• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły mieszkańców na odkorkowanie Gdyni

Michał Sielski
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Jednym z pomysłów jest dowożenie mieszkańców z górnego tarasu do SKM. Jednym z pomysłów jest dowożenie mieszkańców z górnego tarasu do SKM.

Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, darmowe przejazdy komunikacją publiczną dla posiadaczy samochodów oraz odtworzenie linii SKM z Obłuża - to pomysły gdynian na odkorkowanie miasta, które utknęło w zatorach wraz z początkiem remontu Estakady Kwiatkowskiego. - Pracujemy nad tym od lat - odpowiadają władze Gdyni.



Jak zmniejszyć korki na północy Gdyni?

Korki w czasie popołudniowych szczytów komunikacyjnych to w Gdyni temat numer jeden ostatnich dni. Dotyka nie tylko kierowców, ale też pasażerów komunikacji publicznej, bo niektórzy "podróżują" z centrum Gdyni na Obłuże przez dwie godziny. Są i tacy, którzy kilka kilometrów do domu wolą przejść na piechotę, bo i tak są szybciej niż autobus, który do tej pory jechał ok. 20 minut.

Czytaj więcej: Cieszmy się ze wstrzymanego remontu.

Przyczyną korków jest kolejny remont Estakady Kwiatkowskiego, który według planów ma potrwać do 5 grudnia. Czy do tego czasu czeka nas kompletny paraliż komunikacyjny? Niekoniecznie, bo już teraz widać, że kto tylko mógł, przesiadł się do pociągów SKM. Urzędnicy zamontowali też dodatkową sygnalizację świetlną, która ma pomóc rozładować korki. Rozwiązaniem mogłaby być dodatkowa droga do portu - ale na budowę tzw. Drogi Czerwonej Gdynia nie ma pieniędzy.

Czytaj więcej: Znamy szczegóły przebiegu nowej drogi do portu.

Mieszkańcy: są możliwości, potrzeba odwagi

Infografika stworzona przez mieszkańców Gdyni. Infografika stworzona przez mieszkańców Gdyni.
Mieszkańcy Gdyni przekonują jednak, że działać trzeba już teraz, a część proponowanych rozwiązań wymaga minimalnych nakładów finansowych.

Na pewno jednym z nich jest wyznaczenie buspasa na ul. Janka Wiśniewskiego. Mogłyby po nim jeździć także taksówki i jednoślady. Nie jest to pomysł rewolucyjny, bo buspas w tym miejscu funkcjonuje - ale tylko przy okazji festiwalu Open'er, pozwalając wygodniej dojechać na koncerty fanom muzyki.

- Przyjmując założenie, że jeden autobus przegubowy jest w stanie przewieźć 175 osób, zaś standardowy 100 osób, to jest to odpowiednio 35 lub 20 samochodów wiozących po pięć osób. Jeśli zaś przyjmie się realistyczne założenie, że jeden samochód wiezie średnio 1,5 osoby, to okaże się, że w jednym tylko w autobusie linii 194 zmieści się kierowców i pasażerów ze 115 samochodów. Tylko przez 60 minut między godz. 15 a 16 autobus odjeżdża w kierunku Pogórza Górnego 9 razy, co zapewnia podaż 1575 miejsc. A jest to tylko jedna z 15 linii kursujących tą ulicą - wylicza Łukasz Piesiewicz, jeden z twórców petycji, która już została wysłana do władz Gdyni.
Autobusami - przynajmniej w czasie remontu - mogliby za darmo jeździć kierowcy posiadający przy sobie dowód rejestracyjny samochodu.

SKM na północ Gdyni? "Zawsze chcieliśmy"

Inna grupa chce również budowy linii SKM do Obłuża. Infrastruktura kolejowa w postaci nasypów w dużej mierze jeszcze istnieje. Inicjatywa społeczna "Północna Gdynia" proponuje, by wyznaczyć linię w tej trasie.

- Ten pomysł ma już dobrych kilka lat i jako samorząd pracujemy nad nim z wojskiem, koleją, portem. Tyle że w każdej z wersji jesteśmy petentem, który niewiele może w relacjach z tymi instytucjami, bo kluczem są inwestycje w infrastrukturę kolejową, których miasto nie może przeprowadzić. Oczywiście nie poddajemy się, stąd stałe zabiegi o przedłużenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do północnych dzielnic miasta. Przypomnę, że to Gdynia była miastem, które najmocniej wspierało władze województwa w walce o realizację PKM. Skończyło się na tym, że zbudowano ją w Gdańsku, który początkowo jej nie chciał, bo wolał tramwaj. Dopiero teraz PKM jest mozolnie wydłużana w kierunku Gdyni Głównej - przekonuje Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Skoro nie SKM, to może szybszy dojazd do pociągu? Kolejny pomysł to uruchomienie na czas remontu autobusów, które dowoziłyby pasażerów do stacji SKM Grabówek.

- To najszybszy sposób, by mieszkańcy północnych dzielnic mogli się przesiąść do pociągu. Usprawnienie miałoby polegać na wydłużeniu linii 163, 198 oraz utworzenie dodatkowej linii autobusowej dowożącej pasażerów do stacji Grabówek SKM od strony ul. Osada Kolejowa - z tymczasowym zawracaniem w bocznych uliczkach - dodaje Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wnioskodawców, wśród których jest sześć stowarzyszeń.

Opinie (521) 8 zablokowanych

  • Droga z i na lotnisko im. Gryzonia (3)

    lot do Gdyni 45 min, przebicie z lotniska 90 min :-) szybkie miasto Gdynia

    • 38 4

    • dość juz tego szczur!!! odejdź!!! (2)

      • 11 3

      • lepszy zdrowy Szczur niż pisowski głąb utopiony w chrzcielnicy (1)

        i oczadzony kadzidłem

        a teraz ruski trol jest proszony o kolejne,
        pokazowe pęknięcie

        • 3 3

        • Ooo, proszę, powiało tanim antyklerykalizmem

          No to jak Samozadowoleńcy macie jajka, to przestańcie co wybory po kościołach się łasić o głosy, jak wam kler nie pasuje.

          • 2 1

  • (3)

    Tu potrzeba nie doraźnych pomysłów ale kompleksowej modernizacji układu drogowego Gdyni. Problem dotyczy nie tylko północnych dzielnic Gdyni ale praktycznie całego miasta. Przykłady - dojazd na Chwarzno, Wiczlino,
    Pustki Cisowskie, koszmarne korki na ul. Morskiej - teraz codziennie itp. itd.Wyznacza się idiotyczne bus pasy (np. na ul. Morskiej), ogranicza się przepustowość ul. Hutniczej a nie ma pomysłu co zrobić aby rzeczywiście poprawić sytuację eliminując np. wąskie gardła układu drogowego. Ale jak widać po "latach pracy nad problemem" końca nie widać. Może centrum kosmiczne na upadłym lotnisku Gdynia - Kosakowo rozwiąże problem ?

    • 39 5

    • wszystkie dzielnice stoją a szczurek udaje, że tego nie widzi! (1)

      • 17 2

      • szczurek bajdurzy o forum kultury kolejkach na pagórki wydrenował kasę miejską do tego stopnia że już nawet na igrzyska pod nazwą sylwester z polsatem go nie stać od 10 lat marazm stagnacja nic się nie dzieje, energia zarządu dróg i zieleni polega na robieniu tempo 30 stawianiu szykan robieniu labiryntów jednokierunkowych uliczek na Działkach Leśnych czyli na permanentnym utrudnianiu ludziom życia

        • 19 2

    • przemowa jak z czasów głębokiej urawniłowki i planów pięcioletnich

      ciekawe masz wzorce do trolowania,
      brzmi jak najczerwieńszy z czerwonych krasnoludek, Jarosław,
      brawo ruski trol

      • 0 0

  • Coz (2)

    Panie Szczurek, albo pan ustapi albo niechaj pańskie przydupasy od infrastruktury złożą broń i wstydu oszczędza ludziom dobrej woli...
    Zapomniales pan ze Gdynia to nie tylko dzielnice poludniowowschodnie.Polnoc Obloze Pogorze i Oksywie nigdy panu tego nie zapomni.
    Kwiatkowskiego pod gore nie da sie jechac powyzej 25km/h takie garby i studzienki.
    Ale pan wiesz ze w korkach sie szybciej nie jedzie wiec co ja wypisuje....
    Wracajac do tematu, nalezy uruchomic SKM do Oksywia i uruchomic nitke od Wisniewskiego do cieplowni przy Puckiej a potem do serpentyny na Gorne Pogorze.

    • 50 4

    • dla niego taczka a nie limuzyna i 20 tysięcy pensji!

      • 7 4

    • ruski trol pęka w szwach, nasz kochany miś grozi rozdarciem

      trzymamy kciuki za ruskiego trola,
      brawo ruski trol

      • 1 1

  • jedynym sensownym rozwiązaniem jest PKM pociągnięta na północ Gdyni (6)

    przecież tory już są, od Pogórza Dolnego przez Obłuże do Oksywia! Oczywiście częściowo na terenie wojska ale czy dla dobra ogółu nie można się jakoś dogadać?! Taka inwestycja to nie na chwilę, jestem przekonana że byłby to strzał w dziesiątkę, jeżeli chodzi o komunikacyjny komfort mieszkańców pólnocnych dzielnic Gdyni.

    • 53 2

    • Oczywiscie, ze tak (1)

      A dodatkowo celem zwiekszenia jej sensownosci powinno od razu zbudowac sie ja obok portu lotniczego, az do gminy Kosakowa. A tam wezel P+R dla Kosakowa i osob z powiatu puckiego. Tak byc powinno, a jak bedzie ?

      • 14 0

      • Do Kosakowa, albo do Mechelinek, daloby rade bez problemow

        Gorzej byloby z Rewa, sporo wieksze koszty, teren podmokly oraz wykupy i wyburzenia.

        • 0 0

    • (1)

      Myślisz, że ludzie przyspawani do swoich samochodów przesiądą się na kolejkę? nie ma szans.

      • 3 7

      • Jak pracuje w centrum i moge dojechać kolejką w 10 minut bądź stać 2h w korku to wolęj ednak kolejkę

        • 12 0

    • skm nie! (1)

      Już ja widzę tych największych krzyczy w skm. Dalej d... wozić będą samochodami. Nie dla skm.

      • 0 2

      • to niech sobie wożą

        Ale są ludzie, co chcą mieć możliwość powrotu do domu w mniej niż godzinę

        • 0 0

  • Buspas potrzebny na Karwiny! (1)

    • 20 11

    • korek

      Pan Szczurek tedy do domu nie jezdzi.

      • 1 2

  • A wiecie, że dzisiaj mijają cztery miesiące od lipcowej ulewy (2)

    a w Małym Kacku do tej pory nie odbudowali mostku na rzece Kaczej na ul. Łęczyckiej?

    • 47 3

    • Gdynia ma potężne długi. Szczurkowi brakuje teraz na wszystko kasy tylko nie na premię ;)

      • 10 2

    • o kurcze...

      no to nieźle, szkoda gadać

      • 1 3

  • babil (2)

    Pan Prezydent nawet nie wie ale dokonał przysłowiowego "strzału" w kolano .....sobie. To do czego dopuścił się pan Prezydent i cała jego świta zakrawa na ponowne wybory i pokazaniu tym wszystkim którzy tylko śmieją się z nas podróżujących a kompletnie nic nie robią. i proszę nie pisać że jakieś tam rozwiązania. Trzeba myśleć dalekowzrocznie. Zamknęli częściowo estakadę a nie dali nic w zamian i jeśli ktoś wierzy w te "banialuki" jakie wypisuje i opowiada p. Guć to super powodzenia. Panie prezydenci i cały ruch Samorząd - już jesteście przegrani. Nie macie szans na kolejną wygraną za to do czego dopuściliście

    • 61 3

    • Zakład? (1)

      Kolejne wybory i Szczur wygra w cuglach w pierwszej rundzie. Jedyne pytanie to czy przekroczy próg 75% poparcia. Krzyczycie, płaczecie a i tak ciągle wybieracie tego darmozjada.

      • 16 4

      • boli nie boli wsadzaj powoli

        a jak skończysz zabawę
        to napisz coś jeszcze

        • 1 1

  • skm

    Infrastruktura kolejowa w postaci nasypów? Linia kolejowa do Oksywia jest po modernizacji, należy odtworzyć przystanki kolejowe i dojścia do nich.

    • 32 1

  • A propos buspasu (i paru innych niezbędnych inwestycji). (1)

    Wystarczy jedna nitka którą autobusy będą jechały tylko w tą stronę, w która są korki. Rano do centrum popołudniu z centrum do dzielnic sypialni. W stronę w którą nie ma korków autobus może jechać zwykła trasą razem z innymi autami. W ten sposób zmniejszymy korki budując zaledwie jeden pas.
    Dodatkowo można by wybudować parkingi typu "Parkuj i Jedź" np na starej strzelnicy dla całej rzeszy ludzi dojeżdżających z miejscowości na północ od Gdyni.
    Do tego kładki dla pieszych nad ul. Kwiatkowskiego na wysokości kościoła i biedronki (zwłaszcza koło biedronki - to raczej dla bezpieczeństwa niż płynności).
    Można by też wrócić do starego i nieco zaniedbanego pomysłu by połączyć Oksywie z centrum, mostem nad wejściem do portu na wysokości kapitanatu. Właściwie wystarczyłby most pieszo-rowerowy (albo kolejka linowa, szynowa czy jakakolwiek ;).

    pozdrawiam z północnej Gdyni

    • 14 2

    • fakt, moznaby machnac busspas dwukierunkowy srodkiem Wisniewskiego w pasie zieleni

      Nieglupie to, wrecz calkiem madre

      • 4 1

  • SKM (8)

    nic nie da, korki będą dalej. Komunikacja miejska działa jak należy, przecież jest mnóstwo autobusów, które mają kursy na Obłuże, a i tak jeżdżą puste, bo większość ludu jeździ swoimi samochodzikami. Wypierdzielić te wszystkie samochody to wtedy nie będzie korków, bo to one są głównym powodem zatoru na estakadzie. Ale nie przekonasz takiego buraka, żeby jeździł autobusem, bo po co, bo wygodniej jest jechać furką, szkoda słów

    • 19 39

    • (3)

      Bo wielu woli płacić za wachę, zamiast za bilety bo "autobusy to zło".

      • 6 2

      • Cena biletu! (2)

        Gdy jadę sam i tylko raz do centrum z Pogórza Obłuża lub Oksuwia i z powrotem płacę za bilet 6,40zł (2 x 3,20zł). Przeciętny samochód spala do 8 l/100km co na tym odcinku (około 15km) daje do 5,50 zł.
        To ja wolę płacić za wachę.
        Pominąłem tu oczywiście bilety okresowe, opłaty za parkowanie ale też fakt, że mogę jechać autem z 2, 3 i więcej osobami. Wiadomo każdy przypadek nieco inny ale summa summarum mam na myśli to, że bilety są zbyt drogie.

        • 8 4

        • oczywiscie jak kazdy biedny Polak, masz problemy z liczeniem (1)

          nie potrafisz policzyc swoich kosztow i zyskow. Koszt przejechania kilometra samochodem to nie tylko srednie spalenie, to podzielone koszty przegladow, ubiezpieczenia, utraty wartosci samochodu. Wychodzi znacznie drozej niz komunikacja miejska.

          Ale dlatego wiekszosc rodakow jest biedna, slabe wyksztalcenie + slepy ped do pokazania swojewgo sukcesu materialnego daje przepis na wieczny stan biedy

          • 0 0

          • każdy przypadek nieco inny - tak jak pisałem

            Brać pod uwagę można wiele czynników: cena paliwa, spalanie, amortyzację, przeglądy, naprawy (które wpłyną na wzrost kosztu przejazdu samochodem). Ale też przesiadki, przejazdy większymi grupami (te wpływają na wzrost kosztu przejazdu autobusem). Dochodzi do tego jeszcze kwestia trudniej policzalna tj. czas, komfort, higiena, połączenia (spróbuj dojechać z pogórza na chylonię - szybciej będzie pieszo). A cena biletu jest po prostu wysoka.
            Porównując komunikację publiczną z prywatnym autem nie mogę znaleźć żadnego ale to żadnego argumentu na korzyść komunikacji publicznej. Więc można by przynajmniej spróbować postawić na korzyść ekonomiczną. W tej chwili jeżeli nawet jest taniej niż we własnym aucie to naprawdę niewiele, więc gdy dodasz pozostałe argumenty komunikacja publiczna nie ma szans.

            Bez sensu jest natomiast propozycja by przejazd był darmowy za okazaniem dowodu rejestracyjnego. Bo jest to krzywdzące dla tych którzy nie posiadają auta. Przejazd autobusem powinien być bardzo tani albo darmowy dla wszystkich. ZKM zaoszczędziłby przynajmniej na kanarach. Skoro miasto stać by dołożyć się na openera oferując darmową komunikację (przypominam że organizatorzy kasują niesamowite pieniądze za bilety na koncerty ale do autobusów się nie dokładają) to czemu nie stać go na to samo dla mieszkańców.

            • 0 0

    • autobusy raczej są przepełnione

      • 8 2

    • Tylko, że autobus zawsze jedzie dłużej niż własny samochód. No chyba, że nagle kilkaset ludzi zmieni zwyczaje bo to od razu nie przynosi poprawy, a kolejką (SKM czy PKM) masz od razu zmianę, jednego dnia 2godziny drugiego 10 minut i tu już wielu podejmie dosyć szybko decyzję.

      • 5 1

    • To zly tok myslenia

      Tutaj samochody nie sa winne.
      Brakuje dróg i lepszych rozwiązań.

      • 7 6

    • Jeżdżą samochodzikami? I co z tego? Legalnie kupione, zarejestrowane, podatki opłacone. Mają do tego prawo. Jeżeli sieć wodociągowa będzie zbytnio obciążona to należy zakazać codziennej kąpieli? No panie.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane