• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycje nazw przystanków Kolei Metropolitalnej

Tomasz
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Pętla tramwajowa przy Abrahama. Zdaniem naszego czytelnika jako przystanek Kolei Metropolitalnej powinien nazywać się VII Dwór. Pętla tramwajowa przy Abrahama. Zdaniem naszego czytelnika jako przystanek Kolei Metropolitalnej powinien nazywać się VII Dwór.

Jako wielki miłośnik zarówno Gdańska, jak i kolei chciałbym zwrócić uwagę na całkowicie dotąd pomijany, a moim zdaniem istotny problem, mianowicie na nazwy przystanków na trasie Kolei Metropolitalnej – pisze do nas Tomasz, używający nicku "Mestwin".


Trasa Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Lotniska ma już praktycznie określone położenie i nazwy wszystkich przystanków. Trasa Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Lotniska ma już praktycznie określone położenie i nazwy wszystkich przystanków.

Nazwy stacji i przystanków kolejowych mają bardzo duże znaczenie dla identyfikacji miejsc każdego miasta, o wiele większe niż nazwy przystanków tramwajowych czy autobusowych - o ile wiele osób mówi "wysiadam przy Manhattanie" (zamiast "na Jaśkowej Dolinie") czy "przy Cristalu" (zamiast "na Klonowej"), o tyle chyba wszyscy używają urzędowych nazw przystanków SKM, może z wyjątkiem świeżo wprowadzonej nazwy "Przymorze-Uniwersytet".

Co więcej, nazwy te używane są dla potocznego określenia otaczających je obszarów, co nadaje szczególną wagę doborowi tychże nazw, tak, by nie zniszczyć jednych z niewielu pozostałych w
Gdańsku autentycznych zabytków - bowiem nazwy miejscowe, o czym rzadko się pamięta, to także są zabytki.

Nazwy przystanków na trasie Kolei Metropolitalnej


Dziś mało kto używa pięknych nazw Świemirowo czy Karlikowo, zamiast tego na południową połać Sopotu mówi się po prostu Wyścigi; podobna sytuacja ma miejsce w przypadku Aniołków, dzielnicy nawiązującej nazwą do średniowiecznego Młodego Miasta, którą określa się używając nazw przystanków SKM Politechnika i Stocznia.

Warto też przypomnieć, że Orłowem pierwotnie nazywano malutką osadę rybacką położoną przy klifie, nad samym morzem, gdy zaś dzisiejsze centrum Orłowa to dawny Mały Kack, rozciągający się kiedyś wzdłuż dzisiejszej al. Zwycięstwa od skrzyżowania z Orłowską do Kościelnej (obok skrzyżowania z Wielkopolską do dziś stoi dawny kościół parafialny Małego Kacka).

Gdy w II RP wybudowano tam stację, ze względów propagandowych nazwano ją nie "Mały Kack", lecz "Orłowo Morskie", by podkreślić "morskość" odzyskanego państwa - i tak obszar wokół stacji zaczęto nazywać Orłowem, zaś Małym Kackiem nazwano nowe osiedle w górze doliny Kaczej.

Tak więc budowa Kolei Metropolitalnej stwarza niepowtarzalną szansę przywrócenia historycznych nazw obszarów naszych Miast, bądź też przypomnienia nazw rzadko używanych. Tymczasem utworzone ad hoc od najbliższych ulic nazwy raz na zawsze utrwalą się wśród mieszkańców jako
określenie dzielnic, zacierając bogactwo trójmiejskiej mikrotoponimii.

Uważam, że przy nazywaniu przystanków powinniśmy przyjąć następujące zasady (kolejno według priorytetu): - tam, gdzie przystanki pokrywają się ze stacjami i przystankami przedwojennymi, należy - w imię ciągłości historycznej - zachować nazwy przedwojenne (oczywiście spolszczone)
- dla pozostałych użyć nazw dzielnic i osiedli, ewentualnie przy bardzo ważnych obiektach (np. lotnisko) użyć nazw tych obiektów

Unikajmy nazywania przystanków nazwami ulic, zwłaszcza tych, które nie mają żadnego związku z miejscem, w którym się znajdują: co miał bowiem wspólnego generał Wojciech Chrzanowski, który nawet nigdy nie był w Gdańsku, z ulicą Chrzanowskiego, a Abraham, nawet i Antoni, z dzisiejszą
dzielnicą VII Dwór?

Moje uwagi do niektórych nazw przystanków:
- VII Dwór/Abrahama: nawet, jeśli przystanek zostanie zlokalizowany przy zajezdni (co jest zresztą moim zdaniem sensowniejsze), to i tak powinien nazywać się VII Dwór, w związku z tym, co napisałem wyżej. Już lepiej przemianować pętlę tramwajową na "VII Dwór", niż tworzyć w świadomości ludzi "dzielnicę Abrahama".

- Brętowo/Migowo: przystanek znajduje się niemal dokładnie w miejscu dawnego przystanku osobowego Brentau, więc wskazana jest nazwa Brętowo.

- Myśliwska: tylko nie Myśliwska! Czy tam w przeszłości odbywały się jakieś polowania? Ten teren jest bezleśny od średniowiecza! Ktoś wpadł na pomysł nazwania tej ulicy, bo to ładnie brzmi, ale równie dobrze mogłaby się nazywać ulicą Czarodzieja Rumburaka i miałoby to taki sam sens. Tymczasem w okolicy jest sporo nazw "do wykorzystania", z których ja opowiadam się za Migowem. Spójrzmy na mapę: historyczne centrum Migowa to tereny wokół barbarzyńsko zniszczonego Dworu Migowo (swoją drogą, czy ktokolwiek kiedykolwiek zajmie się tą sprawą?), z których najkrótsza droga prowadzi do planowanego przystanku. Po co tworzyć oderwaną od historii nazwę "Gdańsk-Mysliwska" (i za tym potoczną "dzielnicę Myśliwska"), skoro historycznie i urbanistycznie jest to część Migowa, a administracyjnie - dzielnicy Piecki-Migowo.

- Kiełpinek/Wiszące Ogrody: Przystanek KM znajduje się na miejscu dawnej stacji Klein Kelpin (nawet budynki stacyjne do dziś stoją), więc jak najbardziej Kiełpinek.

- Osiedle Kalina - nie jest to wprawdzie nazwa historyczna, jednak przystanek będzie obsługiwał praktycznie wyłącznie to osiedle, a że brak w pobliżu innych nazw historycznych, to niech zostanie Kalina (i to nawet bez Osiedle)

- Matarnia/Budowlanych - dublowanie nazwy "Matarnia" nie ma sensu, wprowadzi za dużo zamieszania, zostawny ją dla następnego przystanku tramwajowego, który jest położony bliżej Matarni. Tu może być "Matarnia-Południe" albo lepiej "Matarnicki Potok" (w końcu mamy już
Kamienny Potok).

- Matarnia - albo Matarnia, albo ewentualnie Stara Matarnia (patrz niżej)

- Matarnia Osiedle - lepsza byłaby Nowa Matarnia (i wtedy poprzedni przystanek byłby Starą Matarnią), można też nawiązać do historycznej nazwy przebiegającej obok ul. Słowackiego, i wtedy mielibyśmy przystanek Szosa Brętowska.

- Dolina Krzemowa - nazwa bardzo szumna, ale cokolwiek bez sensu, zważywszy rzeczywistą "potęgę" informatyczną okolicy; na podobnej zasadzie można przemianować przystanek Przymorze-Uniwersytet na Gdańsk-Harvard, Oliwę na Gdańsk-Watykan, a Żabiankę na Gdańsk-Mount Everest (bo do Pachołka niedaleko). Co gorsza, jakby nie patrzeć, żadnej doliny przy "Dolinie Krzemowej" nie widać, a wręcz przeciwnie, raczej spory płaskowyż. Tymczasem przystanek znajduje się obok dawnej kaszubskiej wsi Firoga i stąd Gdańsk-Firoga jest o wiele bardziej na miejscu.

- Klukowo - bez zastrzeżeń

- Port Lotniczy - można, ale lepiej, bez niepotrzebnego zadęcia, brzmiałoby chyba po prostu Gdańsk-Lotnisko (czyli dawna nazwa przystanku Gdańsk-Zaspa).

Przebieg linii między lotniskiem a Osową, podobnie, jak lokalizacja tam przystanków, nie jest jeszcze pewna.

- Osowa - nazwa oczywiście bez zmian

- Kielneńska: ma to o tyle sens, że ulica Kielneńska faktycznie prowadzi do Kielna, nie jest to więc nazwa oderwana od swego miejsca (jak ul. Łódzka czy Niepołomicka), ale w okolicy znowu mamy kilka niewykorzystanych nazw. Ja proponuję Starą Osowę, jako że pierwotna wieś Osowa to przecież tereny wzdłuż Kielneńskiej w stronę Chwaszczyna,akurat przylegające do przystanku KM. Czy nie ładna byłaby też nazwa "Paryski Ogród", na pamiątkę XVIII-w. karczmy? Nazwa ta była w użyciu i na mapach do 1945 roku. Również trafna byłaby nazwa Żabie Błoto, ale raczej mniej atrakcyjna od Paryskiego Ogrodu... Nawiązując do Starej Osowy, trafna byłaby też Osowa Karczma, bo karczma "Espenkrug", od której wzięła nazwa Osowa, stała właśnie obok przystanku, tyle że po stronie chwaszczyńskiej (Paryski Ogród to strona oliwska), ale po polsku "karczma" kojarzy się też dwuznacznie. Więc, reasumując, Stara Osowa, ewentualnie Paryski Ogród.

- Fikakowo/Karwiny: to prawda, jest tam obok taka dzielnica, lecz nowy przystanek byłby usytuowany nie więcej niż paręset metrów od planowanej do likwidacji stacji Wielki Kack, więc może po prostu przenieść nazwę "Gdynia Wielki Kack"? Ta stacja pierwotnie i tak znajdowała się gdzie indziej i już raz była przenoszona. Chyba, że przeszłaby propozycja usytuowania dodatkowego przystanku na Karwinach, wtedy te trzy przystanki mogłyby się nazywać, kolejno: "Fikakowo", "Wielki Kack", "Karwiny" (ewentualnie "Wielki Kack", "Bernardowo", "Karwiny").

Dalsze usytuowanie przystanków także nie jest znane.

Do ukończenia KM czasu jeszcze (niestety) dużo, więc spokojnie można o nazwach podyskutować. Oczywiście wiele osób może się denerwować, że to takie dzielenie skóry na niedźwiedziu, a dyskutując o nazwach, zapomnimy o samej budowie, ale na szczęście jest dotacja UE do wykorzystania w bardzo konkretnym czasie. Przy tym zwykli mieszkańcy Trójmiasta kolei nie zbudują, ale na nazwy wpływ już mieć mogą.
Tomasz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (275) 1 zablokowana

  • Bernardowo?

    Jak już pan piszesz taki artykuł to proszę nie rób takiego błędu. To tak jakbyś na Wrzeszcz powiedział Wrzestrz. To jest wzgórze Bernadowo a nie Bernardowo. Żółto-Niebieskie pozdrowienia.

    • 3 3

  • kabaret pPod Egidą ( o ile się ne mylę)

    zaproponował nazwy przystanków od wódek... przynajmniej fajne dialogi są
    - przepraszam, ale po wyborowej przesiadam się na wyborczą
    - po luksusowej wysiadam
    a więc niech każdy kupi "pół litra na pół metra metra "

    • 2 0

  • K... najpierw wybudujcie tą kolejkę a późię zastanawiajcie nad nazwami przystanków!

    Żle się dzieje w państwie budyniowym.

    • 6 1

  • Gdańsk-Strzyża

    Generalnie zgadzam się z treścią artykułu. Przydałoby się jednak żeby autor lepiej znał topografię miasta. Sugeruje, żeby przystanek przy zajezdni tramwajowej nazwać VII Dwór, gdy tymczasem sama zajezdnia leży w dzielnicy STRZYŻA. Taki stan rzeczy trwa już od ponad 10 lat. STRZYŻA często przypisywana jest do Oliwy albo do Wrzeszcza, ale formalnoprawnie to odrębna jednostka organizacyjna.

    • 4 0

  • dolina krzemowa hi hi hi (3)

    pustynia
    i
    puszcza
    tuski małe
    budyń na patyku
    im. boh. korków na słowackiego

    • 3 1

    • jak dorzucą jeszcze przystanek im. Bohaterów korków w Dzielnicach Południowych to jestem za.

      • 0 0

    • g@llux

      Jaka puszcza? Ty chyba puszczy nie widziałeś? To nam nie grozi. Raczej wszęddobylski beton. A korki owszem, będą coraz większe, niezależnie od wybudowanych obwodnic i poszerzenia ul .Słowackiego. Czy będzie jakiś tam budyń czy PiS-owiec.

      • 0 0

    • :-)

      Pierwszy raz mnie rozśmieszyłeś, g@llux. Zwykle bredzisz, powiem szczerze, ale to zręczna składanka słowna (pewnie przypadkiem ci się tak udało). Nie schlebiaj też sobie myśląc, że czytam wszystkie twoje wypowiedzi, bo tak nie jest , oczywiście, czuły wojtku z trójmiasta.pl.Pozdrowienia.

      • 0 0

  • Do autora pana Tomasza. (1)

    Osobiście wolałbym mieć problem z nazwaniem już istniejących przystanków KM niż z nazwami czegoś co ma być. Bo tak do końca to nie wiadomo co to ma być. Wychodzę z założenia że powinna to być kolej wysokiej klasy bo na prowizorki robione na chybił trafił to my jako społeczeństwo jesteśmy za biedni. Na pewno nie powinien to być mix tramwajowo- kolejowy. Jak władze Gdańska planują połączenie tramwajowe do lotniska, to tylko życzyć sobie żeby to zrealizowali i nie pozostało to planami zrealizowanymi za 30 lat tak jak to było z Chełmską linią tramwajową. Osobiście uważam że linia tramwajowa jest o wiele tańszym i bardziej mobilnym rozwiązanie od KM. Ale od przybytku głowa by mnie nie bolała jak by nam zafundowano te dwa środki komunikacyjne jednocześnie. A o nazwy przystanków tak na zaś to sobie głowy nie zawracam. Bo imiona swoich dzieci wybierałem po urodzeniu anie przed poczęciem!!!

    • 2 0

    • Tramwajem na Kaszuby i do Gdyni nie pojedziesz

      • 1 0

  • w Gdańsku nie ma budynków

    są tylko budyńki, a w jednym z nich mieszka...no kto zgadnie? (na literę B...)

    • 3 1

  • proponujemy M,y Naród

    Jana pawła II (1) - przystanek nr 1 , Jana pawła II (2) przystanek nr 2, Jana pawła II (3) przystanek nr 3 itd itd itd.

    • 0 2

  • a turyści? (2)

    Uważam, że nie ma bardziej praktycznego sposoba na nazwy przystanków jak właśnie ulicami, przy których się znajdują bądź większym obiektem, przy którym jest przystanek. Ułatwi to życie chociażby turystom, którzy patrząc na nazwę przystanku będa wiedzieli w jakiej części miasta się znajdują.

    Nie wydaje mi się, aby powrót do historycznych nazw miał jakikolwiek inny wyraz niż sentymentalny dla kilku osób. Ratujmy historię regionu inaczej - szerzmy wiedzę zamiast "zabawy" w zmiany przystanków. Uważam, że nie niesie to ze sobą żadnego przekazu ani wartości.

    P.S. Mieszkam na Wyścigach i nie wyobrażam sobie, żeby miała się ta dzielnica nazywać Karlikowo czy Świemirowo. To jest nie do zaakceptowania!

    • 1 3

    • Ta dzielnica nazywa się Świemirowo/Karlikowo i Twoja ignorancja tego nie zmieni. Nazwa jest utrwalona na mapach, planach miasta i we wszelkich publikacjach.

      Nie mieszkasz "na Wyścigach", bo nazwa przystanku Sopot Wyścigi nie odnosi się do dzielnicy, a do toru wyścigów konnych. No chyba, że jesteś klaczą i mieszkasz w którymś z boksów, to zwracam honor.

      • 1 1

    • NIE MA DZIELNICY WYŚCIGI ! ! !

      "Mieszkam na Wyścigach i nie wyobrażam sobie, żeby miała się ta dzielnica nazywać Karlikowo czy Świemirowo. To jest nie do zaakceptowania!"

      Ale ta dzielnica tak właśnie się nazywa: KARLIKOWO. Równie dobrze możesz sobie nie akceptować, że mieszkasz w Polsce nad Bałtykiem i twierdzić, że żyjesz np.: na mongolskich stepach. Masz do tego prawo, oczywiście.

      Lekcje z geografii i historii nieodrobione. Pała!!! Naprawdę radzę poczytać trochę na temat własnego miasta i przestać posługiwać się nickiem "Sopocianka", bo w tym przypadku to spore nadużycie.

      Pozdrawiam

      • 3 1

  • Myślę, że zanim zbudujemy tą kolej, obecne nazwy będą historyczne.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane