• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa Obwodnica Gdańska: pierwsze opóźnienie

Michał Brancewicz
14 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Węzeł Koszwały - pierwszy z sześciu węzłów na trasie całej Obwodnicy. Węzeł Koszwały - pierwszy z sześciu węzłów na trasie całej Obwodnicy.

Pojawiło się pierwsze opóźnienie w terminarzu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska. Powodem, jak to często bywa, jest protest jednej z firm biorących udział w przetargu. Budowa rozpocznie się więc nie wcześniej niż w październiku.


Przy obecnym natężeniu ruchu w centrum Południowa Obwodnica Gdańska jest niezbędna dla poprawy komunikacji w Trójmieście. Przy obecnym natężeniu ruchu w centrum Południowa Obwodnica Gdańska jest niezbędna dla poprawy komunikacji w Trójmieście.

Może nie byłoby w tym nic strasznego, gdyby nie terminarz, który jasno wskazuje, że żeby wyrobić się do Euro 2012 prace powinny rozpocząć się jeszcze we wrześniu, co Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała. Teraz w miarę realny termin to październik br. Dlaczego?

- Jedna z firm złożyła protest, który odrzuciliśmy i teraz od piątku czekamy 10 dni na ewentualne odwołanie z ich strony - mówi Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA. Na pytanie czy po tym terminie, jeśli odwołanie nie wpłynie, będzie już można podpisać umowę ze zwycięskim konsorcjum Bilfinger Berger Polska i Wakoz rzecznik nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi.

Z wyliczeń wynika, że prace przy budowie Południowej Obwodnicy potrwają maksymalnie 33 miesiące i zakończą się w czerwcu 2012 roku. Wybawieniem mogą okazać się jednak łaskawe zimy. Wtedy nie trzeba będzie robić przerw (od 15 grudnia do 15 marca) i czas realizacji skróci się nawet do 24 miesięcy.

POG liczyć będzie ponad 18 km i połączy Obwodnicę Trójmiasta oraz Autostradę A1 z drogą krajową nr 7. Na całej jej długości powstanie sześć dwupoziomowych węzłów, 10 wiaduktów, most nad Motławą i estakada o długości ok. 3 km.

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyły firmy Bilfinger Berger Polska i Wakoz, które zadeklarowały, że wybudują obwodnicę za 1,126 mld. zł.

Opinie (200) 5 zablokowanych

  • Zawsze jakas menda się znajdzie

    • 0 1

  • Patrzę na pierwszy obrazek i jestem przerażony (12)

    Kto projektował ten węzeł?!W tym kształcie całkowicie pozbawia możliwość zawrócenia!!!

    • 3 7

    • (1)

      a ile widziałeś węzłów z taką możliwością ??? hahaha

      • 1 4

      • Dużo naprawde dużo

        Praktycznie każdy węzeł w Niemczech, Holandii czy Francji pozwala na zawrócenie.A ty mądralo ile widziałeś w ogóle węzłów?

        • 2 1

    • faktycznie.. idiotyczne to okrutnie.. pewnie jakis mgr inz. PG

      • 2 2

    • Na obrazku faktycznie nie zawrócisz...

      jw. ale w lewo za obrazkiem jest rondo, na którym będzie to już możliwe. Więc zanim coś się sktytykuje należy rozpoznać temat do końca... Patrz strona gdańskiego oddziału GDDKiA.

      • 2 0

    • Odpowiedź na wypowiedź "pseudo - projektanta" (6)

      Jeśli jesteś taki mądry i doświadczony w projektach infrastrukturalnych, załóż biuro projektowe, startuj w przetargach i będziesz mógł pokazać swoje zdolności.

      Ale wcześniej skończ budownictwo na polibudzie, bo twoja wypowiedź jest absurdalna.

      Węzeł "Koszwały" został zaprojektowany jako węzeł trójwlotowy typu "trąbka" ze względu na krzyżowanie się w tym miejscu obwodnicy południowej (dwa wloty) z drogą niższej klasy (1-wlotową). Jak widać na rysunku czwartego wlotu nie zaprojektowano bo nie istnieje żadna droga na północ od węzła.

      Nie masz pojęcia o projektowaniu dróg a wypowiadasz się w tym zakresie i obrażasz projektanta południowej obwodnicy gdańska - człowieka z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem zawdowym w projektowaniu dróg. Powinieneś się wstydzić.

      • 8 2

      • Widzę kogoś z branży... (2)

        Z potoku przytoczonych słów wnioskuje, że szanowny kolega być może uczestniczył ww. projekcie... i tu moje pytanie odnośnie tegoż właśnie węzła. Czym było podyktowane właśnie takie rozwiązanie (nie chodzi mi tu bynajmniej o typ węzła)... Dywagując można byłoby "odrobinę" taniej: mianowicie rezygnując z jednego z wiaduktów (tego prostopadłego do niwelety S7) i ruch z północnej jezdni włączyć w sąsiadującą drogę lokalną - lekko ją oczywiście modyfikując: dłuższe łącznice, jakieś rondo itp. duperele... Pozdrawiam

        • 0 0

        • Odp. dla Michała (1)

          Identyczna propozycja jak Twoja pojawiła się na etapie projektowania południowej obwodnicy gdańska, takie rozwiązanie rzeczywiście pozwoliłoby zaoszczedzić kilka milionów złotych poprzez rezygnację z wiaduktu nad trasą S7 (w ciągu drogi gminnej). Jednak inwestor odrzucił taki pomysł z uwagi na obowiązujące "warunki techniczne jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie" (rozporządzenie ministra) - do drogi klasy S (bezpośrednio poprzez węzeł) można podłączyć drogę klasy G lub wyższej (wyjątkowo Z). Ta droga gminna jest klasy L. Tym samym tylko z powodów formalnych nie można było zrealizować takiej idei.

          • 2 0

          • Jeśli tak to nie mam więcej pytań...

            jw. klient płaci, klient żąda. Tylko dlaczego podatnicy mają za to płacić, bo rozumiem, gdyby były to pieniądze prywatne... inwstor mógłby życzyć sobie cuda na kiju! A odnosząc się do ww. rozporządzenia RM, nie raz widziałem już szopki typu podnoszenia klasy drogi na kilkuset metrach lub kilku kilometrach, aby załatwić np. finansowanie na remont, lub zwalić na kogoś sprawę jej utrzymania. Parametry techniczne (nośność, szerokość jezdni itp.) od tego się bynajmniej nie poprawiły. A odnosząc się do analizowanego przypadku, co za różnica, od którego miejsca po zjeździe z drogi klasy S będę wlókł się za ciągnikiem rolniczym:) Dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam.

            • 0 0

      • Przede wszystkim patrze na to okiem urzytkownika nie okiem inżyniera (2)

        2.Nie obrażam nikogo.Zgłaszam tylko swoje wątpliwości co do kształtu i przyszłego użytkowania.Dużo jeżdżę po Polsce i powiem że ci ludzie z 20letnim doświadczeniem robią takie cuda na drodze,że lepiej tego nie komentować.Wtedy dopiero bym ich obraził.
        3.Nie wiesz czy mam pojęcie o projektowaniu.
        4.Skończenie polibudy nie gwarantuje ci że będziesz dobrym inżynierem,tak jak posiadanie w domu pianina nie gwarantuje,że wygrasz konkurs Chopinowski.
        5.Mam inne źródło dochodu,nie muszę zakładać biura projektowego.

        • 2 2

        • a tak w ogóle to wystarczyło przyjąć rozwiązania z zachodu i zrobić rondo nad obwodnicą

          taniej,prościej i można by było zawrócić.No i nie musiałem kończyć polibudy.Wystarczy tylko oglądać drogę po której się jedzie.

          • 0 3

        • Kolego,

          węzły które widziałeś w Holandii, Niemczech itd. będą również na południowej obwodnicy gdańska (węzeł Lice i węzeł Przejazdowo), gdyż w tych miejscach jest możliwość zastosowania węzłą czterowlotowego typu półkoniczyna. Natomiast w przypadku węzła Koszwały półkoniczyny nie zrobisz bo nie ma drogi, z którą można połączyć S7 poprzez czwarty wlot, chyba że zaproponujesz by wprowadzić ten wlot w przysłowiowe "buraki".
          A zawrócić na tym węźle można, wystarczy wjechać na rondo znajdujące się na końcu węzła i można ponownie wjechać na S7 na jezdnię dla przeciwnego kierunku.

          Rozumiem, że na projektowaniu dróg nie każdy się zna. Po to wynajmuje się biura projektowe, specjalistów, by tym się zajmowali. Dlatego zostaw te sprawy projektantom i nie krytykuj rozwiązań jeśli nie znasz tematu.

          • 2 0

    • nie bój, nie bój...

      ale mozesz cisnąć ile fabryka dała

      • 0 0

  • Firmy ktore zglaszaja bezpodstawne protesty i blokuja inwestycje powinny placic kary!! (2)

    Niektore firmy blokuja dla samego blokowania...

    • 3 3

    • jezeli protest jest bezpostawny to tak powinno być (1)

      • 0 1

      • no tak ale pytanie brzmi kto określi czy protest jest bezpodstawny? przecież w polsce nie ma uczciwych ludzi. ufasz komuś?

        • 1 0

  • co do protestu (2)

    moim zdaniem protest był zasadny,bo jak Wakoz będzie budował to znów pojawią się te wielkie ciężarówki wszędzie-zresztą jak zawsze Wakoz ma opóźnienia-to nie nowość

    • 2 2

    • Idąc Twoim tokiem myślenia... (1)

      jw. jeśli przetarg wygra inna firma, to ciężarówki nie pojawią się na drogach. Gratulację dedukcji...

      • 3 0

      • taaak

        taczkami będą wozić

        • 0 1

  • putania do pytina (1)

    1126 milionów złotych to jakby się półtora miliona ludzi zrzuciło po 775 złotych. Albo wszyscy mieszkańcy Gdańska po około 2300 zł na głowę łącznie z kobietami, starcami i dziećmi. Firmy pracują nad projektem maksymalnie 33 miesiące, a więc dostaną 34 miliony miesięcznie. Ciekawe ile będzie ludzi zatrudnionych przy projekcie i ile stanowią koszty materiałowe. Jaki zysk jest rozsądny przy takim projekcie? Ile zarobi Bilfinger, a ile Wakoz? A ile poszło na łapówki, o ile poszły łapówki. No i ciekawe ile jeszcze pytań do głowy przyjdzie. Ciekawe czy ktoś zna odpowiedzi i się podzieli? Nie bardzo, bo to tajemnica handlowa. Ciekawe też czy będzie tak jak w przypadku hali gdańsko-sopockiej, gdzie najtańszy oferent -firma klasy B. - przewidział zmiany konstrukcyjne, dlatego dał tak niską cenę. No i sufit prawie się zawalił. A przecież ten kto podpisze się pod odbiorem, jak się coś stanie to ma więzienie zapewnione do końca życia.
    A gdzie są informacje z dziennikarskiego śledztwa? A gdzie sprawdzenie podejrzeń u informatorów? A czego dotyczy protest, skoro jest tylko jeden, to można się postarać i napisać. Ale nie na trojmiasto.pl. Dziennikarze są od niedawna, ale tu na Pomorzu wszystko pięknie się rozwija i wszyscy są uczciwi. Zwłaszcza dziennikarze.
    No bo po co zadawać pytania? Jak widać na moim przykładzie - pisać jest łatwo, chociaż z poziomem bywa różnie.

    • 4 5

    • Zostań kosztorysantem...

      jw. wtedy odpowiedzi na pytania same się nasuną... A co do tematu, nie jestem również kosztorysanetem, ale wg mnie przy tej ofercie zysk na poziomie 6-8%, reszta to koszty.

      • 0 0

  • proPOnuje obwodnice nazwać imieniem wielkiego POlaka aleksa grada z kataru, wtedy budowa ruszy z kopyta

    • 4 4

  • TO BARDZO CIEKAWE JAK ONI WYBUDUJĄ TO ZA NIESTEŁNA 1,2MLD ZŁ (3)

    SKORO NAJPIERW MÓWIŁO SIĘ O 2 MLD I NA TYLE BYLA TA INWESTYCJA.0,8 MLD TO NIE SĄ GROSZE.JAK IM UDAŁO SIĘ TO ZAOSZCZĘDZIĆ?SKĄD TA ROŻNICA NIE ROZUMIEM TEGO.BARDZO DOBRZE ,IM MNIEJ TYM LEPIEJ ALE TO JEST OLBRZYMIA RÓZNICA.NIE LICZĄC MACHLOJEK PODCZAS WYKONYWANIA MAM NADZIEJĘ ZE TA OBWODNICA POSŁUŻy DŁUZEJ NIŻ KILKA LAT...

    • 2 3

    • wybudują tak jak stadion w wawie

      miało być 1,2 mld a juz jest 2 mld
      same kolory krzesełsk to jakieś pół mYliarda e he he he he he

      • 2 0

    • wyłącz caps locka bo wali po oczach.

      • 1 2

    • proste - mamy kryzys - maleja koszty materialow, zmniejsza sie marza firmy, maleja koszty robocizny

      • 1 1

  • wypijmy za pierrwsze opozninia !

    • 3 0

  • Wariactwo (1)

    Ludzie czy Was pokręciło już niewiedzą ile brać !!!!..... czy debile kontrolują tą inwestycje żeby płacić za 1km autostrady 52,5mln PLN...? Co się dzieje z tym Krajem ?????

    • 3 1

    • Niestety tak to dla laika Lustratora wygląda...

      jw. przecież to tylko 18km "zwykłej" drogi... widzę, że ze zrozumieniem tekstu czytanego kiepsko: "Na całej jej długości powstanie sześć dwupoziomowych węzłów, 10 wiaduktów /dla niewtajemniczonych mostów/, most /podwieszony - podobny z konstrukcji do tego w ciągu Sucharskiego/ nad Motławą i estakada /również most/ o długości ok. 3 km" - łącznie będzie to ponad 4km obiektów mostowych, które w niwelecie drogi S7 zostaną przygotowane pod trzy pasy ruchu w każdą stronę. Ze względu na specyfikę gruntów na terenie Żuław fundamenty przyczółków i filarów owych mostów będą musiały wspierać się na palach a pod resztę konstrukcji tej "zwykłej" drogi trzeba będzie wzmacniać grunt lub go po prostu wymieniać do poziomu około 4-6m ze względu na zalegające namuły i torfy. Ale co tam wiemy lepiej...

      • 1 0

  • nazwy węzłów??

    Tyle się trąbiło o durnych nazwach węzłów autostrad a tutaj co odwalają??

    miejscowy nazwy węzła znać nie musi, a niech przyjezdny wie gdzie się znajduje!!

    np. węzęł rafineria, albo węzeł Gdańsk Główny, albo: Węzeł Obwodnic...

    nie wiem.. luźne propozycje..ale nie jakies zapyziale nazwy dzielnic...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane