• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół miliona zł za testy busa bez kierowcy na cmentarzu

Michał Brancewicz
9 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Taki bus jest prezentowany na stronie firmy Roboride. Niewykluczone zatem, że podobny pojazd pojawi się w Gdańsku. Taki bus jest prezentowany na stronie firmy Roboride. Niewykluczone zatem, że podobny pojazd pojawi się w Gdańsku.

Fińska firma Roboride jako jedyna złożył ofertę w przetargu na testowe uruchomienie busa bez kierowcy, który będzie kursował po Cmentarzu ŁostowickimMapka. Koszt tego przedsięwzięcia wyniesie 540 tys. zł i w 85 proc. zostanie dofinansowany. Bus będzie kursował pilotażowo co najmniej przez 24 dni.



Skorzystasz z busa podczas wizyty na cmentarzu?

Cmentarz Łostowicki ma powierzchnię aż 50 ha. Dotarcie do wielu miejsce nekropolii zajmuje dużo czasu i bywa utrudnione.

Po cmentarzu nie można poruszać się samochodami, poza pewnymi wyjątkami. Taką możliwość mają osoby po 65. roku życia. Z danych wynika, ze na co dzień z tej opcji korzysta od 50 do 70 kierowców.

Niedługo pojawi się alternatywa dla osób niezmotoryzowanych, która pozwoli im zaoszczędzić siły przy poruszaniu się po głównej alei na terenie cmentarza.

Lokalizacja wybrana przez mieszkańców



Będzie nią autonomiczny bus, czyli pojazd bez kierowcy. O jego pojawieniu się informowaliśmy na początku czerwca.

Pojazd będzie kursował po stałej, zaprogramowanej trasie o długości około 800 m od bramy głównej przy ul. Łostowickiej do bramy przy ul. Cedrowej. Po drodze zatrzyma się na wyznaczonych przystankach oraz w razie potrzeby także poza nimi.

Tą konkretną lokalizację wskazali sami mieszkańcy Gdańska.

Bus pomieści przynajmniej osiem osób, w tym cztery na siedząco. Będzie zdolny do jazdy w deszczu i wietrze o prędkości do 55 km/h oraz we mgle. Pojazd będzie wyposażony w system wykrywania przeszkód (360 stopni). Napędzi go elektryczny silnik.

Od 24 do 36 dni kursów



Ponadto pojazd powinien mieć ułatwienie dostępu dla osób niepełnosprawnych, system
klimatyzacji i ogrzewania wnętrza.

Autonomiczny bus pojawi się na cmentarzu Łostowickim na razie pilotażowo. Kursy po cmentarzu odbywać się będą przynajmniej przez 24 dni, a maksymalnie przez 36 dni, co najmniej sześć dni w tygodniu, w tym obowiązkowo w soboty i niedziele.

Na razie nie jest znana dokładna data uruchomienia linii. Musi się to stać do końca września tego roku.

540 tys. za testy autonomicznego busa



Do przetargu zgłosił się tylko jeden podmiot - fińska firma Roboride, która wyceniła taką usługę na 540 tys. zł. Miasto zaplanowało, że wyda na ten cel 530 tys. zł, więc różnica jest niewielka.

Ta kwota otrzyma 85 proc. dofinansowania z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego.

Ponad 3 tys. pasażerów busa do zoo



W 2019 roku Gdańsk testował podobne rozwiązanie na trasie do zoo. Pojazd przejechał wówczas 632 km w trybie autonomicznym i przewiózł 3325 pasażerów, jednak przez cały czas prezentacji na pokładzie pojazdu znajdował się operator.

Opinie (221) ponad 10 zablokowanych

  • (6)

    Pół miliona za test a zatrudniony kierowca ile lat musiałby jezdzić po tym cmentarzu aby tyle zarobić a swoją drogą nie można wykorzystać tego rydwana

    • 196 3

    • lepsze byłyby nosze z MIIWŚ warte 10 zł a kupione za 30 tysięcy (2)

      • 9 13

      • Najniższe wynagrodzenie łącznie z ZUS -em to 3373zł czyli 160 miesięcznych wypłat = 13 lat z kawałkiem. Należy jednak policzyć wzrost wynagrodzeń, szkolenia, badania okresowe, urlop itp. To i tak pewnie z 10 lat. No, ale innowator tego pomysłu też musi wziąć kasę. Już widzę jak seniorki będą odskakiwały na boki, by zostać przejechanym, albo jak takie auto się zbiesi i będzie ganiało ludzi po cmentarzu. I kto poniesie odpowiedzialność w przypadku wypadku?

        • 18 2

      • Dobrze minusujecie bo te nosze z PRL

        kupione jako wrześniowe 1939 są warte z 1500 zł.

        • 2 2

    • Lepsze to niż miliardy na elektrownię w Ostrołęce o_O

      • 7 14

    • Ze 3 miesięczne pensje O`Bajtka

      • 5 3

    • Lepiej wykorzystać ten milion samochodów elektrycznych

      co to Morawiecki zbudował.

      • 4 4

  • Ale to nie firma powinna płacić miastu za umożliwienie testów maszyny? (1)

    • 70 1

    • Miasto testuje alejki cmentarne

      • 0 0

  • W Lublinie na cmentarzu jeżdżą meleksy od paru lat czemu władze miasta nie zainwestują w takie rozwiązanie. Parę osób miałoby pracę

    • 74 2

  • Te wcześniejsze testy też kosztowały pół bańki. Dulkiewicz jest mistrzynią w przepalaniu kasy na bzdety.

    • 80 4

  • Nie lepiej za te pieniadze (1)

    Dać komuś pracę? Ktoś do emerytury by sobie dorobił, a może ktoś wykluczony społecznie by znalazł pierwszą od dłuższego czasu prace... Powinniśmy tworzyć miejsca pracy dla ludzi, a nie ich zastępować...Tam gdzie ludzie czują się nie potrzebni lub są nie potrzebni rodzi się bieda, zależność, depresja, deprymacja... Państwa, które rozumieją, że najważniejszy jest człowiek tak ustawiają swoje priorytety by każdy mógł godnie żyć, oczywiście wiąże się to z kosztami, bo tam gdzie wchodzi w grę praca człowieka cena wyrobu wrasta, ale całe społeczeństwo wie, że jest to warte swej ceny i dzięki temu wszyscy żyją godnie, czują się potrzebni, są częścią społeczeństwa i zarabiają na siebie

    • 91 1

    • Jest Pan wspaniałym wybitnie mądrym człowiekiem. Dziękuję za tą wypowiedź.

      • 1 1

  • Tak się przepala pieniądze podatników. (1)

    Ile jeszcze takich durnych wydatków? Co prawda to Pikuś przy Szadółkach za, które wnuki włodarzy będą suto żyły, ale zawsze.

    • 68 2

    • O co chodzi z szadolkami??

      Nie jestem rodem z trojmiasta a jestem ciekaw..

      • 2 1

  • Za pol miliona

    To ja chętnie powoze ludzi po cmentarzu przez 10 lat za 6000 netto mc, z wlasnym melexem, tak od 8-13 bo ludzie przeważnie rano na cmentarz. W dni świąteczne mogę dłużej...

    • 79 1

  • Za tą sumę wynajmę kilku kulisów.

    I bedę klientow woził wózkiem.

    • 36 1

  • Pomysł bardzo dobry ale ja wybrałbym

    Opcje z meleksami. Opłata ok 2zł nie byłaby zbyt wygórowana dla seniora a obłożenie pewnie by było spore. W wypadku braku kalkulacji można by dofinansować a i tak była by to suma niższa niż ta podana . Wszystko do przemyślenia.

    • 102 2

  • ilez to miliardów UE daje

    tylko 80% do nich wraca. Nam zostają dopłaty z kredytów bo miasto bankrut.

    • 42 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane