• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Gdańska na czele Unii Metropolii Polskich

mak
17 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Paweł Adamowicz po raz kolejny stanął na czele Unii Metropolii Polskich. Paweł Adamowicz po raz kolejny stanął na czele Unii Metropolii Polskich.

Już po raz drugi z rzędu Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, został wybrany prezesem zarządu Unii Metropolii Polskich. Jednym z aktualnych zadań UMP jest praca nad ograniczaniem deficytu jednostek samorządu terytorialnego.



Paweł Adamowicz stanie po raz drugi na czele Unii Metropolii Polskich, powołanego na początku lat 90. forum zrzeszającego władze metropolitalne, które skupiają się na działaniach zmierzających do sieciowego powiązania miast postkomunistycznych z demokratycznymi miastami Europy i świata.

Kandydaturę prezydenta Gdańska na drugą kadencję prezesa zarządu UMP zgłosiła prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz Waltz oraz prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. Paweł Adamowicz został wybrany jednogłośnie przez wszystkich członków UMP. Wybory odbyły się w środę.

- To duże wyróżnienie nie tylko dla mnie osobiście, ale także dla całej Metropolii Gdańskiej - mówi Paweł Adamowicz. - Należy pamiętać, że na obszarze wszystkich polskich metropolii mieszka 16 milionów Polaków. Reprezentowanie ich interesów to nie tylko prestiż, ale też duża odpowiedzialność.

Na środowym posiedzeniu UMP w Warszawie zajmowano się także sprawą ograniczania deficytu i długu jednostek samorządu terytorialnego, w tym domagając się uchylenia rozporządzenia Ministra Finansów w tej kwestii. Członkowie UMP wzięli też udział w spotkaniu z prezydentem PR Bronisławem Komorowskim, uzyskując jego zapewnienie, że będzie wspierał metropolie w walce z przepisami utrudniającymi rozwój i funkcjonowanie samorządów terytorialnych.

Czym jest UMP?

Unia Metropolii Polskich powstała w Krakowie 11 października 1990 roku z woli prezydentów miast: Gdańska, Krakowa, Poznania, Warszawy i Wrocławia. Początkowo UMP działała w formie konwentu prezydentów miast.

W 1993 roku Unia Metropolii Polskich zarejestrowała się jako fundacja miast i została jednym z inicjatorów utworzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, której Stronę Samorządową współtworzy razem z następującymi organizacjami: Unią Miasteczek Polskich, Związkiem Miast Polskich, Związkiem Powiatów Polskich, Związkiem Gmin Wiejskich RP, Związkiem Województw RP. W Unii Metropolii zrzeszonych jest 12 głównych miast Polski: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Warszawa, Wrocław.

Wszystkie miasta UMP są członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia Eurocities, zrzeszającego wielkie miasta europejskie.
mak

Opinie (142) ponad 20 zablokowanych

  • jak to możliwe, że mieszkańcy Gdańska wybrali na prezydenta barbapapę, zwanego budyniem?

    Jeszcze na tym forum nie przeczytałem ani jednej, pozytywnej wypowiedzi na temat tego człowieka - więc kto go wybrał?!

    • 11 2

  • apetyt rosnie w miare jedzenia

    w przyszlych 2015 roku wyborach ten człek bezie kandydatem partii na urzad prezydenta RP

    • 5 0

  • 'Dojenie' swoich przy kornej aprobacie wyborców to rekord świata (1)

    Unia Metropolii ? W Trójmieście nie mogą się dogadać co do zwykłych biletów a teraz nasz Pan Prezydent będzie pracował 48 godz na dobę? Tak się buduje elity, które swojego stanu posiadania będą broniły jak niepodległości niczym niedawny PZPR. Proponuje p. Prezydentowi więcej skromności i więcej czasu na miasto Gdańsk: Wyspa Spichrzów czeka, niedokończona Ergo Arena na Żabiance czeka z układem komunikacyjnym, czekają drogi do nowych i starych dzielnic, czeka port gdański na wycofanie podatku od infrastruktury etc etc.
    Miasto jest najdroższe w Polsce pod względem kosztów utrzymania dla obywatela. Pewnie dlatego został On, nasz Pan Prezydent zauważony. 'Dojenie' swoich przy ich pokornej aprobacie (wygrane wybory samorządowe) to swoisty rekord świata i za to należy się nagroda. Niech żaden platformers który głosował na tego Geniusza teraz nie narzeka !

    • 8 1

    • blachy

      jak zaczales gadac ze nie moga sie dogadac to powiedz personalnie kto z kim i dla czego a ja wiem i nie powiem bo do Gdyni nie jezdze i wk.. mnie ci na blachach gdynskich co mi przeszkadzaja po moim miescie jezdzic jak z pracy wracaja z mojego miasta do swojego ukochanego slonecznego i inwestujacego miasta z , Panem Prez.

      • 0 0

  • Paweł Adamowicz Najlepszym Przeydentem jest, Adamowicz Paweł, to jest chłop na fest, Paweł, Paweł jest wśród nas!!!Tęgi umysł, (1)

    Złota Głowa, przy nim mówić zaczął z Osowej niemowa, gdzie nogę postawi tam wyrasta biedronka, on lepszy jest nawet od nasz głosuję na Pawła, to kolega Donka! aha i Bronka!! z Mirem i Rychem w Dzikim Kraju, wspólnym wysiłkiem piątą Polskę budowali

    • 3 3

    • te Galux juz wiele razy pisalem, ze tesknie do Galuxa tego z 1985 roku zlokalizowanego na Monciaku, albo masz g.. wiadomosci albo manipulujesz, po wpisach widze ze w tej kipielynie jest troche oleju wiec manipulujesz, teraz zadaje sobie pytanie po co - po zastanowieniu dla blasku samoistnego oczywista, wiec sprostuje, nie wtranzalaj mimo temu ze Pawelek sie sam wtranzolil w Tuskolandie faceta w objecia Donka, nie te korzenia. Pawel ma tak daleko jak ja do mumi wolnosci i sie nigdy nie sp.. wspolpraca z tym szacownym gremium. Nie przypisuj wszystkich plag Pawelkowi a sam powiem ze nie lubie mgr Rostowskiego ale facio nie ma wyjscia, chyba ze jedno zlikwidowac krus i Pawlaka ZWOLNIC ZE STOLKA za 10 lAT DAJE to OK 350 MLD ZL FAJNY WYNIK I DLATEGO ICH NIE LUBIE, ZE ZA PARE GLOSOW WALA NAS PO KOSTKACH i nie tylko.

      • 0 0

  • Gdańsk !!!!!!!!!!!!!

    Do wielkiego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym od maja zaczną przypływać największe statki kontenerowe na świecie. Będą to kontenerowce o pojemnościach 13 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, i 15,5 tys. TEU. Te gigantyczne statki należą do duńskiej firmy żeglugowej Maersk Line i mają pływać na linii AE 10 (Azja - Europa), pomiędzy portami dalekowschodnimi a europejskimi, wśród których jest Gdańsk.

    Linię transportową AE 10, z zawinięciem do DCT, zainaugurowano 4 stycznia ubiegłego roku, gdy do Portu Północnego wpłynął ogromny, oceaniczny kontenerowiec Maersk Taikung o pojemności 8,4 tys. TEU. Połączyła ona bezpośrednio Daleki Wschód z Europą, na trasie obejmującą m.in. porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie -Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i Hong- kongu oraz do portów w Japonii. Terminal DCT stał się hubem kontenerowym, w którym m. in. wyładowuje się kontenery przywożone z Azji, a następnie załadowuje na małe kontenerowce dowozowe, rozwożące je do innych portów nadbałtyckich. W 2009 roku przeładowano w nim ponad 170 tys. TEU, a w zeszłym roku - już powyżej 444 tys. TEU. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku wielkość przeładunków w terminalu DCT wzrośnie.

    Grzegorz Kołodziej, specjalista ds. marketingu z DCT Gdańsk SA, przekazał, że zgodnie z najnowszym rozkładem zawinięć do portów na regularnej linii AE 10, który opublikowano już na stronie internetowej Maersk Line, do Gdańska zawijać będą znacznie większe statki niż obecnie. Pierwszym ogromnym kontenerowcem w terminalu DCT, z pływających według nowego rozkładu, będzie Maersk Elba (ponad 13 tys. TEU). Przypłynie on 11 maja. W następnych tygodniach spodziewane są w terminalu kolejno Maersk Eubank i największy - Eleonora Maersk. Potem przypływać mają także inne duże statki, wszystkie o ładowności od 13 tys. do 15,5 tys. TEU.

    Wśród statków, jakie mają obsługiwać linię AE 10 po zmianach, będą największe kontenerowce, przemierzające obecnie morza i oceany na naszym globie. Takim kontenerowcem jest Eleonora Maersk, należąca do serii ośmiu siostrzanych megastatków, zbudowanych w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard Ltd. w latach 2006 - 2007. Ma ona długość 397 m, szerokość - 56 m i zanurzenie - 15,5 m. Napędzana jest silnikiem Wartsila - Sulzer o mocy 109 tys. KM. Osiąga prędkość do 25,5 węzła. Ma pojemność 15, 5 tys. TEU.

    Flota Maersk Line złożona jest z ponad 500 statków o łącznej pojemności powyżej 1,9 mln TEU. Duńska firma zamówiła w południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co 10 statków większych od Eleonory Maersk. Będą one miały długość powyżej 400 m i szerokość po 60 m. Pojemność statków ma wynosić po 18 tys. TEU, co oznacza, że będą największymi kontenerowcami na świecie.

    • 1 5

  • Gdynia to wkrótce będzie tylko portem rybackim :-(((((((

    powrót do korzeni ..........

    • 2 4

  • Metropolia z definicji pełni jakieś ważne funkcje na kontynencie, to nie jest tylko kryterium "pogłowia".

    Ustawa o metropliach w Polsce to urzedniczy bełkot. Najbliższymi metropoliami są: Warszawa, Berlin, Praga, Wiedeń, Budapeszt...
    No chyba że chodzi o podział administracyjny "wiernych";)
    ... albo kolejne formalne stołki do pierdzenia.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane