• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa obwodnica Gdańska: kłopoty z wykupem gruntów

Michał Brancewicz
11 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego. Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego.
Południowa obwodnica Gdańska (na fioletowo) połączy krajową "siódemkę" z obwodnicą Trójmiasta. Planowany przebieg Trasy Sucharskiego (na pomarańczowo). Południowa obwodnica Gdańska (na fioletowo) połączy krajową "siódemkę" z obwodnicą Trójmiasta. Planowany przebieg Trasy Sucharskiego (na pomarańczowo).

Problemy z wykupem gruntów mogą opóźnić rozpoczęcie budowy południowej obwodnicy Gdańska, która miałaby ruszyć w połowie 2009 roku.



- Wykupiliśmy już ok. 85 procent terenów, przez które przebiegać będzie trasa - mówi Stanisław Woynarowski, zastępca dyrektora ds. technicznych gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Problem mamy z dwunastoma nieruchomościami, o nieuregulowanym statusie prawnym.

Co to oznacza? Są grunty, o których własności rozstrzygną procesy spadkowe. Zanim do tego dojdzie, nie może być mowy o wykupie. Niektórzy użytkownicy chcieliby odsprzedać te tereny, ale zwyczajnie nie mogą. - Mamy taki przypadek, że jeden ze spadkobierców nieruchomości zmarł i z trzech spadkobierców zrobiło się nagle dziewięciu. Sprawa musiała trafić do sądu - relacjonuje dyrektor Woynarowski.

Taka sytuacja może wyraźnie skomplikować harmonogram prac. - Jeśli wymiar sprawiedliwości szybko nie upora się z tym problemem, to będziemy rozważać zastosowanie innych procedur niż te, których używamy obecnie. Nie chcę na razie mówić o konkretach - zastrzega Stanisław Woynarowski.

Według GDDKiA projekt budowlany obwodnicy jest już skończony, wymaga tylko sprawdzenia, co wymaga czasu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to do końca roku uzyskane zostanie pozwolenie na budowę. Oczywiście nie dojdzie do tego, jeśli GDDKiA nie wykupi do tego czasu wszystkich gruntów.

Koszt budowy obwodnicy wraz z wykupem gruntów to ok 1,2 mld zł. Jednym ze źródłem finansowania są fundusze unijne. Pozostałe środki pochodzą z budżetu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Południowa obwodnica Gdańska to licząca 19,4 km trasa łącząca drogę krajową nr 7 z obwodnicą Trójmiasta (S6). Na jej całej długości ma powstać pięć węzłów komunikacyjnych. Jeden z nich (węzeł Olszynka) połączy obwodnicę z - będącą w trakcie przygotowania do budowy - Trasą Sucharskiego (8,6 km).

Obie trasy mają być alternatywnym szkieletem komunikacyjnym Trójmiasta. Ich istnienie pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy oraz zmierzający do, i z portu, z centrum Gdańska.

Mimo problemów z wykupem gruntów obwodnica ma powstać do końca 2011 roku. Budowa Trasy Sucharskiego jest pod wieloma względami bardziej skomplikowana (liczne węzły, tunel pod Martwą Wisłą), dlatego termin rozpoczęcia prac wciąż nie jest pewny.

- Dziś mogę powiedzieć, że budowa Trasy Sucharskiego rozpocznie się we wrześniu 2010 r. - mówi Regina Kierus z wydziału programów rozwojowych UM Gdańsk. - Jednak co miesiąc coś się zmienia, powstają nowe koncepcje, wciąż trwają także dyskusje ekspertów. Do końca 2011 na pewno nie zdążymy z jej oddaniem.

Opinie (201) 3 zablokowane

  • Proszę o odpowiedź (25)

    Znam się na technice ale nie znam się na budowaniu dróg. Czy czyta to jakiś ekspert budowlany? Mam pytanko:
    Dlaczego w Polsce drogi mają koleiny, a za granicą (słowacja na przykład) już nie? Od czego to zależy?
    Przecież to niemożliwe aby nasi inżynierowie nie potrafili sporządzić właściwej receptury kładzionego asfaltu. Nie wierzę w to. Problem musi być gdzieś indziej, i założę się że KTOŚ na tym zyskuje.

    Przykład: Autostrada koło łodzi - ma koleiny i to niesamowite. Czy podobny los czeka budowaną autostradę na pomorzu?

    I proszę nie tłumaczyć że winne są upały w lecie, w Chorwacji jest autostrada równa jak stół, a jest są tam dużo większe upały niż u nas.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • 0 0

    • (3)

      Ekspertem nie jestem,powiem jedynie,że z tego co widziałem,to w Niemczech przy budowie autostrad leje się 2-4 cm asfaltu a u nas te 10-15 cm to jest minimum...

      • 0 0

      • (2)

        No dobra, ale grubość asfaltu też jest projektowana przez jakiegoś inżyniera - a nie wierzę, że on się na tym nie zna. Inżynier nie może sobie zaprojektować mostu 'na oko', są od tego procedury, tabele, obliczenia, symulacje, no i na końcu - testy twardości. A jednak koleiny powstają.
        Dlaczego?

        • 0 0

        • (1)

          Bo nikt nie kontroluje ładunku. TIR jeżdżą przeładowane i potem są koleiny. Widziałem w innych państwach jak policja to sprawdza. Mają w bagażniku małe wagi, najeżdża na to ciężarówka kołem i już wiadomo jaki nacisk.

          • 0 0

          • granica polsko-niemiecka - kawałek autostrady. Niemiecka strona, równa jak stół, Polska - koleiny. I tu i tu asfalt (nie beton). CO JEST GRANE??

            • 0 0

    • bo u nas jeżdza ciężkie TIRY (9)

      • 0 0

      • (2)

        czemu więc przy bramce A1 nie można położyć kabla do pomiaru nacisku na oś? Technologia tania, prosta, wydajna.
        Chyba jednak nie o to chodzi.

        • 0 0

        • bo to urządzenie jest za drogie (1)

          z tego co wiem kosztuje ok 8 tyś zł

          • 0 0

          • No proszę Cie, 8 tyś zł?
            A ile kosztuje 'ścinanie' kolein? Ile kosztuje sama autostrada? 8tyś to śmiesznie mało w porównianiu do reszty kosztów!

            • 0 0

      • TIRy na TORY! (5)

        ten środek transporu jest najmniej groźny dla środowiska naturalnego

        • 0 0

        • ekolog

          Dzisiaj rano w TVP Info minister infrastruktury Grabarczyk powiedział, że to wspaniała idea, ale się to nie opłaca. No jasne że się nie opłaca. A czy ekologia w ogóle się opłaca. Pewne zyski zą niewymierne, ale tego nie dostrzega przeciętny człowiek.

          • 0 0

        • (2)

          Ale na Słowacji na autostradzie i Chorwacji jest dużo tirów, wielkich ogromnych!
          Jest takie przejście graniczne Niemcy-Polska, po stronie niemieckiej równa autostradka, po stronie polskiej jedna wielka koleina. Tutaj nie można tego tłumaczyć tirami!

          • 0 0

          • na discowery był wczoraj program o budowie autostrad w USA. tam nie kłada wcale asfaltu, ale beton tylko i wyłącznie. U nas na :berlince" też jest mniej kolein(zwłaszcza biorąc pod uwagę wiek nawieżchni)

            • 0 0

          • szkoda, że

            autostad nie da się importować tak jak samochodów

            • 0 0

        • przepowiednia spelnia się.

          tak mowil Kononowicz

          • 0 0

    • hamer (1)

      bo w jeB.nej polsce temperatury sie wachaja od -30 do 30 a w takiej chorwacji to -5do50 wiec nie ma tyle przejsc przez zero - co powoduje inna prace materialu i szybsze zuzycie -sciskanie/rozciaganie zamrazanie/odmrazanie.

      • 0 0

      • no jasne ! bo w Niemczech,Szwecji,Danii sa inne temperatury?

        • 0 0

    • Polak też potrafi (4)

      W Polsce potrafią budować trwałe drogi. Tiry nie mają tutaj nic do rzeczy. Przykład?
      Proszę bardzo obwodnica trójmiasta. Punkt szczególny skzyżowanie Obwodnicy z ulicą Morską. Przed otwarciem Estakady były tam straszne korki, mnóstwo TIR-ów. Nie ma śladu kolein. Weźcie pod uwagę, że nawet w upały stało tam mnóstwo 30 tonowych TIR-ów. Sekret tkwi moim zdaniem w mieszance asfaltu z czymś tam. Piszę tak bo się na tym nie znam. Faktem jest natomiast, że kolor asfaltu na obwodnicy jest szary (taki jak np w USA) a kolor Morskiej jest już czarny. Z ziemi może nie jest to widoczne natomiast z okna wieżowca widać to dokładnie.
      Jakby ktoś miał bardziej szczegółowe info na ten temat z miłą chęcią poczytam.

      • 0 0

      • drogi (3)

        Taki asfalt jaki obecnie jest kladziony jest mniej wytrzymaly od tzw. utwardzanego. Dlatego drogi niemieckie wygladaja inaczej. Koszt utwardzanego jest wyzszy ale za to material trwalszy i odporniejszy na nacisk i temperatury. Ciekawe kiedy wladni Polacy to zrozumieja, ze czasem warto zainwestowac wiecej i miec efekt na lata....

        • 0 0

        • (1)

          W takim razie kto zatwierdza taką budowę, o któej z góry wiadomo, że za kilka lat nie będzie spełniała norm?
          Przepraszam bardzo, ale w/g mnie jest to przestępstwo niegospodarności. Ktoś kto to zatwierdza nie musi tego zatwierdzać - najwyraźniej ma w tym jakiś ukryty zysk - a więc korupcja, lub nepotyzm.
          W prywatnej firmie takie praktyki prowadzą wprost do wypowiedzenia umowy o pracę.

          • 0 0

          • Jakiego wypowiedzenia!
            W prywatnej firmie takie praktyki prowadzą wprost do SĄDU!

            • 0 0

        • No i pieniędze też nie są wytłumaczeniem - Autostrada jest płatna przez kierowców, a ceny mamy takie same jak w innych krajach.

          • 0 0

    • (1)

      Koleiny na polskich drogach
      W Polsce większość dróg została wykonana w latach 70 i 80 XX wieku i nie spełnia obecnie wymaganych norm nacisku wynoszących 11,5 kN/oś. Drogi takie nie są w stanie sprostać wysokim obciążeniom przenoszonym przez nowoczesne pojazdy ciężarowe a zwłaszcza TIRy oraz inne pojazdy o nacisku na oś powyżej 50 ton. Według badań "System Oceny Stanu Nawierzchni SOSN; Wytyczne stosowania", opracowanego w Biurze Studiów Sieci Drogowej Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych – 39% nawierzchni polskich dróg krajowych znajduje się poniżej poziomu ostrzegawczego, co oznacza, że miarodajna głębokość kolein na tych odcinkach przekracza 20 mm. Wśród nich dużą grupę bo ponad 15%, stanowią odcinki o miarodajnej głębokości koleiny większej niż 30 mm, co kwalifikuje ich nawierzchnię do natychmiastowej interwencji remontowej.

      • 0 0

      • a co z drogami wybudowanymi kilka lat temu
        tam też pojawiają się koleiny

        • 0 0

    • hmm (1)

      w centrum wszystko jest na bruku a autostrady mysle ze to wina podkladu bo u nas to leja na stary asfalt albo na ubity piach a na zachodzi to widzialem tam sie daje plyty betonowe pod spod i problemu niema do tego dadza jakies zbrojenie i po klopoci a jak cos sie dzieje to tydzien i asfaslt zmieniano

      • 0 0

      • Ja myślę, że to nie wina technologii - tylko tych ludzi którzy są odpowiedzialni za nadzór, testy i tak dalej. Na przykład:
        A1 jest budowana przez dwie firmy: Skanska (od wykonania) oraz NDI S.A (polska firma od nadzoru). W założeniu pomysł świetny, ale konia z rzędem temu kto udowodni, że pomiędzy obiema firmami nie ma jakiś związków koleżeńsko, rodzinnych itd... Nie powinno być, bo jedna firma to nadzorca który ma dbać aby było zrobione dobrze (nie ważne jak długo), a druga firma to wykonawca dla którego ważne jest aby było szybko (niekoniecznie dobrze). Pomiędzy obiema firmami jest konflikt interesów - prawidłowo! Tak ma być, tak się robi. Ale to ma sens tylko wtedy jeśli zarząd obu firm nie jest jakoś powiązany rodzinnie, finansowo itd.

        • 0 0

  • Dziękuję, postoję (1)

    Jeśli jakość tej drogi ma być taka sama jak ul. Wałowej - to ja dziękuję. Lepiej już nic nie robić, niż udawać, że coś jest zrobione.
    Zobaczcie jak wygląda asfalt koło skrzyżowania, obok urzędu wojewódzkiego - wojna była pół wieku temu, a asfalt wygląda jakby tam jeździł dywizjon czołgów!

    Ten kto to wszystko zatwierdził, powinien mieć założoną sprawę o niegospodarność!!

    • 0 0

    • ja bym tu nawet krzyczał o przywrócenie kary śmierci...

      • 0 0

  • spokojnie (8)

    i tak wykup gruntów pod POG idzie duzo sprawniej niz na pozostałych odcinkach S7. W razie konieczności opornych mozna zgodnie z prawem wywłaszczyć.

    • 0 0

    • gdanskaa (7)

      Mam pytanie: Jak przymusowe wywłaszczenia mają się do liberlanej zasady świętej własności prywatnej?

      Byłbym wdzięczny za odpwiedź

      Pozdrawiam

      • 0 0

      • antypolityku drogi (6)

        Nie wiem, wiem tylko, ze w przypadku inwestycji pożytku publicznego wazniejszy jest interes ogółu niz interes protestujących lub żądajacych nierealnych pieniędzy obywateli.

        • 0 0

        • gdanskaa (5)

          To ci odpowiem. Według mnie decyduje ten kto ma władzę i pieniądze. Pojęcie dobra ogólnego jest względne. Gdyby mieli poprowadzić mi przez ogród drogę to niechciałbym nawet 10 mln za wywłaszczenie, gdyż dla mnie moje miejsce jest święte, bezcenne i ponadczasowe.
          Być może dojdziemy do stanu gdzie ludzi będzie można wyrzucać nie tylko za drogi, ale np. deweloperskie osiedla lub markety, jeżeli tak zaczniemy myśleć w kategoriach inwestycji pożytku publicznego.
          Ja wypowiadam się w kategoriach czysto ekologicznych, ale paradoksem są sytuacje, że gdy ktoś gdzieś mieszkał z dziada pradziada, ani Niemcy, ani komuna nie dała rady, to radę da GDDKiA. A dróg trzeba będzie budować coraz więcej i więcej.

          Pozdrawiam

          • 0 0

          • (4)

            ogarnij się trochę, jakby każdy tak myślał to droga by musiała iść pod ziemią!!

            • 0 0

            • (3)

              Nie każdy. Większość jest łasa na kasę więc z nimi nie będzie problemu, ja nie. Poza tym problem będzie narastał, bo dróg trzeba będzie budować coraz więcej i więcej. Nie tędy droga.

              Pozdrawiam

              • 0 0

              • (2)

                maruda jesteś. Łączy internetowych też trzeba będzie coraz więcej i szerszych i nikt na to nie narzeka. Tędy droga, taki rozwój.
                Może za 100lat nie będzie potrzeba dróg bo towary będą przenoszone drogą powietrzną, kto wie! Ale obecnie, bądźmy realistami, chcemy bezpiecznie przemieszczać się, dbamy życie i zdrowie naszych dzieci podczas wyjazdu na wakacje - drogi są konieczne.

                • 0 0

              • bombardier (1)

                Łącza internetowe nie wpływają tak bardzo na środowisko naturalne. I bardzo dobrze że jest ich coraz więcej. Na tym właśnie polega zrównoważony rozwój. O zrównoważonym rozwoju możemy mówić gdy wraz ze wzrostem poziomu życia ludzie nie idzie wzrost zużycia energii, surowców, ani zaboru terenów. W przeciwnym wypadku to nie żaden rozwój.

                Pozdrawiam

                • 0 0

              • Żeby kogoś wywłaszczyć trzeba wiedzieć kogo. Dopuki nie ma jasności co do tego kto jest właścicielem, bo trwa sprawa spadkowa jest to niemożliwe.

                • 0 0

  • I tak w końcu będzie mozna pokochać Gdańsk z pozycji węzła Sucharskiego. (10)

    Dotychczas Gdańsk jest najfajnieszy na odcinku Osowa/Lotos - Kowale. I fajny jest do momentu, kiedy nie trzeba zjeżdżać w dół. A czasami niestety trzeba. Wówczas można się odkochać.

    • 0 0

    • heh (9)

      Dobrze że budują A1 - przybysze do Trójmiasta nie będą musieli w ogóle wjeżdżać do Gdańska, tylko od razu pomkną do Sopotu, Gdyni i Rumi. Gdańsk pozostanie ikoną Trójmiasta, ale całe życie powoli przenosi się w stronę Gdyni. Powód jest prozaiczny - tam po prostu można normalnie dojechać.

      • 0 0

      • bombardier (6)

        Do czasu. Gdynia też się zakorkuje. Zresztą Centra to zawsze wąskie gardła.

        Pozdrawiam

        • 0 0

        • (5)

          przypomina mi to 'gdybania' XIX wiecznych malkontentów, że największym problemem Londynu będą odchody, bo dorożek coraz więcej, i budowa nowych kanalizacji to nie jest rozwiązanie.
          Minęło 100lat, i okazuje się że to było rozwiązanie, potrzebne i mądre, pojawiły się natomiast inne problemy nie związane z kanalizacją.
          Drogi są potrzebne, tak jak chodniki w mieście.

          • 0 0

          • bombardier (4)

            Ciekaw jestem co teraz ludzie wymyślą, bo poza budową nowych dróg, zwiększaniem wydobycia surowców, większym zużyciem energii i ekspansją urbanistyczną to niczego nie wymyślono, a ludzi coraz więcej.

            • 0 0

            • (3)

              Takie gadanie jest podobne do mówienia głodującemu dziecku w Afryce, o szkodliwości żywności genetycznie modyfikowanej.
              O ekologi mogą rozmyślać np.: Niemcy, którzy infrastrukturę mają zrobioną na tip-top, my odrabiamy zaległości aktualnie.

              • 0 0

              • bombardier (2)

                Z całym szacunkiem my popełniamy dawne błędy Zachodu. Mają infrastrukturę, ale nie mają przyrody poza Skandynawią, chyba, że plastikowo-folderową.

                Co do dziecka w Afryce to się zgodzę. Problem w tym, że ekologię mają w d.. i biedni i bogaci, Niemcy też. Ekolgia to dziś modny temat medialno-marketingowy, a nie działanie.

                Pozdrawiam

                • 0 0

              • (1)

                'błędy zachodu' - panie wizjonerze fantasto. Kup pan sobie jakąś grę komputerową i stwórz tam nowy-lepszy świat!

                Rzeczywistość puka, PUK PUK!

                • 0 0

              • myszka

                Jaka rzeczywistość? Posłuchaj co mówią na Zachodzie Europy o ich rozwoju, wtedy zrozumiesz. Na gry komputerowe jestem za stary.

                Pozdrawiam

                • 0 0

      • (1)

        A po co mają jechać do Gdańska?
        Jak na plażę to do Sopotu, na Hel
        Jak do portu, na prom - to do Gdyni.
        Do gdańska jedzie jakaś wycieczka starych Niemców, którzy chcą zobaczyć stary 'Danzig', i 'szluz'

        • 0 0

        • myszka

          Starzy Niemcy już wymierajo. Kto wtedy przyjedzie do Gdańska? Opoje Angole?

          • 0 0

  • Płonący Kot obiecywał uproszczenia, Tusku też

    a teraz nas wytuskali. Wszystko się opóźni. W całym mieście robota stoi!

    • 0 0

  • palant

    palant jak wygląda wszyscy wiedzą. palant się nie zmienia od 100 lat. palant nie mysli,palant jest do wykorzystania... palant jest drewniakiem i taki zostanie na wieki wieków....

    • 0 0

  • 2008-09-11 15:21:53

    To do ciebie palancie, o palancie

    • 0 0

  • (1)

    To centrum solidarności jest nam potrzebne jak dziura w moście. W Polsce jak mamy wybudować mauzoleum, cmentarz albo świątynie opatrzności to są pieniądze, wszystko idzie ok. i nie ma żadnych opóźnień. Niestety jak ma to być droga to już jest znacznie gorzej……a może niech Rydzyk, albo Jankowski założy firmę budującą autostrady to będzie szło szybciej??

    • 0 0

    • myślę że to dobry pomysł:-)

      • 0 0

  • 2008-09-11 17:34:10 (1)

    kolejny palant.....

    • 0 0

    • Koleny palant pisze palant

      • 0 0

  • Martwa Wisła co za niszowo mroczna nazwa!!

    Szacun dla autora. AVE!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane