• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca ruch pociągów. Przyczyną problemów błąd w oprogramowaniu urządzeń

Maciej Korolczuk
17 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 19:40 (17 marca 2022)

W czwartek 17 marca nad ranem spółka PKP PLK poinformowała o usterce urządzeń sterowania ruchem kolejowym w kilkunastu lokalnych centrach m.in. w Gdyni, Tczewie i Miastku. Wywołało to chaos i opóźnienia na wielu liniach m.in. w ruchu pociągów regionalnych i po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Początkowo nieoficjalne informacje mówiły, że mogło dojść do cyberataku, jednak producent systemu przyznał, że przyczyną awarii były błędy w formatowaniu czasu.



Aktualizacja, godz. 19:30.



Do godziny 18:00 służby techniczne i przedstawiciele producenta przywróciły sprawność ostatnich pięciu lokalnych centrów sterowania (LCS): Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki. Wszystkie LCS działają. Monitorowana jest praca wszystkich urządzeń naprawionych po awarii. Przywracana jest rozkładowa jazda pociągów.

Aktualizacja, godz. 16:30.



W kolejnym oświadczeniu firma Alstom informuje, że "działa z maksymalną prędkością w celu przywrócenia sprawności urządzeń Bombardier Transportation, w których wystąpił dziś rano błąd".

Przedstawiciele firmy zapewniają, że ponad 60 proc. urządzeń jest już przywróconych do eksploatacji, pozostała część zostanie przywrócona do końca dnia.

Aktualizacja, godz. 13:14



Wznawiana jest praca kolejnych lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Obecnie przywrócono ruch pociągów z wykorzystaniem urządzeń w LCS w 10 lokalizacjach: LCS Działdowo, Gdynia, Tczew, Koluszki, Kraków Główny, Warszawa Rembertów, Biała Podlaska, Czechowice - Dziedzice, Poraj i Skoczów. Przekłada się to na wznawianie rozkładowych kursów pociągów i stopniową normalizacje ruchu.

Aktualizacja, godz. 11:40.



Po kilku godzinach od wystąpienia awarii systemu sterowania, do sprawy odniósł się Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.

Podkreślił, że jego firma - będąca producentem systemu, który uległ awarii - jest świadoma sytuacji i monitoruje usterkę kodowania daty w systemach sterowania ruchem Bombardier, która wpływa na ruch komercyjny w Polsce.

Jak dodał, bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone, a przyczyną awarii był błąd w formatowaniu czasu, a nie cyberatak.

- Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania exBombardier. Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji. Alstom dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą niezawodność usług, jakość i standardy bezpieczeństwa. Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem - napisał Sławomir Cyza w oświadczeniu.

Aktualizacja, godz. 11:20.



Wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Przed godz. 11:00 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń m.in. w LCS Gdynia, Tczew, Działdowo, Ciechanów.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

Aktualizacja, godz. 11:05.



Jak poinformował Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury identyczne jak w naszym kraju usterki elektronicznych systemów sterowania ruchem na sieci kolejowej, dostarczanych przez firmę Alstom/Bombardier, miały miejsce nocą na terenie Indii, Singapuru i prawdopodobnie Pakistanu.

- Przyczyna nadal jest przedmiotem ustaleń. Spółka PKP PLK nieustannie pracuje nad minimalizacją skutków awarii, która dotknęła ok. 80 proc. ruchu kolejowego w Polsce - powiedział Adamczyk.

Aktualizacja, godz. 10:30.



Spółka PKP Intercity opublikowała listę odwołanych pociągów z uwagi na usterkę systemu LCS:

  • Poc 1500 relacji Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna - cała relacja pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 1510 Neptun relacji Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna - Cała relacja pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 54000 Sobieski relacji Gdynia - Wiedeń - na odcinku Gdynia Gł - Warszawa Wsch pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 5400 relacji Gdynia Główna - Gliwice - na odcinku Gdynia Główna - Warszawa Wsch -pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 1420 Daszyński relacji Warszawa Wsch. - Bielsko Biała - w całej relacji - pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 4120 Daszyński relacji Bielsko Biała - Warszawa Wsch. - w całej relacji - pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 31102 Hańcza relacji Kraków Główny - Suwałki - na odcinku Białystok - Suwałki uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa
  • Poc 13102 Hańcza relacji Suwałki - Kraków Główny - na odcinku Suwałki - Białystok uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa
  • Poc 4504 relacji Bielsko Biała - Gdynia Główna - na odcinku Bielsko Biała - Warszawa Wsch. - uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa ( Bielsko Biała - Katowice) dalej poc. stałego kursowania.
  • Poc 1900 relacji Warszawa - Łódź Fabryczna - w całej relacji - pasażerowie kolejnymi pociągami



O opóźnieniach i chaosie, jaki panuje na torach, od rana informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

05:11 17 MARCA 22 (aktualizacjaakt. 08:45)

Awaria sterowania torami w Gdyni (92 opinie)

Awaria sterowania torami w Gdyni Głównej. Duże opóźnienia Regio. Pociąg do Słupska rusza dzisiaj z Chyloni zamiast z Głównej
Awaria sterowania torami w Gdyni Głównej. Duże opóźnienia Regio. Pociąg do Słupska rusza dzisiaj z Chyloni zamiast z Głównej


Okazuje się, że problemy nie dotyczą tylko Trójmiasta i Pomorza, ale całego kraju. Skala awarii jest duża, czego nie ukrywają przedstawiciele spółki PKP PLK. W przesłanym mediom oświadczeniu Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki przyznaje, że w czwartek 17 marca ok. godz. 4 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego.

- Stan wymaga zabezpieczenia urządzeń w terenie i dodatkowych czynności pracowników. Występują zmiany w kursowaniu pociągów nawet ponad kilkadziesiąt minut. Mogą być odwołane pociągi, wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa lub jazda pociągów zmieniona trasą - poinformował Siemieniec.

Awaria w 19 centrach, w tym trzech na Pomorzu



Awarii uległy m.in. centra w Gdyni, Tczewie i Miastku. Z naszych informacji wynika, że podobny los spotkał 16 innych lokalizacji w całym kraju oraz w Czechach. Utrudnienia dotyczą ok. 820 km linii kolejowych. Nie działa też Portal pasażera, a więc platforma informująca o awariach i utrudnieniach na kolei.

Co ciekawe, usterka ma dotyczyć tylko jednego z producentów systemu sterowania (Bombardiera). Urządzenia innych operatorów działają bez zakłóceń. Według rozkładu kursują m.in. pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej.

Na problemy spółki odpowiedzialnej za utrzymanie infrastruktury reagują już pierwsi przewoźnicy. Spółka PKP Intercity zwróciła się do pasażerów, by ci rozważyli dziś rezygnację z podróży.

- W związku z występującymi na sieci kolejowej usterkami urządzeń sterowania odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego prosimy o rozważenie rezygnacji z podróży naszymi pociągami 17 marca br. Pasażerowie otrzymają zwrot kosztów za bilet bez potrącenia odstępnego - poinformowała spółka na Twitterze.

Przyczyną cyberatak? Dziś posiedzenie specjalnego zespołu



W Internecie m.in. na branżowych portalach poświęconych kolei natychmiast pojawiły się spekulacje, że doszło do cyberataku. Spółka oficjalnie nie potwierdza tych informacji. Jednak jak poinformował Janusz Cieszyński, sekretarz stanu Cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, jeszcze w czwartek zbierze się zespół ds. incydentów krytycznych.

- W związku z wystąpieniem usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym jeszcze dziś odbędzie się posiedzenie Zespołu ds. Incydentów Krytycznych działającego zgodnie z art. 36 ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Ponadto - jak informuje spółka PKP PLK - działa już specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, aby na bieżąco organizować ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawane są komunikaty o bieżącej sytuacji.

Na razie nie wiadomo, jak długo potrwa usuwanie skutków awarii.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

  • Pociąg do Kartuz złapał 110 min. opóźnienia.
  • Na Pomorzu usterki stwierdzono m.in. w Gdyni, Tczewie i Miastku.
  • Na Pomorzu usterki stwierdzono m.in. w Gdyni, Tczewie i Miastku.
  • Na Pomorzu usterki stwierdzono m.in. w Gdyni, Tczewie i Miastku.
  • Po porannej awarii systemu sterowania wiele pociągów jest opóźnionych.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • Czy lotnisko jest gotowe na takie ataki? (1)

    Mam nadzieję, że są odseparowani od świata zewnętrznego...

    • 0 5

    • Pierwszy atak ruskich będzie na nazwę lotniska

      I to akurat popieram

      • 0 3

  • A ja... (2)

    Nie wierzę w wiadomości, które nie zostały zdementowane. Identyczne awarie, tego samego dnia, w różnych miejscach i to nie tylko w Europie?

    • 6 1

    • Mogła wyjść jakaś wadliwa aktualizacja oprogramowania

      takie aktualizacje często instalują się automatycznie.

      • 1 2

    • Podobno w Nepalu Sasza też awaria... Bój się

      • 1 1

  • dziwne, mnie jakoś nie jest to znane zjawisko - jest tu jakiś informatyk, który to potwierdzi? (11)

    w jakim sensie można źle sformatować czas tak by problem wystąpił akurat jednego dnia i to wygląda na to w różnych krajach, a nie jest to nawet związane ze zmianą czasu

    • 38 6

    • Mogła pójść jakaś automatyczna aktualizacja oprogramowania (1)

      zawierająca błąd. Może ktoś chciał naprawić jedno, a przy okazji popsuł coś innego. Zdarza się.

      • 9 8

      • no świetnie ale dlaczego tylko w niektórych ośrodkach/węzłach?

        jak program ma błąd, to błąd wywala wszędzie, a nie selektywnie to tu, to tam

        • 6 4

    • Taki tam normalny eksident...

      • 3 6

    • kiedys, w ubiegłym wieku poczta polska korzystała

      z oprogramowania, w którym kod 9/9/99 był kodem wyjścia. I 9 września 1999 roku wszystkie placówki pocztowe w Polsce były zamknięte.

      • 9 0

    • Ciekawe jak formatowano czas kiedy nie było jeszcze "kamputrów". (Wcale to nie było tak dawno.) Wystarczył radziecki zegarek i się wszystko kręciło z godnie z rozkładem jazdy.

      • 3 5

    • (5)

      Opiszę co się dowiedziałem - najprawdopodobniej zawiniła pythonowa biblioteka regex, która wczoraj została wypuszczona w nowej wersji a która zawierała błędy (lub brak kompatybilności wstecznej). Podczas deploymentu została zainstalowana najnowsza wersja, która psuje działanie. Tylko tyle, to się zdarza, wynika ze złego zarządzania pakietami (to powinni poprawić), nie jest to żaden atak tylko brak kontroli nad instalowanymi pakietami. Błąd Alstoma polega na tym że nie mają mechanizmu łatwego przywrócenia poprzedniej wersji systemu i bardzo słabe testy jak widać.

      • 13 0

      • Mądrze prawisz, aż za mądrze więc powiem coś głupiego... (4)

        chcesz mi wmówić, że do global systemu wprowadzono łatkę bez przetestowania na lokalnym wiedząc, że taki błąd może skutkować całkowitą zapaścią?

        • 7 0

        • (2)

          Dokładnie tak.

          • 8 0

          • Niemożliwe (1)

            dlaczego? Bo taki błąd może kosztować tysiące żyć ludzkich, więc od tego są zabezpieczenia aby to się nie wydarzyło...

            • 0 2

            • Tak, maja słabego CI/CD i czegoś nie pokryli testami tak, tylko tyle

              • 2 0

        • kiedyś oprogramowanie testowało się miesiącami

          obecnie CI/CD. testy automatyczne, agile, sprinty i wychodzą takie kwiatki.

          • 1 0

  • Dziwny zbieg okolicznosci. (1)

    Władza organizuje sobie wycieczkę do Kijowa, a po powrocie awaria.

    • 8 1

    • A u nas na potwierdzenie twoich słów z TVNu

      Nie działa bankomat na dworcu... Też ruscy bo Mateusz stówkę wypłacał...?

      • 1 1

  • W mojej ocenie to sergiej ł.

    • 4 0

  • Hahaha...:)))przyczyną awarii był błąd w formatowaniu czasu, a nie cyberatak (1)

    Jasne. Ciemny lud wszystko kupi, jak rzekł klasyk. A może to pierwszy, pokojowy, humorystyczny efekt wycieczki kilku d*pków do miasta "frontowego"?

    • 9 3

    • Błąd?Wystarczy foch informatyków i kraj w tarapatach. A może to zielone ludziki.

      • 2 0

  • Niedoszły pasażer

    Producent urządzeń wziął temat na klatę, pewnie wymyślili wybieg bo inaczej nikt od nich niczego w przyszłości nie kupi. Jakoś nie bardzo w to wierzę.

    • 9 0

  • (5)

    noo!!sami fachowcy!!!cieszynski juz oskarza!!kogo? no ruskich!!

    • 2 1

    • (4)

      Przed kazda wieksza wojna byla taka paranoja. O tym pisza i historycy, i co wazniejsze, zwykli ludzie np. w pamietnikach. Po prostu tluszcza musi byc nakrecona, wrecz musi wyc do Ksiezyca, aby pozniej radosnie sie wyrzynac. A jak sie juz chamy wyrzna to na nastepne kilkadziesiat lat znow spokoj.

      • 1 0

      • ta tluszcza niech sie rozliczy ze szwndli, a nie oskarza niewinnych!!!

        • 1 0

      • (2)

        ta tluszcza rzadzaca potrzebowala tylko siedem lat zeby cofnac nas o 47lat! srodek gierka

        • 0 2

        • (1)

          Tluszcza to tacy jak ty.

          • 1 1

          • ja tu z tluszcza pierwszy nie wyskoczylem!!!!,od ciebie sie zaczelo!!!!

            • 0 0

  • No, no formatowanie czasu

    Zdarza się.

    • 1 0

  • No, tylko jedna pythonowa biblioteka regex

    i caly pociag stoi, ciekawe.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane