- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (149 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzione auto (15 opinii)
Pomysł na zapomniane nabrzeże Motławy
Zamiast tworzyć nowe, atrakcyjne i estetyczne nabrzeża Motławy, jedynie reperujemy te, które po latach zaniedbań się sypią. Zamiast zyskiwać nową przestrzeń, pudrujemy tę, którą mamy - pisze Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia FRAG.
Są one potwierdzeniem pewnej oczywistości. My nie remontujemy pobrzeży Motławy z troski o jego estetykę. Ba, my go nie remontujemy nawet w trosce o ludzi potykających się o pokruszone płyty chodnikowe. To przecież tolerujemy od dekad, na co dzień zasłaniają je toczące się masy turystów, a spod nich ani brudu, ani zaniedbania nie widać.
Remont Długiego i Rybackiego Pobrzeża potrwa 2 lata
Długie Pobrzeże się sypie
Tak, wiem, że obecnie remonty Szerokiej i Ogranej są skutecznie utrudniane przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ale umówmy się, one powinny być wyremontowane na długo przez degrengoladą tej instytucji. Sami, jako stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, apelowaliśmy o to jeszcze przed Euro 2012, niestety bezskutecznie.
Największym minusem takiego podejścia jest fakt, że skoro remontujemy, bo się zapada, to konsekwentnie remontujemy tylko to, co się zapada. A takie podejście nie popycha nas do przodu, w najlepszym wypadku utrzymuje stan bieżący.
Zapomniany fragment nabrzeża Motławy
Gdybyśmy jednak spojrzeli troszeczkę poza minimalne wymagania, moglibyśmy zauważyć, że remont pobrzeża jest idealną okazją do zmian skutków wieloletnich zaniedbań w jego bezpośrednim otoczeniu. A te nigdzie nie są tak bardzo widoczne, jak na odcinku pobrzeża między mostem Krowim (ul. Ogarna), a mostem Zielonym (na wysokości Długiego Targu, którego remont skończy się przed latem).
O Panie, co się w tej przestrzeni nie dzieje! Mamy tu wszystko, by oczy rozbolały. Kolekcję kilkunastu różnych typów barierek pokazujących jakieś dwie dekady trendów w sklepach ogrodowo-budowlanych. Schody, rampy, przedepty. Dwa poziomy nabrzeża z dorabianymi drewnianymi tarasami. Wejścia do komórek, w których składuje się piwniczne zawartości. Rowerki wodne przebrane za plastikowe taksówki, kaczki, milicyjne radiowozy.
Nad wszystkim czasami dumnie góruje Toi Toi, stawiany sezonowo na Krowim Moście. Zapewne obserwuje wszystkie butelki po małpkach i puszki po piwie porozrzucane na całym tym terenie i cieszy się, że takiego syfu to w nim ludzie nie zostawiają.
Wszystko to dzieje się dosłownie metry od Drogi Królewskiej, najbardziej reprezentacyjnej drogi w mieście. Ponieważ jednak nikomu nie zagraża (jak ma zagrażać skoro nielicznych tu zapuszczających się spacerowiczów chroni 13 modeli barierek?), to remontowane nie będzie.
Zapomniana wizja zmian na lepsze
Kilka lat temu w jednej z pobliskich knajp poznało się przy trunku dwóch architektów - nieżyjący już Stanisław Michel i Piotr Karaś. Usiedli sobie i pomyśleli, że coś z tym przydałoby się zrobić.
Tak narodziła się koncepcja przebudowy zakładająca stworzenie nowego ciągu spacerowego do ul. Ogarnej w poziomie reszty pobrzeża oraz stworzeniu nowych lokali usługowych przy niższej, istniejącej części.
Korzyści byłoby wiele - poprawa estetyki całości, powstanie nowych lokali usługowych, uporządkowanie terenu, ułatwienie dojścia i rozciągnięcie ruchu turystycznego na ul. Ogarną.
Sęk w tym, że powstała lata temu koncepcja leży sobie na półce i nikt nawet nie pomyślał, żeby do niej sięgnąć. Nie pierwszy raz postawię tezę, że nasze miasto nie jest zarządzane, ono jest wyłącznie administrowane. Nie ma żadnej spójnej wizji rozwoju w żadnym kierunku, po prostu jest tu i teraz. Jak się zepsuje to się naprawi i nic ponadto. My z takim podejściem naprawdę się nie rozwijamy.
I tak sobie stojąc możemy z zazdrością obserwować, jak wyrastają nowe przestrzenie publiczne centrach w innych miastach. Tylko wtedy człowiek miałby ochotę usiąść, a akurat ławki między tymi wszystkimi butelkami, petami i rowerkami brakuje.
O autorze
Karol Spieglanin
prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej
Opinie wybrane
-
2022-05-04 07:25
Wzdłuż Motławy powinna powstać ciągła promenada z dopuszczeniem ruchu rowerów (29)
tak jak w wielu dobrze zarządzanych miastach Holandii, Belgii oraz wielu miast naszego kraju. Nadrzeczne ciągi pieszo rowerowe to najbardziej popularne trasy codziennego ruchu rowerzystów i turystów pieszych we wszystkich znanych mi miastach. Prowadzone pod mostami ulic poprzecznych dają możliwość ciągłej jazdy na znacznych odległościach.
- 78 141
-
2022-05-04 13:15
Jak usuniesz soldka to owszem
Pierwsze to trzeba soldka usunac
bo zasmieca widok.- 1 4
-
2022-05-04 12:22
Tak , to słuszna koncepcja jest.
Promenada dla spacerujących z wózkami .
Rowery są tam niezbędne a ja bym dopuścił jeszcze quady.- 3 1
-
2022-05-04 12:21
W Holandii (1)
są też pasy do parkowania samochodów wzdłuż kanałów. I nikomu to nie przeszkadza.
- 6 1
-
2022-05-04 21:41
nie dotyczy to wszystkich kanałów
W Paryżu droga "szybkiego ruchu" wzdłuż Sekwany została przekształcona w strefę uwolnioną od parkujących i jeżdżących samochodów, z korzyścią dla wszystkich mieszkańców
- 0 0
-
2022-05-04 12:05
Nic z tego! Jeżeli ktoś zrobi coś w końcu z nabrzeżem, będzie tam dużo ludzi. Jeżeli...
Nigdy nie moge się nadziwić zdjęciom Gdańska, (ale również np: Królewca), przedstawiającym brzeg rzeki/nabrzeże itp. Przed wojną te miejsca tętniły życiem. tak, głównie z powodu rybaków ;) ale widok zawsze był ciekawy - te miejsca były pełne ludzi, cały czas coś się tam działo. Po wojnie miasto odwróciło się od Motławy. Pomijam ten odcinek
Nigdy nie moge się nadziwić zdjęciom Gdańska, (ale również np: Królewca), przedstawiającym brzeg rzeki/nabrzeże itp. Przed wojną te miejsca tętniły życiem. tak, głównie z powodu rybaków ;) ale widok zawsze był ciekawy - te miejsca były pełne ludzi, cały czas coś się tam działo. Po wojnie miasto odwróciło się od Motławy. Pomijam ten odcinek pomiędzy Zieloną Bramą a Targiem Rybnym. Reszta to dramat. Te miejsca powinny odżyć. Gdzie się da, ogródki, miejsca wypoczynku, by mozna było usiąść i się zrelaksować. Zachęcić ludzi, by tam chodzili. Może miejsca z różnymi rodzajami lodów - dzieci zawsze chętnie tam pójdą :) Może jakieś kuchnie regionalne. Na początek dać mniejsze obciążenia opłatami chętnym zainwetować tam swój czas i pieniądze, a może nawet w ogóle zwolnić ich od opłat, po początki moga być trudne. Jednak na pierwszym miejscu stworzyć tam poczucie bezpieczeństwa. teraz to tam aż strach zachodzić. Jeżeli miasto nie ma pomysłu na ten teren, ogłosić konkurs.
- 3 1
-
2022-05-04 12:02
Dużo ważniejsze są deskorolki więc promenada dla deskorolek jest b.potrzebna!
- 3 3
-
2022-05-04 10:59
Zbyt mocno słońce przygrzało w majówkę. Opary dymu z grilla podtruły. Jeżeli nie widzisz różnicy między Motławą w Gdańsku, a sieciami kanałów w Holandii to nie ma nawet o czym z tobą rozmawiać. Przykre.
- 6 2
-
2022-05-04 09:45
Masz drogę rowerową wzdłuż Raduni i wzdłuż opływu Motławy, i co? (2)
I tak niektórzy rowerzyści wolą jeździć ulicą. Chyba robią to na złość kierowcom, bo kto normalny wolałby jeździć w hałasie i spalinach, a nie spokojnie wśród zieleni?
- 11 3
-
2022-05-04 12:14
Tam nie ma drogi rowerowej. (1)
Tam jest tylko dopuszczony ruch rowerów na drodze technicznej.
- 2 6
-
2022-05-04 21:40
w związku z tym rowerzyści nadal mają prawo korzystać z jezdni Traktu św. Wojciecha
i mają prawo czuć się tam bezpiecznie
- 0 0
-
2022-05-04 09:23
Zajmują się kawkowaniem !
Przeprowadzają świetne remonty gmachów, w których mieszczą się przeróżne urzędy ! Nieruchomości z mieszkańcami są zaniedbane, brudne i rozpadają się ! Zapraszam na spacer nad morzem od Nowego portu do Sopot. Wszystko co zaniedbane, brudne, rozpada się, to nieruchomość zarządzana przez Gdańskie Nieruchomości !
- 9 1
-
2022-05-04 08:33
powinno się wygnać samochody z całego centrum i cały ruch zastąpić rowerami (9)
rowery to nasza przyszłość!
- 17 34
-
2022-05-04 20:50
miasta bardziej rowerowe niż dotychczas to faktycznie przyszłość
te miasta są zwykle bardzo przyjazne dla pieszych, a nawet dla kierowców z wyobraźnią nie widzących sensu lekceważenia limitów prędkości
- 0 1
-
2022-05-04 11:00
Przyszłość centrum to ruch pieszy.
- 5 2
-
2022-05-04 09:16
No i już wygnano (3)
W centrum, czyli między Ogarną a Szeroką, jest strefa ograniczonego dostępu. Samochody jeżdżą po Podwalu Przedmiejskim i Okopowej, czyli poza centrum, za dawnymi murami miasta.
Po Długim Targu nie jeżdżą samochody, mimo że historycznie jeździły. Teraz jest tak deptak, ale rowerzyści i tak po nim jeżdżą, bo im wszystko wolno. Dlatego powinno się wygnać rowery z centrum, a ich ruch ograniczyć wyłącznie do Ogarnej.- 16 6
-
2022-05-04 10:18
Na Ogarnej za chwilę położą kocie łby i z automatu będzie to kolejna ulica z utrudnieniami (omijana) dla rowerów (2)
- 13 1
-
2022-05-04 12:22
dla rowerów
układają pas z kostki ciętej. I bardzo dobrze się po niej jeździ
- 2 5
-
2022-05-04 11:00
Bardzo dobrze.
- 8 6
-
2022-05-04 08:54
Co za wstecznictwo, wiesz ile CO2 wytwarza produkcja rowerów? (2)
W całym mieście tylko pieszo!
- 12 14
-
2022-05-04 14:03
Pieszo ? Wychodzić z domu ? Cóż za zacofanie. Nie ma mowy, siedzieć w domach, pracować i uczyć się zdalnie, imprezować zdalnie i robić zakupy też zdalnie. Produkować CO2 tylko w swoich 4 ścianach.
- 2 2
-
2022-05-04 11:57
Mało kto wie ale człowiek jadący na rowerze jest najbardziej efektywnym środkiem transportu
W przeliczeniu na zużywaną na kilometr energię porównując wszystkie możliwe (od osła/konia po kolej i samoloty). Prosta fizyka się kłania.
- 3 8
-
2022-05-04 07:34
(1)
bez sensu. transportowo niczego nie załatwia, pieszych ile jest w słoneczny wakacyjny dzień jest ile jest.
a tam gdzie to ma sens - opływ motławy dla turystów, droga do pruszcza wzdłuż kanału do pracy.- 15 2
-
2022-05-04 20:39
bezkolizyjne przecinanie ciągów ruchu kołowego pod mostami leżącymi w poprzek Motławy
ma głęboki sens komunikacyjny.
- 0 0
-
2022-05-04 07:33
(2)
Tam jest za ciasno, gdzie w tych tłumach będziesz jechać rowerem xD.
- 57 6
-
2022-05-04 20:38
nie gdzie ale kiedy
w godzinach porannych poza sezonem letnim nabrzeża Motławy świecą pustkami
- 0 0
-
2022-05-04 15:10
Po Długiej i Długim Targu jeżdżę rowerem , warunek - jeśli to możliwe.
- 4 0
-
2022-05-04 07:28
Tylko ruch pieszych (2)
rowerowi nie potrafią jeździć pośród pieszych
- 67 14
-
2022-05-04 20:37
kierofczyki nie potrafią jeździć pośród innych samochodów i w miejscach krzyżowania się ruchu pieszych
z ruchem kołowym. Stąd wysokie miejsce Polski w statystykach liczby wypadków z udziałem kierowców na przejściach dla pieszych i w wielu innych miejscach.
- 0 1
-
2022-05-04 20:36
największym osiągnięciem lobby kierofczyków przyspawanych mentalnie do foteli samochodów
jest przekonanie wielu ludzi nie mających pojęcia o potencjale ruchu rowerowego w miastach do nieprawdziwej tezy, że ruch pieszych i rowerzystów nie może się bezkonfliktowo odbywać na ulicach i placach miasta uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów. Taki ruch już w Gdańsku ma miejsce w wielu miejscach i nie stwarza jakichkolwiek problemów.
- 0 1
-
2022-05-04 08:35
nabrzeże Motławy. (11)
Pierwsza sprawa to trzeba historycznie przywrócić most zielony do funkcji zwodzonego co pozwoliło by na wpływanie do przyszłej mariny jachtów.Po drugie odbudować most Krowi jako zwodzony ze wszystkimi wieżyczkami .Marina była by dużo większa i można by uruchomić rejsy stateczkami po opływach motławy itp.
- 84 13
-
2022-05-05 12:29
Jeśli chodzi o ten fragment nabrzeża to:
- mieszkańcy wolą chlew (tam jeszcze ktoś mieszka na stałe?)
- konserwator nie pozwoli
- miastu nie zależy.
Dobranoc.- 0 0
-
2022-05-04 12:23
kaska, misiu, kaska
- 0 1
-
2022-05-04 11:07
Na bogato!
- 0 1
-
2022-05-04 10:30
a co mają wspólnego zwodzone mosty Krowi i Zielony z rejsami po opływie Motławy? (1)
- 1 1
-
2022-05-04 10:53
Nie czepiaj się.
- 1 1
-
2022-05-04 09:52
Pamiętam ten most jak był zwodzony. (5)
Tramwaj po Długim Targu przywrócić,
- 5 3
-
2022-05-04 12:22
Tramwaj na trakcie pieszym żeby było więcej wypadków? Po co? Piszesz ze pamiętasz czas kiedy most zielony był mostem zwodzonym więc musisz mieć przynajmniej 80 lat bo w czasie wojny most został zniszczony i od tej pory nie był już mostem zwodzonym . Most zwodzony nie wróci Tobie młodości
- 1 0
-
2022-05-04 11:13
A ja pamiętam jak tam kaperskie żaglowce pływały!
- 2 1
-
2022-05-04 11:12
(2)
Ile masz lat że to pamiętasz ?
- 1 1
-
2022-05-04 13:09
130 (1)
- 1 0
-
2022-05-04 16:34
To uważaj jak masz 130
Zaraz prawnicy związani z peło ustanowią ci kuratora, jak w Warszawie
- 0 1
-
2022-05-04 07:47
(17)
Ulica Kozia, na której można skręcić nogę; sypiące się przedproża na Długim Targu (teraz szczególnie widoczne w czasie remontu, kiedy trzeba spacerować bokiem), Złota Brama w wiecznym remoncie ( tam jest jakiś tajemny remont nocami czy Miasto boi się odsłonić przed hordą pijanych, nacpanych - załatwiających wszędzie swe potrzeby fizjologiczne
Ulica Kozia, na której można skręcić nogę; sypiące się przedproża na Długim Targu (teraz szczególnie widoczne w czasie remontu, kiedy trzeba spacerować bokiem), Złota Brama w wiecznym remoncie ( tam jest jakiś tajemny remont nocami czy Miasto boi się odsłonić przed hordą pijanych, nacpanych - załatwiających wszędzie swe potrzeby fizjologiczne imprezowiczów?). Nie zrzucajcie winy na Konserwatora. Rozumiem, że niektórym nie w smak, że ktoś dba o Miasto i nie bierze łapówek za przymykanie oczu na pewne sprawy.
- 68 28
-
2022-05-05 12:55
wypisz wymaluj pół Gdańska
- 0 0
-
2022-05-04 12:25
To siedź w domu i się nie szwendaj
- 0 1
-
2022-05-04 12:16
Złota Brama to nie własność Miasta.
- 2 0
-
2022-05-04 08:24
(5)
Miasto nie odpowiada za wszystko co w nim się znajduje. Budynki mają swoich prywatnych właścicieli i to oni powinni je remontować, a nie wszyscy podatnicy. Podobnie Złota Brama, której właścicielem jest Stowarzyszenie Architektów Polskich.
- 19 1
-
2022-05-04 09:06
(4)
Dotacje na ten remont daje Miasto Gdańsk (tak wynika z tabliczki informacyjnej). Miasto nie może kontrolować wydatkowania pieniędzy podatników?
- 7 0
-
2022-05-04 09:30
(3)
Dotacje to forma bezzwrotnej pomocy ale główne środki musi wyłożyć właściciel więc to właściciel decyduje o tym jak je wydać . Chyba ze chodzi o inwestycje Obajtka , tam państwo płaci a Obajtek daje tylko dotacje do remontów swoich nieruchomości.
- 10 6
-
2022-05-04 13:13
co ty tu obajtka nawet wciskasz? (2)
- 4 1
-
2022-05-04 15:09
(1)
żadnego obajtka nie wciskam , ja mówię jak wygląda cwaniactwo niejakiego Obajtka
- 2 2
-
2022-05-04 15:28
A co on ma wspólnego z komentowanym artykułem?
- 2 1
-
2022-05-04 07:58
(7)
Konserwator ma swój własny program i wyraźnie wykazał, że jest niekompetentny w swoich obowiązkach. Jednak częścią problemu jest system, który jest mniej demokratyczny niż rządy komunistyczne pod rządami komunistów.
- 21 12
-
2022-05-04 10:57
(6)
A możesz wskazać, na czym polega ta rzekoma niekompetencja konserwatora?
- 3 2
-
2022-05-04 12:02
Odpuszczanie kar za Forum, brukowanie ulicy Ogarnej, ignorowanie mieszkańców odnośnie placu Wałowego (5)
Więcej tutaj:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Pomorski-konserwator-zabytkow-z-negatywna-ocena-od-wojewody-Wyniki-kontroli-n163044.html
Więcej tutaj:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Pomorski-konserwator-zabytkow-z-negatywna-ocena-od-wojewody-Wyniki-kontroli-n163044.html
Żeby było jasne, jestem za tym, żeby konserwator zabytków był ostry i twardy ale wobec deweloperów, inwestorów i urzędników, a nie zwykłych mieszkańców. Ten jest typowym przedstawicielem władzy w Polsce: słaby wobec silnych, silny wobec słabych.- 6 3
-
2022-05-04 15:26
Z tego, co podałeś, chodzi tu raczej o złą organizację pracy, marne procedury i komunikację, niż o niekompetencje.
- 1 0
-
2022-05-04 13:18
Z tą Ogarną masz 100% racji, ulice powinny być dla ludzi (3)
Jak już położą te kocie łby, będę tą ulicę omijał szerokim łukiem, szczególnie jadąc na rowerku
- 1 0
-
2022-05-04 15:11
(2)
Miasta dla ludzi, nie dla rowerów!
- 2 3
-
2022-05-04 21:44
troll poprawił sobie samopoczucie
cyklofobię się leczy. Miasta przyjazne dla rowerów są miastami przyjaznymi dla pieszych i zajmują najwyższe miejsca w rankingach jakości życia
- 0 0
-
2022-05-04 16:20
Jakaś nowa teoria u nas powstała?
Amsterdam i Kopenhagę zwiedzałem na rowerze
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.