• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł

ms
29 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych. Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych.

Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.



Jak często jeździsz pociągiem (nie licząc codziennych dojazdów do pracy lub szkoły)?

Statystycznie w ciągu roku mieszkaniec Pomorza odbywa 19,9 podróży koleją. To najwyższy wynik w Polsce.

Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.

- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Zobacz także:

Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków



20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu



Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.

Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).

- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.

Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.

EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?



Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.

- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.

Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł



Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
ms

Opinie (248) 2 zablokowane

  • Gdańszczan

    Znowu brak toalet !!?? SKM to nie ekspres , podróż z Gdańska do Gdyni to 40min lekko i dalej bez toalety? Niech Ci o tym zarządzają niech pojeżdżą trochę w godzinach szczytu a później zamawiają z toaletą. Gdyby na każdym przystanku była darmowa toaleta publuczna to okay, ale brak toalet na każdym przystanku i jak już to płatne!

    • 5 2

  • To ciekawe (3)

    dlaczego ani stare ani nowe pociagi skm nie posiadaja trzech par dzrzwi w wagonie ?

    • 1 1

    • Bo SKM nie ma pojęcia o kolei aglomeracyjnej (1)

      I cały czas marzy o jeżdżeniu do Słupska.

      • 1 1

      • ty również nie masz pojęcia o realiach przejazdów "aglomeracyjnych"

        Gdzie musisz tkwić przez godzinę w walącej czterema parami drzwi pizgawicy, bo ktoś się na metro zapatrzył...
        A metro, uwaga proszę o skupienie, funkcjonuje przeważnie pod ziemią...

        Naucz ludzi, że przy drzwiach sie nie stoi i nie trzeba z peronu napierać na wychodzących.
        W efekcie wychodzić/wchodzić może jedna osoba, bo tyle miejsca zostaje...

        Zaprojektuj przystanki, aby przed czymkolwiek chroniły. Obecnie chronią jedynie przed gołębiami, bo nie maja gdzie usiąść. Wiatr, deszcz, śnieg hula po całej powierzchni peronów, szczególnie jak połączą siły. To prawdziwa sztuka tak skonstruować zadaszenia...

        • 1 0

    • bo te kilka nowych skladow to tabor dalekobiezny

      Nieudany zakup Intercity, zamiast zgnic na bocznicy, pracuje w Trojmiescie.

      • 0 0

  • Zlikwidujecie dziurę wstydu?

    Między peronem a składem?

    • 1 2

  • podatnik (1)

    Niech za te pociągi zapłacą ukraińcy skoro jeżdżą za darmo..

    • 2 3

    • piemiadze pochodza w wiekszosci z Brukseli

      wiec podatnik za nie nie placi .

      • 1 1

  • tylko 600 milionów za 30 składów.

    tyle to gdańsk bierze rocznie kredytu na fanaberie urzędnicze.

    • 3 1

  • Czy PKM może w końcu przejąć SKM? (1)

    Czy PKM może w końcu przejąć zarządzanie SKM?
    Niepotrzebny nam centralny właściciel linii regionalnej.

    • 0 2

    • komu niepotrzebny?

      Jakoś nie widzę wyższości różnych form własności...

      Usługa albo jest, albo jej nie ma.
      W Pomorskiem regionalnej kolei nie ma.

      Usługa jest świadczona dobrze albo źle.
      W Pomorskiem usługa jest świadczona tak, jak ją zorganizował organizator (Marszałek Samorządu) i jak za nią zapłacił. To są jedynie gospodarcze relacje.

      • 1 0

  • Kto normalny jezdzi jakims bydlowozem typu pociag?co za wstyd buahaaa.nara biedaki.pozdro z mojego merca glc w amg

    • 0 8

  • A gdzie hybrydy (1)

    Chodzi o linię Sierakowice Kartuzy i dalej do Gdańska. OD Kartuz będzie trakcja elektryczna a z Sierakowic takiej się nie przewiduje. Takie hy rydy spalinowo elektryczne jeżdżą już ze Szczecina do Trzebiatowa, są produkowane w Polsce, chyba Newag

    • 0 3

    • nie ma kasy na zwykłe składy

      a co dopiero na te "skarbonki na kołach"...

      • 1 0

  • Tendencyjny sondaż

    Podróżuję od poniedziałku do piątku

    • 0 0

  • 200 osób bez toalety - 150 z toaleta - 50 osób mieści się w kiblu lol

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane