• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom linowy z Sobieszewa na sprzedaż

Maciej Naskręt
16 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Prom w Sobieszewie napędzany przez niewielki 150-konny holownik. Prom w Sobieszewie napędzany przez niewielki 150-konny holownik.

Z Martwej Wisły zniknie kolejny prom. Po tym przy Twierdzy Wisłoujście mieszkańcom przyjdzie rozstać się z linową przeprawą w Sobieszewie. zobacz na mapie Gdańska



Czy miasto dobrze postępuje pozbywając się promów?

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku dostał zielone światło na pozbycie się kolejnej przeprawy promowej. Tym razem z promem będą musieli się rozstać mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej.

Przypomnijmy, że prom w Sobieszewie to przeprawa linowa. Była ona dotychczas uruchamiana na czas zamknięcia i napraw mostu pontonowego. Sam prom nie ma napędu, dlatego miasto zamawiało do jednostki niewielki, ok. 150-konny holownik. W ciągu godziny jednostka kursowała 3-4 razy w obu kierunkach. Podróż nią odbywała się bezpłatnie. Sęk w tym, że utrzymanie samego tylko holownika kosztuje miasto ponad 230 tys. zł rocznie.

Sprzedaż jednostki wydaje się więc uzasadniona.

- Rozpoczęła się właśnie budowa nowego, zwodzonego mostu w Sobieszewie. Miejsce, przy którym cumuje prom leży w tzw. kolizji z terenem budowy - prom jest zacumowany w linii budowy nowego mostu - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Film archiwalny z czerwca 2013 r.


Przeprawa promowa z Sobieszewa, jak i pływający na pontonach obok niej most nie wrócą już na swoje miejsce.

- Kwestie wykorzystania przeprawy promowej w przyszłości były oczywiście analizowane. Jednak z  powodu złego stanu technicznego jednostki porzucono te plany. W grę wchodziłoby bowiem wykonanie remontu i przywrócenia tzw. klasy. Uruchomienie nowej przeprawy wiąże się też z innymi - wysokimi - kosztami. Każdorazowo należy przygotować miejsca cumowania promu, czyli przyczółki, oraz układ drogowy - wyjaśnia Kaczmarek.
Koniec promu jest więc przesądzony. Prom zostanie wystawiony na licytację lub przetarg. W przypadku braku ich powodzenia - prom zostanie zezłomowany.

Przypomnijmy, że w tym roku przestał funkcjonować Prom Wisłoujście. Miasto nie zdecydowało się finansować przeprawy między Nowym Portem a Portem Północnym, bowiem dla kierowców został udostępniony tunel pod Martwą Wisłą. Ostatecznie jednostka została zezłomowana.

Lokalizacja nowego mostu zwodzonego w Sobieszewie. Lokalizacja nowego mostu zwodzonego w Sobieszewie.
Nowy most zwodzony na Wyspę Sobieszewską

Nowy most o długości 173 metrów (ze skrzydłami - 181,5 m) będzie wyposażony w dwupasową jezdnię oraz jednostronne chodniki i drogę rowerową. Otwieranie przęseł mostu nie powinno trwać dłużej niż 2 minuty.

W ramach inwestycji, która ruszyła pod koniec lata, powstanie też 900 metrów nowej drogi wraz z przebudową skrzyżowań ulic Nadwiślańska - Turystyczna - DW501 zobacz na mapie GdańskaSobieszewska - Łąkowa - Piaskowa zobacz na mapie Gdańska.

Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 roku. W pierwszym kwartale 2018 roku planowana jest procedura odbioru inwestycji, po której most zostanie dopuszczony do ruchu.

Istniejący most pontonowy użytkowany był pierwotnie w Kiezmiarku. W obecne miejsce został on przetransportowany w latach 70., gdy w Kiezmarku powstała nowa stała przeprawa (część mostu pontonowego z Kiezmarka trafiła także do Drewnicy). W 2013 roku Most Sobieszewski przeszedł generalny remont, polegający m.in. na wymianie nawierzchni jezdni i części pieszej. Podniesiona została także jego nośność z 10 do 30 ton.

Nowy zwodzony most będzie stanowił główny dojazd na Wyspę Sobieszewską podczas zlotu skautów Jamboree 2023, o którego organizację - właśnie w Gdańsku - ubiega się Polska. Miasto spodziewa się, że na wyspę z tej okazji przyjedzie 40 tys. skautów z całego świata. Symbolicznie połączy on też Gdańsk i Wyspę Sobieszewską w 45. rocznicę włączenia jej w granice miasta.

Opinie (70)

  • Macierewicz zrzuca uwaga!!! (2)

    Chemtrailsy na zdjęciu widoczne!!!

    • 4 4

    • to pikuś przy składzie fosfogipsu

      • 3 3

    • Ładne :)

      • 0 0

  • Zakonserwować i zatrzymać prom. Jeszcze za nim zatęsknicie, w razie wojny albo jak lód zniszczy most.... (1)

    Sprzedać jest łatwo, zwłaszcza za grosze.

    • 10 4

    • Szwedzi nadal trzymaja i konserwuja stare lokomotywy na opal, bo beda akurat

      przydatne jak wybuchnie wojna.

      • 3 1

  • Takkk....a za chwilę będą kupować używane dla OTK z Dortmundu....

    i zapłacą jak za zboże....

    • 4 2

  • Nowa przeprawa

    może połączyć tym promem Górki zachodnie z Sobieszewem, tam chyba nawet są przyczółki. fajny skrót do Sobieszewa

    • 7 1

  • jakos w Kralskronie oplaca sie utrzymywac bezplatne promy (2)

    z karlskrony na wyspe aspö. w Polsce nic sie nie oplaca, stad taki jest stan gospodarki Polski i robi sie coraz gorzej.

    • 8 5

    • Tam nie mają innego wyjścia. Aspö jest za daleko od lądu i ma za mało mieszkańców żeby opłacało się budować tam most. Pozostałe zamieszkane wyspy mają połączenia mostami, bo było to łatwiejsze do wykonania.

      Most czy tunel jest zawsze lepszy niż prom - jedziesz kiedy chcesz.

      • 2 0

    • inne książki

      Taka "ekonomija", jak mówią Grecy.

      • 0 0

  • A jak się ma legendarny Baron operator promu ???

    • 3 0

  • Prom

    Moze wzmocnic nasza Marynarke pod dowodztwem sw. Antoniego .

    • 7 1

  • Jakby miał napęd na LPG to bym wziął

    Jeszcze jakbym miał niewolników, wiosłowali by jak w galerze, a tak dziękuję, poczekam aż Polferiesa będą chcieli sprzedać.

    • 3 0

  • Już myślałam że ten do Mikoszewa...

    • 3 0

  • Do rzeczy

    Ile?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane