• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie miliardy na inwestycje

Magdalena Szałachowska
11 sierpnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najwięcej środków z Unii Europejskiej przeznaczonych zostanie na inwestycje drogowe. Najwięcej środków z Unii Europejskiej przeznaczonych zostanie na inwestycje drogowe.

Do 2015 r. województwo pomorskie zmieni się nie do poznania. Powstaną nowe drogi, konkurencyjne przedsiębiorstwa, nowoczesne ośrodki kulturalne i centra technologiczne. To za sprawą sukcesu pomorskiej drużyny pod przewodnictwem marszałka Jana Kozłowskiego, która w Brukseli wygrała dla Pomorza 885 mln euro.

Zaakceptowany w czwartek wieczorem przez Komisję Europejską Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego na lata 2007-2013 szczegółowo określa, w jaki sposób wydawać będziemy unijne dotacje.

- Razem z województwem dolnośląskim jako pierwsi zakończyliśmy negocjacje z UE - cieszył się marszałek pomorski Jan Kozłowski po powrocie z Brukseli. - Nad programem pracowaliśmy ponad dwa lata. Po 2,5 godzinnych negocjacjach przedstawiciele Komisji Europejskiej uznali go za najlepszy w Polsce. W tej chwili czekamy już tylko na formalne zatwierdzenie, które zapadnie na przełomie sierpnia i września. Pierwszą rundę aplikacyjną projektów przeprowadzimy w październiku. Czekamy przede wszystkim na pomysły poprawiające konkurencyjność, generujące nowe miejsca pracy i wzrost PKB.

W sumie RPO obejmuje 9 priorytetów. Według planów najwięcej środków, bo aż 203 mln euro, przeznaczonych zostanie na system transportowy. Wybudowana za to zostanie m.in. Obwodnica Południowa Trójmiasta, drogi dojazdowe i zjazdy do pomorskiego odcinka autostrady A1, nitka SKM do stacji Gdańsk-Letnica oraz system nawigacji i zarządzania ruchem Tristar. 185 mln euro wesprze rozwój i innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach, 123 mln zostanie przeznaczonych na lokalną infrastrukturę podstawową, po 61 mln na społeczeństwo wiedzy i energetykę przyjazną środowisku, w tym m.in. na rozwój sieci internetowej, a 35 mln na ochronę zdrowia.

- Spore środki, bo aż 44 mln euro przeznaczymy również na kulturę i turystykę- dodaje marszałek. - Chcemy przykładowo zbudować teatr elżbietański w Gdańsku, rozbudować muzeum narodowe, teatr muzyczny w Gdyni czy wyremontować kościół św. Jana.

- Bardzo się cieszę z sukcesu tej wizyty - mówi prof. Jerzy Limon, dyr. Fundacji Theatrum Gedanense, do 2010 r. chcącej za 31 mln zł wybudować teatr elżbietański. - 16 sierpnia na teren wejdą archeolodzy, następnie przygotujemy dokumentację, a na początku przyszłego roku będziemy się starać o pozwolenie na budowę. Wniosek o dofinansowanie złożymy w połowie przyszłego roku. Wówczas wszystko się rozstrzygnie.

Na spożytkowanie środków pozyskanych w ramach RPO mamy czas do 2015 roku. Jednak to nie wszystko. W sumie z programów regionalnych, jak RPO czy EFS pomorskie w latach 2007-2013 uzyska 1,5 mld euro. Dodatkowe środki, jak na przykład na budowę Trasy Sucharskiego, trafią do województwa z programów centralnych, czyli m.in. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- Naszą ambicją jest by pozyskać w tych latach od 5 do 6 mld euro - dodaje marszałek. - Dopiero to postawiłoby województwo na nogi.

Przykładowe inwestycje unijne w latach 2007-2013

Ostateczna lista projektów do zrealizowania w ramach RPO 2007-2013 nie jest jeszcze znana i zależy od wyników konkursów. Jednak już dziś wiadomo, że największe szanse mają następujące inwestycje:

- Obwodnica Południowa Trójmiasta,
- cztery drogi dojazdowe do pomorskiego odcinka autostrady A1,
- parki naukowo-technologiczne w Słupsku i w Kwidzynie,
- wyposażenie Szpitala Wojewódzkiego w Słupsku,
- budowa nowoczesnego zakładu zagospodarowania odpadów w Kiełpinie k. Człuchowa,
- "Pierścień Kaszubski" - projekt turystyczny obejmujący kilka powiatów z terenu Pojezierza Kaszubskiego,
- szerokopasmowa sieć internetowa łącząca wszystkie pomorskie powiaty i gminy,
- Pomorskie Centrum Onkologii w Gdyni,
- rewitalizacja Dolnego Miasta Gdańska,
- dokończenie modernizacji ul. Słowackiego w Gdańsku,
- modernizacja drogi nr 214 i poprawa dostępności do miejscowości nadmorskich.

Opinie (106) 5 zablokowanych

  • zawsze wam źle

    Jak nie było dróg źle jak mają powstać też źle, zdecydujcie się ludzie!!

    Poza tym jeśli mowa o obwodniacach to nie wiem która jest bardziej potrzebna czy południowa czy północna wiem tylko tyle że codziennie do Gdańska trasą nr 7 wjeżdża około 30tyś sam. wiec chyba obwodnica płd. jest bardzo potrzebna. Dla porównania powiem ze od strony Łodzi trasa nr 1 wjeżdża 15 tyś aut.
    Podkreślam od razu że pisząc to nie uważam że obwodnica płn nie jest potrzebna!

    • 0 0

  • Bezstronny

    Dzisziejszy Dz.B. donosi"Mamy bałagan w księgach wieczystych, gdzie nadal widnieją jako właściciele nieruchomości w Gdańsku obywatele Niemiec, często nieżyjący od lat"

    Rozumiemy, że oddać musimy z ..... i na to są f.europejskie i pomoc marszałka

    • 0 0

  • Struk jesli masz honor to podaj sie do dymisji i nie bierz w tym udział pamietaj skad pochodzisz.

    • 0 0

  • oj coś mi sie wydaje, że ta kasa pójdzie na gdańsk, słupsk, chojnice a reszta większych miast naszego województwa jak starogard gdański, tczew czy malbork dostaną psie pieniądze..

    • 0 0

  • :)

    trochę wiary ludzie :)

    • 0 0

  • Najwiekszy ruch na pomorzu jest na odcinku wejherowo chylonia czy to normalne zeby z redy do do chylonii jechalo sie 2 godziny? wspaniala wizytowka dla wczasowiczow z polwyspu.

    • 0 0

  • nie ma takiego tworu jak "obwodnica płd trójmiasta"

    jesy obwodnica płd miasta Gdańsk - i bardzo się cieszę, że wkrótce powstanie

    brawo PO

    • 0 0

  • do pajaca z 15,04

    weź zrewitalizuj gdyńską hołotę z Pekinu i Meksyku

    • 0 0

  • wita

    jest duzo do revitalizacji, może zaproponuj wiec aby wszystkie fundusze poszły na Wolne Miasto Gdańsk Gdańsk, bo to - pink-ne 1000 letnie miasto.
    Zakorkowana starówka z asfaltowymi ulicami (nawet
    mniejsze miasta dawno ułożyły kamień lub granit).
    Wychodzimy ze starówki i lądujemy na zrujnowanej wyspie spichlerzowej(naprawde super sąsiedzto)rewitalizacja Dolnego bandyckiego Miasta.
    Wsiadamy w stary wysokopodłogowy tramwaj który 'mozolnie mknie'dobrze aby sie niewykolejił(ew. śmierdz.Ikarusem) przez zakorkowane uliczki z powodu ciągłe usuwajacócych braków i niedorubek w jezdniach(rekord świata do Błędnik).
    Gdy dojedziemy na 'super zapowietrzonego' wrzeszcza to zapraszam na Słowackiego lub na drugą strone torów w okolice Wajdeloty (już tu opisywanej)i Lelewela gdziee nawet brak kibli w mieszkaniach a po zmroku to strach tam
    chodzić. Dalej Zaspa - mega inwestycje pobudował, mega blokowisko Gierek, a władze nie potrafiły nawet wyremontować przez 25 lat jezdni, do tego zabrali mieszkancą gierkowskie chodniki, malujac na nich białą linie. Na b.pasie startowym popalone stragany i rozwalajaca sie kładka nad skrzyżowaniem JP2. Oliwa, zapraszam dworzec jak toi toi, przed nim drewniane cygańskie budy zabite, obok śmietniki z których się śmieci wysypują. (brrr...)
    Poza sezonem to nikt tam nie zagląda, zwłaszcza kochana władza. O oOruni czy Stogach innym razem bo ciarki
    przechodzą...
    Więc marszałku Kozłowski jak zwykle premiuj nierobów i utracjuszy.

    • 0 0

  • Dolaczam sie j.w.!!!!I mozna by tak wymieniac i wymieniac...Ale co tam wladza mydli oczy,podnieca sie tym zasr... jarmarkiem i mowi ze jest i bedzie lepiej! Tylko gdzie, bo raczej nie w Gdansku.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane