- 1 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (228 opinii)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (97 opinii)
- 3 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (160 opinii)
- 4 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (105 opinii)
- 5 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (12 opinii)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza, ale kto robił raport? (241 opinii)
Pół roku do startu Mevo. Sprawdziliśmy stan przygotowań
Pół roku po podpisaniu umowy i na siedem miesięcy przed uruchomieniem systemu Mevo sprawdziliśmy, na jakim etapie są przygotowania do powrotu roweru metropolitalnego na ulice Trójmiasta. Są dobre i złe wieści.
To oznacza, że właśnie mijamy półmetek przygotowań Obszaru Metropolitalnego i hiszpańskiej spółki City Bike Global do przywrócenia w Trójmieście i na Pomorzu roweru metropolitalnego.
Postanowiliśmy sprawdzić, co już zostało zrobione, nad jakim elementem systemu toczą się prace obecnie, a co dopiero przed nami.
Jest magazyn, trwają prace nad aplikacją, stroną i zespołem
Jak mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo, urzędnicy są w stałym kontakcie z przedstawicielami wykonawcy i na bieżąco kontrolują działania Hiszpanów.
- Z najnowszych informacji, jakie otrzymaliśmy, wynika, że wykonawca wybrał już magazyn w Gdańsku, w którym będzie prowadził serwis rowerów i gdzie znajdzie się zaplecze techniczne. Wykonawca będzie miał do dyspozycji dwa takie magazyny, drugi, nieco mniejszy ma się mieścić w okolicy Gdyni i Rumi. Ponadto zaawansowane działania prowadzone są także w zakresie poszukiwań samochodów, którymi będzie poruszać się obsługa całego systemu. W najbliższych tygodniach ruszy także rekrutacja pracowników obsługujących Mevo 2.0. Obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień i konsultacji projektów graficznych, budowania strony internetowej i aplikacji, z której od wiosny 2023 roku będą korzystać użytkownicy. Równolegle do tych działań wykonawca pracuje także nad przyłączami elektrycznymi, potrzebnymi do stacji ładowania baterii.
Niewielkie zainteresowanie bateriami i silnikami
Na początku września ruszą też prace, które będą widoczne na ulicach Trójmiasta. Rozpocznie się bowiem demontaż wszystkich stacji, jakie pozostały po pierwszym Mevo. Każda z nich zostanie przebudowana i dostosowana do potrzeb nowego systemu.
Obecnie ze stacji korzystają głównie operatorzy elektrycznych hulajnóg na minuty, ale też mieszkańcy Trójmiasta. I tu ważna uwaga i jednocześnie apel do wszystkich osób, które przypinają swoje rowery do stacji Mevo, by do końca sierpnia odpiąć z nich swoje jednoślady i umożliwić ekipie technicznej demontaż stojaków. W innym przypadku pozostawiony rower zostanie usunięty na koszt właściciela.
Stacje to w zasadzie ostatni ślad po pierwszym rowerze Mevo. Niedawno ze sklepów z aplikacjami zniknęła apka Mevo 1.0. Rozstrzygnięto też postępowanie na sprzedaż zdemontowanych silników i baterii zdemontowanych z rowerów z pierwszej edycji. Na ogłoszenie Obszaru Metropolitalnego odpowiedziały... dwie osoby, które łącznie kupiły dwa silniki i trzy baterie.
Na sprzedaż wystawiono po 1 tys. baterii i tyle samo silników. Z kolei rowery - już bez elektrycznego napędu - na początku roku trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą modernizację. Docelowo rowery wrócą do Trójmiasta i zostaną włączone - jako rowery konwencjonalne - do systemu Mevo 2.0.
Niewykluczone, że nikłe zainteresowanie wynika z faktu, że zdemontowane części były używane i posiadają widoczne ślady użytkowania. Ponadto część silników ma zużyte zębatki, a baterie nie posiadają gniazd i bazy do dokowania w rowerze, są też pozbawione ładowarek, wskaźników naładowania czy zabezpieczeń antykradzieżowych. Ponadto do ich ładowania niezbędne jest posiadanie dedykowanego oprogramowania kompatybilnego ze stosowaną ładowarką.
- Analizujemy z naszymi prawnikami, co dalej. Jedną z opcji, którą bierzemy pod uwagę, jest utylizacja pozostałych silników i baterii - mówi nam Kleczewska.
Na czyj koszt? - dopytujemy.
- Obszaru Metropolitalnego.
Do końca września Hiszpanów zajmuje... szwedzkie Mevo
Zanim rowery pojawią się na ulicach Trójmiasta - co ma nastąpić 8 kwietnia 2023 roku - cały system musi zostać przetestowany przez Obszar Metropolitalny. 100 rowerów do testów trafi prawdopodobnie wczesną wiosną, by dać wykonawcy czas na ostatnie poprawki.
Tymczasem, obecnie Hiszpanów bardziej zajmuje wdrożenie systemu w... Sztokholmie. City Bike Global jest też bowiem operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji. I od samego początku ma tam więcej problemów niż sukcesów.
System już na starcie złapał kilkutygodniowe opóźnienie. A gdy już ruszył, każdego dnia wpływało ok. 100 skarg od niezadowolonych użytkowników, narzekających na niską dostępność rowerów i ich dużą awaryjność. Cykliści narzekali na niedziałające silniki, szwankującą aplikację, poluzowane koła czy niepraktyczne siodełka.
"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je
Jak usłyszeliśmy, kłopoty ze wdrożeniem roweru w Szwecji mają potrwać maksymalnie do końca września. Później priorytetem dla Hiszpanów ma być już tylko przygotowanie i wdrożenie Mevo 2.0.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-08-24 09:25
Inaczej to widzę (15)
Wg. mnie lepiej byłoby zainwestować te środki w rozbudowę nowoczesnej infrastruktury - nowe ścieżki, trasy, wiaty itd. i zachęcić tym ludzi do przesiadki na prywatne rowery. To nie jest duży koszt, większość mieszkańców może sobie na nie pozwolić. Po hulajnogach widać jakie jest podejście społeczeństwa do rzeczy wynajmowanych na minuty, szczególnie się to tyczy młodego pokolenia.
- 147 32
-
2022-08-25 10:26
czy ktoś został pociągnięty do odpowiedzialności za klapę mevo 1 ??
- 1 1
-
2022-08-24 23:58
Dotychczas widziałem 0 (słownie: zero) przypadków niszczenia hulajnóg na minuty przez "młode pokolenie", za to 2 (słownie: dwa) przypadki kopania lub wyrzucania na trawnik przez wanna-be-emerytów
- 2 1
-
2022-08-24 23:22
doświadczenie miast małorowerowych wskazuje, że uruchomienie systemu rowerów publicznych było czynnikiem
zmieniającym radykalnie sposób postrzegania rowerów: zaczęły one być postrzegane wreszcie jako środek codziennego transportu a nie narzędzie sportu i rekreacji. Ranga tematyki rowerowej znacznie wzrastała i zaczęto tam inaczej myśleć o infrastrukturze transportowej miasta: ruch na wielu miejskich ulicach uspokojono (w Gdańsku podobno ponad 64%
zmieniającym radykalnie sposób postrzegania rowerów: zaczęły one być postrzegane wreszcie jako środek codziennego transportu a nie narzędzie sportu i rekreacji. Ranga tematyki rowerowej znacznie wzrastała i zaczęto tam inaczej myśleć o infrastrukturze transportowej miasta: ruch na wielu miejskich ulicach uspokojono (w Gdańsku podobno ponad 64% długości ogólnej sieci ulicznej to właśnie ulice uspokojonego ruchu : ilu mieszkańców o tym wie?) a nawet zaczęto poważnie traktować propozycje wdrażania programu stopniowego uwalniania ulic i placów w centrum miasta od parkujących i jeżdżących samochodów. W Trójmieście taki program warto wdrażać nie tylko w centrach dzielnic ale także w pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej, zwłaszcza w okolicach stacji SKM/PKP/PKM.
- 3 1
-
2022-08-24 23:22
warto promować przesiadania się z samochodów nie tylko na prywatne rowery ale także na rowery publiczne
takie jakie mają funkcjonować w ramach MEVO 2.0
- 1 1
-
2022-08-24 20:53
nie, nie byłoby lepiej
dziękuję, do widzenia
- 2 0
-
2022-08-24 13:39
Turyści mają przywieźć swoje rowery? (1)
- 7 2
-
2022-08-24 15:36
A czemu nie ?
Latem całkiem sporo ludzi zabiera z sobą rowery, a tak btw to rower miejski ma służyć przede wszystkim mieszkańcom.
- 1 5
-
2022-08-24 12:40
Kolejny przekręt
- 6 3
-
2022-08-24 12:36
row
nie zgodze sie z ta opinia , poniewaz ,nie zostawił bym swojego roweru np na pol wieczoru ,bo bym mogl go juz nie odzyskac albo miec tylko czesc roweru po powrocie
- 4 0
-
2022-08-24 12:22
Przesiadka na własne rowery ...
...po obligatoryjnym zaliczeniu egzaminu na kartę rowerową bez względu na wiek (z wyjątkiem posiadaczy p.j.).
- 8 7
-
2022-08-24 12:02
Niestety nie dotyczy to tylko młodego pokolenia. A oni skądś ten przykład biorą.
- 2 2
-
2022-08-24 11:19
Apeluję o pewną zmianę. Jeżeli użytkownik będzie mógł wkładać i wyjmować własną baterię to było by super. (2)
Zabawa nie była by tanie, pewnie bateria i ładowarka ok tysiąc złotych ale wynajecie roweru mogło by kosztować tyle co przy poprzedniej edycji, lub mniej.
- 0 19
-
2022-08-24 20:52
I co, będziesz nosił własną baterię /15kg/ w torbie ajak ci przyjdzie ochota się przejechać to ją wkładasz?
Coś z myśleniem u Ciebie kiepsko.
- 4 0
-
2022-08-24 12:45
najtańsze sensowne 1200-1300:)
+każda firma ma wlasny interfejs. do tego targaj te 5-7 kg w sklepie, na imprezie, w pracy...
- 16 1
-
2022-08-24 10:08
i co dalej z mevo ?
- 4 3
-
2022-08-24 07:50
Pomysł (28)
Czy nie lepiej by było dopłacić przez miasto wszystkim zainteresowanym do zakupu swojego elektrycznego roweru np 80%. Skorzystali by ci co jeżdżą rowerami i każdy by szanował sprzęt.
- 129 122
-
2022-08-24 15:14
Obecnie wkazdym kraju europejskim wprowadzili doplaty do roweru!!W Polsce tez powinni i w miastach!
Inteligencie obecnie nikt ci do datkowo kasy na rowery by nie zabrał róznica taka ,ze pieniadze które ma miasto zamiast na kaprysy urzedników wróciły by do mieszkańców!
- 1 0
-
2022-08-24 13:41
Turysta też dostanie dopłatę (1)
jak przywiezie swój rower?
- 2 2
-
2022-08-24 15:17
Inteligent skoro doplata jest dla mieszkanców zameldowanych na kupno roweru wiec nic by nie dostał
- 0 0
-
2022-08-24 12:07
Pytanko
Czy miasto dopłaci mi za powiększony zestawik w maku?
- 3 2
-
2022-08-24 09:33
Powinny byc doplaty bo wyszło by taniej i nie do elektrycznego ale stała kwota np 1000zł i sam decydujesz jaki rower! (5)
- 1 4
-
2022-08-24 09:51
Serio wystarczy w dzisiejszych czasach zabrać człowiekowi 100 zł, oddać 70 (4)
powiedzieć, że to "dopłata" i wszyscy szczęśliwi...
Jakich to czasów dożyliśmy- 16 1
-
2022-08-24 15:16
W Obecnych czasach zabierają ci 100 zł i nie oddaja nic wiec jesli by ci oddawali az70zł to tak było by szczęśliwie
- 0 0
-
2022-08-24 10:59
Skara (2)
W poprzednich czasach zabierali tą 100 i nic nie dawali (ewentualnie Zomo pałą przez łeb dawało) . Także jest krok do przodu.
- 2 9
-
2022-08-24 11:53
(1)
Za dużo tvpis. Zabierają pracującym, a rozdają pasożytom.
- 9 3
-
2022-08-24 15:12
Gdybys miał mózg zamiast TVN to bys wiedział ze dopłaty sa dla wszystkich
- 2 3
-
2022-08-24 09:24
Dopłacić z czego? z tego co ci zabierają w podatkach a przy okazji jeszcze potrącają na swoje utrzymanie
Będę ci zabierał 1000 PLN miesiecznie a potem dopłacał ci do utrzymania 700 PLN. Idziesz na taki układ?
- 4 4
-
2022-08-24 09:24
Zgadzam się
Kupię rower elektryczny za 40 tysięcy złotych. Niech mi dopłacą
- 3 1
-
2022-08-24 08:30
KZ (1)
Nie byłoby, bo to tak samo jak z prywatnym autem, które stoi gdzieś zaparkowane (i nie używane) przez 95%+ czasu
- 3 4
-
2022-08-24 09:24
Czyli nie generuje
Zanieczyszczenia!
- 7 4
-
2022-08-24 08:21
Niech dopłacą przy okazji (4)
mi do zakupów imprezowych takich jak alkohol, jak mają sponsorować to niech każdemu to co chce!
Wszystko by chcieli za darmo- 20 5
-
2022-08-24 08:30
dopłacają przecież do alkoholu (3)
każdemu kto chce na to jest 500+
- 30 8
-
2022-08-24 12:43
Mi do niczego nie dopłacają
- 4 1
-
2022-08-24 09:39
(1)
Nie każdy przepija wszystko tak jak ty.
- 10 8
-
2022-08-24 18:17
To jeszcze najmniej szkodliwe. Kasa wydana na alkohol w dużej części wraca w podatkach do budżetu.
- 0 1
-
2022-08-24 08:19
80%? to sobie poleciałeś zdaje się jedynym miastem jest Gdynia która daje 50% i tylko do sumy maz chyba 3 tys
wiec jak kupisz za 10 tys to nie oddadzą 5 tys tylko 3 tys
- 10 1
-
2022-08-24 08:09
(6)
Czemu ja mam płacić za czyjś rower?
- 53 5
-
2022-08-25 14:50
każdy przejazd rowerem to korzyść dla społeczności lokalnej
warto poznać pojęcie "korzyści zewnętrznych" (elementarz podstaw ekonomii). Mniej korków, mniejsze nakłady na służbę zdrowia, oszczędności wydatków na infrastrukturę, korzyści dla klimatu....
- 0 0
-
2022-08-24 20:54
a czemu ja mam dopłacać do tego, że ktoś jeździ samochodem?
- 1 0
-
2022-08-24 10:04
I tak płacisz za mevo, choć może ci się to nie podoba.
- 14 1
-
2022-08-24 09:38
Zapłacisz za mevo. Miasta wydadzą grubą kasę żeby hiszpanie mogli zarabiać. Biznes po polsku
- 16 3
-
2022-08-24 08:56
I tak placisz za to mevo
I za walek z poprzednim tez, wiec czy nie lepiej zeby ta kasa zostala przeznaczona na rower ktory bylby szanowany i przede wszystkim byl
- 18 7
-
2022-08-24 08:14
a czemu nie, jesteś człowiekiem przecież.
- 3 32
-
2022-08-24 07:52
Pomieszało się w głowach
Widać od tych wszystkich dopłat niektórym się pomieszało już w głowie. Do czego Ci mają jeszcze dopłacić?
- 74 14
-
2022-08-24 07:37
90%zwyklych, 10%elektrycznych (11)
Czy nie można postawić na sprawdzone, tańsze, lzejsze i mniej awaryjne rozwiązania klasycznych rowerów?
A elektryczne potraktować tylko wybiórczo- 120 24
-
2022-08-24 10:09
ale co dalej z Mevą ?
- 2 2
-
2022-08-24 08:39
Po co zwykły? (6)
W Gdańsku osoba jeżdżąca okazjonalnie szybko stwierdzi, ze w wielu miejscach jest trudny podjazd, którego nie czuć jadąc samochodem czy tramwajem. Tak, jeżdżąc na codzień to żadna przeszkoda, ale takie osoby maja własny rower. W Barcelonie, która ma ukształtowanie podobne do Gdańska wszystkie są elektryczne i wszystko działaprzeciwko elektrykom
W Gdańsku osoba jeżdżąca okazjonalnie szybko stwierdzi, ze w wielu miejscach jest trudny podjazd, którego nie czuć jadąc samochodem czy tramwajem. Tak, jeżdżąc na codzień to żadna przeszkoda, ale takie osoby maja własny rower. W Barcelonie, która ma ukształtowanie podobne do Gdańska wszystkie są elektryczne i wszystko działaprzeciwko elektrykom wypowiadają się głównie osoby, które w ogóle nie jeżdżą i nie będą jeździć i fanatycy jeżdżący non stop na własnych customach. Zwykle do wypożyczenia są bez sensu.
- 31 13
-
2022-08-24 15:19
jaja sobie robisz unas tramwaj jest ta awaryjny ze lepiej niepodawaj go za przykład
- 2 1
-
2022-08-24 13:27
No nie no jednak nie. (4)
Cała masa rowerzystów w Gdańsku porusza się np tylko po dolnym tarasie, od śródmieścia, al. Zwycięstwa w kierunku Wrzeszcza, Oliwy, Przymorza czy Brzeźna. Tam nie ma potrzeby baterii, jest płasko i łatwo się jedzie. Gorzej jak trzeba podjechać na Morenę, Chełm czy Ujescisko, tam już gorzej ale też nie na tyle by 100% rowerów było elektrycznych..
- 11 4
-
2022-08-24 21:26
no jednak tak. (1)
zobacz sobie jaki podjazd jest od miszewskiego do konopnickiej. niby niewiele, ale dla osoby, która nie jeździ na co dzień to gwarantowana zadyszka. do tego w kierunku oliwy często jedzie się pod wiatr i nawet na niskim biegu potrafi być ciężko. a elektrykiem pedałujesz jak po płaskim bez wiatru...najgorzej, gdy za opinie biorą się rowerowi mistrze
zobacz sobie jaki podjazd jest od miszewskiego do konopnickiej. niby niewiele, ale dla osoby, która nie jeździ na co dzień to gwarantowana zadyszka. do tego w kierunku oliwy często jedzie się pod wiatr i nawet na niskim biegu potrafi być ciężko. a elektrykiem pedałujesz jak po płaskim bez wiatru...najgorzej, gdy za opinie biorą się rowerowi mistrze i tacy, co na rowerze ostatnio w dzieciństwie siedzieli. jeżdżę rowerem po dolnym tarasie 2x w tygodniu w sezonie od >10 lat i w tym roku zmieniłem na elektryka. niebo a ziemia.
- 3 1
-
2022-08-25 00:32
no to prawda. dziś wracałem w stronę Sopotu, wiało w mordę okropnie. Jak ktoś ma kiepska kondycje to powodzenia.
- 0 0
-
2022-08-24 15:20
Te dzielnice wysoko to jakies 30% miasta wiec elektryków maksymalnie 30%
- 5 4
-
2022-08-24 14:32
Odpowiedz sobie dlaczego
- 1 1
-
2022-08-24 07:59
Ale po co zwykłe? (2)
Za cenę abonamentu na 2 lata kupujesz własny. Nie szukasz wolnego roweru, nie obowiązują cię strefy, jedziesz z miejsca na miejsce.
- 12 7
-
2022-08-24 08:26
(1)
Po to żeby korzystać kiedy jest taka potrzeba, a nie targać rower cały czas i wozić np. SKMką. Druga sprawa to kwestia parkowania i zabezpieczenia przed kradzieżą - nie ma tego problemu.
- 29 1
-
2022-08-24 09:57
Pewnie. Tak jak z hulajnogami. Można rąbn.. gdzie sie chce i nic mnie to nie interesuje.
- 10 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.