• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z

Maciej Korolczuk
4 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego. Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego.

Po naszym poniedziałkowym artykule, w którym przeanalizowaliśmy pomysły gdańskich drogowców na zmniejszenie korków na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla, od naszych czytelników otrzymaliśmy kolejne pomysły na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Spośród nadesłanych propozycji postanowiliśmy wybrać kilka, które naszym zdaniem zasługują na uwagę planistów i inżynierów ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.



Który z pomysłów naszych czytelników wydaje się ci najlepszy?

Czytelnicy Trojmiasto.pl są zgodni: to kluczowe dla południa Gdańska skrzyżowanie głównych arterii prowadzących w kierunku centrum i Obwodnicy Trójmiasta.

W ostatnich latach dynamiczny rozwój południowych dzielnic oraz otwarcie nowych tras sprawiły, że aby zamortyzować rosnące korki - konieczna jest mniejsza lub większa ingerencja w układ drogowy.

Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego. Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego.

Pomysł nr 1: wystarczy 50 metrów nowej jezdni



Autorem pomysłu jest pan Bartosz. Jego zdaniem, aby usprawnić ruch w kierunku obwodnicy przed skrzyżowaniem Armii Krajowej z Łostowicką, wystarczy dobudować ok. 50-metrowy odcinek lewoskrętu, a następnie przemalować oznakowanie poziome.

- Jezdnię w kierunku obwodnicy w miejscu, gdzie kończą się trzy pasy, wystarczy przedłużyć o zaledwie 50 metrów. Następnie tak przemalować oznakowanie poziome, by prawy pas w kierunku obwodnicy zakończył się przejściem w prawoskręt w Łostowicką, lewy - po wygięciu w prawo zostanie poprowadzony prosto po obecnym prawym pasie, a ten nowy 50-metrowy odcinek przejdzie najpierw w lewy pas, a potem w lewoskręt. Przed samym skrzyżowaniem do jazdy na wprost wróciłyby dwa pasy - tłumaczy nasz czytelnik.
Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum. Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum.

Pomysł nr 2: Wydłużyć skrajne pasy, poprowadzić jezdnię między nasypami



Zdaniem innego z naszych czytelników - także pana Bartosza - korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką (w kierunku centrum) można ograniczyć w dość łatwy sposób. Np. poprzez wydłużenie prawo- i lewoskrętów.

- Jakiekolwiek rozwiązanie nie zostałoby wprowadzone, to korki i tak nie znikną - zastrzega pan Bartosz. - Przy coraz większej liczbie samochodów oraz coraz większej mobilności ludzi po prostu nie ma takiej możliwości. Niemniej wydaje się, że skrzyżowanie ma jeszcze spore możliwości do optymalizacji rozwiązań. W kierunku centrum tamowanie ruchu w dużej mierze wynika z tego, że samochody nie mieszczą się na obecnych pasach do skrętów, zarówno w kierunku Havla, jak i cmentarza. Wydłużenie pasów do skrętów (a być może i poszerzenie do dwóch pasów) znacznie zniwelowałoby ten problem. Zwłaszcza na powiększenie pasa do skrętu w lewo jest dość miejsca w obrębie skrzyżowania.
Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami. Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja na jezdni w kierunku obwodnicy. Jak przyznaje nasz czytelnik, postawienie estakad byłoby kosztowne i mocno kontrowersyjne. Podkreśla, że rację mają władze miasta, aby nie przekreślać szans na ich budowę w przyszłości.

- W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się wydłużenie (a być może i poszerzenie) pasa do lewoskrętu. Warto przeanalizować możliwość poprowadzenia tego lewoskrętu pomiędzy nasypami. Zdaje się, że to raptem 400 metrów drogi - ale 400 metrów, które mogą odkorkować Armii Krajowej. Obecny skrajny lewy (trzeci) pas Trasy W-Z mógłby odbić w lewo pomiędzy nasypy, a następnie tuż za nimi skręcałby w prawo. Chodzi oczywiście o to, żeby włączenie w skrzyżowanie było jak najbliżej głównej jezdni AK w kierunku obwodnicy, aby nie zmniejszać przepustowości z kierunku al. Havla. Przy takim rozwiązaniu nasyp pozostaje jako rezerwa, a dobudowany fragment jezdni zapewne zmieści dwa pasy, dzięki czemu będzie miał bardzo dużą pojemność. W efekcie za węzłem Sikorskiego nastąpiłaby separacja ruchu w kierunku obwodnicy i Havla, co daje nadzieję na znaczące zmniejszenie zatorów w tym kierunku.
Zdaniem pana Bartosza władze miasta powinny też pochylić się nad uruchomieniem w ciągu Trasy W-Z tzw. szybkich autobusów łączących centrum miasta z Jasieniem, Kiełpinkiem, Kokoszkami czy Szadółkami.

Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy. Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy.

Pomysł nr 3: Potrzebne zmiany na wyjeździe z Chełmu



Z jeszcze innego założenia wyszedł pan Jan. Jego zdaniem problemy z korkami na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na wcześniejszym skrzyżowaniu Trasy W-Z z Sikorskiego.

Według niego wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy w czasie popołudniowego szczytu utrudniają pojazdy jadące w tym kierunku nie dołem (dwoma pasami pod estakadą), lecz górą.

- Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. I to niewielkim nakładem. Np. zmienić pierwszeństwo na tej krzyżówce - znak stop zatrzymywałby kierowców od strony Armii Krajowej, a dawał pierwszeństwo jazdy w kierunku obwodnicy. Można też w tym miejscu postawić sygnalizację świetlną, ewentualnie - uniemożliwić kierowcom jazdę na wprost i np. oznakowaniem zmuszać kierowców do skrętu w lewo w kierunku Chełmu. Z drugiej strony można umożliwić jazdę "na wprost" oboma pasami - wówczas zjeżdżając z Chełmu, nie będzie trzeba się wpinać w prawy pas. Można dużo wcześniej - np. przy skrzyżowaniu z ul. Na Zboczu - zwęzić górną jezdnię w kierunku obwodnicy do jednego pasa.

Opinie (332) 10 zablokowanych

  • Nie ma kasy bo

    większość zapychająca autami (często trupami z tzw. fachowcami) drogi dojazdowe do miasta zjeżdża z okolicznych powiatów i nie płacą tu podatków!!!

    Należy zastosować odpowiednie opłaty (np. wyższy koszt parkowania). Lub "nakłonić" władze okolicznych powiatów do inwestowania w budowę na ich terenach parkingów i współpłacenia w doprowadzeniu tam tramwaju/pkm/skm ...

    • 4 1

  • Nasyp

    Nasyp wykorzystać do poprowadzenia nad skrzyżowaniem wiaduktu by na wprost można jechać bez zatrzymywania się na światłach. można wtedy zmienić organizacje do skrętów .

    • 9 0

  • Bzdurne pomysły

    W miejscu skrzyżowania ulic Łostowickiej i Armii Krajowej może pomóc tylko jedno rozwiązanie estakada z rozjazdami we wszystkich kierunkach i dyskusja o dodatkowych pasach jest bezsensowna bo to niczego nie zmieni jakiś lewoskręt w kierunku Havla przepuści kilka aut a korek jak był tak będzie szkoda kasy lepiej ją przeznaczyć na docelową budowę estakady i to da oczekiwany efekt choć nie do końca bo na kolejnych skrzyżowaniach będzie nadal problem korków !

    • 10 1

  • 3 miejsca

    Pomysł 1 propozycja 1 i 2 oraz dodatkowo wydłużenie lewoskrętu (3-4 pas od wysokości Skrzyżowania z ul.Wilanowska) na Havla w AK w kierunku Obwodnicy

    • 0 1

  • Opcja SKM Gdansk poludnie

    SKM wydaje się najlepszym rozwiązaniem i najszybszym. To bardzo dobra opcja dla osób które pracują w Wrzeszczu/ oliwie Sopocie Gdyni ...
    Obecny tramwaj z pętli świętokrzyskiej nie spełnia oczekiwań- podróż do centrum w godz. szczytu ok 30 minut... a gdzie dalsza droga np. Do gdyni?W moim przypadku czas dojazdu obecna komunikacja tramwaj / SKM daje ok 1.5h To bardzo długo. Takze opcja z SKM z pętli świętokrzyskiej lub Kowal daje super alternatywę do korzystania. Btw. Obecnie dojeżdżam do Gdyni z okolic petla swietokrzyska samochodem - 35minut rano i do 1h po południu powrot.

    Pozdrawiam

    • 4 1

  • Rozwiazanie jest proste przezucic kładke...

    Rozwiazanie jest proste przezucic kładke nad skrzyżowaniem korzystają z istniejących nasypow i będzie pięknie bez kolizyjnym w obie strony tak jak przy galerii baltyckiej

    • 7 0

  • Estakada! (1)

    Estakada moi drodzy. Puścić ruch góra po Armii Krajowej w obu kierunkach i po problemie. A nie inwestować w wymianę oświetlenia na stadionie.

    • 13 3

    • By stanąć w korku

      500 metrów dalej za kwotę 500 mln tak ?

      • 0 0

  • To między nasypami to odważne i mądre (1)

    • 2 3

    • Odwazne to jest zrobic hopke z nasypu w stylu Dukes of Hazzard.

      Madre to jest rozlozyc namiot zanim sie zacznie pic.

      A proponowany pas ruchu nie jest ani odwazny ani madry.

      • 1 1

  • Przemyslana komunikacja z gdansk poludnie do dworca Skm orunia (1)

    Mysle tu o rozwiązaniu np. mały autobus ktory połączy dzielnice południowe ze Stacja SKM gdansk Orunia. Duża część mieszkańców pracuję dalej niż Gdańsk główny... I w celu zaoszczędzenie czasu takie połączenie miało by sens. Przyklad: mieszkam na osiedlu kolorowym ul. Kampinowska - obecny dojazd do Gdańska komunikacja (autobus + tramwaj) zajmuje ok 1h.... dystans 6km - to jest jakiś absurd dla tego nie korzystam z komunikacji.
    Proponuję opcję małego autobusu który by połączył dzielnicę południową z SKM gdansk Orunia i śródmieście (autobus z dzielnicy południowej przez ulicę Kampinowska i ulice nowiny do dworca Orunia - takie polaczenie było by zdecydowanie szybsze niż obecne rozwiązanie. Dla ludzi pracujących np. W Gdyni to byłaby bajka... wtedy na pewno bym odstawil samochód = mniejszy ruch....
    Pozdrawiam

    • 4 1

    • I zbudować tam stację "Czerwony Most" przy Sandomierskiej

      tak jak mówiły stare plany.

      • 4 0

  • tunel zrobić na wprost Alei

    i problem zniknie. Spójrzcie tylko na zdjęcie, przecież wszystko przygotowane pod tunel albo estakadę.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane