• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorski "Titanic"

PiF
25 lutego 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Air Polonia zawiesiła połączenia lotnicze z Gdańska do Warszawy, duński DFDS zlikwidował połączenie promowe z Gdańska do Kopenhagi, PKP zlikwidowały wiele połączeń z Trójmiasta na południe Polski i wciąż nie rozpoczęto budowy autostrady A1. Sytuacja może budzić niepokój. Czy taki obraz może oznaczać marginalizację Trójmiasta i Pomorza?

W poniedziałek Air Polonia zdecydowała o zawieszeniu połączeń lotniczych z Gdańska do Warszawy. Powodem była zbyt mała liczba klientów. Wcześniej zmniejszono liczbę lotów, lecz nie zmieniło to niekorzystnej sytuacji.
W tym miesiącu przestało funkcjonować także połączenie promowe Gdańsk-Kopenhaga. Duński przewoźnik DFDS po roku zerwał umowę z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, która miała obowiązywać lat 10. Wcześniej, już jesienią, połączenie to zostało zawieszone.

Także PKP co roku ograniczają lub likwidują połączenia kolejowe z Trójmiasta, szczególnie na południe Polski.

Nie wiadomo również, kiedy rozpocznie się budowa autostrady A1. Mimo parafowania umowy między rządem a firmą GTC, koncesjonariuszem autostrady, od miesięcy nie może dojść do podpisania ostatecznej umowy.

Jerzy Kowalski, prezes Pomorskiej Izby Przemysłowo-Handlowej, sytuację Pomorza i Trójmiasta widzi w ciemnych barwach. Jego zdaniem po 13 latach transformacji doszliśmy do republiki bananowej. Dodatkowo bez decyzji centrali w Warszawie trudno cokolwiek zrealizować w regionie. Dotyczy to m.in. funduszy pomocowych Unii Europejskiej i związanych z nimi inwestycji.

- To wszystko wynika z braku koncepcji kierowania państwem i grozi poważnym kryzysem gospodarczym całego kraju. Nie ma to jednak koloru politycznego, gdyż wynika raczej z głupoty rządzących. A głupota nie ma koloru - twierdzi Kowalski.

Przyznaje, że zarówno Pomorze, jak i Trójmiasto, w ostatnich latach coraz bardziej staje się prowincją. Świadczyć może o tym zarówno likwidacja połączeń, jak i brak poważnych inwestycji np. autostrady A1.
- Natomiast lotnisko w Gdańsku pełni rolę tylko lotniska pomocniczego - zaznacza Kowalski.

Włodzimierz Ziółkowski, były prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i były prezes Stoczni Gdynia, podkreśla, że jeśli nic się nie zmieni w sposobie zarządzania województwem, to trudno liczyć na jego rozwój. Tym bardziej trudno będzie uniknąć marginalizacji. Zwłaszcza że gospodarka morska, będąca tradycją regionu, przeżywa stagnację. Podkreśla, że najwyższy czas zastanowić się nad przyszłością regionu i kierunkami jego rozwoju.

- Odnoszę wrażenie, że gospodarz województwa ostatnio nie ma głowy do zajmowania się zarządzanym przez siebie terenem. W sejmiku od dłuższego czasu trwa batalia, kto będzie górą. Przypomina to trochę sytuację na "Titanicu". Orkiestra gra, a statek tonie - uważa Ziółkowski.

Innego zdania są pomorscy politycy. Dostrzegają co prawda negatywne aspekty likwidowanych połączeń czy też braku inwestycji związanych z infrastrukturą, ale podkreślają, że zarówno na Pomorzu, jak i w Trójmieście powstaje wiele projektów o dużym znaczeniu gospodarczym. Zarówno regionalnym, jak i międzynarodowym.
- Nie jest więc aż tak czarno. Tam gdzie mamy wpływ na decyzje, staramy się, aby wszystko odbywało się z korzyścią dla regionu - powiedział Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.

Przyznał, że martwić może zawieszenie połączenia Air Polonia, ale obecnie prowadzi rozmowy z dwoma zagranicznymi, tanimi przewoźnikami, którzy zainteresowani są lotami do Gdańska.

Jan Ryszard Kurylczyk, wojewoda pomorski, przyznaje, że likwidowanie połączeń może niepokoić, ale nie należy od razu stawiać tezy o marginalizacji regionu. Jako przykłady jego rozwoju i budowy nowych połączeń podaje budowę terminali kontenerowych w portach Gdańska i Gdyni, budowę nabrzeży w Gdańsku i zaplecza logistycznego.
- Na wschód od Portu Północnego powstaje więc drugi nowoczesny port - podkreśla Kurylczyk.

Dodaje, że ruszy również dalszy etap Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, w przyszłym roku obwodnica południowa Gdańska oraz zapadnie decyzja o budowie autostrady A1. Zdaniem wojewody na pewno już niedługo.

Marszałek Kozłowski uznaje właśnie brak autostrady za największy problem, ale decyzja w tej sprawie zależy od wicepremiera Marka Pola. Jej powstanie jest niezwykle potrzebne m.in. w perspektywie budowy terminali kontenerowych w trójmiejskich portach i ich transportem.

- Uważam więc, że z punktu widzenia województwa wszystko idzie w dobrym kierunku. Niepokoić może natomiast marginalizacja Gdańska, gdyż likwidowane połączenia dotyczą tego miasta - stwierdził Kurylczyk.

- W moim odczuciu właśnie rządy koalicji, które powołały obecnego wojewodę, prowadzą politykę centralizacji państwa i ograniczania roli regionów, co doprowadza do marginalizacji wielu z nich. W naszym przypadku ważna inwestycja, jak autostrada A1, nie może przebić się przez mur niekompetencji, który nazywa się Marek Pol - odparł Jerzy Rembalski, dyrektor Wydziału Promocji Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Dodaje, że właśnie wysiłkiem władz samorządowych powstał piękny Port Lotniczy Gdańsk Trójmiasto. Od mają będą lądowały i startowały na nim samoloty Lufthansy, która uruchomi połączenie Gdańsk-Monachium.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (62)

  • Brawo Gdanszczanie

    Wybierzcie jeszcze ze dwa razy takie władze jak ma Gdańsk a stolicą województwa ubocznego zostanie Gdynia. Nalezy jeszcze szybko tak jak to było w planach sprowadzić do Gdańska te palme z Warszawy, postawić w okolicy ul. P{olanki i republika bananowa jak znalazł.A najgorsze jest to że ostatnia deska ratunku (SLD) okazała się gwoździem do trumny.
    W głowie się nie mieści że leżą pieniądze, UE jako priorytet wskazuje na A1 oraz linie kolejową na magistrali węglowej a jeden facet specjalnej troski upiera się że by zahamować budowy. I pomysleć że jeszcze 20 lat temu jak ktoś krzywo spojrzał to strajki zalewały cały kraj bez względu na cel i okmoliczności
    Teraz cicho, spoko a jedyna nadzieja ze faktycznie po 1 maja ktoś przypomni sobie o Gdańsku i inni nas wprowadzą do Europy. Szkoda że tak sie stało a to że akurat ja i wielu moich znajomych z góry to przewidywało jest małą pociechą . Murzyn zrobił swoje murzyn moze odejśća niektórzy to nawet gorzej mówią że " wiatr historii najpierw porywa smieci"

    • 0 0

  • Kamill

    Też mam kontakty z centralami firm w całej Polsce,prawda jest taka,że 90%,a może i więcej znaczących firm w Polsce ma centrale w Warszawie,zresztą od dawna wiadomo,że jak kariera w pracy najemnej to tylko w Warszawie,problem stawania się krainą przedstawicielstw,oddziałów nie dotyczy tylko Trójmiasta,z innych dużych miast też wypływają centrale do stolicy,w ostatnim czasie z Poznania Glaxo,Goplana,WBK-na razie do Wrocławia,ale w dystansie do Wawy,z Wrocławia Cadbury,Cussons,problem centralizacji,również w gospodarce dotyczy też innych dużych miast.W Trójmieście w miejsce tych co wyjeżdżają za karierą w pracy najemnej pojawiają się migranci z Elbląga,Słupska,Koszalina,Olsztyna,nawet Bydgoszczy,Torunia,często przyjeżdżają tu na studia i po ich zakończeniu zostają.Nie uprawiam hurraoptymizmu,zdaję sobie sprawę,że nie jest super,ale z drugiej strony użyłeś zbyt ostrych słów,bo jeśli my jesteśmy zadupiem gospodarczym to co mają powiedzieć w Łodzi,Szczecinie,Bydgoszczy,potencjał gospodarczy nawet na dzien dzisiejszy mamy nie mniejszy od Krakowa czy Wrocławia,sporo inwestycji przyciągnął Poznań i okolice,,ale tam też nie wiadomo,czy za kilka lat montownie nie wyniosą sie na Ukrainę np.bo mniejsze koszty,zresztą u nas też w okolicach Trójmiasta powstało sporo inwestycji jak Philips,International Paper w Kwidzynie,Flextronics w Tczewie czy Polpharma w Starogardzie,idąc tym tropem możemy dojść do wniosku,że tak naprawdę dynamicznie rozwija się i spija piankę z przemian tylko Warszawa.Wirtualna siedzibę chyba dalej ma w Gdańsku,owszem jej właścicielem większościowym jest TP,ale nie zmieniła prezesa,siedziby też nie,Signal Iduna w Polsce jest na razie malutka,ale w Niemczech to jedna z większych firm ubezpieczeniowych,GE Capital Bank w swoim segmencie-kredyty,brak detalu,jest jednym z większych w Polsce,Nordea też będzie się rozwijać,czego dowodem przejęcie LG Banku,wiem,że wymienione firmy w poprzednim poście to nie szczyt naszych marzen,ale fakt,że jednak coś się tutaj dzieje.Uważam,że zamiast biadolić trzeba się zastanowić co zrobić,co zmienić,co każdy z nas może zrobić,aby Trójmiasto mogo się rozwijać na miarę swoich aspiracji i możliwości.

    • 0 0

  • wystarczy mi jedna opinia moj "test na idiote"
    czyli stwierdzenie most wantowy donikad
    o slyszales o porcie kontener. za 175 mln s
    o obwodnicy pd o trasie sucharskiego
    lepiej nic wiecej nie pisz i sie nie osmieszaj

    • 0 0

  • Nie masz racji Kamill

    No właśnie,most wantowy to brama do portu gdańskiego,rejon Portu Północnego to strefa silnego wzrostu gospodarczego,budowa terminala kontenerowego wraz z centrum logistycznym to dopiero początek,miasto nie zadłużało sie na budowę mostu,jego istnienie jest niezbedna dla rozwoju portu gdańskiego

    • 0 0

  • do manny

    do: Manny

    wymieniłeś kilka firm. to ja ci zadam tylko jedno pytanie. kiedy te inwestycje nastąpiły ? dawno prawda :)

    porównujesz nasz region do szczecina, torunia itd. tu masz rację są gorsi. tylko czy o to chodzi ? szczególnie udane jest porównanie do szczecina. jeśli chodzi o dołowanie bliźniacze miasto. gdańsk kiedyś był w ścisłej szpicy najmocniejszych miast w polsce i to nie tylko ze względu na przemysł stoczniowy. teraz równamy się do tych, którzy zawsze byli znacznie niżej klasyfikowani. boję się ze w tym tempie degeneracji trójmiasta niedługo toruń, rzeszów czy też przemyśl będą dla nas autorytetami.

    jeśli chodzi o firmy to mamy kilka perełek. ale kilka. w praktycznie każdej dyskusji pada kilka - kilkanaście nazw i to wszystko. kilkanśacie firm na aglomeracje ponad milionową. takiej statystyki nie znajdziesz niestety nigdzie w polsce. nie wspominam tu o warszawie bo to inna bajka.

    przyczyny ? takie sama jak wspomniałem wcześniej. przerost urzędo-polityki nad zdrowym rozsądkiem i logikom. do miasta gdzie wszystko jest upolitycznione i oparte na partyjno - urzędniczej oligarchii i szemranych układach z kilkunastoma nazwiskami, nikt nie ma zamiaru przynosić pieniędzy. pozdrowienia od stelli z maris :) masz tu wszystko w pigułce polityka i gospodarka trójmiasta. dodaj do tego urząd i masz komplet.

    słyszałeś może o jakiś poważnych, nowych inwestycjach w ostatnich latach ? ja nie !

    co do biadolenia. zgadzam się z tobą w 100 % coś trzeba robić. najpierw trzeba powiedzieć prawdę a nie mydlić ludziom oczy. a potem COŚ zrobić.

    w zdrowych firmach jest to proste. przedsiębiorstwo jest tak skuteczne jaki jest management. jak firma przynosi straty wywala się zarząd na zbity pysk...jak to zrobić w mieście ? z zainteresowaniem obserwuję to co się dzieje w szczecinie i wierze że media trójmiejskie wezmą się kiedyś za ten cyrk, śladem tych ogólnopolskich. wierzę, że to zrobią bo to ich jedyna szansa na przetrwanie. nie mając reklamodawców zbankrutują lub staną się biuletynami tego czy innego urzędu.

    cityman,
    a ty ciągle o jednym ? czy 600 tysięczne miasto składa się tylko z kontenera ? czy kontener jest jedynym o czym można mówić bez obawy bycia śmiesznym.

    • 0 0

  • a co nie mówiłem??
    zainteresowanie jest hehehehehe
    ale gołodupców ktorzy myslą, że tylko dlatego, że on może poleci, gdzieś kiedyś hipotetycznie latanie bedzie DARMOCHĄ
    latanie jest najdroższym środkiem komunikacji

    • 0 0

  • po pierwsze gdyby nie most wantowy to terminalu po prostu by nie bylo a Ty co napisales ze jest donikad
    co jest totalna bzdura
    piszesz o degradacji a to nieprawda Gdańsk co roku awansuje w rankinach kolejna bzdura w twoim wydaniu
    (i stwierdzaja to nie domowi eksperci ale obiektywne instytucje ekon.)
    reszta to belkocik o stella maris bez zadnego konkretu napisz jeszcze o krzyzu na gorze gradowej
    ps wszyscy wiemy ze warszawa dominuje gospodarczo w polsce
    ale to nie wina wladz lokalnych
    i jeszcze co to znaczy wielkie inw. huty, dymiace fabryki
    jakbys mial rzeczywiste pojecie o ekonomi to bys wiedzial
    ze im bardziej rozwiniety kraj tym udzial uslug w PKB jest wyzszy

    • 0 0

  • do citymana

    do citymana,

    "Gdańsk co roku awansuje w rankinach" - chłopie!!!, czego tyś się naćpał ? to musi być coś mocnego - zdrowo cię rąbnęło.

    • 0 0

  • poczytaj troche poszukaj w sieci a moze oczy ci sie otworza ale w to watpie po bzdurach co pisales wczesniej
    ale podpowiem Rzepa IBNGR
    widzisz zapedzilem cie w kozi rog i robisz sie cos nerwowy
    no coz nie jestes pierwszy he he

    • 0 0

  • do citymana - cd.

    tiaaa

    Gdańsk tak idzie w górę, że już jest gospodarczo na orbicie. Jaszcze kilka lat a będziemy mieli rozwój gospodarczy gdańska - rodem z marsa .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane