• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca

Krzysztof Koprowski
4 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Jednym z wymogów konkursu są dodatkowe nasadzenia drzew oraz usytuowanie w centralnej części fontanny. Jednym z wymogów konkursu są dodatkowe nasadzenia drzew oraz usytuowanie w centralnej części fontanny.

Gdańsk ogłasza konkurs na przekształcenie pl. Czerwonych Gitar we WrzeszczuMapka. To pokłosie wcześniejszego sporu o jego nazwę, a następnie wizję zagospodarowania, pomiędzy radnymi miasta a radą dzielnicy. Koncepcja ma uwzględnić poprowadzenie tramwaju przez ulicę Klonową do dworca kolejowego.



Czy pl. Czerwonych Gitar potrzebuje zmian?

Dokładnie dwa lata temu wybuchł spór między radnymi miejskimi i dzielnicowymi o nazwę placu przed Cristalem. Radni miasta zaproponowali plac Czerwonych Gitar, zaś radni dzielnicy - plac Przyjaciół Wrzeszcza.

Ostatecznie zwyciężyła "muzyczna" propozycja.

Kilka miesięcy później miejscy radni zasugerowali ustawienie na placu "ławeczki muzycznej" oraz realizację innych elementów bezpośrednio odwołujących się do zespołu Czerwone Gitary.

Plac Czerwonych Gitar na oświetlenie musi poczekać Plac Czerwonych Gitar na oświetlenie musi poczekać
Granice opracowania koncepcji zagospodarowania pl. Czerwonych Gitar wraz z sąsiedztwem Granice opracowania koncepcji zagospodarowania pl. Czerwonych Gitar wraz z sąsiedztwem

Rada Dzielnicy wnioskuje o przeprowadzenie konkursu



W odpowiedzi Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny przyjęła uchwałą wniosek o przeprowadzenie profesjonalnego konkursu architektoniczno-urbanistycznego na całościowe zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar.

- Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny uważa, że dla takiej lokalizacji [pl. Czerwonych Gitar - dop. red.] niedopuszczalne jest dalsze prowadzenie doraźnych działań bez opracowania kompleksowego projektu przez szczycący się wybitnym dorobkiem projektów wielu analogicznych przestrzeni w kraju i za granicą zespół architektów i urbanistów - napisali wówczas radni dzielnicy.
Uchwała Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny ws. pl. Czerwonych Gitar from Trojmiasto.pl

Postulaty radnych uwzględnione w wytycznych konkursu



Ostatecznie władze Gdańska przychyliły się do postulatu radnych dzielnicy, uwzględniając także wcześniejsze wnioski radnych miasta i ogłosiły właśnie "otwarty, studialny, krajowy konkurs architektoniczno-urbanistyczny na koncepcję zagospodarowania placu Czerwonych Gitar w Gdańsku".

Przeprowadzenie konkursu powierzono Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni, który uwzględnił większość postulatów Rady Dzielnicy - w tym ten dotyczący nawiązania do nazwy. Zgodnie z regulaminem konkursu "nie należy wprowadzać w przestrzeni placu żadnych elementów małej architektury i obiektów sztuki, podkreślających w sposób dosłowny jego nazwę".

Ponadto, zgodnie z postulatami Rady, projektanci muszą zawrzeć:
  • propozycję okazałej fontanny w centralnym punkcie placu z zaleceniem połączenia jej z elementami sztuki,
  • rezygnację z przewidzianego w planie zagospodarowania budowy parkingu podziemnego na rzecz wprowadzenia zieleni wysokiej w całej przestrzeni placu.

Opracowanie konkursowe powinno zawierać również m.in.:
  • indywidualny wzór posadzki z materiałów szlachetnych,
  • oświetlenie placu dostosowane do skali zabudowy i różnorodnych funkcji,
  • zachowanie istniejącej zieleni, w tym szpaleru drzew od al. Grunwaldzkiej,
  • przeniesienie pomnika "Legenda Norwidowi" autorstwa Alfonsa Łosowskiego.

Wszystkie strony sporu są zgodne, że niezbędne jest "odbetonowanie" placu i jego zazielenienie. Wszystkie strony sporu są zgodne, że niezbędne jest "odbetonowanie" placu i jego zazielenienie.

Tramwajem przez ul. Klonową prosto do dworca



Ostatni z punktów podyktowany jest z zamiarem budowy tramwaju przez ul. Klonową. Zgodnie z koncepcją miasta przewiduje się utworzenie torów odstawczych bezpośrednio przed wejściem do dworca. Odejście od torowiska w al. Grunwaldzkiej przewidziano natomiast tuż przed przystankiem KlonowaMapka (patrząc od strony ul. Dmowskiego).

Co ważne dla przyszłego kształtu pl. Czerwonych Gitar, torowisko tramwajowe powinno zostać wbudowane w posadzkę placu z zachowaniem możliwości przekraczania go przez pieszych w dowolnym miejscu - przykładem i pewną inspiracją podobnego rozwiązania może być rynek w Katowicach.

Ze względu na torowisko tramwajowe zakres opracowania został poszerzony poza obszar placu o odcinek ul. Klonowej aż do rejonu skrzyżowania ul. Dmowskiego i LendzionaMapka oraz fragment po stronie parku De Gaulle'aMapka z uwzględnieniem korekty lokalizacji przejścia dla pieszych przez aleję (zostanie przeniesione o kilkanaście metrów w stronę Galerii Bałtyckiej celem dostosowania do nowego układu torowego).

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu
  • Planowany nowy odcinek tramwaju do dworca we Wrzeszczu
  • W zagospodarowaniu należy uwzględnić planowaną budowę trasy tramwajowej przez ul. Klonową. Powyższa wizualizacja ma wyłącznie charakter poglądowy.
  • Pomnik Legenda Norwidowi, którego przeniesienie jest niezbędne dla budowy tramwaju przez ul. Klonową
  • Przykładowa przestrzeń współdzielona z trasą tramwajową - rynek w Katowicach
  • Przykładowa przestrzeń współdzielona z trasą tramwajową - rynek w Katowicach

Rozstrzygnięcie konkursu pod koniec bieżącego roku



- Konkurs ma charakter otwarty, studialny i krajowy. Do udziału w nim zapraszamy osoby, firmy i instytucje, zajmujące się profesjonalnie architekturą, w szczególności architekturą krajobrazu. Dzięki konkursowi uzyskamy spójną, wielopłaszczyznową koncepcję. Stanowić ona będzie następnie główną wytyczną architektoniczną do opracowania dokumentacji projektowej zagospodarowania terenu placu Czerwonych Gitar - mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych.
Prace konkursowe muszą zawierać, oprócz szczegółowych koncepcji zagospodarowania, także wizualizacje oraz opis techniczny przyjętych rozwiązań. Opcjonalnie w pracy można zawrzeć koncepcyjne rozwiązania elewacji budynków zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie placu, o ile uczestnik uzna to za zasadne.

Organizatorzy na prace konkursowe czekają do 2 grudnia. Następnie zostaną one poddane ocenie komisji konkursowej, w skład której wchodzą specjaliści z zakresu architektury, rewitalizacji i tożsamości Wrzeszcza, a także przedstawiciele Biura Rozwoju Gdańska, Biura Architekta Miasta, Zarządu Transportu Miejskiego, Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny oraz Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Pomiędzy autorów prac, którzy zajmą pierwsze trzy miejsca w konkursie rozdzielone zostaną nagrody pieniężne w łącznej kwocie 70 tys. zł brutto.

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej
Quiz Stare nazwy ulic w Trójmieście Średni wynik 59%

Stare nazwy ulic w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (239) 9 zablokowanych

  • jesteście zbyt skrempowani polityczna poprawnościa aby oczyścić tenże plac z menelstwa

    także nic wam z tego nie wyjdzie

    • 9 1

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    No i gitara. Nareszcie, moze wreszcie bedzie tam przyjemnie pobyc, cieszy perspektywa, ze Wrzeszcz i mieszkancy zyskaja atrakcyjna, spojna przestrzen. Dobrze, ze nie tylko te oklepana, nudna koncepcje, laweczka i donica z uschnietym badylem. Takie reprezentacyjne miejsce musi miec godny wyglad.Fajny pomysl z fontanna.

    • 94 33

    • (2)

      Opinia wyróżniona... chyba przez pracowników Urzędu Miejskiego :D

      • 16 4

      • (1)

        No tak, lepiej mieć syf, żeby urzędnicy nie mogli się wykazać :D

        • 3 11

        • a uchowaj, Boże, urzędników...!

          jak najdalej od nas!!!

          Takimi pomysłami zapracowaliście na takie opinie...

          • 1 0

    • Pobyć koło torowiska tramwajowego z każdej strony tory kolejowe, ruchliwa Grunwaldzka i na końcu pętla autobusowa... co ty masochista jesteś?

      • 1 0

    • Promotorem uschniętych badyli w mieście, był p. Szymański. Na szczęście go już niema!!!

      • 1 0

    • do tej wizji pasuje tramwaj skrzypiacy dudniacy i zgrzytajacy poo środku tego placu !!!!!!

      • 0 0

  • (1)

    Porównując przedwojenny Langfuhr ze zdjęć, do tego co mamy w tamtym miejscu obecne(z ochydnym placem i jego otoczeniem na czele), mam wrażenie, że powojenna zabudowa tego fragmentu Wrzeszcza powstała jakby za karę. No i stada meneli. Tam normalnie można kręcić dokumenty przyrodnicze BBC...

    • 10 3

    • Wina nie jest przedwojenna zabudowa!

      A działania urzędników w powiązaniu z deweloperka

      • 3 2

  • Po co fontanna?

    Z flamingami po drugiej stronie ulicy babrali się chyba 3 lata. Są awaryjne, flamingi już wyschły

    • 15 4

  • I tak skonczy się tym, ze najtansza oferta bedzie 2x wyzsza niz kosztorys i nic nie powstanie

    • 6 2

  • Szkodliwe urzedniki chcą wpakować szkodliwy tramwaj gdzie sie da !!To jest chore szkodliwe torowiska i trakcja to jakis koszmar! (4)

    bezmózgowce jnawet na tej wizualizacji pokazuja ze ludzie tam sobie chodzą tuz za tramwajem i przed .I tak bedzie to oznaczało wypadki!!Ten teren powinien byc wolna przestrzenia jak obecnie by mogły sie tam bawic dzieci dorosli i wszyscy i by było bezpiecznie wciskanie tam tramwaju oznacze ze bezpiecznie nie bedzie!!
    Sam pomysł tramwajem jest jest ogromnie kosztowny !!

    • 34 8

    • byłes kiedykolwiek w cywilizacji? (2)

      tramwaj w centrum Sewilli gdzie ruch pieszy jest 10 razy wiekszy niz na Klonowej albo nawet blizej w Katowicach?
      Polecam - podróże kształcą, na pewno nie hejtowanie z braku wiedzy w necie

      • 2 3

      • A widziałeś

        Walącego klocka nawalonego bezdomnego wśród przechodniów na Placu Czerwonych Gitar? To poszukaj w necie zdjęć, są takie. To Gdańsk-miasto wolności i solidarności a nie jakaś zapyziała, zacofana Sewilla.

        • 2 1

      • to się w końcu zdecyduj...

        Czy tramwaj to atrakcja dla turystów (jak w San Francisco, a co!) czy sprawny (!!!) środek szybkiej komunikacji.
        Bo raczej cała komunikacja w Gdańsku migruje się raczej na trasy krajoznawcze i obsługę wędrowców...

        • 0 0

    • Bzdety piszesz ! Co ty sobie wyobrażasz ? Mapy w artykule nie widziałeś ? Przed dworcem ma być ostry (90 st.) zakręt,

      to myślisz, że motorniczy rozpędzi się na 100 m między Grunwaldzką a tym zakrętem do 80 km/h ?

      Przedmówca wymienił 2 przykłady miast z takimi tramwajowymi placami - Sewillę i Katowice.

      Ja dodam Oslo, Berlin z Alexanderplatz gdzie na majówce widziałem tłumy ludzi, gdzie jadący wolno motorniczowie ostrzegali dzwonkami że jadą. Ponadto Amsterdam, Goerlitz (tam był deptak z linią tramwajową - hałas nadjeżdżającego tramwaju oznajmił mnie i moim kobietom, abyśmy zeszli na chwilę - na czas przejazdu z torowiska) i po obejrzeniu na "street view" niemieckichj miast byłem NRD w Halle, w Lipsku i w Chemnitz.

      Na tych placach tramwaje jadą z niewielkimi prędkościami. Po ich opuszczeniu jadą już szybciej.

      • 0 1

  • Koszt przejazdu tramwajem 100 km to ok. 1500 zł, autobus spala paliwa za ok. 300 zł. (6)

    • 16 16

    • Władze miasta z niekompetentnymi urzędnikami sa najwiekszymi szkodnikami miasta,tramwaj tam to kuriozum i ogromne koszty! (1)

      Przede wszystkim na przystanek sie idzie z dworca 3 minuty!! Wpakowanie tam tramwaju spowoduje zakorkowanie tam skrzyowania,mało tego to wyjatkowe niebezpieczne dla pieszych ,by przez plac który obecnie jest wolny od zagrozen wprowadzac na niego tramwaj który jest najbardziej niebezopiecxznym pojazdem w miescie jego manewrować jest ograniczona a droga hamowania 5 razy dłuzsza niz autobusu!

      • 10 4

      • Wszyscy 70+ są sprawni jak ty mądralo ? Takie osoby nie idą tam w 3 minuty. I masz g... pojęcie o placach z liniami

        tramwajowymi, których pełno jest na świecie w normalnych krajach, gdzie w ślad za nimi w PL poszły Katowice.

        • 0 1

    • Chyba cię pogięło. Oczywiście koszt budowy linii tramwajowej to kupa kasy ale czy autobusy jeżdżą po polu czy po ulicach, których budowa też kosztuje. No i ile ludzi jedzie tramwajem a ile autobusem? Jak to się ma do korków. Poza tym obliczanie ile kosztuje przejazd 100 km w przypadku dwustu metrów linii tramwajowej to paranoja. A korzyści - przynajmniej nie wszystkie tramwaje będą musiały jeździć aż do Abrahama z minimalną ilością pasażerów.

      • 6 7

    • O, lokalny fan buspasów, dawno cię nie było, witamy

      • 4 1

    • Ładnie, ale...

      ...podałeś całkowity koszt dla tramwaju i małą część kosztu dla autobusu, w dodatku nie przeliczyłeś tego na głowę zabieranego pasażera. Czystszej demagogii się nie dało?

      • 5 0

    • Do końca świata prąd będzie nawet ze 100 x droższy od paliw ? Nie ośmieszaj się.

      • 0 0

  • Trzeba byc na prawde bezmózgiem by porównywac 20razy wiekszy plac w Katowicach z małym skwerem we Wrzeszczu!! (6)

    • 29 2

    • (5)

      I tam tramwaj jedzie bokiem placu, a nie przez sam środek

      • 9 1

      • Są miasta w normalnych krajach z większymi i mniejszymi placami, gdzie tramwaje jadą przez ich środki, a nie gdzieś z

        boku.

        Ponadto z jakimi prędkościami jeżdżą ? 100 km/h przez te place kursują ?

        • 0 2

      • Sprawdziłem na "street view" katowicki Rynek. Czemu kłamiesz bezczelnie ? Linia tramwajowa biegnie przez sam jego (1)

        środek a nie gdzieś na boku ?

        • 1 1

        • może w odróżnieniu od "street view"

          on tam był?

          • 1 0

      • (1)

        W Katowicach na rynku jest skrzyzowanie sieci tramwajowych większe niż przy Operze, a to wszystko w formie deptaka.

        • 1 1

        • Katowice wzorcem urbanistycznym...

          świat się kończy...

          • 3 1

  • Co oni biorą na tej radzie całej.

    Niech dadzą namiary.

    • 24 1

  • Z tym tramwajem jeśli to tylko tory odstawcze to bez sensu (28)

    Tramwaj musiałby zjechać z Grunwaldzkiej, dojechać do dworca a potem wrócić z powrotem na trasę. Kilka minut straty jeśli ktoś nie potrzebuje jechać do dworca. A jeśli potrzebuje, to przejazd z Grunwaldzkiej do dworca będzie trwał tyle co spacer pieszo. Jeśli już to trzeba by zrobić tory np przez Dmowskiego, obok dworca, i potem albo z powrotem do Grunwaldzkiej za Galerią, albo wiadukt przez tory kolejowe i dołączyć do Rzeczypospolitej.

    • 134 7

    • wogle ten tramwaj w tym miejscu to wyjatkowa głupota i szkodliwosc (3)

      • 64 14

      • Zgoda 100/100, ale na głupotę nie ma lekarstwa. (1)

        • 21 1

        • Gdyby było lekarstwo, to byś się nie zgodził

          • 0 0

      • Sam jesteś szkodnikiem z durnawymi komentarzami.

        • 5 21

    • I jeszcze musiałby się jakoś zmieścić między autobusami.

      • 25 0

    • przejście tej trasy zajmuje 2 minuty

      nie jestem pewien czy ta dodatkowa linia to dobry pomysł
      ale przebudowa tego miejsca jest konieczna

      • 43 1

    • Tunel samochodowy dołem plus tramwaj górą. (3)

      Jadąc autem od Gdańska wjeżdżamy w tunel zaraz za Wyspiańskiego i wyjeżdżamy przed Galerią.
      Tramwaj jedzie normalnie górą, tyle, że skręca w Dmowskiego pod dworzec i przez Lendziona wraca na Grunwaldzką.
      A wielki plac, który zostanie pusty od Jaśkowej do Klonowej zagospodarować dla pieszych i turystów. Powstało by takie centrum rozrywki, kultury, gastronomii itp, porównywalne do Wyspy Spichrzów.

      • 8 12

      • Tunel od razu do Sopotu (1)

        zbuduj, co się będziesz szczypał. I połącz go jeszcze z tym planowanym pod Pachołkiem.

        • 20 1

        • tunel powinien zaczynać się przy urzędzie wojewódzkim a kończyć w redzie

          • 0 0

      • a rzeki i potoki puścimy rurami na górze :D

        fantasmagorie za miliardy

        • 20 1

    • Trzeba by zrobic (1)

      Kolejne, mulące skrzyżowanie, co kompletnie zatamuje ruch hulajnóg i rowerów, bo niedługo tylko to zobaczymy już na ulicach

      • 16 1

      • o ile na to pozwolimy

        • 0 0

    • Opinia wyróżniona

      (9)

      Przecież tu chodzi o to, żeby część tramwajów kończyła we Wrzeszczu, a nie wszystkie jechały dalej do Oliwy. Zwłaszcza jak będzie wybudowana trasa przez nową politechniczną. Nikt nie będzie wpuszczał tramwaju pod dworzec żeby zawrócił i jechał dalej do Oliwy.

      • 73 9

      • Ta, ile tramwajów zmieści się na długości Klonowej?

        dwa?

        • 9 2

      • słaby towar pojawił się w urzędzie...

        jak takie koszmary się roją...

        • 8 2

      • Ogrodowa (2)

        Parę a dokładnie cztery przystanki i jest pętla, po co wpychać tramwaj w Klonową.

        • 9 0

        • Docelowo w kierunku Zaspy (1)

          • 2 0

          • i do tego po drugiej stronie torów kolejki !!!!!!!

            • 0 0

      • "nowa politechniczna" (1)

        równej klasy niedorzeczność...

        Kurna, kogo w tej planistyce zatrudniają...?!
        Bareja umarłby obecnie z głodu, bo jego krzywe zwierciadło stało się rzeczywistością i normą...

        • 5 0

        • osoba planujaca trasy tramwajowe zpowrotem do szkoły lub na odwyk !!!!!!!!!!!!!

          • 0 0

      • Jakiś obłęd jak u Bareii albo na srebrzysku

        Budować 100 mqtrów torów przez deptak i główna jezdnię tylko po to żeby dojechał do dworca gdzie i tak jest pełno autobusów . Takie pomysły to trzeba konsultować z psychiatra !!!!!!

        • 0 0

      • Takie tłumaczenie jest bez sensu mamy i tak za mało taboru na obłożenie istniejacych tras adojda jeszce co najmniej dwie !!!!

        • 0 0

    • taniej byłoby zrobić przejazd między torami po prostu - i tak w gdańsku są już same dwukierunkowce (1)

      a jak będzie więcej takich przejazdów to nawet da się ominąć w ten sposób uszkodzony tramwaj...

      • 3 0

      • Pesy Swing bynajmniej nie są dwukierunkowe, a jest ich sporo.

        • 4 0

    • moze komuś o to chodzi

      ale to jest zły pomysł...

      • 3 0

    • Ul. Dmowskiego jest za wąska aby na niej zmieścić tory tramwajowe. Byłoby tak jak na al. Hallera na odcinku od Opery do wiaduktu kolejowego.

      • 4 1

    • tramwaj mógłby też odłączyć się od Grunwaldzkiej w tym samym miejscu, co planowany tramwaj przez PG. (1)

      potem przez Miszewskiego, wzdłuż torów, dalej przy dworcu i do Bałtyckiej albo do Rzeczypospolitej. Zwłaszcza, że są plany połączenia tramwajowego przez Miszewskiego i Wyspiańskiego do placu Komorowskiego z wpięciem w tory na Zaspę.
      Nie róbmy miliona wielkich skrzyżowań we Wrzeszczu! Starczą te, które już mamy...

      • 2 3

      • urzad po prostu ma za dużo kasy trzeba mu ja odebrać !!!!!!!!!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane