• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Andrzej Duda zwiedził Albatrosa

Wioletta Kakowska-Mehring
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Prezydent Andrzej Duda odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. Obejrzał powstający w Gdańsku okręt Albatros. Prezydent Andrzej Duda odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. Obejrzał powstający w Gdańsku okręt Albatros.

Zwierzchnik Sił Zbrojnych RP odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. To tu powstają okręty dla polskiej Marynarki Wojennej - niszczyciele min typu Kormoran II i holowniki. Wizyta była jedynie gospodarska. Niestety, nie ogłoszono uruchomienia kolejnych programów budowy okrętów, nie podpisano też żadnych nowych umów.



Jak oceniasz obecną sytuację branży stoczniowej w Polsce?

Prezydent Andrzej Duda w drodze na teren przekopu Mierzei Wiślanej odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding, należącą do Holdingu Remontowa. To w tej stoczni budowane są niszczyciele min typu Kormoran II i tu powstały holowniki dla polskiej Marynarki Wojennej.

- Patrzę z dumą na ten przemysł stoczniowy, który tu jest reprezentowany, który tu się wspaniale rozwija. To jest jego najlepsza część. Tu praca wręcz wre. Mam nadzieję, że będą realizowane następne zadania. Dzisiaj Remontowa Shipbuilding jest częścią konsorcjum z PGZ i wspólnie przystępują do programu budowy fregat. Ta stocznia jest w stanie podołać programowi Miecznik - powiedział prezydent Andrzej Duda.
Przypomnijmy, umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran II zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni. Budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Drugi z serii, czyli Albatros, jest fazie prób morskich. To ten okręt zwiedził prezydent Andrzej Duda. Jest szansa, że jeszcze w październiku jednostka zostanie przekazana zamawiającemu. Być może wówczas, w 103. rocznicę utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej w Polsce (28 listopada), jednostka otrzyma banderę i stanie się ORP Albatrosem. W stoczni trwają prace na trzecim niszczycielu min, czyli Mewie. Jednostka jest obecnie wyposażana, przede wszystkim w zakresie systemów okrętowych i prac elektrycznych. Prowadzone są tzw. próby na uwięzi.

Remontowa Shipbuilding liczy na kolejne zamówienia z MON



Trzy Kormorany są, czy będą trzy kolejne? Przypomnijmy, że zgodnie z planami miało powstać sześć takich jednostek. Stocznia jest gotowa, ale ostateczna decyzja zależy od MON.

Niszczyciel min Kormoran na wodach Zatoki Gdańskiej.


Pod koniec maja tego roku Remontowa Shipbuilding przekazała ostatni z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Tym samym dobiegła końca realizacja umowy podpisanej w czerwcu 2017 r. Pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały przekazane zamawiającemu w 2020 r. Piąty z serii, czyli H-3 Leszko, został przekazany w lutym tego roku, a szósty, ostatni - H-13 Przemko, właśnie w maju.

Holowniki Bolko, Semko i Przemko weszły w skład 12. Dywizjonu Trałowców i pełnią służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Trzy pozostałe, czyli Gniewko, Mieszko i Leszko, zostały wcielone do służby w Dywizjonie Okrętów Wsparcia należącego do 3. Flotylli Okrętów im. kmdr. Bolesława Szymona Romanowskiego w Gdyni.

Teraz Remontowa Shipbuilding liczy na kolejne kontrakty. Kilka dni temu ogłoszono, że dołączyła do konsorcjum PGZ-Miecznik. Stocznia razem z Polską Grupą Zbrojeniową i PGZ Stocznią Wojenną zainteresowana jest budową trzech fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Potrzebna jest jeszcze umowa z zamawiającym i przede wszystkim trzeba wybrać dostawcę technologii.

Holowniki typu B860 przeznaczone są do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach. Holowniki typu B860 przeznaczone są do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach.

Na początku maja tego roku szef MON Mariusz Błaszczak zapewniał, że jest szansa, iż do połowy roku może być podpisana umowa z wykonawcą na budowę fregat. Czerwiec minął, mamy lipiec, więc już wiadomo, że proces się wydłużył.

Czytaj też:

Fregaty dla Marynarki Wojennej. Remontowa Shipbuilding dołączyła do konsorcjum



Po zapowiedzi wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Remontowa Shipbuilding po cichu liczono, że głowa państwa może przyjedzie z... "dobrą nowiną" w sprawie programu Miecznik lub ciągu dalszego budowy niszczycieli min typu Kormoran, niestety była to tylko wizyta gospodarska.

Kolejnym punktem wizyty przekop Mierzei Wiślanej



Po zwiedzeniu Stoczni prezydent udał się na teren przekopu przez Mierzeję Wiślaną, aby osobiście obejrzeć postęp prac. Tam będzie mu towarzyszył premier Mateusz Morawiecki.

Na Mierzei Wiślanej koło Kątów Rybackich trwa budowa kanału żeglugowego. Będzie on nową drogą wodną łączącą Zalew Wiślany i Port w Elblągu z Zatoką Gdańską. Budowa prowadzona jest na całej szerokości mierzei. Budowane są falochrony, sztuczna wyspa na zalewie oraz powstaje kanał, którym będą płynąć statki i mniejsze jednostki.

Według zapowiedzi już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. Dotychczasowy ruch bowiem może odbywać się przez Cieśninę Piławską.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Miejsca

Opinie (559) ponad 50 zablokowanych

  • Wizyta gospodarska? (5)

    Chyba propagandowa - coś powiedział, nic nie zrobił. Ale może dobrze, że tym razem nic nie zrobił, bo mogło być gorzej. Potem pojechał pilnować niszczenia przyrody na Mierzei Wiślanej.

    • 63 13

    • A będzie znowu rozmawiał z sekretarzem generalnym ONZ po angielsku :)

      • 13 2

    • (2)

      wypowiedział do mediów całą nazwę Remontowa, a nie "stocznia z Gdańska" - to jest naprawdę postęp

      • 14 0

      • A trzeci Zuch gdzie ? Ten od hymnu Polski: z ziemi polskiej do Wolski .... :):):) (1)

        • 9 1

        • Jesteś zarobiony.

          Długo musiałeś czekać na taki artykuł.
          Bazgrzesz te swoje wypociny, a co cztery lata suweren podejmuje decyzję i wypociny do spuszczenia z wodą.

          • 0 2

    • on tu nie jest gospodarzem a pajacem pociąganym za sznurki,

      • 9 1

  • RSB (10)

    Siła przeżycia RSB jest niesamowita. Stocznię chowano do grobu już od kilka lat, od czasu RAL i SIEM nikt w nią nie wierzył. Przysypywali ją piaskiem, ale zawsze się wygrzebuje .... to jest siła prywatnej firmy. Nie działa na zasadzie - daj, tylko - jak tu zdobyć nowe kontrakty.

    Trzymam kciuki!

    • 188 12

    • (2)

      Ale stawki to mają nie zaciekawe
      Budować tak można wyzyskiem niech płacą jak za granicą jesteśmy w unii

      • 6 21

      • A myślisz, że Armator płaci RSB jak stoczniom na zachodzie? Polska konkuruje z Turcją cenowo!

        • 42 1

      • No, niech placa jak na zachodzie.

        Juz teraz spawacze dostaje wiecej od inzynierow, ale wciaz za malo, a bo w Norwegii spawacz ma wiecej...

        • 0 0

    • Zadłużenie RSB w zeszłym roku to 155 mln zł (3)

      • 3 10

      • Podaj zadłużenie pozostałych stoczni z SW PGZ to będzie benchmarking (1)

        • 12 2

        • I Nauty

          • 6 1

      • 155 mln dla szaraka to dużonie dla holdingu. Holding mial prawie 2 mld dochodu! RSB troche kosztuje ale warto poki co utrzymywać.

        • 6 2

    • Remontowa to fenomen na skalę kraju. Ja też trzymam za nią kciuki. (1)

      • 11 3

      • Farmazon na skale kraju

        Fenomen czego ? Chyba głupoty. Nikt u nich nie chce nic zamawiać, a wszystkie wojskowe stocznie w Europie i w Rosji są zawalone zleceniami z Egiptu, Indii, Izraela itp. Farmazon i nic więcej. 6 liga. Tylko podatnik polski musi zamawiać te badziewia, nic nie warto bojowo, ale za to 6 krotnie przepłacone, żeby międzynarodowa finansjera u której pan S zadłużył Holding mogła na nas zarabiać.

        • 0 0

    • Co Ty gadasz....sila przeżycia... raczej wsparcie drugiej stoczni.

      • 9 1

  • A może tam jaka dziewczyna na niego czekała jak w piosence.

    • 16 6

  • (3)

    Ile można siedzieć na tyłku w pałacu.

    • 34 6

    • ps. mam nadzieję, że po tej wizycie adekwatna mosiężna tabliczka informująca o tym zdarzeniu zawiśnie na mostku kapitańskim.

      • 3 0

    • (1)

      Jeden siedział aż do "bulu" i bez "nadzieji" na lepsze jutro...

      • 0 1

      • ale przynajmniej nie koczował w poczekalni na Nowogrodzkiej :)

        • 2 0

  • Prawie jak Prezydent (2)

    Prawie ......

    • 56 11

    • Co to by było, gdyby przyjechala "Prawdziwa Prezydent"?

      Nigdy nie dowiemy się..

      • 1 2

    • a "prawie" robi wielką różnicę jak wiemy

      • 2 0

  • A traz czas

    na skutej do jujaty hopsasa

    • 22 5

  • I po co Adrian tu? Prezes kazał?

    • 55 10

  • RSB (2)

    Jezu, nie wierzę. Było TVP, a padły słowa o prywatnej firmie ... i pełna nazwa Remontowa Holding i Remontowa Shipbuilding, a nie jak ostatnio "stocznia z Gdańska". Dzieją się cuda na naszych oczach :)

    • 59 4

    • (1)

      to się wytnie

      • 1 0

      • jak serduszka WOŚP

        • 2 1

  • A (3)

    czułem dzisiaj w powietrzu jakby padlinę chmmmmm ??

    • 48 9

    • cała Swojska śmierdziała od brudnych policyjnych mundurów (1)

      • 8 1

      • Kiedyś miałeś

        ZOMO wski. Ten był pachnący...

        • 1 3

    • Umyj się. Przestaniesz czuć.

      • 2 3

  • Nic nie powiedział, nic nie podpisał (1)

    Ot tak trochę pomachał łapami i drogę, obiad stygnie.

    • 54 8

    • Masz rację nic nie powiedział

      Trochę tylko pokrzyczał jak zwykle ale i tak nikt go nie słuchał

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane