• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Politechnika Gdańska zmieniła logo

Marzena Klimowicz-Sikorska
21 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto. Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto.

Po blisko 24 latach Politechnika Gdańska zmieniła swoje logo. Władze uczelni uznały, że dotychczasowe jest za mało czytelne i konieczne są zmiany.



Stare logo PG. Stare logo PG.
Dwa lwy z bujnymi grzywami trzymające herb uczelni z czterema symbolami: orłem - symbolizującym, że jest to uczelnia państwowa, kotwicą - że ma związek z morzem, godłem Gdańska - że związana jest z miastem i kaganek w zębatce - symbolizującym, że jest to uczelnia techniczna. Do tego napis po łacinie "Wierni morzu i ojczyźnie" - tak wyglądało dotychczasowe logo PG.

Teraz, po blisko 24 latach odchodzi ono do lamusa. Od kilku dni zastępuje je nowe, prostsze i czytelniejsze.

- Główną przyczyną zmiany znaku był brak czytelności i rozpoznawalności. Nie chcieliśmy zaczynać wszystkiego od nowa. Uważam, że odwracanie się od ponad stuletniej historii byłoby nierozsądne. Zależało nam by zachować ciągłość historyczną, wykorzystując te elementy symboliczne starego znaku, które są konieczne i nadal nośne - tłumaczy prof. Jan Buczkowski, pełnomocnik rektora ds. artystycznych. - Zachowaliśmy sylwetki lwów i elementy herbu miejskiego. Nowym elementem jest akronim PG, skrót, który funkcjonuje w powszechnej świadomości i używany jest też w języku potocznym. W tym przypadku mniej - znaczy więcej. Myślę, że projektantom udało się znaleźć interesującą, współczesną formę, i że obecne logo odróżnia się od tych, które także posługują się sylwetkami lwów.

A tak wyglądało logo PG w 1938 r. A tak wyglądało logo PG w 1938 r.
Zaprojektowanie logo zlecono warszawskiej firmie Mamastudio, która za pomocą nowoczesnej formy graficznej i współczesnego języka symbolicznego miała za zadanie wyrazić bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. Ostatecznie dekoracyjną formę lwów trzymających tarczę zastąpiły figury o "regularnym rytmie geometrycznej linii konturu".

Sylwetki lwów oraz zestawienie inicjałów nazwy uczelni z godłem miasta Gdańska w polu tarczy herbowej mają stanowić nierozerwalną i jedną całość.

Czy podoba ci się nowe logo Politechniki Gdańskiej?

- Zamierzeniem było maksymalne uproszczenie. Użyto linii, które kojarzą się z pikselami. Uważam, że jest to bardzo zgrabne rozwiązanie grzywy lwa, poprzez użycie rytmicznych linii, symbolizujących wiedzę i "połączenie" ich z celowo stylizowanym ogonem, nawiązującym do antycznego ornamentu. Całość jest bardzo dynamiczna - dodaje dr Buczkowski.

To jednak nie koniec zmian. Nowy logotyp jest elementem Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego celem jest uporządkowanie i wypracowanie zasad w obrębie dokumentów (druki funkcyjne, akcydensy codziennego użytku, nowe wzory dyplomów), nośników promocyjnych, jak i informacji wizualnej wewnątrz budynków oraz w obrębie kampusu (np. oznakowanie pomieszczeń, oznakowanie dojazdowe itp.).

A czy podoba się specjalistom od marketingu?

- Jest kontrowersyjne. Z pewnością znajdzie równie wielu fanów, co zagorzałych przeciwników - uważa Marcin Więckowski z firmy Whizbrand, grupy oferującej usługi marketingowe.

Jego zdaniem decyzja o modernizacji i odchudzeniu znaku była w pełni uzasadniona. Dotychczasowy herb był nieczytelny i nadmiernie skomplikowany, co powodowało szereg ograniczeń aplikacyjnych. Obecny - jest poprawny technicznie i tym samym bardziej praktyczny. Jednak nie wszystko wygląda tak, jak powinno.

- Nowy znak miał być interpretacją dotychczasowego herbu i współczesnym językiem wyrażać bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. W mojej prywatnej ocenie poszedł w tej interpretacji o krok za daleko. Nowa identyfikacja PG jest nie tyle ewolucją, co rewolucją. Bogactwo tradycji niestety zgubiło się gdzieś w tym procesie - kwituje Marcin Więckowski.

Informacja dodana 21 marca godz. 12. 55

Udało nam się dotrzeć do kosztów związanych ze zmianą wizerunku uczelni. Zamówienie Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej kosztowało łącznie 49 tys. zł netto. W jego skład, poza logo, wchodzą m.in.: projekty nośników systemu identyfikacji wizualnej, takich jak: wizytówki, karty przesyłowe, listowniki imienne i ogólne, koperty, pieczęcie imienne, adresowe i specjalne; a także dyplomy, kwestionariusze, świadectwa czy karty egzaminacyjne i inne.

Miejsca

Opinie (660) 6 zablokowanych

  • Nawiązanie do ZSŁ (1)

    Pierwsze, co przyszło mi do głowy, po zobaczeniu nowego logo, to podobieństwo, do współczesnego logo Zespołu Szkół Łączności w Gdańsku, którego jestem absolwentem. Wyglądem (wg. mnie) nawiązuje do ścieżek obwodu elektrycznego na płytce drukowanej (PCB). Takie nawiązanie do logo ZSŁ, przez PG jest nobilitujące i zarazem podkreśla dotychczasową współpracę pomiędzy renomowaną szkołą średnią techniczną a uczelnią. Zresztą większość studentów PG jest absolwentami ZSŁ.

    • 2 7

    • Dodam, że nawiązanie uproszczone i to znacznie. Logo ZSŁ jest zdecydowanie lepsze.

      • 2 1

  • Zmiana tak znanego logo powinna być poprzedzona głosowaniem ! (1)

    Nie rozumiem jak można tak pochopnie podejmować decyzję o zmianie logo takiej znanej uczelni. Dlaczego nie przeprowadzono jakiegoś konkursu czy ankiety, gdzie zapytanoby czy w ogóle nowe logo jest potrzebne, a potem przedstawiono propozycje do wyboru.
    W końcu Politechnika Gdańska to nie prywatny ogródek, który można urządzać jak się chce.
    Świat owszem, idzie w kierunku uproszczeń, ale to nie oznacza wcale, że uproszczenia muszą być tak dalekoidące i dotyczyć wszystkich symboli
    Cieszę się, że na moim dyplomie jest jeszcze dawne logo ! Było ono bardzo rozpoznawalne !

    • 13 4

    • pergamin

      Tak oczywiście, zróbmy ogólnopolski plebiscyt, który sfinansuje "dawna studentka" :-). Może mieszkańcy kraju będą decydować o marketingu wszystkich państwowych podmiotów gospodarczych? :-) Przecież to nasze wspólne. Komuno wróć :-)

      • 1 1

  • Super! (1)

    Logo Peugeot... Dlaczego Mamastudio, a nie np. ASP?!

    • 10 0

    • A dlaczego nie

      Architekci z PG?
      Czyżby Kierownictwo tej kiedyś Szanownej Alma Mater wiedziało o poziomie swej szkółki i dla tego Warszawa i dlatego taka znamienita i znana na świecie MAMASTUDIO. I dlatego nowym polskim zwyczajem cichcem, cichcem i do przodu.

      • 0 1

  • A nie mogli zamówić u kogoś kto potrafi projektować loga- to się nazywa grafik

    teraz jeszcze tylko uczelnię niech sobie uproszczą. po co tyle ozdóbek i wieżyczek- specjalistów akurat mają na miejscu

    • 5 1

  • pomyłka.

    wyglada jak kiczowate logo jakiejs podrzednej firmy...

    • 11 1

  • co to za stolec!

    • 8 1

  • Wstyd

    Beznadzieja. Zresztą tylko Buczkowski mógł to przegłosować. Zobaczcie sobie jego malarstwo : Taki obraz malowałam, jak dostałam nowe farbki.

    • 8 1

  • Proponuję jeszcze zamienić lwy

    na transformersów :)

    • 11 1

  • Tandeta

    To logo odzwierciedla doskonale to, co się stało z ta uczelnią- syf, syf, syfem pomiatany. Już nawet porządnego logo nie mają. Za mało czytelne to jest to nowe logo, które raczej wygląda mi na znak zakładu ubezpieczeń społecznych. :(

    • 8 1

  • dno, szkoda słów na komentarz

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane