• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje tymczasowy mostek przez Motławę

Michał Brancewicz
22 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Na przyczółkach i filarach dawnego mostu Rogoźników przy ul. SzopyMapka w centrum Gdańska montowane są stalowe elementy nowej, tymczasowej przeprawy. Posłuży ona pieszym, by przedostać się na Wyspę Spichrzów, gdy trwać będzie przebudowa mostu StągiewnegoMapka na zwodzony.



Powinno być więcej zwodzonych mostów/kładek na Motławie?

Most Rogoźników, nazywany też mostem Matników - od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach - lub mostem na Szopy, istniał już w 1600 roku. Miał konstrukcję zwodzoną.

Od roku 1896 do czasu otwarcia nowego mostu Stągiewnego w 1937 roku prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów w kierunku Długiego Targu.

Most został zniszczony w 1945 roku. Jego resztki rozebrano 17 lat później, ale zachowano dwa przyczółki i dwa filary, które w 2006 roku zostały odnowione i zabezpieczone.

Historyczne zdjęcie przedstawiające zwodzony most Stągiewny. Historyczne zdjęcie przedstawiające zwodzony most Stągiewny.
Teraz zostaną one wykorzystane. Pojawiły się tam bowiem pierwsze części nowej, stalowej konstrukcji. Kolejne elementy kładki są montowane na obu brzegach Motławy.

Gdy zostaną ze sobą połączone, powstanie tymczasowa przeprawa. Ma ona służyć pieszym, którzy będą chcieli dostać się na Wyspę Spichrzów w czasie przebudowy pobliskiego mostu Stągiewnego.

Zgodnie z zapowiedziami z maja, rozbiórka mostu ma się rozpocząć jesienią.

Most Stągiewny w formie zwodzonej ma być gotowy w drugiej połowie 2022 roku. W tym samym czasie, między mostem Stągiewnym a pozostałościami po moście Rogoźników, powstanie też nowa marina na 60 jednostek.

Oba przedsięwzięcia są realizowane w ramach inwestycji Granaria polegającej na zabudowie północnej części Wyspy Spichrzów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Obecnie trwa tam realizacja drugiego etapu, w którym powstaną mieszkania, hotel i część usługowa.

Opinie (123) 3 zablokowane

  • odbudować ten most

    To wstyd dla miasta Gdańska - pomnik II wojny światowej, rana wojenna w centrum miasta

    • 28 3

  • (2)

    Ten most powinien być odbudowany!

    • 29 1

    • oczywiście że powinien, tylko (1)

      co z innymi pilnymi inwestycjami drogowymi Gdańska?
      co z ludzmi, którzy czekają na te inwestycje?
      są mniej ważni?

      • 0 4

      • inwestycji drogowych w Gdańsku było i jest wystarczająco dużo

        Trzeba myśleć o inwestycjach w infrastrukturę komunikacyjną miasta (głównie rozwój sieci komunikacji szynowej - takiej jak niebawem zelektryfikowana PKM) a nie tylko i nie głównie o infrastrukturze drogowej, która jest w wielu miejscach już przewymiarowana ale jak w wielu i innych miastach niewydolna z powodu nadmiaru samochodów, z którymi mało kto z decydentów próbuje walczyć.

        • 4 2

  • Jakoś piesi muszą przecież przechodzić ale już widać wysyp komentarzy trolli z PiSuaru :)

    • 13 10

  • Mają rozmach...

    • 4 3

  • (5)

    Most Rogoźników powinien zostać zbudowany na stałe tylko jakieś 50 m. dalej w stronę Podwala ze względu na budowę mariny.

    • 16 19

    • (3)

      50 m dalej jest most Podwala.

      • 2 2

      • (2)

        50m. ? chyba trochę dalej i jest to głównie most dla samochodów . Nowy most "Rogozników" byłby wyłącznie dla pieszych !

        • 1 2

        • tworzenie mostów wyłącznie dla pieszych nie ma sensu (1)

          powinny powstawać zwodzone kładki, mosty, tunele i przepusty dla pieszych i rowerzystów oraz innych niezmotoryzowanych.

          • 0 2

          • żeby minusować takie wpisy trzeba mieć nieźle zryte pod beretem

            • 1 1

    • Najlepiej to przykryć Motławę betonową płytą

      A na niej zbudować centrum handlowe z biedrą i lidlem

      • 0 1

  • Tam już dawno powinien być most dla pieszych i rowerów , przęsła stały w wodzie i niszczały

    • 11 0

  • most na Szopy miał być odbudowany

    a tu słyszę o tymczasie.

    • 16 0

  • Mosty az do Haka! (7)

    Powinno byc wiecej przepraw mostowych az do Polskiego Haka! To ozywiloby prawobrzeze i nie trzeba by bylo polegac tylko na dwoch kladkach.

    • 60 11

    • Świetnie, tylko kto miałby zapłacić za te przeprawy i ich utrzymanie? Wiele obszarów to miejsca turystyczno - rekreacyjne, nie trzeba więc za wszelką cenę minimalizować czasu dojścia... Przy zwiedzaniu, specerze, to nie jest krytyczne czy dojdziesz gdzieś w 8 minut, czy w 10 minut...

      • 8 7

    • wystarczy odbudować te, które kiedyś istniały jako kładki pieszo-rowerowe (3)

      • 6 0

      • wystarczy zasypać całą motławę - dziś do niczego nikomu nie jest potrzebna

        ew. odprowadzanie wody - zrealizować zakopanymi w ziemi rurami

        • 8 11

      • Co chcesz odbudowywać? (1)

        Z tego co wiem, to był tylko ten jeden (mowa o nim w artykule)

        • 0 0

        • nieomal od średniowiecza był jeden = most bezpieczeństwa

          na wyspie spichrzów przechowywano towary - jeden most i to podnoszony, skutecznie chronił przed złodziejami /szczególnie nocą/

          • 5 0

    • Ale pewnie byłyby otwierane w tym samym czasie, więc...

      • 0 1

    • Jest obiecany tunel, ale jak wszystko, czekamy i czekamy, aż miasto faktycznie coś zrobi.

      • 1 1

  • Brakuje przepraw zwodzonych (8)

    Niedługo również ma zostać przeprowadzony gruntowny remont mostu Siennickiego, który moim zdaniem powinien też być zwodzony jak dawniej. Niestety według urzędników nie jest to potrzebne mimo tego, że za nim w stronę Stogów powstało nabrzeże do cumowania a i tak od strony haka nie będzie jak się dostać wyższym jednostkom.

    • 59 18

    • ewidentnie - zwodzisz

      • 4 9

    • I w ten sposób dzięki twojemu geniuszowi zyskamy światowej sławy atrakcję (3)

      Podnoszenie mostu z tramwajami.
      Obserwowałem ostatnio podnoszenie mostu w Sobieszewie. Podnieśli most po to tylko, aby przepłynął jeden jacht na silniku.

      • 3 11

      • 100 procent racji (2)

        Mieszkam koło mostu w Sobieszewie i obserwuję przeprawę. Od czasu otwarcia na żaglach przepłynęło może ze sto?jednostek. Niemal wszyscy żeglarze" płyną na kopciuchach z dumnie podniesionymi masztami, których nawet nie umieją składać. A potem chwalą się znajomym, że cały weekend żeglowali (na silniku). Ludzie

        • 0 14

        • Nie składają masztów bo w prawdziwych jachtach maszty się nie składają.

          • 10 0

        • 100% bzdur gadasz

          Taka twoja teoria, że jakbyś po ulicy jechał autem z włączonym silnikiem a by przejechać skrzyżowanie silnik byś wyłączał...
          Jesteś szczurem lądowym więc się nie wypowiadaj na tematy o których nie masz bladego pojęcia...
          Może idąc z" z wiatrem" żeglarz przepłynie sobie na szmatkach, w innym przypadku żeglowanie stanowi zagrożenie dla ruchu wodnego. Budowle hydrotechniczne np śluzy i podobne mosty, gdzie są dalby - pokonuje na silniku.

          • 10 0

    • (1)

      Siennicki nie by6ł zwodzony, ty przestań pić.

      • 2 3

      • Most Siennicki był mostem zwodzonym od wybudowania w 1912 - do 1945.
        Jako stały został odbudowany w 1947.

        • 0 0

    • Mosty zwodzone budowano nie dla dekoracji tylko z konieczności. Działające spichrze zajmowały nabrzeża obu Motław aż do Toruńskiej, nad Martwą Wisłą były wielkie składy drewna. Dziś po nich nie ma śladu. Żegluga w razie potrzeby odbywa się od strony portu albo Górek Zachodnich.

      • 2 0

  • (1)

    I tak kiedyś Gdańsk będzie zalany a głównym środkiem transportu będą tratwy.

    • 5 3

    • Zalany to masz swój łeb.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane