• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogólnopolski protest mediów w związku z planowanym podatkiem

rb
10 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Główna strona Wirtualnej Polski.
  • Niektóre serwisy ograniczyły się do hasła "Media bez wyboru", inne - jak np. Onet - zaprezentowały cały list otwarty w sprawie nowego podatku.
  • Główne strony w mediach Agory.

Rozpoczął się protest ogólnopolskich mediów, które są przeciwne wprowadzeniu nowego podatku, z którego wpływy mają być przeznaczone m.in. na Narodowy Fundusz Zdrowia. W wielu serwisach informacyjnych nie ma obecnie żadnych nowych informacji, a jedynie komunikaty o proteście i jego przyczynach.



Popierasz protest części mediów?

Przypomnijmy: przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości zapowiedzieli, że chcą wprowadzić nowy podatek, obciążający media. Podatek ma zależeć od obrotów i rodzaju mediów. Radio, telewizja, kino i outdoor mają najwyższe stawki: jeśli mają do 50 mln zł wpływów reklamowych rocznie, zapłacą 7,5 proc., powyżej tego progu - 10 proc. Podatku nie zapłacą ci, którzy zgarniają z rynku reklamowego mniej niż 1 mln zł. W prasie drukowanej podatek jest mniejszy i wynosi 2 proc. do przychodów 30 mln zł i 6 proc. dla wszystkiego powyżej. Kwota wolna to 15 mln zł.

Firma internetowa zapłaci, gdy obroty przekroczą 750 mln euro rocznie (ok. 3,4 mld zł), z czego z reklamy online w Polsce - 5 mln euro (22,5 mln zł). Nie ma tu progów - stawka wynosi 5 proc. Według ustawodawcy podatek dla portali ma obciążyć głównie globalne firmy, takie jak Google czy Facebook, które zyskują coraz większą skalę i popularność, często kosztem lokalnych mediów.

Media ogólnopolskie: to zamach na naszą wolność



  • List otwarty.
  • Sygnatariusze listu.
Na głównych stronach ogólnopolskich serwisów internetowych pojawiły się w środę, 10 lutego 2021 r., obwieszczenia na czarnym tle. Jedni ograniczyli się do hasła "Media bez wyboru" (Gazeta Wyborcza), inni, jak np. Onet, zdecydowali się na publikację całego listu otwartego, w którym czytamy m.in.:

"Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem COVID-19.

Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących je treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld zł, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków firmy określane przez rząd jako "globalni cyfrowi giganci" zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50-100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.


Uczestnicy protestu zwracają też uwagę, że planowane obciążenia są niesymetryczne, a podatki płacą od lat.

Sygnatariusze listu to m.in. TVN, Agora (wydawca m.in. Gazety Wyborczej), Canal+, Grupa RMF, Grupa Wirtualna Polska, naTemat.pl, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat, Telewizja Puls, Tygodnik Powszechny, Tygodnik Podhalański i inni.
rb

Opinie (2663)

  • opodatkować śnieg

    • 3 3

  • To jest konieco wolnych mediów w Polsce

    Komuna wróciła i to pełną gębą.
    Najbardziej przykre jest to, że miałem Polaków, mimo wszystko, za odrobinę mądrzejszy naród, a to jednak same głupole dążące do samozniszczenia.

    • 5 15

  • Komuna wróciła.

    IV RP to czystej wody komunizm, będzie program 1 i 2, oraz nie będzie niczego innego. Komunizm wrócił nad Wisłę, przyszedł ze wschodu.

    • 4 7

  • To jest koniec wolnych mediów w Polsce (2)

    Szkoda.

    • 4 15

    • iść na ścieg się wypłakać i zrobić orła

      • 0 0

    • A był kiedyś jakiś poczatek, czy coś przegapiłem?

      • 0 0

  • Tytuł

    Ja uważam, że nam, ludziom, też powinni płacić za oglądanie reklam. Każdy kto ma TV powinien dostawać pieniądze, za to, że oni puszczają reklamy. Przecież nikt za darmo tego nie będzie oglądał, a nawet wielu ludzi rezygnuje z TV bo non stop tam lecą reklamy.

    • 11 1

  • (1)

    media po tym jaką robią nagonkę z covid i innymi newsami przestały być dla mnie wiarygodne. Zarówno te z lewej i prawej strony (tak naprawdę powinny być niezależne a sami wiemy jakie są). Wyolbrzymianie, pompowanie, szukanie sensacji i permanentny jazgot. Już same tytuły nagłówków jak "bestia ze wschodu" dają dużo do myślenia. Życzę więcej rozwagi i obiektywnego przekazywania informacji, decyzję ja sam sobie wyrobię. Pozdrowienia.

    • 11 1

    • dzisiaj faktycznie można odetchnąć!

      Zamiast "PILNE dane nie napawają optymizmem" "znowu duży skok w statystykach (z 4500 do 5500)" "Covid zostanie z nami na zawsze" "nie wykluczamy powrotu do obostrzeń" są czarne plansze. Proponuję przedłużenie protestu do przyszłego roku. My takich mediów nie chcemy i nie potrzebujemy! Korzystamy, bo nie mamy wyboru.

      • 2 0

  • Zobaczcie jaki protest! Identyczny jak za komuny (2)

    Jaruzelski tak samo zrobił, zamknął wszystko, a teraz te niby Media....czy komuna jest dla nich wzorem!

    • 6 7

    • Co ty bierzesz dzieciaku? Dla Kaczyńskiego wzorem jest Orban a mentorem Putin. PiS to jest komuna do kwadratu a TVP info przebiło propagandę J. Urbana wielokrotnie. Lecz się chłoptasiu.

      • 0 3

    • .........zamknął wszystko???? Przeciez i tak niczego nie było, to co miał jeszcze zamknać? PGRy?

      • 0 0

  • Dosc reklam

    Mam już dość reklam na wszystko. Niech płacą za to że muszę je oglądać i słuchać do znudzenia. Reklama na wszystko. Na kaszelek na dobrą kupkę czyste i pachnące pranie. To jest nuuuuuda. Niech płacą może będzie mniej bzdur.

    • 7 3

  • w domu ciepełko nie idę protestować ...

    • 7 5

  • opodatkować sprzedawczyków
    opodatkować kolesi
    opodatkować piramidy (duże i małe)
    opodatkować słońce
    opodatkować żywność

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane