tak, bardzo często, jadę tam do pracy, szkoły lub domu36%
tak, ale kilka razy w miesiącu33%
nie, ale to ważny węzeł na obwodnicy22%
nie, nie rozumiem powodu jego przebudowy9%
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska otworzyła oferty w przetargu na opracowanie projektu budowlanego dla rozbudowy Węzła Szadółki. Dokumentacja ma powstać do końca 2017 roku.
Oferty cenowe złożyło pięciu wykonawców. Najkorzystniejszą propozycję złożyło biuro projektów z Wyspy Sobieszewskiej - Europrojekt Gdańsk. Swoją usługę wycenili na nieco ponad 2 mln zł. O 300 tys. zł więcej chciałaby otrzymać firma ze Śląska - Mosty Katowice.
Teraz urzędnicy sprawdzą złożone oferty i rozstrzygną przetarg. O wyborze wykonawcy decyduje w 90 proc. cena zawarta w ofercie i w 10 proc. okres rękojmi.
Skąd pieniądze na rozbudowę?
Przypomnijmy, że w 2015 r. rozbudowa Węzła Szadółki była konsultowana w ramach Krajowego Programu Rozbudowy Dróg Krajowych 2015-2023. Niestety, inwestycja nie zyskała przychylności poprzedniego rządu (PO), dlatego nie ma szans na środki finansowe z budżetu państwa dla tej inwestycji. Tymczasem potrzeba ich niemało, bo ze wstępnych szacunków wynika, że ok. 160 mln zł.
Władze miasta chcą, by przedsiębiorcy prywatni dołożyli się do przebudowy. Dlatego prowadzą wstępne rozmowy z firmami, ale by usiąść z nimi przy stole negocjacyjnym, samorządowcy muszą wiedzieć, ile dokładnie wydadzą na rozbudowę Węzła Szadółki. W tym celu zamawiają projekt budowlany.
Wizualizacja dwóch wariantów rozbudowy Węzła Szadółki
Dlaczego należy rozbudować Węzeł Szadółki?
Obecny Węzeł Szadółki od lat nie spełnia warunków technicznych dla obiektów na drogach ekspresowych. Tylko przychylność ministerialnych urzędników - zezwolenie na odstępstwa - pozwoliła na użytkowanie węzła w obecnym kształcie. Władze Gdańska, w zamian za zgodę, muszą jednak rozbudować splot ul. Jabłoniowej z Obwodnicą Trójmiasta. Ustalono, że wszelkie koszty opracowania dokumentacji i budowy poniesie miasto, natomiast gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będzie nadzorował inwestycję - pozyska niezbędne decyzje.
Przed laty Zarząd Dróg i Zieleni przeprowadził konsultacje społeczne w sprawie rozbudowy drogi, podczas których wyłoniono dwa warianty rozbudowy. Ostatecznie drogowcy z GDDKiA zarekomendowali inwestycję według droższego z wariantów. Oznacza to, że obwodnica po obu stronach w tym rejonie zyskałaby dodatkowy pas ruchu (prawy), prowadzący do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy .
Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne, z których najbardziej powinni ucieszyć się mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej.
W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki.
Lista ofert zaproponowanych przez zainteresowanych przetargiem:
1. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 392 350 zł 2. JPL Project Sp. z o.o. z Warszawy - 3 463 680 zł 3. Transprojekt Gdański Spółka z o.o., z Gdańska - 3 877 784 zł 4. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 2 090 829 zł 5. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:TFP Sp. z o.o. (dawniej pn.: Getinas Polska Sp. z o.o. ) z Warszawy i GETINSA-PAYMA S.L. z Madrytu - 4 079 700 zł