• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pożegnanie z Baltic Areną?

Michał Stąporek
12 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Do czasu sprzedania praw do nazwy stadionu w Letnicy w materiałach promocyjnych pojawiać się będą jedynie neutralne określenia. Ale czy mieszkańcy Trójmiasta zapomną o Baltic Arenie? Do czasu sprzedania praw do nazwy stadionu w Letnicy w materiałach promocyjnych pojawiać się będą jedynie neutralne określenia. Ale czy mieszkańcy Trójmiasta zapomną o Baltic Arenie?

Używana od dwóch lat nazwa Baltic Arena niemal na pewno nie będzie oficjalną nazwą gdańskiego stadionu piłkarskiego. Wiadomo też, że na stadion nie dojedziemy kolejką SKM. Z dobrych wiadomości: mamy już niemal wszystkie wymagane przez UEFA miejsca noclegowe.



Jak powinien się nazywać gdański stadion (gdyby nie znaleziono sponsora)?

Salę kominkową w Urzędzie Marszałkowskim, w której odbyło się ostatnie spotkanie komitetu organizacyjnego Euro 2012 w Trójmieście, zdobiły banery promujące powstający stadion piłkarski w Gdańsku. Na żadnym z nich nie pojawiła się jednak nazwa Baltic Arena. Zamiast tego: "Stadion na Letnicy" czy "Stadion w Gdańsku". Jedynie "Arena Euro 2012" przypomina powszechnie dotąd używaną nazwę.

- To żadna nowość, ten stadion nigdy tak się nie nazywał - przekonuje Michał Kruszyński, rzecznik spółki BIEG 2012. - To zawsze była robocza nazwa, używana wyłącznie nieoficjalnie - zapewnia, choć nawet na stronie internetowej jego spółki można znaleźć zarówno określenia "Baltic Arena", jak i "Arena Bałtycka".

Nieoficjalnie urzędnicy przyznają, że odwrót od używania nazwy Baltic Arena to przygotowanie do sprzedaży nazwy stadionu. Mówi się o tym od dawna, ale dopiero teraz w BIEG-u powstaje specjalna komórka, która zajmie się marketingiem obiektu, w tym także sprzedażą jego nazwy.

Ile można uzyskać za umieszczeni komercyjnej marki w nazwie stadionu? To wróżenie z fusów, bo w Polsce taka sprzedaż ma niewielką tradycję (choć w Kaliszu istnieje hala "Winiary Arena"). Michał Kruszyński wspomina o kwocie 5 mln euro (ok. 17,5 mln zł) za 5-letni kontrakt, czyli tyle, ile rocznie płaci się za nazwę najsłynniejszych stadionów na Zachodzie (patrz ramka pod tekstem).

Czy to gra warta świeczki? Tak, bo ile ta kwota jest niemal niezauważalna w budżecie budowy stadionu, to 3,5 mln zł rocznie może pomóc w utrzymaniu obiektu po mistrzostwach. A to będzie podstawowe zmartwienie operatora kompleksu sportowego w Letnicy.

Coraz mniej niewiadomych jest za to z samą budową. Wydane jest już pozwolenie na budowę, a do końca roku powstanie szczegółowy projekt wykonawczy. 3 listopada zaproszone konsorcja złożą swoje oferty na prowadzenie robót ziemnych i melioracyjnych.

Zgodnie z harmonogramem do końca grudnia ma być wiadomo, jakie firmy zostaną zaproszone do konkursu na prace konstrukcyjne. Oferty zostaną złożone na początku marca, ale dopiero pod koniec kwietnia, po wyczerpaniu wszystkich terminów odwoławczych, zostanie podpisana umowa ze zwycięskim wykonawcą.

Prace ziemne i melioracyjne potrwają od stycznia do czerwca 2009 r., a budowlane od maja 2009 do końca 2010 r.

Jeśli chodzi o infrastrukturę transportową to wiadomo już niemal na pewno, że kibice nie dojadą na stadion kolejką. - Nie ma pieniędzy na modernizację linii z Gdańska Głównego. Kolej wyceniła ją na 70 mln zł - tłumaczy Antoni Szczyt, odpowiedzialny za przygotowanie Gdańska do Euro pod względem organizacji transportu.

Do obsługi stadionu powstanie natomiast pięć specjalnych linii autobusowych: z lotniska, Sopotu, przystanków SKM Politechnika i Wrzeszcz oraz z przystanków tramwajowych przy al. Hallera. Zmotoryzowani dostaną się na stadion ul. Marynarki Polskiej oraz projektowaną Drogą Zieloną. Wciąż nie znamy dokładnego harmonogramu budowy ważnych z punktu widzenia EURO arterii komunikacyjnych: Trasy Sucharskiego i Trasy Słowackiego, a także modernizacji ul. Jana z Kolna. Mimo tych wątpliwości, a także rezygnacji z modernizacji linii SKM do stadionu, gdańskie rozwiązania transportowe (tzw. mobility concept) zostały uznane przez UEFA za najlepsze w Polsce.

Nieźle jest z przygotowywaną na mistrzostwa bazą hotelową. UEFA troszczy się przede wszystkim o członków tzw. "rodziny UEFA" domagając się dla nich określonej liczby miejsc noclegowych: 1930 w hotelach 5-gwiazdkowych, 1330 w 4-gwiazdkowych i 180 w 3-gwiazdkowych. Na szczęście można ich szukać także poza Trójmiastem, dlatego w zestawieniu uwzględniono nawet kilka obiektów z woj. warmińskiego i kujawsko-pomorskiego.

Z dwiema niższymi kategoriami problemów nie ma. - Brakuje nam jedynie 500 miejsc w hotelach 5-gwiazdkowych - przyznaje odpowiedzialna za zakwaterowanie Sabina Obara-Kuczma. - Wszystko przez to, że UEFA wymaga na wszelki wypadek większej ilości miejsc, niż naprawdę potrzebuje. Przekonamy jednak jej przedstawicieli, że w naszym przypadku nie jest to konieczne.

Jako centra pobytowe dla drużyn piłkarskich wskazaliśmy Cetniewo, Gniewino, Straszyn, Ostródę i kompleks hotelu Dwór Oliwski w Gdańsku.

Ile za nazwę stadionu?

6 mln euro rocznie płaci Allianz za prawa do nazwy stadionu piłkarskiego w Monachium
5 mln euro rocznie - tyle kosztowała zmiana nazwy stadionu w Gelsenkirchen z Arena auf Shalke na Veltins Arena
3 mln funtów rocznie płacą linie lotnicze Emirates za prawa do nazwy stadionu, na którym gra londyński Arsenal
1 mln euro rocznie - tyle chciałby uzyskać Gdańsk za prawa do nazwy stadionu w Letnicy.

Miejsca

Opinie (307) ponad 10 zablokowanych

  • Arena Of Budyń (2)

    • 0 0

    • A Saucerful of Budyń (1)

      :)))

      • 0 0

      • a dish of sweet pudding

        • 0 0

  • Ostróda?? buhehe (2)

    Piłkarze będą jechać 2 godziny autokarem na mecz - przy założeniu, że nie będą stali w korkach na wlocie od strony Gdańska :)

    • 0 0

    • nie bedzie korków, wprowadzą specjalne przepustki (1)

      • 0 0

      • Centrum pobytowe to nie hotel tranferowy, poczytaj

        na stronie ministerstwa, nie musi być żadna odleglośc od stadionu, może być nawet 1000 km

        • 0 0

  • ;LOL (1)

    - Nie ma pieniędzy na modernizację linii z Gdańska Głównego. Kolej wyceniła ją na 70 mln zł - tłumaczy Antonii Szczyt

    to sobie przelicz ile bedzie kosztowal remont tych autobusów i tramwajow po najeździe kibiców

    • 0 0

    • ty lepiej nie licz ile trzeba będzie zapłacic po tej imprezie, ciesz się, że będzie, płacz, że była !

      • 0 0

  • Przekręt Arena (1)

    • 0 0

    • SNG Arena

      to chyba oczywiste jest ;P

      • 0 0

  • ŻUL HAFT ARENA CITY

    • 0 0

  • Bieda z nyndzą i bryndzą (10)

    Nie będzie SKM, tunelu pod Martwą Wisłą też pewnie nie będzie, Droga Zielona zostanie zablokowana przez mieszkańców Zaspy i Brzeźna, Nowa Kościuszki też się nie obędzie bez protestów, Kolej Metroplitalna (do Lotniska) to też mżonki, a po wybudowaniu stadionu zabraknie forsy na parking.
    Kononowicz chyba ma rację - NIE BĘDZIE NICZEGO.
    Miasto nie zrobiło niczego przez 15 lat i tu nagle przez 4 lata, o przepraszam 3 lata mają powstać CUDA NA KIJU.
    Śmieszny jest PZPN z PiSem startując do organizacji i śmieszne jest PO ciągnąc tą FARSĘ.
    Miasto nie potrafi utrzymać jednej hali Olivia, budując halę na granicy Gdańska i Sopotu (już walącej się i bez dojazdu) a teraz jeszcze ta SLAMS ARENA.
    Żeby budować takie coś, to najpierw trzeba zadbać o dochody miasta np z PORTU do którego powinien być dojazd samochodowo-kolejowy. Nie można także pozbywać się małych i średnich firm jak to wygląda w tej chwili (większość tych firm przeniosła się do powiatów ościennych).
    Jedna Rafineria nie będzie w stanie żywić całego miasta w dłuższym okresie czasu, to jest niemożliwe, no chyba że MY POLACY chcemy płacić za litr paliwa 10 PLN.
    Przy dzisiejszym krachu bankowym nie można nawet liczyć na dobry kredyt na budowanie tego wszystkiego.
    Możecie mnie nazwać MALKONTENTEM, mam to gdzieś, ale może inni NIE MALKONTENCI i SZALENI OPTYMIŚCI zejdą przynajmniej trochę na ziemię.

    • 0 0

    • dobry kredyt ?

      po krachu bankowym kredyt będzie jeszcze lepszy,

      dużo lepszy

      (tzn. jeszcze cięższy do spłacenia przez mieszkańców Gdańska)

      • 0 0

    • Ale bedziesz miał kolej metropolitalna :D (6)

      • 0 0

      • z Kościerzyny do Gdyni ? (4)

        • 0 0

        • Albo z Gdynii do Kościerzyny. (3)

          Ale to już jest, więc mamy PRAWIE kolej metropolitalną.
          Tylko że PRAWIE robi dużą RÓŻNICĘ.

          • 0 0

          • to wychodza mi nawet dwie koleje metropolitalne; jedna z Koscierzyny do Gdyni, zaś druga z Gdynii do Kościerzyny (2)

            • 0 0

            • Co tam SKM do Nowego Portu wizja Pana Wołka i Massela wazniejsza - kolej metropolitalna (1)

              Ale Panowie Wołek i Massel przekonuja nas ze ta inwestycja jest bardzo potrzebna na Euro 2012 a jakos ekspercie od kolei cicho siedza w sprawie SKM do Nowego Portu.

              • 0 0

              • Eksperci??... betony!!!!

                Tory są, trakcja jest.

                Wykosić chaszcze, pomalować przystanki i ze stadionu do Gdańska Głównego pociąg mógłby bez problemów pojechać.
                Ciekawe, za co kulejarze chcą te 70 mln skosić....

                • 0 0

      • Czyli kolejna bryndza

        • 0 0

    • Ale to jest ich SZCZYT mozliwości

      • 0 0

    • Wazne jest ze waska grupa na tej inwestycji zarobi :)

      • 0 0

  • BYŁA ARENA

    .

    jak w bajce:

    dawno, dawno temu była sobie arena ...

    .

    • 0 0

  • SZKOPSKA ARENA NA POLSKA LETNICE

    • 0 0

  • STADION LETNICA!!!

    TO MI SIĘ PODOBA!!!!!! :D nie jakieś tam Areny-sreny

    • 0 0

  • Stadion na Kredyt

    i
    tylko kto w dobie tego kryzysu udzieli miastu kredytu,
    lub tez wykupi obligacje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane