• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powrót Mevo dopiero w marcu 2023?

Joanna Skutkiewicz
23 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wszystko wskazuje na to, że takich widoków szybko w Trójmieście nie zobaczymy. Wszystko wskazuje na to, że takich widoków szybko w Trójmieście nie zobaczymy.

Podczas komisji zrównoważonego rozwoju w Gdańsku przedstawiono harmonogram dalszego postępowania w sprawie wznowienia systemu rowerów miejskich MEVO. Wynika z niego, że start pełnego systemu planowany jest na... marzec 2023. To efekt kolejnych zastrzeżeń składanych przez poprzedniego operatora MEVO, firmę Nextbike Polska.



Kiedy twoim zdaniem zostanie uruchomione nowe Mevo?

Pod koniec maja Nextbike Polska SA po raz kolejny odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowy system rowerów miejskich Mevo. Tym razem poprzedni operator rowerów żądał przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, tj. do drugiej połowy listopada.

Podczas komisji zrównoważonego rozwoju, która odbyła się w Gdańsku we wtorek, 22 czerwca, przedstawiono harmonogram uwzględniający odwołanie do KIO po wyborze najkorzystniejszej oferty. Wynika z niego, że podpisanie umowy z nowym wykonawcą ma odbyć się w październiku.

Termin rozpoczęcia rozruchów testowych został przesunięty z 8 na 14 miesięcy od podpisania umowy. Wynika to z opóźnień w dostawach spowodowanych pandemią. W styczniu 2023 roku mają rozpocząć się testy połowy floty rowerów, a w marcu system ma wreszcie wystartować w pełni.

- W tej chwili ciężko deklarować jakąkolwiek datę uruchomienia systemu - przyznaje Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS. - Przypomnę, że byliśmy gotowi na ogłaszanie przetargu już we wrześniu 2020 r., jednak wtedy rozpoczęły się odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do Krajowej Izby Odwoławczej, które opóźniają rozstrzygnięcia przetargu o kolejne miesiące. Obecnie jesteśmy na etapie trzeciego odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do KIO. Termin składania ofert w postępowaniu na nowe Mevo został obecnie przesunięty na 2 lipca. Czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy.
O komunikacie z komisji poinformował Radny Miasta Gdańska, Przemysław Majewski. O komunikacie z komisji poinformował Radny Miasta Gdańska, Przemysław Majewski.

Dialog konkurencyjny
W kwietniu 2020 r. został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo, do którego zgłosiły się trzy firmy. Do dalszego udziału zostały dopuszczone dwie: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzją komisji przetargowej spółka Nextbike Polska SA została wykluczona z dalszych rozmów. OMGGS uznał ją za "nierzetelnego wykonawcę", w związku z niezrealizowaniem wcześniejszej umowy na Mevo. Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do KIO, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Sąd uznał, że firmy Nextbike Polska nie można winić za działania firmy NB Tricity (która była formalną stroną umowy), mimo że firma ta należała do niej w 100 proc., jako spółka córka. Decyzją KIO Nextbike Polska SA została włączona do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy. Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu.

Pod koniec stycznia 2021 r. zakończył się dialog konkurencyjny i 26 stycznia OMGGS przesłał do zainteresowanych firm zaproszenie do złożenia ostatecznych ofert. Jednak Nextbike Polska ponownie odwołał się do KIO. Wyrok KIO nakazał unieważnienie zaproszenia do składania ofert i zmianę niektórych zapisów OPZ. W związku z tym, że zależy nam, żeby mieszkańcy otrzymali jak najszybciej i jak najlepszy produkt, a także ze względu na spore koszty sądowe, podjęliśmy decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku, a wszystkie ważne dla mieszkańców aspekty dot. funkcjonalności rowerów, jak zapisy dot. estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii czy siły wspomagania w rowerach elektrycznych, zostały zawarte w warunkach zamówienia.

Ponowne zaproszenie do składania ofert zostało przesłane 11 maja, a termin składania ofert na prośbę wykonawców został przesunięty z 25 maja na 8 czerwca. 21 maja Nextbike Polska SA w restrukturyzacji ponownie odwołał się do KIO, domagając się m.in. przesunięcia terminu składania ofert o pół roku. Spółka przyznaje, że nie jest gotowa na złożenie oferty, a co najważniejsze na spełnienie oczekiwań mieszkańców, którzy od dawna czekają na powrót Mevo. Mimo że pozostali wykonawcy potwierdzili gotowość złożenia oferty w wyznaczonym przez nas terminie. Obecnie czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy, co trwa zwyczajowo ok. miesiąca. Termin składania ofert został przesunięty na 2 lipca.


Już dwa lata bez rowerów miejskich w Trójmieście



W październiku miną dwa lata od zawieszenia systemu rowerów miejskich w Trójmieście. O tym, że nie ma szans na nowe Mevo w 2021 r., pisaliśmy już jakiś czas temu. Wygląda jednak na to, że ci, którzy liczyli na możliwość korzystania z rowerów miejskich w przyszłym roku, też będą musieli obejść się smakiem.

Umowa z nowym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Tym razem system ma obejmować działaniem większy obszar - rowery będą dostępne także w Kolbudach i Kosakowie.

Opinie (232) 7 zablokowanych

  • To niewypał

    Moim zdaniem to wyrzucenie pieniędzy w błoto. Są hulajnogi, samochody i skutery na minuty. Rower można kupić w sklepie i sobie jeździć kiedy się chce. To będzie kolejna klapa. Ale jak kto woli. Ja napewno z tego nie skorzystam.

    • 6 4

  • kto pójdzie do więzienia za wybór elektryków zamiast normalnych rowerów?

    Czy CBA prześwietli podejrzane działania Nexbike?

    • 7 3

  • a prezes trzyma się mocno

    Ilu jeszcze porażek potrzeba w sprawie roweru metropolitalnego, aby członkowie OMGGS zobaczyli, że być może u steru tego projektu stoi nieodpowiednia osoba?

    • 7 0

  • Nigdy wiecej żadnego mewo. Eower to nie autobus - każdy może mieć swój.

    • 5 1

  • Kradzieże pieniędzy publicznych powinny być jakoś usankcjonowane

    Bo tak to jest dużo zachodu, też dużo marnowania sił i środków.

    Moim zdaniem taki urzędnik samorządowy zawsze powinien mieć prawo legalnie i pod postacią bakszyszu rozdysponować prywatnie np. 5% budżetu samorządu.
    Może go wynieść jako prywatna gotówka i dzielić go wg. uważania między tych których uważa, albo przekazywać w dół podwładnym którzy podobnie mogliby tym dysponować.

    Może nawet nie 5% albo 10%.

    Niech mają, bo tak to i tak jest rozkradane, bo wiadomo że polityk na stanowisku robi to po to żeby się dorobić, to zaczynają się nagle kanty, jakieś mieszkania "kupowane" za 2000zł/metr, czy jakieś takie mevo które od początku służyło tylko żeby ukraść pieniądze.

    Niech po prostu część tych pieniędzy która obecnie jest kradziona zostanie rozdysponowana między urzędników i oni wtedy już nie będą musieli kraść.

    Bo z takim mevo to problem jest taki żeby ukraść 10mln trzeba było wyprodukować jakieś rowery, które teraz sobie gniją w magazynach - jakie to nieekologiczne.
    Dużo lepiej by było gdyby urzędnicy te 10mln dostali po prostu w gotówce i mogli nimi dysponować prywatnie.

    • 4 2

  • A gdzie jest odpowiedzialność za MEVO 1.0?

    Czy nikt już nie pyta gdzie podziały się miliony utopione w Mevo 1.0. Czy miasta nie interesuje gdzie jest to dofinansowanie projektu który padł parę miecy po jego uruchomieniu. To niebywałe, gdyby zrobił coś takiego zwykły obywatel już miałby wyrok sądowy z klauzulą oddania środków. A tutaj cisza...

    • 11 0

  • złodzieje

    oddajcie moje 11złotych. takich jak ja sa tysiące!!!

    • 11 0

  • XD - to jedyny słuszny komentarz. Chociaż nie, jest drugi, mam nadzieję, że Fala skończy tak samo.

    • 6 0

  • Prędzej Musk na Marsa ludzi wyśle

    A wspólny bilet wprowadzą po tym jak naukowcy na świecie ogarną teleportację.

    • 6 0

  • tym razem bez akumulatorów poproszę!

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane