• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Trajtek kiedyś jeżdził przez złotą brame i można było a teraz nie pasi somsiadom he..

    olać ich opinie , nie umrą z tego powodu, a miasto potrzebuje tej lini.

    • 6 9

  • W gdansku powinno byc metro podziemne

    • 6 8

  • Autobusem z Moreny do Wrzeszcza jedzie się 8 minut. (9)

    Budowa trasy tramwajowej pochłonie miliony złotych. Panie Borawski popraw stan ulic po których jeżdżą autobusy z Wrzeszcza na Piecki- Migowo. Nie ma w Gdańsku dzielnicy Morena.

    • 33 8

    • jak będzie nowa politechniczna tramwaj to ten autobus co jedzie 8 minut ci zabiorą by cię zmusić do tramwaju..

      • 11 1

    • Podaj w drugim kierunku (5)

      A ile jedzie się autobusem o godzinie 15:00 z dworca we Wrzeszczu na Morenę?

      • 2 2

      • 8 minut to on przy dobrych wiatrach przy Manhattanie jest dopiero

        • 4 3

      • i sądzisz... (2)

        że ten tramwaj to zmieni?

        • 2 3

        • A czemuż by nie? (1)

          Przy Galerii i Manhattanie przelatuje przy pierwszej fazie świateł

          • 1 0

          • ale aby jechać na Piecki, to będzie musiał przebić się przez Wrzeszcz i dopiero skręcić w pożądanym kierunku

            cztewry duże światła...
            o ile w ogóle do do dworca będzie miał skomunikowanie a nie do placu Komorowskiego.
            A wtedy z buta całą Wajdeloty.

            • 1 0

      • Co ma PKP wrzeszcz do tego, skoro nowym tramwajem dojedziesz na skrzyżowanie z Do Studzienki,

        A do PKP ciśnij 15 minut pieszo albo kolejne 2 przystanki 7 minut. Rozwalili całą Dmowskiego, żeby zamiast 2 pasów zrobić tam jeden i ścieżkę rowerową. Teraz autobusy jezdżą na około a jak wrócą na trasę to znowu będą jechać 10 minut z PKP pod Manhattan. Chyba, że tam będzie tylko buspas. Gdyby odciążyć Skrzyżowanie Jaśkowej z Rakoczego i Jaśkowej z Grunwaldzką i dać więcej autobusów to dojazd byłby super. A obecnie nowy tramwaj jeszcze bardziej zakorkuje węzeł Jaśkowa-Rakoczego. Dla Południa z kolei lepiej tez by było, gdyby tramwaj biegł od nowej politechnicznej koło Sądu pod wiaduktem i przy GPNT. A tak to jeszcze bardziej nowa nitka zakorkuje Morenę, a mieszkańcy Południa będą mieć serpentynę krajoznawczą zamiast szybkiej wydajnej nitki do Wrzeszcza. Absurd absurd absurd. Adamowicz nigdy by się na to nie zgodził

        • 1 0

    • Puste autobusy, puste tramwaje. (1)

      Obserwuję zajętość miejsc w autobusach z Piecek-Migowo do Wrzeszcza i odwrotnie. Z reguły są mało zapełnione. Kto zatem będzie (jacy mieszkańcy) zapełniać planowane tramwaje? Będą jeździły puste. Chyba, że zostaną zlikwidowane autobusy, bo to stosowana praktyka włodarzy miasta.

      • 1 6

      • Co ty farmazolisz?Jakie puste autobusy czlowieku?

        Chyba ze liczysz pasazerow po covidzie przed 6 rano/?Wiekszej bzdury jeszcze nie slyszalem

        • 2 0

  • Dziś jest już technologia budowy torów pozwalająca na wyciszenie i minimalizację drgan (3)

    Wystarczy spojrzeć jak to jest robione w Zurychu, gdzie tramwaj jeździ co drugą ulice i wyparł z miasta samochód. Nie wiem czego się czepiają mieszkańcy BGW, tam jest teraz taka degradacja, ze tramwaj może tylko pomoc.

    • 10 7

    • ale nie w Gdańsku (2)

      Nie trzeba szukać w Zurychu, wystarczy posłuchać jak bezszmerowo jeżdżą tramwaje po Mickiewicza, Hallera, Nowych Ogrodach itp

      • 11 2

      • jakis czas po remoncie...

        a potem wali tak, ze plomby wypadaja...

        • 6 1

      • "Bezszmerowy" tramwaj na Nowych Ogrodach? Niby gdzie? A słyszałeś może, jak "tłucze" tramwaj z uszkodzonymi zestawami kołowymi, co nie jest rzadkie w Gdańsku?

        • 1 0

  • (2)

    Zobaczycie mieszkańcy Moreny, Suchanina i południowych dzielnic. Jak powstanie tramwaj na Nowej Politechnicznej to wszystkie autobusy znikną lub część . Bo polityka jest taka by nie dublować lini. I będą chcieli byśmy jechali tramwajem okrężną trasą. Jeżdżę komunikacją od wielu lat. I jak się wybudowała pętla na Chełmie, potem na Łostowicach, następnie na Siedlcach i ostatnio na Jasieniu Lawendowe Wzgórze. To zawsze to się wiązało że znikała linia, lub ją skracali do pętli lub zabierano autobus innym by nowym dać... A jak tramwaje się psują lub nie ma prądu to południe Gdańska nie ma bezpośrednich autobusów...

    • 25 6

    • Bo wzieli autobusy w leasing-gdyz chca sprzedac tereny po zajezdniach..

      Zlodziej na zlodzieju zlodziejem pogania.120 mln na leasing zamiast kupic polskie elektryczne autobusy...bawia sie zlodzieje za nasza kase...a chodzi o teren pod deweloperkae.Sku-syny

      • 5 2

    • Bo tereny po autobusach chce deweloperka przejac i wpuscic prywatne podmioty.Ot cala tajemnica.

      Urzednicy decyzyjni i ich pryncypal na zeslaniu -wola wydac nasza kase z budzetu na leasingi zamiast modernizowac swoja baze autobusowa i zakupic wodorowe lub elektryczne autobusy .,Nie wiesz ze lobby deweloperskie rozdaje karty i zageszcza najlepsze tereny?..a Rada miasta i Biuro rozwoju tylko klaszcza uszami i wydaja decyzje na 40 metrowe bloczyska byle z metra deweloper mial jak najwiecej.Nie wazne ,ze mala przepustowosc,ze korki.Tej bandy to nie interesuje i nic i nikt nie zatrzyma.

      • 1 0

  • Zrobić skm z Oruni na Południe Gdańska !!!!!!!!!!!!! To lepsze niż tramwaj na nowej świętokrzyskiej...Musimy zdecydować ... czy droga czy tramwaj czy skm, bo tam gdzie ma być Nowa Świętokrzyska wszystkiego nie da się zrobić. A jak zadecydujemy za tramwajem to już zapomnijmy o skm.... Powinniśmy wszystko robić by zamiast tramwajów był skm lub pkm. ... zanim będzie za późno. Już jest mało miejsca...

    • 9 5

  • (2)

    Dlaczego sobie wszystko utrudniamy ... pchamy się tam gdzie ciasna zabudowa, są połączenia i do tego trzeba burzyć... Zamiast robić tam gdzie jest pusto lub infrastruktura dawno była przygotowana i zaplanowana...i gdzie potrzeba bo nowe osiedla...

    • 14 3

    • bo na wolnych przestrzeniach

      kto inny biznesy robi.

      • 5 0

    • Budownictwo komunikacyje wg. Janusza

      Tak - budujmy tam gdzie jest pusto. A potem dziwmy się że nikt nie jedzi.

      • 0 4

  • czemu w Gdańsku nie może powstać żaden innowacyjny projekt transportu? (3)

    tramwaj i autobus to ponad 100 lat staroci.

    • 6 5

    • A co proponujesz? (1)

      • 3 1

      • Teleport

        • 2 0

    • przecież wiele innowacji jest stale wdrażanych lub branych pod uwagę

      Obecnie innowacją jest między innymi dążenie do poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych przez tworzenie przejść dla pieszych na poziomie jezdni: np. w pobliżu dworca PKP Gdańsk Główny. Kolejną jest tworzenie piętrowych parkingów dla rowerów przy stacji Gdańsk Wrzeszcz.;-)

      • 0 0

  • (2)

    Ciekawe likwiduje się linie autobusowe bo się niby dublują . A budowa Nowej Politechnicznej tramwaju się nie dubluje z autobusami.????..Sami zaprzeczają sobie. Południe Gdańska nie ma dróg, nie ma tramwaju, nie ma autobusu... A Morena ma wszystko...nawet blisko PKM Do tego Morena jest bliżej... Zróbcie linie do Wrzeszcza z południa Gdańska ale nie trasą turystyczną. Wystarczyło stworzyć nową linie autobusową i zrobić buspas na Al Adamowicza i częściowo np Słowackiego ale już za późno... Nikt nie myśli...Buspasy ale nie kawałeczek tylko po całej lini...To ma sens...

    • 10 7

    • Prawda po al Adamowicza powinien jeździć chociaż jeden autobus do Wrzeszcza bezposredni (1)

      Z południowych dzielnic. Ten 115 jedzie przez wszystkie zakamarki osiedli i trasa jest koszmarnie długa do tego korki na Warszawskiej. Obłożenie w godzinach szczytu jest duze

      • 3 1

      • Jest N2

        Masz bezpośrednio linię N2.

        • 1 0

  • (1)

    Z tramwajami to jakaś paranoja, prowincjonalny środek transportu, albo Kolej albo autobus.

    • 4 8

    • Sam jesteś prowincjonalny

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane