szkło, makulatura), bowiem znowu segregacja nie wpłynie w żaden sposób na koszt wywozu śmieci.

Ponadto ustawa może doprowadzić do zaniku konkurencji na rynku firm zajmujących się gospodarką odpadami, bowiem gmina będzie wybierała jedną firmę na określony obszar, podczas gdy teraz każdy właściciel domu jednorodzinnego czy każda wspólnota mogą sami wybrać firmę, która będzie im wywoziła odpady.

Tak więc czarno na białym widać, że z ustawą jest coś nie tak (nie jest to oczywiście nic nowego w Polsce, a wręcz stało się to już dawno normą). Pytanie, czy Gdańsk, a także jakiekolwiek inne polskie miasto ma szansę coś z tym zrobić?

Owszem, ma szansę, ale może to wymagać nacisków ze strony mieszkańców, bowiem chociaż Dimitris T. Skuras, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej w gdańskim magistracie, sam przyznał, że sposób rozliczania mieszkańców budzi duże emocje, to z tego, co udało mi się dowiedzieć od gdańskich radnych, UM zamierza iść na razie po linii najmniejszego oporu.

Radni z tzw. komisji śmieciowej nad tym tematem będą debatować we wrześniu i miasto ma im zaproponować trzy opcje rozliczania wywozu śmieci. Już teraz wiadomo, że będzie optowało za rozliczaniem od metrażu. Ma ku temu istotny powód - to najmniej pracy po stronie UM, tyle że najwyższy koszt dla mieszkańców i brak możliwości oszczędzania na kosztach wywozu (przecież nagle nikomu się metraż nie zmniejszy, co najwyżej może czasem się powiększyć).

Pytanie, czy UM powinien się kierować niskimi kosztami po swojej stronie, czy tym, by to mieszkańcy nie musieli ponosić dużych kosztów? Oczywiście ktoś powie, że skoro koszt po stronie UM będzie mniejszy, to jest szansa, że pozwoli to zmniejszyć stawki, które ustali Rada Miasta. Doskonale jednak wiemy, że tak nie będzie - co najwyżej może dojść do sytuacji, w której ktoś uzna, że jeśli koszt rozliczania mieszkańców jest taki, a nie inny, to należy stawkę zwiększyć.

Jakie w ogóle mamy opcje:
1. Rozliczanie ryczałtowe - moim zdaniem w ogóle nie powinno się znaleźć w ustawie. Rozliczanie ryczałtem za cokolwiek, co da się zmierzyć, a ilość zużytych śmieci da się zmierzyć, to relikt PRL-u, który doprowadza do tego, że ludzie w ogóle się nie liczą z tym, ile czego zużywają.

2. Rozliczanie od ilości osób zamieszkujących nieruchomość - to jest sposób generalnie sprawiedliwy i korzystny też dla gminy, o ile w danej gminie nie ma za dużo lokali, w których mieszka w praktyce kilka osób, a zameldowana jest jedna. Jeśli się weźmie taki Toruń, gdzie oprócz około 200 tys. mieszkańców jest też prawie 50 tys. studentów, którzy są zameldowani w innych gminach, to wychodzi na to, że miasto dostanie pieniądze od tylko 80 proc. osób, które generują śmieci na jego terenie. Czyli koszt wywozu śmieci generowanych przez te 20 proc. ludzi rozkłada się na pozostałe zameldowane 80 proc., które średnio rzecz biorąc zapłacą 25 proc. więcej niż powinny. Całkiem spora różnica. Druga wada to brak możliwości oszczędzania - można co najwyżej kogoś wymeldować z mieszkania.

3. Rozliczanie od metrażu mieszkania - sposób, za którym nie stoją żadne argumenty poza prostotą rozliczania (razem z podatkiem od nieruchomości). Niby czemu czteroosobowa rodzina mieszkająca w 60-metrowym mieszkaniu ma płacić mniej za wywóz śmieci, niż taka sama czteroosobowa rodzina, generująca tyle samo śmieci, ale mieszkająca na 70 metrach kwadratowych. Nie wspominam o domkach jednorodzinnych, bo ich mieszkańcy przy takim sposobie rozliczania najbardziej ucierpią. Podawanie argumentów w stylu - stać kogoś na większe mieszkanie, to stać go na większą stawkę za śmieci, jest co najmniej nie na miejscu. Może od razu rozliczajmy wszystko od metra - za wodę, ogrzewanie, prąd itd. Czemu nie, po co ludzie mają oszczędzać na czymkolwiek i w ogóle w jakikolwiek sposób gospodarować zasobami, do których mają dostęp?

4. Rozliczanie od ilości zużytej wody - moim zdaniem najlepszy obecnie sposób, bowiem zużycie zimnej wody potwierdza, ile osób mieszka w danym lokalu. Jest to więc udoskonalona wersja sposobu drugiego, bowiem wiadomo, że jeśli w lokalu mieszka na co dzień 10 osób, to zużycie wody będzie proporcjonalnie większe niż w przypadku lokalu zamieszkałego przez dwie osoby. Jednocześnie średnio rzecz biorąc te 10 osób wygeneruje też proporcjonalnie więcej śmieci, niż dwie osoby. Wadą takiego rozwiązania jest dogranie kwestii rozliczania, bowiem np. w przypadku Gdańska wymaga to zaangażowania SAUR, który dostarcza i rozlicza mieszkańców z zimnej wody. Nie jest to jednak problem nie do przeskoczenia - wystarczy, by SAUR raz na kwartał dostarczał do UM dane dotyczące zużycia wody przez wszystkie rozliczane przez niego jednostki, a UM na tej podstawie generował rozliczanie wywozu śmieci. Wymaga to pewnych ustaleń, wiąże się na pewno z jakimiś kosztami, ale nie powinny być one odczuwalne w porównaniu z kosztami samego wywozu śmieci (parę milionów PLN miesięcznie w przypadku Gdańska), a przynajmniej mieszkańcy mają szansę oszczędzać, nawet podwójnie - oszczędzając wodę, jednocześnie oszczędzają na kosztach wywozu śmieci. Żaden z pozostałych trzech sposobów im tej możliwości nie daje.

Radni Gdańska są w tej kwestii otwarci na dialog z mieszkańcami, a przynajmniej część z radnych, z którymi miałem okazję na ten temat prowadzić korespondencję. Teraz należy im pokazać, że większej liczbie mieszkańców na tej sprawie zależy i zmotywować radnych, by wybrali odpowiedni system. Wysyłajmy e-maile, piszmy petycje, pokazujmy, że nie jest to nam obojętne.

Kontakt do radnych Gdańska. oraz władz Gdańska.

Wydaje mi się, że referendum, które proponowali opozycyjni radni to lekka przesada, bo frekwencja będzie zapewne niska i może się okazać, że nie będzie ono wiążące, a koszty referendum są duże. Najważniejsze jednak, by w dyskusji na temat zmian w gospodarce odpadami głos mieszkańców był słyszalny dla władz miasta i radnych. Skoro mieszkańcom nie będzie zależało, to dlaczego radnym i urzędowi ma zależeć na rozwiązaniu przyjaznym mieszkańcom?
Marcin Sobczak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (282) 1 zablokowana

  • smieci

    co zrobiona w kwestii segregacji. zbiorniki na segregowane smieci stoją na molo w centrum gdanska tam gdzie nikt z nich nie korzysta, a na osiedlach znikoma ilosc rzadko oproznianych. jak odkladam sterty papieru (z ulotek) obok smietnika to smieciarze i tak wrzucaja je razem z innymi smieciami. a moze by tak producenci ulotek, opakowan plastykowych i innych pitol, ktore wyrzuca sie natychmiast zaplacili za swoje wyglupy to by mniej generowali smieci, ale wedlug rzadzacych zlodziei to my musimy zaplacic za ich wszystkie fanaberie.

    • 7 0

  • A dlaczego tylko od zimnej wody? (1)

    A co mają powiedzie ci , którzy mają piece gazowe junkersy i inne takie tam? Przecież oni aby mieć ciepłą wodę muszą podgrzać zimną. Powinni naliczać od całkowitej ilości wody zużytej!!! Mieszkania w mieście podłączone do ciepłowni będą miały o połowę mniejsze zużycie od starszych mieszkań tylko z zimną wodą.

    • 3 7

    • Co ty za bzdury wypisujesz

      GPEC dostarcza CIEPŁO a nie CIEPŁĄ WODĘ

      • 6 1

  • Przykład

    Rumia, domek 130 m. kw. działka 600 m. kw. Wywóz śmieci, umowa zawarta z firmą, dwa razy w miesiącu koszt 30 PLN. Do tego gmina raz w miesiącu wywozi skoszoną trawę, gałęzie itp. śmieci z ogrodu, daje w tym celu 3 worki (uwaga, trzeba worki szybko zabierać, bo kradną). Od nowego roku obowiązuje przepis, że każdy właściciel domku ma mieć obowiązkowo podpisaną umowę na wywóz śmieci, a SM ma prawo to sprawdzić. Od razu w okolicznych domkach pojawiły się pojemniki na śmieci i skończyło się podrzucanie do śmietnika pobliskich bloków, co parę razy widziałem na własne oczy:-)
    30 złotych na miesiąc, to chyba jest przyzwoita cena?
    Do podlewania ogródka założony jest podlicznik, zaplombowany przez PWiK, w tym przypadku nie płaci się za ścieki, tylko za samą wodę.

    • 8 2

  • brak kontaktu do UM w artykule !

    dlaczego w artykule nie podano nawet podstawowej informacji jak e-maile do UM aby mieszkancy latwo mogli podjac obywatelska interwencje w sprawie smieci ?!

    • 4 0

  • całe te zmiany w śmieciach to typowe POprawianie prawa

    w rezultacie pole do korupcji, monopolu, przekrętów etc.
    Budyń jest na pewno szczęśliwy

    • 8 0

  • woda i edukacja (1)

    a tego co proponują najuczciwiej wygląda opcja z wodą.
    nie mniej jednak uważam, że należałoby się też skupić na proekologicznej edukacji. wśród młodych delikatnie, ale dla starych jełopów proponuje wszystkie butelki i puszki zwrotne za 1zl. sprawdza sie w Niemczech, krajach skandynawskich

    • 5 3

    • ekologiczny bełkot

      • 2 1

  • A ankiety na stronie um to urzędasy nie mogą zrobić?

    O kolor krzesełek i inne pierdoły, to od razu pytali się przypadkowe społeczeństwo, a teraz nie mogą?

    • 8 0

  • Najlepsze rozwiązanie 4 (1)

    Mieszkam w domku jednorodzinnum i płacenie za śmieci według metrażu byłoby jednym z najgorszych rozwiązań

    • 16 1

    • najgorszym i najbardziej niesprawiedliwym

      • 2 0

  • A dlaczego nie wg zużycia prądu? O ile wody można zużywać mniej lub więcej, (2)

    np. oszczędzać na higienie osobistej, to telewizora na ropę lub świeczkę jeszcze nie widziałem.

    • 6 7

    • No nie wiem...

      Ale można w ogóle nie mieć TV, tak jak ja. Ilość sprzętu zasialnego energią elektryczną, jaką może mieć lub nie mieć, taka sama rodzina w takim samym mieszkaniu jest ogromna. Taka sama rodzina może płacić miesięcznie 100 lub 300 zł za nenergię el.

      • 1 0

    • kompletnie nierealne

      bo niektórzy mają kuchenki na gaz inni na prąd, ogrzewanie, dogrzewanie itd. Woda jest najbardziej sprawiedliwa

      • 1 2

  • A co z segregacją!?!? (1)

    czy segregacja śmieci będzie miała wpływ na podatek śmieciowy, co z mieszkańcami którzy część śmieci kompostują, co z tymi którzy chcą!!! segregować suche śmieci, może jakieś rabaty, albo obniżka podatku?

    • 2 1

    • przecież radnym nie zależy na segregacji tylko na wpływie do dziurawej kasy miasta

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane