- 1 Zabójstwo 28-latka. Znicze na Witominie (210 opinii)
- 2 Gdzie wyrzucać paragony i karton po mleku? (303 opinie)
- 3 Przez próg spowalniający jeździli na czołówkę (79 opinii)
- 4 To on miał zadać śmietelny cios nożem (413 opinii)
- 5 Prowizoryczne schody już nie straszą (56 opinii)
- 6 Sprzeczka podczas wspólnego gotowania (99 opinii)
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.
W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.
Czytaj też:
Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku
Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.
- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:
Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona
Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym
Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.
- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Baltic Hub 3 to nie Port Centralny
Czytaj też:
Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje
Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.
Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"
A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?
- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2021-08-04 15:32
Jak Stiopa xd (2)
Żałosne. Zamiast najpierw zrobić rozeznanie rynku to działają od d.. y strony.
- 7 2
-
2021-08-04 21:09
co ci da rozeznanie rynku (1)
Ktory za 3-5 lat bedzie zupelnie inny?
Wzorem DCT trzeba szukac partneriw zainteresowanych rozwojem i oferowac im realizacje zamierzen. Odpowiedzialnie i niezawodnie.
Gdy DCT zaoferowam mozliwosci Maersk, ten chwili sie nie wahal i porzucil blogo spiaca Gdynie.
Tak sie to robi.
Za takim leaderem ida inni i kula sie kreci i rozpedza. Tylko caly czas musi byc rozwoj i doskonalenie a nie "badanie rynku". Mozliwosci tworza rynek. U nie jest to tylko jedno nabrzeze. Zeby niewiadomo jak "centalne".- 1 3
-
2021-08-04 21:48
Płasko rozumiesz badanie rynku. Widać że nie miałeś nic z tym wspólnego.
- 2 1
-
2021-08-04 16:06
A mnie zastanawiia na ile mln skasowała ta firma co doradzała zarządowi
- 8 0
-
2021-08-04 16:51
port zamiast czolgów (2)
Mozna bylo zamiast 250 abramsiw wybudowac port w Gdansku i zostaloby jeszcze 13 mld....i to bez PPP....zastanówcie się nad tym
- 7 1
-
2021-08-04 17:14
tylko wtedy i tak moga sie tu zjawic...
I to w gratisie.
- 0 0
-
2021-08-05 06:22
Jakue czołgi..?
Tym gamoniom nikt nie sprzeda nic bardziej skomplikowanego niż kij od miotły...
- 1 0
-
2021-08-04 17:34
Ludzie jak owce i tak wierzą politykom
Nie mają pamięci Uśmiechają się tylko coś pogadają i głosują na nich.A politycy pękają ze śmiechu i określają ich mianem czarnej masy ,która wszystko kupi.No prawda czy nie?
- 6 0
-
2021-08-04 18:55
Przy tak szbko galopujących cenach materiłów budowlanych i robociżnie to jest duże ryzyko przystępować do przetargu
- 3 0
-
2021-08-04 22:20
Hahahah
Hahaahahhahahaaa
- 2 2
-
2021-08-05 05:49
Znawcy
Najlepsze jest to że prawie kazdy z wypowiadajacych sie tu pseudo znawców tak
na prawde g..,no wie o gospodarce I dzialaniu Państwa, ale zgrywaja znawców- 1 4
-
2021-08-05 06:56
Po co w Polsce cokolwiek budować.
Po co nam port centralny, przecież porty są w Niemczech, udostępniamy nieodpłatnie nasze drogi i tory kolejowe Niemcom i po sprawie. Jako kraj satelicki jesteśmy im to winni.
- 2 2
-
2021-08-05 09:46
(1)
Najlepiej zapytać portowców i firmy współpracujące na temat portu Gdańskiego np. Dlaczego zarząd portu pozbywa się spółek którym właścicielem jest zmpg
Najlepiej tylko brać kasę z dzierżawy i chwalić się ilością przeładunków (rekordy) które to inni zrealizowali (dzierżawcy terenów portowych)
Proste tanie i bez odpowiedzialności- 8 1
-
2021-08-05 16:25
100% racji
- 3 0
-
2021-08-05 19:37
To było do przewidzenia
ale ile milionów poszło no projekt, konsultacje, raporty, kawki, wizualizacje, to poszło...
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.