• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstał poradnik dobrych manier dla pasażerów komunikacji miejskiej

Ewelina Oleksy
13 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Poradnik dobrych manier w komunikacji miejskiej powstał z myślą o najmłodszych, ale także dorośli znajdą w nim przydatne rady.
  • Poradnik trafi do uczniów gdańskich szkół. Będzie go można także zdobyć podczas festynów miejskich oraz innych wydarzeń, w których uczestniczy ZTM.

Poradnik dobrych obyczajów, czyli zbiór zasad, jak kulturalny pasażer powinien się zachowywać w autobusach i tramwajach, wydał Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Książka w pierwszej kolejności trafi do młodych. Będzie ją można także zdobyć podczas miejskich festynów.



Które z zachowań współpasażerów najbardziej cię irytuje?

Ile osób, tyle opinii o gdańskiej komunikacji miejskiej. Kłopotów z jej funkcjonowaniem wymienić można wiele: awarie, spóźnienia, problem z zachowaniem czystości autobusów i tramwajów.

Wielu do tej listy dołożyłoby jeszcze jeden: kulturę pasażerów. Przykłady? Chociażby głośne rozmowy przez telefon, zajmowanie miejsc siedzących dla osób starszych, zastawianie drzwi czy picie alkoholu w pojazdach. Dlatego powstał wydany przez ZTM poradnik "Savoir-vivre w pojazdach komunikacji miejskiej, czyli dobre obyczaje w podróży".

Książka zawiera wiele porad. Wśród nich także te podstawowe. Takie jak ta, by - zanim zajmiemy miejsce siedzące w autobusie czy tramwaju - rozejrzeć się, czy nie potrzebuje go osoba starsza, niepełnosprawna lub kobieta w ciąży, czy z małym dzieckiem.

  • Książka z poradami może też służyć za kolorowankę dla dzieci.
  • Jedna ze stron poradnika mówi o ustępowaniu miejsc tym, którzy bardziej ich potrzebują.
  • Jedna ze stron poradnika ZTM


- Pojazdami komunikacji miejskiej najczęściej przemieszczamy się w towarzystwie nieznanych nam osób. By takie podróże przebiegały w kulturalnej i w jak najprzyjemniejszej atmosferze, każdy ze współpasażerów powinien zwracać uwagę na to, co dzieje się wokół niego. Dlatego opracowaliśmy zbiór podstawowych zasad - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.

Rozkłady jazdy autobusów i tramwajów



Książka jest przeznaczona głównie dla najmłodszych. Zasady reguł grzecznościowych, pożądanych wśród pasażerów komunikacji miejskiej, są wytłumaczone w sposób zrozumiały dla każdego. Wydawnictwo zawiera też kilkanaście obrazków do pokolorowania. Do rozwiązania jest także komunikacyjna krzyżówka.

- Z tej wiedzy mogą również skorzystać dorośli pasażerowie. Na pomysł stworzenia poradnika wpadła Elżbieta Oleksiuk z Sekcji Komunikacji i Marketingu Zarządu Transportu Miejskiego, natomiast ilustracje przygotował plastyk ZTM, autor m.in. projektów biletów gdańskiej komunikacji miejskiej od 2008 roku, Jakub Hoły - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM. - Wszyscy wiedzą, że należy ustępować miejsc siedzących m.in. osobom starszym, kobietom w ciąży i matkom z dziećmi, zdejmować z ramion zastawiające drogę plecaki i torby, nie rozmawiać głośno przez telefon komórkowy. Wydawałoby się więc, że odpowiedź na pytanie, co wolno, a czego nie należy robić w autobusach i tramwajach, jest prosta. Okazuje się, że wcale tak nie jest.
Czytaj też: Lektor zapowie przystanki w autobusach i tramwajach?

Broszura trafi do uczniów gdańskich szkół w trakcie organizowanych przez ZTM lekcji komunikacyjnych. Będzie ją można także zdobyć podczas festynów miejskich oraz innych wydarzeń, w których uczestniczy Zarząd Transportu Miejskiego.

Miejsca

Opinie (562) ponad 20 zablokowanych

  • Ale żeby nie było że jest tylko źle... (1)

    Fakt, że ten poradnik na pewno jest potrzebny. Zdarzyło mi się już jechać w jednym autobusie z typami agresywnymi, pijanymi, niedomytymi itp. Ale też z drugiej strony zdarzyło mi się chyba tylko ze dwa razy, że stałam w zatłoczonej kolejce kiedy byłam już w widocznej ciąży, a jeździłam komunikacją miejską bardzo często. Zazwyczaj ludzie ustępowali miejsca, co było bardzo miłe. Tak samo teraz kiedy dziecko już trochę podrosło i chodzi na własnych nogach a nie w wózku, bardzo często zdarza mi się, że ktoś ustępuje miejsca nawet kiedy nawet tego nie oczekuję bo np. jadę tylko trzy przystanki. To tak, żeby trochę optymizmu wpuścić.

    • 3 1

    • Nic się nie zmieni, to tylko pic na wodę i fotomontaż

      Kobieto naprawdę wydaj Ci się że ludzie masowo będą go czytać i zmieniać swoje postępowanie.
      Że ci agresywni o których piszesz za miesiąc będą "potulni jak baranki".

      • 2 0

  • Osoby starsze też trzeba edukować!

    Powinno się tam też umieścić informację dla osób starszych, którzy wiecznie stają przed drzwiami na przystanku, że nie da się wysiąść z tramwaju oraz do tych wpadających do tramwaju czy autobusu, żeby przebić się do miejsca siedzącego. Niby słabi i zmęczeni ale na bieganie i rozpychanie to energia się znajdzie ;)

    • 10 2

  • dajmy spokój młodzieży

    oni mają teraz tyle dysleksji,dysortografii,bulimii,anoreksji,depresji i autodestrukcji,że nie ma co im dokładać jeszcze ustępowania miejsca starszym.platfusa nie wspomnę.

    • 10 1

  • Jaki ja jestem szczęśliwy

    Że nie muszę korzystać z komunikacji miejskiej. Czytając te komentarze mam wrażenie, że autobusami, tramwajami i SKM jeżdżą socjopaci.

    • 7 0

  • A to będą tylko obrazki ? Bo przecież te wszystkie reguły są w regulaminie . Ale , że nikt nie umie czytać ze zrozumieniem to obrazki ... Poza tym kultura osobista ale to najpierw trzeba wynieść z domu .

    • 6 0

  • A będzie jako PDF do pobrania?

    Chyba że już PDF jest, tylko nie umiem go znaleźć na witrynie www ztm.

    • 2 0

  • To ludzie nie wiedzą, że nie należy głośno rozmawiać przez telefon lub słuchać muzyki na głosniku?

    Myślałem, ze oni wszyscy sobie zdaja sprawe z tego, ze tak nie wypada. Tylko sadzilem, ze maja to po prostu w d*pie.

    • 8 0

  • nie

    nie ma zdjecia nie ma poradnika

    • 0 0

  • ile baniek pękło?

    • 4 0

  • Trzeba wpószczać tylko klientów w krawatach

    Bo klient w krawacie jest mniej awanturujący się.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane