• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 1,1 tys. drzew przy torach SKM do wycięcia

Krzysztof Koprowski
21 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet. W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.

Prawie 1,1 tys. drzew planuje w najbliższych miesiącach wyciąć wzdłuż swojej linii Szybka Kolej Miejska. Jak tłumaczą przedstawiciele spółki, choć przypadki wstrzymania ruchu z powodu drzew są rzadkością, to ich eliminacja jest niezbędna ze względu na obowiązujące przepisy i bezpieczeństwo ruchu. Część drzew może uratować nowelizacja rozporządzenia dot. usytuowania zieleni wzdłuż torów.



Jaką decyzję powinna podjąć SKM?

Zgodnie z ogłoszonym przez kolejarzy przetargiem do wycięcia przewidziano łącznie 1098 drzew:
  • w Gdańsku (na odcinku Zaspa - Przymorze-Uniwersytet) - 284 drzewa
  • w Sopocie - 294 drzewa
  • w Gdyni (m.in. rejon stacji postojowej w Cisowej, Chylonia, Leszczynki, Grabówek, odcinek w Śródmieściu, Redłowo, Orłowo) - 520 drzew

Zgoda Gdańska na wycinkę



W granicach Gdańska spółka posiada już prawomocną zgodę miasta na wycinkę 176 drzew.

W przypadku pozostałych miast SKM dopiero będzie się o taką zgodę ubiegać (nie wszystkie drzewa wymagają takiego pozwolenia, znaczną część drzew można usunąć bez dodatkowej zgody gminy).

Wśród drzew, które mają pójść pod topór, dominują klony. Topole, które są uznawane za drzewa łamliwe, stanowią tylko niewielką część w zestawieniu przygotowanym dla potencjalnych wykonawców.

Rozkład jazdy pociągów SKM


Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu. Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu.

Wstrzymanie ruchu przez drzewa tylko poza Trójmiastem



Zdaniem Szybkiej Kolei Miejskiej wycinka drzew podyktowana jest przepisami prawa oraz potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia nieprzerwanego ruchu pociągów.

Kolejarze jednocześnie przyznają, że przewrócone drzewa lub ułamane konary, skutkujące potrzebą wstrzymania ruchu, są zdarzeniami incydentalnymi, a w dodatku nie odnotowano ich w ostatnim czasie na trójmiejskim odcinku.

- Dzięki temu, że spółka PKP SKM w Trójmieście na bieżąco monitoruje i pielęgnuje zieleń na zarządzanej przez siebie linii, w tym roku nie mieliśmy takich sytuacji. Zdarzyły się one natomiast na liniach innych zarządców, po których jeżdżą nasze pociągi, np. 25 stycznia z powodu drzewa, które spadło na tory pomiędzy Kartuzami a Żukowem Wschodnim, został wstrzymany ruch pociągów i uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Podobne zdarzenie miało miejsce 21 września między Luzinem a Strzebielinem Morskim - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik trójmiejskiej SKM.
Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem. Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem.

Drzewa chronią przed hałasem. Co zamiast nich?



Czy jednak tak szeroko zakrojona wycinka drzew nie odbędzie się ze szkodą dla mieszkańców domów w sąsiedztwie torów SKM? Zieleń nie tylko cieszy oko, oczyszcza powietrze, ale również pełni formę naturalnej bariery przed hałasem. Czy niezbędna będzie budowa kolejnych ekranów akustycznych?

- Na przyszły rok mamy zaplanowane pomiary hałasu na naszej linii. Jeżeli okaże się, że w jakimś miejscu będą przekroczone normy, to zastanowimy się, jaką metodą wyciszyć jego otoczenie - zapowiada Złotoś. - Ekrany akustyczne nie są jedyną metodą, którą można wykorzystać w tym celu. Nie jest to też metoda przez nas preferowana.

Nowe rozporządzenie może ograniczyć wycinkę drzew



Ratunkiem przed wycinką prawie 1,1 tys. drzew może okazać się podpisane 10 października br. przez ministra infrastruktury znowelizowane rozporządzenie w zakresie "odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych".

Zgodnie z nową treścią tego dokumentu drzewa oraz krzewy poza obszarami lasów będą mogły być usytuowane w odległości nie bliższej niż sześć metrów od osi toru, a nie - jak dotychczas - 15 metrów.

SKM zmienia terminy w zapisach przetargu



Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw, a więc przypuszczalnie już po otwarciu ofert w przetargu trójmiejskiej SKM.

Kolejarze nie wykluczają jednak wprowadzenia zmian w jego zapisach. W piątek, po tym jak otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania, przesunięto termin otwarcia ofert w przetargu z 22 na 28 października, a także wydłużono termin realizacji prac z 15 grudnia br. na 30 marca 2020 r.

Czytaj też:

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Miejsca

Opinie (244) 8 zablokowanych

  • Posadzą beton

    • 10 1

  • Typowa polandia

    Najpierw wytną, potem zrobią pomiary. Kornik drukarz niepotrzebny, ekrany z dzbanolitu wystarczą

    • 8 1

  • Głupota (2)

    Według mnie jeżeli drzewa nachodzą na torowiska to powinno się skrócić gałęzie. Będzie ładnie, cicho i czyste powietrze będzie. Niestety coraz więcej tego betonu jest w Trójmieście

    • 22 0

    • I bedziesz pierwszy ktory napisze reklamacje (1)

      Gdy drzewo spadnie na trakcje

      • 1 5

      • Co ty sie tak za innych martwisz

        Martw sie za siebie .Wojek dobra rada sie znalazl.Tam gdzie spruchniale wyciac ,tam gdzie za blisko trakcji podciac...ale nie taka rzeznie odp.

        • 1 1

  • W SKM pracują id.... (1)

    Prze wiele lat drzewa rosną, do tej pory nie było żadnych ważnych powodów by je usuwać i nagle coś się stało. Gdy kiedyś drzewa były małe nawet nikt nie pomyślał że urosną. Nikt nie dbał by strefa torowiska była bez drzew. Miasto powinno wydać zgodę na wycinkę uschniętych oraz przycięcie gałęzi nad linią energetyczną i na tym koniec. W zeszłym roku nie przybyło drzew ani sporego przyrostu gałęzi i nie robili wycinki ani kilka lat wstecz. Może znaleźli kogoś kto drzewo kupi i teraz chcą wycinać. - szwindel jak nic.

    • 16 0

    • Zmien lekarza od oczu

      Bo od kilku lat to trwa już. Widać że SKM nie jeździsz.

      • 1 2

  • Likwidacja

    Wszystkich ogrodów działkowych, teraz na tapecie te przy Hallera pod deweloperem! Kolej też wytnie i jeszcze resztki te co zostaną wytnijcie i zabetonujcie. Upiorne!

    • 10 2

  • Kolejarze powinni być mądrzejsi

    Zamiast wycinki drzew wystarczyłaby podcinka konarów drzew od strony torów, są nawet specjalistyczne piły umieszczone na helikopterach które czynią takie cuda w trymiga. Kolej wyłącza trakcję na godzinę , dwie przylatuje wiertalot i robi swoje.

    • 5 2

  • Szyszko się w grobie przewraca

    Tylko 1tys?
    Tyle za dobrych czasów w lesie w godzinę leciało....
    Amatorzy

    • 12 1

  • Bo łatwiej im wycinać niż dbać i taniej.... Polska betonową nadchodzi....

    • 11 3

  • Szybka Kulej miejska... (1)

    Przepisy ograniczające odległość drzew, budynków i innej infrastruktury od ponad 50 lat regulują międzynarodowe przepisy kolejowe UIC i te również riv mc. dlatego ustanowiono dla taboru tzw. skrajnię wynoszącą nie mniej niż 3 metry( 1.5 metra od osi toru w prawo i w lewo. Odległość minimalna ustanowiona dla odległości między torami natomiast wynosi 5 metrów od osi jednego toru względem drugiego. W tzw.skrajni nie może być praktycznie nic ale jest też jakaś granica bezpieczeństwa od osi toru (czynnego)-w zależności od ewentualnego i faktycznego zagrożenia. Huragan może przenieść wyrwane z korzeniami drzewo na dziesiątki metrów-to należało by wyciąć wszystkie drzewa w odległości np.100 metrów od torów-a to jest absurd.. Jeżeli dopiero teraz SKM przypomniała sobie o "bezpieczeństwie" to należy ukarać "z urzędu" tego przewożnika za narażanie podróżnych/pasażerów SKM
    przez kolejne ostatnie lata( np.w okresie 2017-2019 r.) na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub nawet życia. SKM do ukarania.

    • 8 3

    • To niech ta szybka magnetyczna kolej rozpedza sie poza trojmiasten

      • 1 0

  • Zbliża się koniec roku

    więc trzeba wydać na coś pieniądze. Ech-przetargi. Może tak więcej przetargów na remonty peronów, przystanków i dworców ? To jest pilniejsza sprawa niecierpiąca zbędnej zwłoki. Od drzew i krzewów rosnących 3-5 metrów od torów to to się odp**. A druga sprawa to nic nie trzeeba badać odnośnie uciążliwości i szkodliwego oddziaływania poruszających się pociągów SKM na otoczenie. Mieszkałem przez 11 lat w pobliżu torów SKM i linii dalekobieżnej-wtedy jeszcze obsługiwana trakcją spalinową (lok. SP45, SU 46 i ST 44 oraz SP 42).. jedynie i aż ( 35 metrów odległości)-to wiem i pamiętam jak budynek 3 rodzinny jedno piętrowy(stare budownictwo)-skakał co 6-7 minut, w kredensie wszystko dzwoniło i były nawet zakłócenia RTV... Zero drzew i krzewów na linii strzału SKM... Przypomnę film pt."Pieczone gołąbki"...

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane