- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (60 opinii)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (43 opinie)
- 3 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (392 opinie)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (121 opinii)
- 5 Trójmiejskie mola, których już nie ma (108 opinii)
- 6 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (307 opinii)
Policja chce obniżenia prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą
Powrót do przeszłości. Komenda Miejska Policji zwróci się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o obniżenie prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą do 50 km/h. Powód: rosnąca liczba wykroczeń w tym miejscu. Tylko od początku roku prawo jazdy straciło tam ponad 300 kierowców za przekroczenie prędkości. Jeszcze w tym roku GZDiZ złoży wniosek do GITD o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
Tylko w tym tygodniu mogliśmy się o tym przekonać dwukrotnie. W poniedziałek prędkość i "jazda na zderzaku" była przyczyną kolizji na jezdni w kierunku Stogów. W czwartek te same czynniki przyczyniły się do paraliżu - tym razem jezdni w kierunku Letnicy.
Z tego powodu tunel zaczyna być nazywany "małą obwodnicą", gdzie z tych samych powodów dochodzi do mniejszych i większych zdarzeń.
Niewykluczone, że po trzech latach od podwyższenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości w tunelu z 50 na 70 km/h wkrótce znów podwodną przeprawą będziemy jeździć wolniej. Już wiosną 2017 r., gdy zapadła decyzja o zwiększeniu prędkości, funkcjonariusze zastrzegali, że to krok warunkowy i w przypadku zwiększenia liczby wykroczeń decyzja może zostać cofnięta.
Po ostatnich kolizjach i wypadkach w tunelu i przede wszystkim przy stale rosnących statystykach wykroczeń policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego zastanawiają się nad przywróceniem pierwotnej prędkości w tunelu.
Czwartkowy wypadek w tunelu pod Martwą Wisłą
- Tunel pod Martwą Wisłą jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze głównie kontrolują prędkość, z jaką poruszają się kierowcy. Od początku stycznia 2020 r. do początku września w ramach tych kontroli policjanci zatrzymali 329 praw jazdy kierowcom, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym - mówi Magdalena Ciska, rzecznik prasowy WRD Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Poza przekraczaniem prędkości w tunelu dochodzi też do kolizji i wypadków. W tym roku policja odnotowała sześć takich zdarzeń. Ich przyczyny to - jak podają funkcjonariusze - niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu czy niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
Poniedziałkowa kolizja w tunelu
I choć od otwarcia tunelu minęło już prawie 4,5 roku, to nadal wielu kierowców nie zdążyło "nauczyć się" z niego korzystać.
- Najważniejsze, aby jadąc w tunelu, kierowca pamiętał, że w tunelu nie da się uciec w bok i głównym celem, gdy wjeżdżamy do tunelu, jest znaleźć się na jego drugim końcu. W związku z tym nie wolno robić niczego, co mogłoby utrudnić sprawny przepływ pojazdów. Zabronione, z powodów oczywistych, jest więc zatrzymywanie się, cofanie czy zawracanie - przypomina Ciska.
Z przepisów porządkowych obowiązujących w tunelach warto pamiętać, że w razie zatrzymania pojazdu, oczywiście jedynie z przyczyn związanych z przepisami lub warunkami ruchu drogowego (np. zator drogowy lub wypadek), należy zatrzymać się w odległości nie mniejszej niż 5 m od poprzedzającego nas pojazdu.
Jak wynika z naszych informacji, gdańscy policjanci w najbliższym czasie zwrócą się do GZDiZ zarządzającego tunelem, by przywrócić w nim pierwotną maksymalną dopuszczalną prędkość - 50 km/h.
- Jeżeli chodzi o docelowe obniżenie maksymalnej prędkości w Tunelu im abp. Gocłowskiego do 50 km/h, w najbliższym czasie temat ten będziemy omawiać z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni - potwierdza Ciska.
- Kluczem jest jazda zgodna z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i kultura jazdy. Nie bez powodu w naszych mediach społecznościowych udostępniamy monitoring ze zdarzeń w tunelu, nie bez powodu dzielimy się nim z mediami. Bardzo byśmy chcieli, aby te nagrania wpływały na zachowania kierujących. Wystarczy nie przekraczać prędkości, zachować bezpieczny odstęp, uwagę by do większości takich sytuacji nie dochodziło - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Wideo archiwalne
Wniosek o odcinkowy pomiar prędkości jeszcze w tym roku
O bezpieczeństwo w tunelu chcą zadbać także sami drogowcy. Wiosną Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zapowiedział, że przygotowywany jest wniosek do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
- Nie ma innych obiektów tak narażonych na zdarzenia masowe, jak właśnie tunele. Nie przez przypadek na etapie projektowania przygotowywane są analizy i procedury wyjątkowe i niespotykane przy innych obiektach komunikacyjnych. Żałuję, że tego systemu nie ma w naszym tunelu, i jestem zdania, że byłby tam jak najbardziej zasadny - tłumaczył decyzję Wawrzonek.
Obecnie kończą się analizy i zbieranie opinii (m.in. Komendy Wojewódzkiej Policji) niezbędne do złożenia wniosku. Z nieoficjalnych informacji wynika, że opinia policji jest pozytywna i nic nie stoi na przeszkodzie, by kompletny wniosek trafił do GITD jeszcze przed końcem 2020 r.
Wideo archiwalne
Kolizja w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku S7 (11 opinii)
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Zobacz więcej
Opinie (516) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-04 12:06
Na zderzaku
to i przy 20km/h będą wypadki.
Najłatwiej obniżyć prędkość i sadzić mandaty, zamiast zobaczyć przyczynę zdarzeń.- 5 0
-
2020-09-04 12:09
Co za dziwne działanie?
Jest 70, to niech służby dopulnują, a nie zmniejszać do 50... to może zmniejszyć do 20 i będzie jeszcze bezpieczniej?
- 4 0
-
2020-09-04 12:10
Niech policja zamknie najlepiej ten tunel...
Pomysł po prostu i**otyczny. Zamontujcie tam radarek albo w odcinkowy pomiar i z głowy. Sądzicie, że będą jezdzili 50km/h?? Powaznie? Naiwni i tyle.
- 2 2
-
2020-09-04 12:10
Ciekawe sposób wnioskowania. Mamy ograniczenie do 70, prawie nikt go nie przestrzega i zamiast egzekwować istniejące to
.. obniżamy do 50.
Czy to znaczy że będzie bezpieczniej? 50 kiedyś było, nawet autobusy miejskie jeździły szybciej.
Jeśli chodzi o odcinkowy pomiar, dkaczego to tak długo trwa? Trojmiasto.pl pisało już o tym po świętach wielkanocnych (filmik z wyścigami).- 3 2
-
2020-09-04 12:12
Problemem jest Polska husaria w balcho-furmankach
Można obniżyć i do 30 km/h ale co to da, powodem jest brak wyobraźni, oczy w telefonach jadą jak "zombiaki", brak odpowiedniego odstępu no i zbyt duża prędkość. A jeżeli ktoś w to nie wierzy to wystarczy wyjechać na obwodnicę i na ul. Słowackiego, nic dziwnego że w/w drogi/ulice przodują w ogólnopolskich statystykach.
- 6 1
-
2020-09-04 12:14
A ja bym zainstalował progi zwalniające co 30 metrów
moi drodzy I kochani i jeszcze drogę rowerową i chodnik co znacząco zmniejszy ruch i na samym dole światła żeby można było przejść na drugą stronę i po temacie..Brak wypadków murowany
- 1 4
-
2020-09-04 12:15
Egzekwować, egzekwować, egzekwować! Wszędzie! Przepisy są nagminnie olewane. Dotyczące szybkości, stref 30 km/godz. , stref skrzyżowań równorzędnych nawet czerwonego światła. Obowiązuje zasada " nie ma policjanta, nie ma przepisów!" Oczywiście nie przez wszystkich kierowców ale chojraków coraz więcej.
- 4 3
-
2020-09-04 12:18
i wlasnie przez takich gamoni co sie rozbijaja normalni cierpia, dajcie tam 20 km/h to i tak bedzie stluczka
- 3 0
-
2020-09-04 12:21
Ograniczenie prędkości - tak
Odcinkowy pomiar predkosci(policja) -tak
Fororadar (miejski) jak najbardziej
Podniesienie wysokości mandatów za przekroczenie prędkości do 100zl za 1km przekroczenia
Pomysł z brukiem też jest fajny- 3 3
-
2020-09-04 12:22
jakie 50 ???
zróbcie 20 km/h
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.