• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na koniec korków w centrum Gdańska

Michał Tusk
18 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:28 (18 stycznia 2008)

Nowe estakady, bezpośrednie połączenie ul. 3 Maja z ul. Toruńską, osiem pasów ruchu na Trakcie Świętego Wojciecha. Tak może wyglądać centrum Gdańska w 2011 roku. Miasto rozstrzygnie w najbliższych dniach przetarg na firmę, która doradzi, jak rozwiązać problem korków w Śródmieściu.



Węzeł Unii Europejskiej (czyli dawny węzeł Okopowa) oraz jego najbliższe otoczenie to jedno z najbardziej newralgicznych dla ruchu drogowego miejsc w Trójmieście. - Mamy tam dwa tunele i estakadę, ale i tak każdego dnia to skrzyżowanie jest powodem ogromnych zatorów na Podwalu Przedmiejskim i Trakcie św. Wojciecha - zauważa Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Dlatego miejscy urzędnicy wpisali do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego przebudowę całego Węzła UE i okolic. Łącznie kosztować ma to 139 mln zł, choć z budżetu miasta pochodzić ma tylko niecałe 5 mln. Reszta z funduszy imienniczki węzła, czyli Unii Europejskiej, oraz z budżetu centralnego, który dotuje prace prowadzone przez miasta na drogach krajowych (na Węźle krzyżują się trasy nr 1 i 7).

Według zapisów zawartych w WPI, prace miałyby rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać niecałe trzy lata. To jednak tylko teoria, uzależniona m.in. od tego, jak dużo pieniędzy na inne projekty w mieście przeznaczy rząd. Inna sprawa, że na razie drogowcy nie wiedzą tak naprawdę, jak dokładnie wyglądać będzie przebudowa.

- Dokładną odpowiedź na to pytanie da nam koncepcja, którą przygotuje dla nas wyłoniona w kończącym się właśnie przetargu firma - mówi Nietupski.

Na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, co można jeszcze upchnąć w centrum, aby usprawnić ruch. Udało nam się jednak ustalić, jakie opcje rozważać będą planiści przy szukaniu nowych rozwiązań.

- Jednym z kluczowych elementów całego projektu jest remont i przebudowa wiaduktu Biskupia Górka, po którym Trakt św. Wojciecha pokonuje tory kolejowe pomiędzy ul. Toruńską i Zaroślakiem. Jest w tak fatalnym stanie, że jego remont musi zostać przeprowadzony w najbliższych latach - mówi Nietupski.

Ponieważ czteropasmowego wiaduktu drogowcy nie chcą zwężać (już dziś jest on często zakorkowany w obie strony), konieczna będzie najprawdopodobniej budowa... nowego wiaduktu obok już istniejącego. Wtedy ruch można będzie puścić po nowej konstrukcji, a starą wyremontować. Dzięki temu Trakt stanie się w tym miejscu znacznie szerszy, pojawi się także miejsce na porządny chodnik i ścieżkę rowerową. Docelowo od ul. Toruńskiej do brukowanego podjazdu w stronę ul. Stoczniowców ulica ta może mieć nawet po cztery pasy ruchu w każdym kierunku!

Równie poważne zmiany czekają sam Węzeł Unii Europejskiej.

- Biuro projektowe, które zwycięży w przetargu, musi odpowiedzieć na pytanie, jak zmieni się ilość samochodów korzystających z węzła po zbudowaniu całej Trasy W-Z, Trasy Sucharskiego, Obwodnicy Południowej i Nowej Wałowej - mówi Nietupski.

W grę wchodzą skrajne rozwiązania - od rozebrania istniejącej estakady i pozostawienie zwykłego ronda, po dobudowanie nowych wiaduktów biegnących z Trasy W-Z od strony Chełma w Podwale Przedmiejskie i z powrotem. W kierunku Podwala nowa konstrukcja łączyłaby się z istniejącą estakadą. W przeciwną stronę konieczna byłaby budowa wiaduktu jeszcze wyższego niż obecny, z którego kierowcy mogliby podziwiać panoramę miasta. Równocześnie powstałoby połączenie Węzła Groddecka (rondo łączące Armii Krajowej i 3 Maja) i skrzyżowania Okopowa/Toruńska nową ulicą biegnącą wzdłuż Kanału Raduni i dalej nowym, kolejnym wiaduktem nad torami. To wszystko musi być także zintegrowane z nowym przystankiem SKM Śródmieście i parkingami centrum handlowo-usługowego, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym.

- Zakres prac i stopień ich komplikacji wykracza poza wszystko, co dotychczas robiono w Trójmieście w branży drogowej. Dlatego też zwycięzca przetargu ma przed sobą ciężkie zadanie znalezienia najlepszego rozwiązania, być może zupełnie nowatorskiego, którego jeszcze nikt nie przewidział - mówi Nietupski.

Projektant ma czas na wykonanie koncepcji do listopada.
Michał Tusk

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • Podwale Przedmiejskie

    Gdańsk powinien się wstydzić za Podwale Przedmiejskie...asfalt zdezelowany,dziury i w ogóle jest za wąska ulica !! Autobusy skręcające w Okopową muszą wjeżdzać na pas "zieleni"-bo nie pas asfaltu bo się nie mieszczą...i to jest główny wjazd z Wawy-do Gdańska !!!! Ale pocieszam się,ze w końcu coś się ruszy.

    • 0 0

  • Podwale Przedmiejskie

    Po południu jazda od strony Miałkiego Szlaku to udręka, jedno wielkie stanie. Można już teraz doraźnie rozładowac ten korek, gdyby prom przez Wisłoujście kursował: 1. często, 2. we dwie jednostki i 3. był zrefundowany. Przynajmniej do czasu przebudowy dróg.

    • 0 0

  • gówno bedzie z ich planow bo ida w zla strone...powinno sie oddzielic stare miasto z głownymi trasami przelotowymi w trojmiescie.okolice dworca pkp oraz LOT-u powinne byc puste i samochody powinny tamtedy jezdzic sporadycznie.po jaka cholere sie buduje hale widowiskowe np na granicy żabianki i wyścigów skoro nie ma tam mozliwosci poprowadzenia normalnej ulicy ktora sparalizuje ruch.osoby zarzadzajace miastem nie mysla rozsadnie, przyszlosciowo tylko chca ukrecic bata z przyslowiowego gowna.ciekawi mnie fakt ze nikt sie dotychczas nie zainteresowal ogromnymi korkami jakie sie tworza w godzinach szczytu w calym trojmiescie.przeciez to jest masakra jakas.chcemy grac euro chcemy byc tacy do przodu a niepotrafimy sobie poradzic z rozwiazaniem najprostrzym jakim jest rozbudowa drog.smieszne to troche

    • 0 0

  • 8 pasów ruchu

    Imponuje beztroska wizjonerów.
    Wcale nie śmieszy motto w stylu "Jak to mały Jojne wyobrażał sobie wojnę". Czy naprawde nikt nie ma wyobrażni aby przedstawić sobie, że taka "niesamowita autostrada" ogromnie zwiększy ilość wypadków wobec faktu iż nie ma drogi alterntywnej?
    Czy sygnalizacje na tej autostradzie ułatwią czy też utrudnią zwiekszajacy się ruch pojazdow?
    Błyśnięto nam w oczy pięknym hasłem "bezkolizyjność" ukrywając fakt, że na takie konstrukcje trzeba miejsca a tego właśnie w tych czułych punktach Gdańskowi brakuje. Chyba, że komuś tak odbiło iż dla tych właśnie zamiarów
    będzie burzył miasto i wprowadzał coraz wiecej pojazdów przejeżdajacych tylko przez gdańskie centrum.
    Jeżeli już uda się zsynchornizowac sygnalizacje z ruchem, to może ktoś sobie przemyśli o ile sie zwiekszy ilość wypadków na takich 4 pasach ruchu, gdy faktycznie maja one służyć do lepszych rozjazdow na boczne ulice. Przyĸład Obwodnicy już nie wystarczy?
    A jeżeli nie maja służyć do lepszej obsługi komunikacji w mieście - to komu to chcecie budować Panowie Decydenci!
    Popatrzcie Państwo - jak nasze dzieci z Urzędu Miejskiego ślicznie się bawia nową zabawka jaĸą dostały. Zabawka się nazywa "kredyty z UE"

    • 0 0

  • 2x 4 pasy

    4 pasy w jedna strone sa ok, pod warunkiem, że z tych 4 jeden bedzie dla autobusów a drugi dla rowerów.
    ja tu nie chce miec drugiej Kalifornia z fetyszystycznym kultem samochodu.

    • 0 0

  • Ta władza rozstrzyga

    tylko przetargi na niematerialne usługi g.... wartego doradztwa za miliony PLN. Wiem jak realizacja tego typu usług za grubą kasę wygląda zazwyczaj w praktyce. Większość opracowań kleconych na kolanie ląduje w koszu lub w najlepszym wypadku w archiwum, gdzie porasta kurzem, a kaska zainkasowana cieszy tych, których cieszyć ma.

    • 0 0

  • a może pomyślałby ktoś i wykorzystał w końcu most wantowy?? (1)

    • 0 0

    • pływak

      most wantowy jest elementem trasy Sucharskiego, którego budowa rozpocznie się w roku 2009.

      • 0 0

  • super>> moze njapierw trzeba bylo zbadac czemu powstaja korki i dokonac przebudowy, a nie wyremontowac, a po remoncie przebudowywac, nie ma jak to polska polityka 2 razy robic to samo i placic po2nie:P pozdro

    • 0 0

  • to niech juz budują a nie kolejny rok w plecy

    i tamtedy wylot na WaWę i będzie miodzio.

    A centrum to zabytki, a nie haj-łej 4 pasy

    • 0 0

  • Obwodnica wewnętrzna

    Poraziły mnie te pomysły na budowę jakichś piętrowych estakad czy 8-pasmowych autostrad w centrum miasta, właściwie na Starówce. Brakuje tylko pomysłu żeby puścić ruch przez Długą i Długi Targ. Przerażajaca jest taka wizja zabetonowanego miasta z piętrowymi betonowymi estakadami i samochodami rozjeżdzającymi najcenniejszą część miasta. Na całym świecie od takich rozwiązań się ucieka (np. Boston w USA, gdzie niedawno wyburzono właśnie coś takiego i skierowano ruch pod ziemię).
    Z uporem godnym lepszej sprawy rozbudowuje się gierkowski jeszcze projekt autostrady w środku miasta czyli tzw. trasę W-Z. Na odcinku Podwala Przedmiejskiego przecina ona przecież historyczne stare miasto, odcinając od obecnej Starówki (i od ruchu turystycznego) np. zespół pofranciszkański (teraz Muzeum Narodowe) i bezcenne fortyfikacje oraz Kamienną Grodzę.
    Pomysł trasy W-Z można częściowo wykorzystać i zamiast kierować coraz wiekszy ruch przez centrum powinno się wybudować tzw wewnętrzną obwodnicę miasta prowadząc ją z Chełma np. przez ul. Witosa i Cienistą, estakadą nad Traktem św. Wojciecha i torami np. w okolicach ul. Sandomierskiej i dalej tuż za fortyfikacjami przez ogródki działkowe. Na całym świecie oprócz obwodnic autostradowych (a taka bedzie obwodnica południowa) buduje sie wewnetrzne obwodnice porządkujące ruch w bezposrednim centrum miasta (np. Paryż ze swoją Periferique). Sama obwodnica południowa niczego nie załatwi bo to będzie trasa kanalizująca ruch tranzytowy z Warszawy. Nikt jadący np. Dolnego Miasta czy Stogów do Gdyni nie będzie robił dużego koła i jechał obwodnicami, tylko pojedzie tak jak teraz - przez Centrum.
    Budowa nowej trasy (raptem ok. 1 km na południe od obecnego przebiegu) pozwoli na likwidację koszmarnej estakady na Okopowej i zrobienie z Podwala Przedmiejskiego zwyklej wewnętrznej ulicy. Ile atrakcyjnych terenów budowlanych w bezpośrednim sąsiedztwie Starowki zostanie odzyskanych. No i Dolne Miasto dostanie szansę na rewitalizację !!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane