• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 prywatne ulice w Gdańsku

Szymon Zięba
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej. Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej.

Ponad 60 spośród ok. 1750 gdańskich ulic ma prywatnych właścicieli. Ich zarządcy mogą nimi dysponować według własnego uznania. W większości przypadków kierowcy nie mają pojęcia, że jadą po czyimś gruncie. Sytuacje radykalne, gdy taką drogę nagle przegradza szlaban, na szczęście należą do rzadkości.



Prywatnych dróg w mieście:

Gdańskie drogi publiczne mierzą w sumie niemal tysiąc kilometrów. Odpowiada za nie Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. GZDiZ jest także zarządcą dróg wewnętrznych, które znajdują się na gruntach będących własnością miasta, przekazanych GZDiZ w trwały zarząd.

Poza jurysdykcją GZDiZ są natomiast drogi prywatne. Oznacza to, że na właścicielach tras spoczywają konkretne obowiązki (m.in. całoroczne utrzymanie wspomnianych dróg, odpowiedzialność cywilna w razie ewentualnych szkód, opodatkowanie itd.), ale też przysługują im konkretne prawa.

Co do zasady, drogi prywatne nie różnią się od innych terenów prywatnych. Oznacza to, że to ich właściciel decyduje o warunkach korzystania z nich. Może określić prędkość, z jaką po drodze można się poruszać, ale może też ją zamknąć - choćby szlabanem.

Kontrowersje wokół szlabanów na południu Gdańska



Tak stało się np. na fragmencie ul. Hokejowej, która została wybudowana za prywatne środki mieszkańców osiedla Vivaldiego (co ciekawe, wspomniana droga w 3/4 długości jest drogą publiczną).

Pomysł na ustawienie szlabanu pojawił się także wśród mieszkańców okolicy ul. Tenisowej, drogi położonej na granicy Gdańska i Borkowa. Tam jednak w tej sprawie udało się dojść do porozumienia.

Nie tylko szlabany



W 2010 roku miasto musiało pilnie zlecić remont północnej jezdni al. Jana Pawła II na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska. Po latach dyskusji z urzędnikami firma, do której należał grunt, po którym biegła południowa jezdnia tej ulicy, uznała, że nie będzie go już dalej udostępniać kierowcom. Z dnia na dzień przegrodziła jezdnię betonowymi blokadami.

Z kolei deweloper osiedla Garnizon we Wrzeszczu nie odcina nikomu dostępu do ulic biegnących przez jego teren, ale ustalił na nich swoje zasady. Część dróg została zamieniona w deptaki. Na osiedlu obowiązuje strefa ruchu, w której to piesi mają pierwszeństwo, a kierowcy muszą jeździć wolno i ostrożnie. Deweloper mógł o tym zdecydować, ponieważ sam wybudował biegnące przez osiedle drogi. Nie było ich tu wcześniej, gdyż mieszkania i biurowce powstały na terenie dawnych koszar wojskowych.

Ponad 60 prywatnych ulic w Gdańsku



W związku z dyskusją, jaką wzbudza temat szlabanów na prywatnych drogach, poprosiliśmy urzędników o wykaz wszystkich takich tras w Gdańsku. Z listy przekazanej nam przez GZDiZ wynika, że w sumie jest ich 64.

Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku

Lista dróg prywatnych w Gdańsku:



ul. Aroniowa ul. Baśniowa ul. Białoszewskiego ul. Bieszkowicka
ul. Borska ul. Bud. Portu Północnego ul. Chodackiego ul. Cieplewska
ul. Cietrzewia ul. Dębogórska ul. Elfów ul. Figowa
ul. Filmowa ul. Forsycji ul. Głogowa ul. Głuszca
ul. Gronowa ul. Hemara ul. Herberta ul. Hiacyntowa
ul. Hokejowa ul. Jagodowa ul. Karlikowska ul. Komedy
ul. Kontenerowa ul. Kozacza Góra ul. Lawendowe Wzgórze ul. Legendy
ul. Leśny Potok ul. Leśmiana ul. Lewkoniowa ul. Łapalicka
ul. mjr. Łupaszki ul. Łyżwiarska ul. Masońska ul. Matecznikowa
ul. Miłocińska ul. Miłosza ul. Morelowa ul. Myśliwskie Wzgórze
ul. Nad Potokiem ul. Norwida ul. Odyseusza ul. płk. Pałubickiego
ul. Pelczara ul. Pienkowskiej ul. kpt. Poinca ul. Pomyślna
ul. Promowa ul. Przyjazna ul. Siedlicka ul. Słonimskiego
ul. Sosnkowskiego ul. Stachury ul. Sybiraków ul. Świstaka
ul. Wichrowe Wzgórze ul. Więckowskiego ul. Wilcza ul. Zaułek Ormiański
ul. gen. Zawackiej ul. Życzliwa ul. Gnieźnieńska fragment Nowego Podwala Grodzkiego


Zdaniem miejskich urzędników ewentualne ograniczenia przejezdności na większości wymienionych tras nie będą miały wpływu na ruch drogowy w mieście.

- Istotne jest, aby każdą z tych dróg rozpatrywać indywidualnie, to, jakie jest jej znaczenie w układzie drogowym miasta. Większość z nich nie ma wpływu na układ komunikacyjny - zapewnia Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Miasto - a konkretnie Wydział Skarbu Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Programów Rozwojowych - prowadzi politykę w sprawie nabywania gruntów. Z szacunków GZDiZ wynika, że w ostatnim czasie wykupiono kilkanaście działek, po których biegną drogi prywatne lub (zazwyczaj) ich fragmenty zlokalizowane w ciągu dróg należących do gminy.

Miejsca

Opinie (192) ponad 10 zablokowanych

  • Oszlabanować wszystko....

    Wtedy Ci mieszkający za szlabanem nie wjadą za inny szlaban i wtedy dopiero będzie afera.

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    szlabany - masakra (8)

    Jest szlaban:
    - dostawca pizzy musi zostawić auto i lecieć przez całe osiedle do klienta z jedzeniem a później ten się czepia że nie jest wystarczająco ciepłe.
    - karetka / straż pożarna, ok może sobie wyłamać ten szlaban by dotrzeć do miejsca na czas, ale dla czego jeszcze za to płacić ma wzywający? nie wystarczy mu że już musi opłacić leczenie/straty??
    o jakich ciężarówkach wy tu piszecie (kom) jaka ciężarówka wjeżdża sobie na blokowisko? by zaparkować? gdzie skoro każdy ma miejsce wykupione a na ulicy się przecież nie zatrzyma bo nie wolno.
    wszyscy tu panikujecie że szlabany mają być. ale po co? skoro tylko utrudniają. po do by aut nie kradli? prosze.... ja Jabłoniowej mimo szlabanów często kradli auta ( 3lata temu nwm jak teraz) .
    i teraz co szlaban ma być bo nie ma komu odśnieżać w zimę? jak dbacie tak macie. nie ważne czy to miastowe czy prywatne. bada zgredów która " czuje się bezpiecznie " . żenada.

    • 44 14

    • No, ale niczym się to nie różni od bramy przed domkiem jednorodzinnym (5)

      Tyle tylko, że podwórko ma wielu właścicieli, a dom wielu mieszkańców.

      • 10 9

      • Użytkujesz przestrzeń razem z innymi, to jest podstawowa różnica. (1)

        Wielu właścicieli/mieszkańców oznacza że drogi/chodnika/podwórka itd korzysta więcej osób również więcej gości, przyjezdnych, zamawianej pizzy itp itd. a to wymaga kompromisów.

        • 4 3

        • tu i tu użytkujesz wspólnie

          a różnica jest tylko ilościowa a nie jakościowa, to nadal to samo

          • 0 0

      • Sam sobie zadales pytanie i sam sobie odpowiedziales.

        sa te zasadnicze roznice

        • 2 1

      • (1)

        Jak to nie widzisz różnicy w ogrodzonym całym osiedlu razem z drogą, a ogrodzonym domkiem bez chodnika i drogi? Różnicy by nie było, gdyby osiedle nie było ogrodzone dookoła, tylko pojedyncze bloki by miały ogrodzenie bez drogi i bez chodnika przy drodze.

        • 0 0

        • nie bo droga jest własności wspólną mieszkańców tych bloków

          • 0 0

    • Druga strona

      Popatrz z drugiej strony... ulicą przed ich domem ciągle jeżdżą kurierzy i ludzie spieszący się "tylko dziś" z prędkością 2x większą niż dozwolona, dzieci strach wypuścić, ciągle korek przez przejezdnych itd. Miasto jest winne, że tym przejeżdżającym drogi nie wybudowało innej, szerszej, pojemniejszej i z osiedlówki się przelotową robi, państwo winne, że policjanci nie mają sprzętu i ludzi do łapania tych co przeginają.

      • 2 2

    • przynajmniej straż miejska będzie wiedziała komu nałożyć mandat - jakiej wspólnocie za nieodśnieżony teren, ale jest jest druga strona medalu - powiedzą że to teren prywatny i będą się procesować - te sprawy trzeba uregulować. Dziwi prywatny dojazd do portu - to już jest "państwo w państwie" - co na to rządzący ???

      • 0 1

  • drogi powinny być wspólne i powinni się na nie zrzucac wszyscy, szlabany to nieporozumienie

    • 3 1

  • Prywatna droga to zło.

    • 3 4

  • Ale nowość. To nie wszystkie prywatne drogi

    Na samej Osowej jest takich dróg kilkadziesiąt.....a miasto umywa ręce, bo nie chce ani drogi utrzymywać, ani budować chodników, ani stawiać oświetlenia. O odśnieżaniu nie wspominając.

    • 3 1

  • Jeszcze fragment Budowlanych przy widadukcie Maszynowa

    z tego co pamiętam

    • 2 0

  • Szlaban na hokejowej (1)

    Czy ktoś z urzędu wyrównana drogę która omija szlaban? W Sierakowicach to umieją to w Gdańsku chyba też?

    Czy ktoś wyjaśni sens budowy w 2015 Luczniczej która prowadzi do drogi prywatnej, pomimo że ma połączenie z drogami publicznymi od strony niepolomickiej?

    Czy urząd przestanie kpić z mieszkańców osłaniając się planem zagospodarowania który sami stworzyli?

    • 9 0

    • Za pieniadze na budowe drogi zrobiono wiaty przystankowe

      Ale kierowca autobusu nie ma pilota do bramy i autobus nie jezdzi. Proste

      • 1 1

  • Utrzymanie (1)

    Ciekawe czy jak śnieg spadnie nie będą czekali na miejski plug

    • 2 4

    • Nie będą, bo odśnieżają a własną kasę

      • 2 0

  • układ deweloperzy - miasto ma się dobrze

    Dla przypomnienia PB Górski zrobił taki numer dla ponad 20 bloków przy ulicy Wawelska/Nieborowska ... miasto pokazało gdzie ma mieszkańców ... ale to nie dziwi :(

    link --- http://gdansk-piastow.mojeosiedle.pl/viewtopic.php?t=66979

    • 6 1

  • na Garnizonie strefa ruchu (2)

    ale miejsca parkingowe niewyznaczone pomimo wyroku SN, miejsca dla inwalidów oznaczone jako płatne inaczej niż na mieście. To jak jest z tą strefą jest czy jest jakaś kulawa?

    • 3 1

    • A dlaczego miejsca dla inwalidow mialyby byc bezplatne????

      • 1 2

    • Strefa ruchu a nie strefa zamieszkania. W strefie zamieszkania piesi mogą poruszać się cała szerokością jezdni i parkowanie jest tylko w wyznaczonych miejscach. Pomyłka w artykule.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane