• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa Obwodnica Gdańska: drogowcy włączają piąty bieg

Maciej Naskręt
28 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Estakada w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska w Lipcach. Estakada w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska w Lipcach.

Dobre wieści płyną z Południowej Obwodnicy Gdańska. Drogowcy postanowili pracować na płycie estakady nawet wtedy, gdy ta będzie się przesuwać.



Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska.
Południowa Obwodnica Gdańska to rekordowa inwestycja pod wieloma względami. W jej ciągu powstaje najdłuższa w Polsce - 2,8-kilometrowa - estakada, która połączy Żuławy z górnym tarasem Gdańska. Wykonywana jest z materiału, który pozwoli na jej 200-letnią eksploatację! Ponadto przedsięwzięcie pochłonie niebagatelną kwotę 1,43 mld zł (85 proc. tej kwoty sfinansuje Unia Europejska, a 15 proc. pochodzić będzie z budżetu państwa), co również jest rekordem, tyle że w skali północnej Polski.

Ta inwestycja jest unikatowa pod jeszcze jednym względem - technologii budowania. Jej wykonawca zdecydował się - w porozumieniu z inwestorem i po wykonaniu pomiarów geodezyjnych - że w czasie nasuwania płyt żelbetowych, po których w przyszłości pojadą samochody, będą prowadzone roboty drogowe.

Kto najchętniej będzie korzystał z Południowej Obwodnicy Gdańska?

Nie chodzi jednak o wylewanie nawierzchni bitumicznej. - Nasuwana płyta tylko pozornie jest sztywna. W rzeczywistości napręża się i wygina. To tak, jakbyśmy chcieli pchać rozwiniętą nić leżącą na stole. Z tego powodu ogromne siły mogłyby uszkodzić trwale nową nawierzchnię - wyjaśnia Adam Nadolny, dyrektor spółki Mosty Gdańsk, opracowuje dla wykonawcy projekty obiektów inżynierskich na Południowej Obwodnicy Gdańska.

Dlatego też drogowcy wykorzystają nasuwanie płyty do układania krawężników, gzymsów, chodników i przyszłych odwodnień jezdni.

Dlaczego zdecydowano się na takie przyspieszenie prac, skoro zarówno inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - jak i generalny wykonawca - Bilfinger Berger - zawsze zapewniali, że majowy termin oddania obwodnicy nie jest zagrożony?

- Obawiamy się zimy. Musimy nadrobić nieco czasu, aby nie martwić się o roboty, gdyby zaskoczyły nas mrozy. Wtedy bardzo trudno prowadzić jakiekolwiek prace - przyznaje Adam Nadolny.

Faktem jest, że na budowie POG pewne opóźnienia już są. Największe przy budowie mostu nad Motławą, w okolicy miejscowości Krępiec zobacz na mapie Gdańska. Prace opóźnił mróz i konflikty z mieszkańcami. Gdy roboty można było wznowić, okazało się, że by nadrobić stracony czas, trzeba do tego dwóch stanowisk do nasuwania płyty, a nie tylko jednego. Sprawę opisywaliśmy w maju tego roku. Po trwających kilka tygodni negocjacjach gdański oddział GDDKiA zgodził się dołożyć 7 mln zł na drugie takie stanowisko i prace nabrały tempa.

Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska to inwestycja zlecona przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt zakłada budowę 18-kilometrowej drogi ekspresowej między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta przez gdańską Olszynkę. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum firm Blifinger Berger i Wakoz. Za wykonanie drogi do maja 2012 r. otrzymają 1,133 mld zł.

Miejsca

Opinie (130) 6 zablokowanych

  • To bradzo dobrze, że "S7" dalej się buduje,... tylko ciekawe, jaka bedzie odpowiedź KIO=Krajowej Izby Odwołwczej,tak się chyba nazywa ta instytucja, która zadecyduje, jakby nie patrzećo rozwoju Gdańska, w ujęciu transportowo - logistycznym, czyli o lokomotywie gospodarczej regionu, a ściślej o budowie przez wielki świder tunelu.., i nie chce "wróżyć z fusów", ale mam obawy o pozytywną odpowiedź..A wówczas można zapmonieć o tej, jakże! ważnej inwestycji, nie deprecjonując innych drogowych !

    • 1 0

  • Co to znaczy "włączają piąty bieg"? (1)

    • 1 0

    • To znaczy że mają 6 biegowy tryb pracy. Więc jeszcze przez ok17% czasu pracy będą mogli sie opier...

      • 2 1

  • .. no to do 8-go biegu w automacie jeszcze im daleko!!!!

    nie opieprzac sie!!!!

    • 1 3

  • interesuje mnie czy ktos analizował czy nasza obwodnica wytrzyma dodatkowe obciązenie ruchem? Nie znam się ale wydaje mi się ze obwodnica jest przynajmniej 2 razy przeładowana a teraz dojdzie jeszcze cały ruch wchodzący do miasta, rozumiem ze to odkorkuje miasto ale na obwodnicy będzie armageddon.

    • 1 5

  • Kolejna fatalna wiadomość dla PIS i SLD (1)

    Biednemu zawsze wiatr w oczy:(

    • 5 2

    • lepiej powiedz kiedy skonczą A1! Ostatnio mówi się o ok 2030 roku!

      Grabarczyk jak zwykle kłamał

      • 1 0

  • Niech robia chłopy Niemcy tu przyjezdzający zobaczą że ziemia gdańska ich przodków nie poszła na zmarnowanie i się rozwija (1)

    • 3 2

    • jakich ich przodków??? co najwyżej przodków najezdzców czyli barbarzyńców.

      Poczytaj sobie czyje te ziemie były od zarania jeśli wogóle czytać potrafisz........

      • 0 1

  • Observer (2)

    Gdynia jeśli chodzi o drogi to już swoje zrobiła, poza fragmentem drogi Różowej do granic Sopotu. Teraz kolej na Sopot i Gdańsk aby to połączyć w tzw drogę Czerwoną.Bo póki co, wszystko na to wskazuje, że Gdańsk upora się z tym problemem gdzieś około 2050 roku, a wówczas już będzie za późno.

    • 4 1

    • Nie żartuj

      Gdańsk nie ma po co budować Drogi Czerwonej jeśli Sopot już zabudował teren pod nią przeznaczony.

      • 2 0

    • Robimy sobie dojazdy do miejsc do których zamierzamy jezdzić.

      I objazdy żeby wam zawalić miasto autami. To że ty nier możesz do nas dojechać to akurat plus.

      • 0 1

  • projekt czeka (2)

    w szufladzie sejmowej czeka projekt platnych nie tylko autostrad ale obwodnic i glownych drog krajowych-obudzi sie po wyborach.Niech zyje,niech zyje,niech zyje-

    • 1 0

    • Ulice

      osiedlowe i miejskie , też powinny być płatne , nie ma nic za darmo w tym biednym kraju !!

      • 0 1

    • Chodniki

      powinny być płatne , przeciesz ludziska je niszczą chodzeniem po nich a brak kasy na ich renowację !!

      • 0 0

  • autor sam chyba nie wie, co chciał wytłumaczyć w tym zdaniu :(

    "...Dlatego też drogowcy wykorzystają nasuwanie płyty do układania krawężników, gzymsów, chodników i przyszłych odwodnień jezdni..."

    • 1 0

  • 200 lat ??

    Wykonywana jest z materiału, który pozwoli na jej 200-letnią eksploatację! -- a po 200 latach co ? rozbiorka ? wymiana ?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane