- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (92 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (310 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (63 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (71 opinii)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (129 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (110 opinii)
Pomorskie miliardy na inwestycje
Do 2015 r. województwo pomorskie zmieni się nie do poznania. Powstaną nowe drogi, konkurencyjne przedsiębiorstwa, nowoczesne ośrodki kulturalne i centra technologiczne. To za sprawą sukcesu pomorskiej drużyny pod przewodnictwem marszałka Jana Kozłowskiego, która w Brukseli wygrała dla Pomorza 885 mln euro.
Zaakceptowany w czwartek wieczorem przez Komisję Europejską Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego na lata 2007-2013 szczegółowo określa, w jaki sposób wydawać będziemy unijne dotacje.
- Razem z województwem dolnośląskim jako pierwsi zakończyliśmy negocjacje z UE - cieszył się marszałek pomorski Jan Kozłowski po powrocie z Brukseli. - Nad programem pracowaliśmy ponad dwa lata. Po 2,5 godzinnych negocjacjach przedstawiciele Komisji Europejskiej uznali go za najlepszy w Polsce. W tej chwili czekamy już tylko na formalne zatwierdzenie, które zapadnie na przełomie sierpnia i września. Pierwszą rundę aplikacyjną projektów przeprowadzimy w październiku. Czekamy przede wszystkim na pomysły poprawiające konkurencyjność, generujące nowe miejsca pracy i wzrost PKB.
W sumie RPO obejmuje 9 priorytetów. Według planów najwięcej środków, bo aż 203 mln euro, przeznaczonych zostanie na system transportowy. Wybudowana za to zostanie m.in. Obwodnica Południowa Trójmiasta, drogi dojazdowe i zjazdy do pomorskiego odcinka autostrady A1, nitka SKM do stacji Gdańsk-Letnica oraz system nawigacji i zarządzania ruchem Tristar. 185 mln euro wesprze rozwój i innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach, 123 mln zostanie przeznaczonych na lokalną infrastrukturę podstawową, po 61 mln na społeczeństwo wiedzy i energetykę przyjazną środowisku, w tym m.in. na rozwój sieci internetowej, a 35 mln na ochronę zdrowia.
- Spore środki, bo aż 44 mln euro przeznaczymy również na kulturę i turystykę- dodaje marszałek. - Chcemy przykładowo zbudować teatr elżbietański w Gdańsku, rozbudować muzeum narodowe, teatr muzyczny w Gdyni czy wyremontować kościół św. Jana.
- Bardzo się cieszę z sukcesu tej wizyty - mówi prof. Jerzy Limon, dyr. Fundacji Theatrum Gedanense, do 2010 r. chcącej za 31 mln zł wybudować teatr elżbietański. - 16 sierpnia na teren wejdą archeolodzy, następnie przygotujemy dokumentację, a na początku przyszłego roku będziemy się starać o pozwolenie na budowę. Wniosek o dofinansowanie złożymy w połowie przyszłego roku. Wówczas wszystko się rozstrzygnie.
Na spożytkowanie środków pozyskanych w ramach RPO mamy czas do 2015 roku. Jednak to nie wszystko. W sumie z programów regionalnych, jak RPO czy EFS pomorskie w latach 2007-2013 uzyska 1,5 mld euro. Dodatkowe środki, jak na przykład na budowę Trasy Sucharskiego, trafią do województwa z programów centralnych, czyli m.in. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Naszą ambicją jest by pozyskać w tych latach od 5 do 6 mld euro - dodaje marszałek. - Dopiero to postawiłoby województwo na nogi.
Ostateczna lista projektów do zrealizowania w ramach RPO 2007-2013 nie jest jeszcze znana i zależy od wyników konkursów. Jednak już dziś wiadomo, że największe szanse mają następujące inwestycje:
- Obwodnica Południowa Trójmiasta,
- cztery drogi dojazdowe do pomorskiego odcinka autostrady A1,
- parki naukowo-technologiczne w Słupsku i w Kwidzynie,
- wyposażenie Szpitala Wojewódzkiego w Słupsku,
- budowa nowoczesnego zakładu zagospodarowania odpadów w Kiełpinie k. Człuchowa,
- "Pierścień Kaszubski" - projekt turystyczny obejmujący kilka powiatów z terenu Pojezierza Kaszubskiego,
- szerokopasmowa sieć internetowa łącząca wszystkie pomorskie powiaty i gminy,
- Pomorskie Centrum Onkologii w Gdyni,
- rewitalizacja Dolnego Miasta Gdańska,
- dokończenie modernizacji ul. Słowackiego w Gdańsku,
- modernizacja drogi nr 214 i poprawa dostępności do miejscowości nadmorskich.
Opinie (106) 5 zablokowanych
-
2007-08-12 09:02
baju, baju przybedzie smieci, smrodu i dziur
ci urzednicy nic nie potrafią, wystarczy spojrzeć na dzieło popapranców drogowych co 2-lata knocili drogę przed dworcem, wynik to sadzawki dla kaczek , lub skrzyżowanie Słowackiego i Kościuszki, gnój przykryli 5mm warstwą smoły - do wiosny wytrzyma,
To miasto, a raczej wiocha z jedna ulicą, wiecznie dziurawą i zapchaną - niech napiszą co konkretnie zrobią, bo pisanie, ze przybedzie dróg nic nie znaczy - pajace- 0 0
-
2007-08-12 10:05
ale to wszystko wokół 3-miasta
Sam Gdańsk dla przykładu to "bagno", gdzie jesteś Panie Prezydencie?
- 0 0
-
2007-08-12 10:50
baja ma 100% racji
to samo chcialem napisac, ale widze ze nie tylko ja tak mysle. ludzie patrza w tak ograniczony i niepelny sposob ze az zal czytac niektore opinie. zamiast cieszyc sie z szybkiego rozwoju to ciagle nazekanie, czy jest dobrze czy jest zle zawsze znajda sie ludzie ktorzy beda biadolic.
- 0 0
-
2007-08-12 11:16
baja
"Badziewiak g*wno wi)"
Widzę, że ty się znasz na ekonomii i na ekonometrii jak świnia na gwiazdach więc dyskusja z tobą to strata czasu. Jedna z metod najprostrzych to planowanie, które polega na sporządzaniu bilansów potrzeb(w tym symulacje)obejmujących zasoby środków oraz ich wykorzystanie w porównniu do stanów posiadanych na nie w podstawowych dziedzinach gospodarki.
Taką wilkie potrzeby ma np.autostrada morska, ale marszałek woli tylko mówić o gospodarce morskiej. A może ma potrzeby inwestycyjne takie jak kiedyś Gierek, które nigdy nie ruszyły z miejsca niczym wzmiankowany most.- 0 0
-
2007-08-12 11:43
drogi
czy w miejszych miejscowosciach tez beda poprawiali drogi? w Starogardzie juz sie cos dzieje , w Chojnicach rowniez a w innych nie widac zadnego remontu zapadajacej sie drogi krajowej tzw. berlinki, widac tylko pekajace budynki
- 0 0
-
2007-08-12 12:21
maria..
niemce budowali berlinke to niech przyjadom i naprawiom !
- 0 0
-
2007-08-12 12:23
Nie kisić siana!
Inwestycje inwestycjami,a pomnik Lenina lub Prałata Monsignore by się przydał w Trójmieście.Mam już nawet lokalizację ustaloną z władzami miasta PacanówII (czyli Sopot).Tor wyścigów konnych lub koniec mola.Teraz tylko wybór kandydata:nasz rodak z Poronina lub jego wysokość ze Starogardu.
- 0 0
-
2007-08-12 12:36
a co się będzie działo z kolejką metropolitalną? Czyżby ta inicjatywa padła na twarz?
- 0 0
-
2007-08-12 13:18
oczko
kolej padła, bo zahaczała o Gdynie
- 0 0
-
2007-08-12 13:24
Wolny Gdańsk powolna gdynia
że do gdyni nie trafi nawet przyslowiowy psi grosz. Powód, proszę bardzo. 90% srodków trafiajacych do tego miasta jest MARNOTRAWIONYCH przez dyletantów ze Szczurkowej ekipy, przykład hala sportowa, muzeum miasta czy przystan żeglarska. Każdy z tych obiektów ma tyle usterek, ze miasto musi wspomagać inwestycje kilkakrotnie zawyżając jej koszt. W Gdańsku sie nie gada od 30 lat o inwestycjach tylko sie robi swoje.. Za to Szczurkowaci słyną z szerokiego gestu dla Geanta, któremu fundnęli i funduja drogi do swoich świątyń handlu.
Gdynia to spoko miasto,ale w temacie inwestycji jakoś mocno przereklamowane,może ja zadam więc pytanie:jakie znaczące inwestycje gospodarcze przyciągnęła Gdynia,wymień firmy z zewnatrz,które za swoją siedzibę wybrały właśnie- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.