• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogólnopolski protest mediów w związku z planowanym podatkiem

rb
10 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Główna strona Wirtualnej Polski.
  • Niektóre serwisy ograniczyły się do hasła "Media bez wyboru", inne - jak np. Onet - zaprezentowały cały list otwarty w sprawie nowego podatku.
  • Główne strony w mediach Agory.

Rozpoczął się protest ogólnopolskich mediów, które są przeciwne wprowadzeniu nowego podatku, z którego wpływy mają być przeznaczone m.in. na Narodowy Fundusz Zdrowia. W wielu serwisach informacyjnych nie ma obecnie żadnych nowych informacji, a jedynie komunikaty o proteście i jego przyczynach.



Popierasz protest części mediów?

Przypomnijmy: przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości zapowiedzieli, że chcą wprowadzić nowy podatek, obciążający media. Podatek ma zależeć od obrotów i rodzaju mediów. Radio, telewizja, kino i outdoor mają najwyższe stawki: jeśli mają do 50 mln zł wpływów reklamowych rocznie, zapłacą 7,5 proc., powyżej tego progu - 10 proc. Podatku nie zapłacą ci, którzy zgarniają z rynku reklamowego mniej niż 1 mln zł. W prasie drukowanej podatek jest mniejszy i wynosi 2 proc. do przychodów 30 mln zł i 6 proc. dla wszystkiego powyżej. Kwota wolna to 15 mln zł.

Firma internetowa zapłaci, gdy obroty przekroczą 750 mln euro rocznie (ok. 3,4 mld zł), z czego z reklamy online w Polsce - 5 mln euro (22,5 mln zł). Nie ma tu progów - stawka wynosi 5 proc. Według ustawodawcy podatek dla portali ma obciążyć głównie globalne firmy, takie jak Google czy Facebook, które zyskują coraz większą skalę i popularność, często kosztem lokalnych mediów.

Media ogólnopolskie: to zamach na naszą wolność



  • List otwarty.
  • Sygnatariusze listu.
Na głównych stronach ogólnopolskich serwisów internetowych pojawiły się w środę, 10 lutego 2021 r., obwieszczenia na czarnym tle. Jedni ograniczyli się do hasła "Media bez wyboru" (Gazeta Wyborcza), inni, jak np. Onet, zdecydowali się na publikację całego listu otwartego, w którym czytamy m.in.:

"Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem COVID-19.

Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących je treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld zł, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków firmy określane przez rząd jako "globalni cyfrowi giganci" zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50-100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.


Uczestnicy protestu zwracają też uwagę, że planowane obciążenia są niesymetryczne, a podatki płacą od lat.

Sygnatariusze listu to m.in. TVN, Agora (wydawca m.in. Gazety Wyborczej), Canal+, Grupa RMF, Grupa Wirtualna Polska, naTemat.pl, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat, Telewizja Puls, Tygodnik Powszechny, Tygodnik Podhalański i inni.
rb

Opinie (2663)

  • PiS to samo zlo (3)

    • 13 10

    • bój się nas, to dobrze że się boisz lewaczku (1)

      • 0 3

      • Bac sie komunistow i prostakow?

        • 1 0

    • PO to samo zlo

      • 0 1

  • Najwiecej wyja media zydowskie towarzysza Michnika.

    • 12 4

  • PiS propaganda gebelsa (1)

    • 10 15

    • płacz i wyj to nas bardzo cieszy- dawaj dawaj jeszcze więcej waszego jęku chcemy słyszeć ha ha

      • 3 4

  • Najpierw 4 mld zł. idę na dotację dla mediów tzw. narodowych (4)

    Teraz wprowadza się podatek, który obciąży główne źródło finansowania konkurencyjnych mediów, żeby niby wspierać NFZ. To już jest bezczelność.

    • 8 11

    • Hahahahahaha, to już nie 2 mld tylko 4??? Wam lewakom i komuchom wszystko się mnoży w pijanym widzie (3)

      Znamienne :-))))))

      • 4 2

      • Tak trollu, 4 mld (2)

        2mld w roku 2020 i 2mld w 2021. I tak teraz będzie przez kolejne lata. Nawet tego nie wiedziałeś, tak masz mózg wyprany.

        • 3 3

        • Nie oceniaj mnie własną miarą :-))))))) (1)

          • 2 0

          • Masz rację

            Przecież możesz nie wiedzieć, że 2+2 to 4

            • 1 0

  • Brawo wolne media! (1)

    Dośc PiS propagandy, grszej, niż za komuny!

    • 8 17

    • Wolne media dobre, najlepszy żart dzisiaj

      • 1 0

  • płacić hieny

    • 12 5

  • Płatne Hieny już ujadają i Ludzi kłócą oraz błotem obrzucają jak również gnojem i gnijownicą

    • 4 7

  • Ratunku!!!Lemingi potrzebuja pomocy bez sterowania z TVN niewiedzą co maja w ciagu dnia robic (3)

    Podobno nawet nie poszli do pracy bo mysleli ze zakłady są zamknięte i to stan wojenny :)
    I teraz biedacy maja dzień wolny od radia i telewizji .Boja się zobaczyć TVP bo jeszcze zobaczą prawde i to zburzy im cały świat :)

    • 22 12

    • dokładnie tvn nie mówi co myśleć i wpadli w panikę czerwoni (2)

      • 2 2

      • Jakoś mi ciebie żal. Tak po prostu. Po ludzku.

        • 0 0

      • czerwoni to Kaczyński i Orban a i ten z Białorusi

        • 0 0

  • Po co płacić taki podatek skoro (1)

    Wystarczy nie puszczać reklam tylko audycje sponsorowane. ogłoszenie społeczne itd. I nie ma podatku. A znając PIS-owskich urzędników to ta ustawa będzie tak dziurawa, że da się wszystko ominąć. I będzie cyrk w telewizji, czy na portalach.
    Swoją drogą jak będą reklamy to będą droższe, czyli w efekcie za jogurcik w sklepie odpowiednio więcej klient zapłaci.

    • 6 9

    • Ale jogurty nie są reklamowane w mediach!

      W mediach masz reklamy tylko najwiekszego syfu od D i Z. Trzeba je reklamować, bo dla smaku nikt by ich nigdy nie kupił.

      • 2 0

  • Wielki lament niemieckich mediów polskojęzycznych. Chcieliby prowadzić działalność w Polsce i wyprowadzać zyski za granicę bez opodatkowania.

    • 13 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane