• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Po wybudowaniu Nowej BulońskiejNowej Warszawskiej powstanie nowa linia tramwajowa nr 13, która będzie kursowała z Brętowa do pętli Stogi Pasanil przez Chełm. Pierwsza trasa ma być gotowa wiosną przyszłego roku, a druga w 2021 roku. Wówczas pojawi się więcej zmian w rozkładach jazdy tramwajów.



Tramwaj na Nowej Bulońskiej i Nowej Warszawskiej:

Przypomnijmy, że według najnowszych informacji przekazywanych przez urzędników Nowa Bulońska, w ramach której powstaje trasa tramwajowa, ma zostać oddana do użytku wiosną 2020 roku.

Sprawdziliśmy więc, jakie tramwaje obsłużą nową trasę, która docelowo połączy się z torowiskiem wzdłuż Nowej Warszawskiej. Ta ostatnia - według prognoz magistratu - ma być gotowa w 2021 roku.

Do tego czasu trasę z Brętowa na Jasień i Ujeścisko obsłuży linia nr 12, która obecnie kursuje między Migowem a Oliwą. Na końcu nowej trasy nie będzie możliwości zawracania, dlatego powstanie tam specjalny rozjazd, który pozwoli tramwajom dwukierunkowym powrót w kierunku Oliwy.

Linia skomunikuje nie tylko nowe osiedla, ale też umożliwi dojazd do pobliskiej szkoły i przedszkola. Co istotne, nie jest to rozwiązanie docelowe.

Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil. Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil.

Nowa linia nr 13



Dopiero po wybudowaniu odcinka Nowej Warszawskiej Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi nową linię tramwajową. Prawdopodobnie będzie to linia nr 13, jeszcze kilka lat temu kursująca między Brzeźnem a Stogami.

Tramwaje nowej linii będą kursować z Brętowa przez Nową Warszawską i al. Havla do Śródmieścia, a następnie przez Podwale Przedmiejskie do pętli Stogi Pasanil. Wówczas modernizowana pętla obsługiwać będzie trzy linie: dotychczasowe nr 8 i 9 oraz nową 13.

- M.in. dlatego teraz w trakcie modernizacji pętla Stogi Pasanil zyska trzeci tor. Również po wybudowaniu Nowej Warszawskiej część linii funkcjonujących w ciągu al. Havla zostanie skierowanych z większą częstotliwością do Szkoły Podstawowej nr 6 [na końcu Nowej Bulońskiej - dop. red.]. Z kolei tramwaje linii nr 12 skończą bieg na nowym węźle przesiadkowym - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Jak dodaje, wytyczenie nowej linii między Brętowem a Stogami zostało wypracowane po licznych sygnałach od mieszkańców dopominających się o połączenie południa Gdańska ze Śródmieściem, Przeróbką i Stogami.

Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii. Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii.

Toru nie ma, bo byłby niepotrzebny



Choć do otwarcia nowego torowiska pozostało jeszcze pół roku, już teraz widać, że na skrzyżowaniu Warszawskiej i Jabłoniowej brakuje fragmentu torowiska do jazdy na wprost w kierunku Brętowa. To sprawi, że tramwaje za każdym razem będą zmuszone do wjazdu na nową pętlę.

- To nie jest żaden błąd w projekcie, lecz celowy zabieg - tłumaczy Zomkowski. - Tramwaj ma korzystać z pętli, która integrować będzie ruch autobusowy i tramwajowy i umożliwiać pasażerom wygodne przesiadanie z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Tor do jazdy na wprost nie był tam przewidziany, bo po pierwsze, ten fragment byłby liniowo nieużywany, a po drugie - tramwaj ma wozić pasażerów, a nie powietrze. Przejazd przez pętlę zajmie maksymalnie 1,5 minuty, bo nie będzie kolidował z żadnym układem jezdnym - poza autobusami - i nie spowolni go żadna sygnalizacja świetlna. Tak jak ma to już obecnie miejsce na pętli Siedlce. Gdybyśmy umiejscowili te przystanki w innym miejscu, cały układ byłby rozrzucony i idea integracji ruchu tramwajowo-autobusowego straciłaby sens.

Miejsca

Opinie (357) ponad 10 zablokowanych

  • a tabor jest?

    Bo na razie to raczej coraz cieniej rozsmarowana jest stała ilość...

    • 8 3

  • Paradoks tramwaju...

    Jak menel jedzie tramwajem to tramwaj jedzie menelem

    • 8 4

  • Czy nie można było dać innego numeru dla tej linii?
    Bankowo będzie się wielu osobom myliło, zwłaszcza wsiadającym na odcinku Stogi - d.węzeł Leningradzki.

    • 3 11

  • Maćki

    Lepiej autobus nocny na Maćki niech zrobią bo jest żenada bloków dużo a nocny staje na ukośnej albo na tapezowej. I trzeba dymać po pół godziny. Wystarczy dodać dwa przystanki z ukośnej wjeżdża w Starogardzka i zawraca na pętli na Mackach 5 min w siwe strony ale łby z ZTM nie myślą

    • 10 5

  • (3)

    Kto wie czemu zlikwidowali siłownię fit4less na Chełmie?

    • 0 13

    • Biedronka przejmuje teren (1)

      • 1 1

      • Poważnie piszesz?

        • 0 0

    • Musisz koksu poszukac gdzie indziej

      • 1 1

  • Jest tylko jeden problem (3)

    SKMka jedzie z Gdańska do Gdyni pół godziny. W Gdańsku z jednej dzielnicy do drugiej półtorej czyli o pół godziny dłużej niż do Wejherowa. Dzisiaj bardziej od długości linii liczy się dostępność komunikacyjna, w tym czas przejazdu.

    • 18 4

    • Tramwaje to przezytek (2)

      Dlatego na zachodzie dawno juz zaprzestano inwestycji w tradycyjne tramwaje - to jest przezytek! Szybki tramwaj, kolej i kiedys metro - tak powinny wygladac inwestycje Gdanska.

      • 7 6

      • Powinni budowac Metro....a nie pchac sie w kolejna nitke kolelejowa w Gdansk Poludnie... nie mysla, oj nie mysla...

        ale Samorzad juz poniosl koszty z PKMka...wiec chca to jakos dalej rozwijac...to przeciez jasne...

        • 2 3

      • ciekawe to co piszesz. Możesz podać jakieś przykłady, które to "zachody" rezygnują z inwestycji w tramwaje

        • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

    Tramwaj Stogi (2)

    Proszę napisać co się dzieję z budową torowiska na Stogach. Inwestycja miała zakończyć się w sierpniu, a końca nie widać. To jest skandal!

    • 17 6

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

      Już ci mówię

      Nic się tam nie dzieje. Będzie kolejne opóźnienie tramwaj do plaży we wrześniu przyszłego roku. Aldessa planuje przerwę zimową z powodu złych warunków atmosferycznych.

      • 2 5

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

      To nie żaden skandal tylko norma

      Kiedy ostatni raz słyszałeś o jakiejś poważniejszej inwestycji miejskiej zakończonej bez poślizgu?

      • 6 1

  • Fajnie tylko...

    Zapomnieli dodać że budowa będzie trwać 50 lat,albo i więcej i w tym czasie sparaliżują pół miasta.

    • 5 5

  • Skoro p. Zomkowski przekonująco wyjaśnił brak torowiska "na wprost" - to po co jeszcze zaznaczać to w materiale filmowym?

    • 1 3

  • A może SKM w górę Armii Krajowej.. (2)

    .. i dalej do Kokoszek a tam Park and Ride na 1000 aut. Tylko z Kokoszek do Gdańska max 5 przystankow, Kokoszki , Wiszące Ogrody/Auchan, Nowa Bulońska, Łostowicka, Sikorskiego. Szybki dojazd do Centrum !!!

    • 12 4

    • lepiej od razu teleportacja

      • 0 0

    • i na Chełmie SKM będzie wpadać w linię tramwajową. Ciekawe tylko jak w centrum, przy forum

      wpiąć się w torowisko skm?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane