• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł na skuteczną Straż Miejską

Krzysztof
6 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zdaniem naszego czytelnika, Straż Miejska w Gdyni może działać efektywniej. Zdaniem naszego czytelnika, Straż Miejska w Gdyni może działać efektywniej.

- Kierowcy często zostawiają auta gdzie chcą i jak chcą. Zablokowane chodniki, rozjeżdżone trawniki, parkowanie na przejścia dla pieszych itp. - pisze nasz czytelnik, pan Krzysztof. I proponuje kilka rozwiązań, które mogą sprawić, że praca odpowiedzialnej za ich dyscyplinowanie Straży Miejskiej w Gdyni będzie bardziej efektywna. - Już z nich korzystamy, ale liczba zgłoszeń jest ogromna - przyznają strażnicy.



Czy Straż Miejska w Trójmieście działa skutecznie?

Pan Krzysztof, mieszkaniec Gdyni, podzielił się swoimi refleksjami na temat działania Straży Miejskiej w swoim mieście. Nie ograniczył się jednak do narzekania, ale zaproponował konkretne rozwiązania, które mogłyby sprawić, że praca Straży Miejskiej byłaby bardziej efektywna. Oto one:

Straż Miejska w Gdyni najczęściej reaguje na wezwania, ale zazwyczaj zakładają blokadę na koło tylko jednego, wskazanego w wezwaniu samochodu - a nie wszystkim parkującym niezgodnie z przepisami w tym miejscu. Jeśli zestawimy to działanie z efektywnością działalności kontrolerów strefy płatnego parkowania, to jestem przekonany, że ci drudzy dużo lepiej dyscyplinują kierowców.

Jak sprawić, by Straż Miejska była bardziej efektywna



Wystarczy zmienić podejście. Zwłaszcza, że nie są to przesadnie trudne zadania do wykonania.

  1. Dlaczego Straż Miejska musi założyć blokadę na koło, podczas gdy kontrolerowi strefy parkowania wystarczy zdjęcie aparatem cyfrowym, wyposażonym w datownik? Przecież takie działanie SM jest wysoce nieefektywne zarówno ilościowo, jak i czasowo.
  2. Dlaczego Straż Miejska wykonując interwencję na miejscu nie zdyscyplinuje od razu wszystkich nielegalnie parkujących wokoło?
  3. Dlaczego Straż Miejska nie podejmuje interwencji w związku z parkowaniem z własnej inicjatywy i reaguje bodaj tylko na wezwania?


I jeszcze nawiązanie do artykułu Trojmiasto.pl "Gdańsk i Gdynia będą automatycznie kontrolować Strefy Płatnego Parkowania". Skoro kontrolerzy parkowania są w stanie skorzystać z automatyzacji, to czy formacja, która podejmuje bardziej potrzebne interwencje nie mogłaby zrobić podobnie?

Samochodów mamy coraz więcej, miejsc parkingowych nie przybywa, tym bardziej szpecimy sobie przestrzeń publiczną, stawiając auta byle gdzie. Dzień spaceru po mieście wystarczy, by zobaczyć, że bliżej nam do wschodu niż zachodu w tym względzie.

Można nawet otworzyć zakładkę Raport z Trójmiasta, by zobaczyć coraz liczniejsze grono "łosi parkingowych", którzy swoim parkowaniem niszczą teren i utrudniają życie pieszym, rodzicom z dziećmi, niepełnosprawnym czy rowerzystom. Uprzedzając - sam jestem kierowcą i też czasem kilka razy objadę teren szukając miejsca lub zaparkuję daleko. Brak miejsc nie uprawnia jednak do uprzykrzania życia innym. I nie przemawia do mnie argument "a gdzie mam auto postawić?" Odpowiadam kontr-pytaniem: a gdzie ja mam swój fortepian postawić? To nie moja sprawa gdzie trzymasz swoją prywatną własność. Kupiłeś, martw się!

Straż Miejska: 520 mandatów bez blokady na koła w tym roku



Leonard Wawrzyniak. Leonard Wawrzyniak.
Straż Miejska ma różne możliwości działania, jednym z nich jest założenie blokady - absolutnie nie zawsze ten środek dyscyplinujący jest wykorzystywany. W tym roku strażnicy wystawili 520 mandatów bez blokad, 690 kierowców pouczono, a 97 pojazdów odholowano. Natomiast warto wskazać, że założenie blokady ma działanie prewencyjne i założenie jednej w danym obszarze powoduje, iż inni kierowcy parkują zgodnie z przepisami. W odróżnieniu od kontrolerów strefy parkowania, straż miejska ma duże większy zakres obowiązków oraz możliwości i stosuje je różnie, w zależności od oceny sytuacji na miejscu konkretnej interwencji.

Wobec sprawców popełnionych wykroczeń Straż Miejska wyciąga konsekwencje w równy sposób, jednakże może się zdarzyć, że dyżurny dysponuje patrolem do kolejnej interwencji w innym miejscu i nie jest możliwe ukaranie wszystkich w okolicy, gdyż priorytetem działania SM jest realizacja poleceń dyżurnego.

Funkcjonariusze SM podejmują również interwencje własne. Jednakże często ze względu na dużą liczbę zleconych interwencji, nie są w stanie wykonać większej liczby tych z własnej inicjatywy.

Leonard Wawrzyniak, rzecznik Straży Miejskiej w Gdyni

Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (385) ponad 10 zablokowanych

  • Brak parkingów? sr*tatata, dowolny parking: pusty na końcu a przy wejściu do obiektu zawalone chodniki.

    • 10 1

  • (1)

    Zwolnić złodziei ale to twardy elektorat prezydentki

    • 7 5

    • jakiej prezydentki?

      w gdyni takowej nie ma od lat.

      • 6 0

  • Naprawa działań SM tak, ale systemowo!

    Trzeba usprawnić działanie SM w zakresie egzekwowania przepisów drogowych, ale na Boga! Nie w ten sposób.
    Należy zrobić to systemowo:
    1. Zwiększenie legalnych miejsc do parkowania - ludzie nie przestaną nagle przyjeżdżać autami, a mieszkańcy nie przestaną parkować w okolicy domu. Jeśli nie będzie wolnych miejsc, to będą stawać łamiąc przepisy.
    2. Zwiększenie zatrudnienia w SM - obecnie często w weekendy jeżdżą dwa lub trzy patrole. To 4 lub 6 osób które muszą zrealizować interwencje drogowe, interwencje z osobami bezdomnymi, interwencje porządkowe. Do tego jeszcze inne zadania. Jak mają być skuteczni?
    3. Żeby osiągnąć pkt 2 to trzeba pamiętać o wynagrodzeniu - obecnie większość SM w Polsce ma zarobki na poziomie "ciut powyżej minimalnej". Za 2900 brutto nikt nowy do tej pracy nie przyjdzie, a więc punkt 2 będzie "martwy".
    4. Realna współpraca z Policją - kto widział policjantów którzy ukarali za postój za zakazem albo na powierzchni wyłączonej z ruchu? Wiem że SM ma wspierać i pozwalać Policji na wykonanie innych czynności ale SM nie jest jedyną formacją odpowiedzialną za kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących parkowania...

    Jeśli strażnicy będą wykonywać dziennie np. 50 zdjęć źle zaparkowanych aut to do tego trzeba doliczyć kilkanaście notatek samego strażnika, potem 50 wniosków o udostępnienie informacji z CEPiK, następnie trzeba wysłać 50 listów poleconych, później oczekujemy na odpowiedź. Gdy odpowiedź nie przychodzi trzeba znowu wysłać listy polecone, warto też spróbować dotrzeć innym sposobem do kierowcy (czyli np. pojechać do niego, jeśli mieszka w Gdyni). Kto to będzie robił, jak już teraz są zalewani zdjęciami "uprzejmie donoszę"? Co się dzieje dzięki robieniu samych zdjęć? Tworzymy tonę papierów, zabieramy na to mnóstwo czasu, a realnie zabieramy patrol z ulicy. Przypomnę ile tych patroli na ulicy jest - 2/3 w weekend :)
    Czasem wystarczy podejść do jakiegoś miłego patrolu jak np. kończą interwencję i pogadać. Gwarantuję że spojrzenie się zmieni.

    • 8 3

  • Ta cała straż to szkodniki i nic więcej. Na osiedlach gdzie jedno auto na 5 minut jedzie zakładają blokady (1)

    jak pół metra za blisko drogi wyjazdowej spod bloku jesteś;
    nikomu nic nie blokujesz , ruch znikomy ale nie , ci pożal się boże mundurowi są ważni bo mogą blokadę założyć.

    • 6 7

    • Jak ktoś ich wezwał, auto stoi za jakimś zakazem czy czymś takim, to co mają zrobić? Napisać do zgłaszajacego "mały ruch, spadaj na drzewo"? Podziękuj sąsiadowi, a nie strażnikowi

      • 5 1

  • Zabrać

    auta, dać rowery, zimą walonki i w teren droga SM. Pomyliły Wam się priorytety. Praca na rzecz mieszkańców a nie wożenie d*py. Myśleć myśleć myśleć!

    • 7 3

  • Straż Miejska Musi istnieć ale dobrze by współpracowała z Policją!!

    Przykład:
    W Sopocie Dosłowne Kilka osób "wykleja wszystko jak leci: słupy ogłoszeniowe, rynny, latarnie...
    Od lat Reklamując Swoją Szarą Strefę w sferze Wynajmu Pokoi.
    Wiadomo kto i kiedy wykleja... bo chodząc po mieście można czasami to przyuważyć....
    jest uchwała krajobrazowa i... nic... :( :(
    Ale złapać delikwenta trzeba na gorącym uczynku.. a straż Miejską w Mundurze widać z odległości.
    Wystarczył by Dosłownie Jeden Policjant w Cywilu i przy okazji prewencji anty-kieszonkowców by "pozwijać ten proceder"...
    Oczywiście najlepiej Gdyński lub Gdański bo miejscowych to ogólnie się zna... no chyba że są delegowani z Centrum Polski.
    Wystarczyło by zmienić zapis w Ustawie krajobrazowej i Zabronić Obwożnego reklamowania towarów i usługi a także naganiania na Monte Cassino do restauracji gdyż wręcz przejść się nie da bez narażenia na tych naganiaczy... czy tamowania ruchu przez "wskazówkowych" stojących z szyldami wskazującymi czy na sklep z odzieżą czy restaurację...

    Najlepiej wyznaczyć w uchwale za takie nielegalne reklamy i naganianie Wysoką Grzywnę, wtedy to można by karać już za sam fakt istnienia takich wszędobylskich ulotek, naklejanych grupami, jedna obok drugiej, czy podejście z "menu" na deptaku do przechodnia, a i grzywny będą odpowiednio wyższe!
    Niestety zapewnienie czystości wizerunkowej Miasta w tej kwestii wymaga Współpracy Między Służbami, być może i pod osobistą egidą Szanownego Pana Prezydenta.

    Odnośnie samochodów:

    Przykład Gdyni i Gdańska jest jednoznaczny:

    Śródmiejska Strefa Parkingowa MUSI być otoczona dużą strefą zwykłą by przyjezdni z Centrum NIE Podrzucali Aut na pobliskie Osiedla.
    Dotyczy to też i Sopotu.
    Przy czym należy Powbijać słupki wszędzie tam gdzie teoretycznie mogą wjechać auta parkujące za Darmo! Przede wszystkim na chodnikach!
    Widać te miejsca bo lokalesi stawiają sobie w pobliskich oknach rożne znaki: "Nie stawać" "Parking Prywatny". Służby Strefy parkingowej Znają te miesjca!
    Są takie miejsca tak w centrum jak i na obrzeżach!

    • 8 4

  • Pomysl na SM

    Rozwiazac !

    • 7 5

  • a 97 pojazdów odholowano

    tylko lawety!!! i nie po to aby zbijać na tym hajs ale po to, aby odbiór był uciążliwy. To uczy. Przez nogi i czas do głowy.

    • 14 2

  • Panie strażniku. Wystarczy się przejść po Gdyni w czwartkowe południ i 520 mandatów to powinno być dziennie wlepiane...

    • 9 3

  • Co za glupi artykul i cytowany list.

    Jest coraz wiecej aut w miescie i coraz mniej miejsc parkingowych. I to jest problem! Nie rozumiem logiki dzialania SM; oni nie rozwiazuja problemu, oni tylko nabijaja sobie premie. A polityka Gdanska i Gdyni wobec kierowcow, tylko zniecheca nas mieszkancow oraz turystow, do przyjazdow do centrum, na plaze etc. Ja sama wybieram restauracje, rozrywki etc, gdzie moge latwo zaparkowac auto w poblizu. Wlasciciele biznesow na pewno na takiej polityce traca.

    • 12 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane