• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kolei utrudni życie mieszkańcom kolejnej dzielnicy?

Maciej Naskręt
2 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na Olszynce znajduje się aż pięć przejazdów kolejowych. Każdy z nich po remoncie ma być zabezpieczony rogatkami. Na Olszynce znajduje się aż pięć przejazdów kolejowych. Każdy z nich po remoncie ma być zabezpieczony rogatkami.

Przebudowa linii kolejowej do portu gdańskiego przestaje się podobać mieszkańcom Olszynki. Boją się, że będą stali przed rogatkami przejazdów kolejowych tak, jak ich sąsiedzi z Oruni. Czy pociągi towarowe odetną część tej dzielnicy od reszty Gdańska?



Kilka dni temu PKP PLK wybrało wykonawcę przebudowy linii kolejowej relacji Pruszcz Gdański - Port Północny, która przecina na dwie części dzielnicę Olszynka. Wygrało konsorcjum hiszpańskiej spółki Dragados, które zobowiązało się inwestycję wykonać za kwotę 312 mln zł. Inwestycja jest opóźniona o 13 miesięcy, bowiem przedłużyły się procedury administracyjne w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Przedsięwzięcie zakłada nie tylko budowę nowych torów w miejsce istniejących, ale obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na 2016 rok. Jej realizacja umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę.

Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle.

Sęk w tym, że ważna inwestycja dla gdańskiego portu wywołuje kontrowersje wśród mieszkańców Olszynki. Nie chcą, by spotkały ich te same kłopoty, co mieszkańców Oruni, którzy po zakończeniu przebudowy linii dalekobieżnej muszą czekać na przejeździe w ciągu ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska nawet 40 minut.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Czy mieszkańcy Olszynki mają podstawy, by obawiać się wzmożonego ruchu pociągów?

- Nowa linia nie powinna blokować swobodnego ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego z Olszynki do centrum miasta. W ciągu 10 minut przejeżdża średnio 20-30 aut, w tym wielkie tiry. Obecnie na przejazdach w naszej dzielnicy nie ma rogatek za wyjątkiem skrzyżowania ul. Zawodzie zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli przejazdy będą zmodernizowane, tak jak na Oruni po przebudowie linii dalekobieżnej, to mieszkańców domów "za torami" czeka paraliż. Utkną też autobusy linii 178 i 578 - obawia się Karolina Pomorska, mieszkanka Olszynki.

Mieszkańcy chcą unikać sytuacji, w których to straż pożarna lub pogotowie ratunkowe nie mogą dojechać do poszkodowanych na Olszynce.

- Martwi nas to, że liczba składów ma się zwiększyć, a tory nie tylko prowadzą do portu, ale też do siedziby spółki Lotos Kolej. To spotęguje ruch. Czy nowe przejazdy będą zamykane 10 minut przed przyjazdem pociągu i otwierane 10 minut po przejeździe? - zastanawia się mieszkanka.

W tej sprawie postanowiliśmy porozmawiać z władzami gdyńskiego Zakładu Linii Kolejowych, które uspokajają mieszkańców.

- Podczas remontu linii kolejowej m.in. Olszynce ruch pociągów powinien się zmniejszyć, nie będzie tak odczuwalny jak dotychczas. Niemniej po zakończeniu inwestycji ruch na trasie wróci do normy i z upływem kolejnych lat będzie przyrastał. Nie powinno to jednak być aż tak dolegliwe, by przeszkadzało w przedostaniu się na drugą stronę dzielnicy - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni, który zarządza linią nr 226.

Wszystkie przejazdy kolejowe zostaną wyremontowane.

- Zostaną na nich wymienione sygnalizatory świetlne i dźwiękowe. Ponadto na przejazdach będą zainstalowane rogatki, które będą zamykać się na dwie minuty przed przejazdem składu - mówi zastępca dyrektora.

Zdaniem kolejarzy PKP PLK jest to optymalne rozwiązanie i zdecydowanie bardziej praktyczne od zatrudnienia na przejeździe dróżnika, który musiałby zamykać zapory jeszcze wcześniej niż wspomniane dwie minuty przed przejazdem pociągu. Tego wymagają od zarządców linii przepisy o transporcie kolejowym.

Problem mógłby rozwiązać wiadukt nad lub tunel drogowy pod torami kolejami. - Tej inwestycji nie będziemy realizować. To zadanie należy do miasta - mówi Lewiński.

Władze Gdańska także nie zrealizują jednak przedsięwzięcia, jakim jest dwupoziomowe skrzyżowanie - tunel lub wiadukt drogowy. Nie ma na to pieniędzy. Analizując przy tym bazę priorytetów inwestycyjnych miasta (PDF) trudno odszukać tego rodzaju przedsięwzięcie. Również obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla dzielnicy Olszynki nie przewiduje budowy wspomnianych obiektów. Ponadto w tym zakresie argumentem koronnym władz miasta na "nie" dla budowy może być fakt, że ewentualny wiadukt lub tunel będzie obsługiwał niewielką liczbę mieszkańców - ok. 1 tys. osób.

Warto jednak podkreślić, że negatywne skutki dużej liczby przejazdów pociągów mogłoby zminimalizować połączenie drogowe między ul. Zawodzie zobacz na mapie GdańskaTrasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Do tego przedsięwzięcia potrzebne są płyty drogowe, z których można wykonać jezdnię o długości ok. 500 metrów na jednym z wielu w tym miejscu dróg stanowiących dojazd do pól.

Planiści miejscy jednak podkreślają, że docelowe zamiany będą inne. - Ulica Łanowa będzie w przyszłości powiązana z Węzłem Błonia poprzez planowaną ulicę tzw. Nową Sandomierską i jej bezkolizyjne połączenie z tym węzłem biegnące nad linią 226 - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Opinie (85) 5 zablokowanych

  • Polskie firmy nie zarabiają ciąg dalszy niszczenia polskiego biznesu (3)

    Jak zwykle Polskie firmy nie zarobią !!!!!!!!!! Ostatnio tylko zagraniczne firmy wygrywają przetargi ciekaw co??????? PO co dawać Polskim firmom zarabiać!!!!!!
    CBA powinno przyjrzeć się takim przetargom .

    • 5 16

    • Tęgi umysł ten Madmaxx.

      • 8 2

    • sami eksperci..tfu

      Widac, ze w wiekszosci nie wypowiadaja sie tu mieszkancy dzielnicy, a same fachury z dziedziny transportu i logistyki. Zal prosze Panstwa. Jak Was szanownych jakas sprawa nie dotyczy to mor## tzn. geb# tzn. buzie w kubel.

      • 1 10

    • Sprzedaj zbędne pytajniki i wykrzykniki,to zarobisz...

      • 3 0

  • Z tego co widzę na mapie, to problem dotyczy tylko kilku gospodarstw rolnych w południowej części dzielnicy

    Powiem krótko: nie róbmy sobie jaj...

    • 18 7

  • To może dla dobrego dojazdu mieszkańców Olszynki zamknijmy połączenie kolejowe do portu i rafinerii? ;)

    • 21 3

  • Tiry na tory!

    • 4 0

  • Przejazdy kolejowe

    "Boją się, że będą stali przed rogatkami"...

    Jeżeli będą to półrogatki, to pojadą jak dotychczas, czyli na czerwonym.

    • 11 0

  • Przebudowa kolei

    A co na to lekarz

    • 1 1

  • Pytanie: czy Gdańsk ma być nowocześniejszy, czy tylko lokalną prowincją.

    Odpowiecie sobie sami, zwłaszcza mieszkańcy w/w dzielnicy.

    • 9 5

  • W XIXw kolej budowała wiadukty (1)

    To był wymóg przecinania tras, gdzie jeździły tylko furmanki, że nowy szlak nie blokował dotychczasowych.
    Powinien byc wiadukt lub tunel i po sprawie.
    #bezpieczenstwo #rozsadek

    • 7 0

    • robić tunel/wiadukt za kilkaset milionów, dla kilkadziesiąt rolników i działkowiczów?

      • 5 2

  • W głowie się nie mieści!!! (4)

    Jestem mieszkańcem Olszynki i moje zdanie jest takie : Chcą robić kolej i unowocześniać ok! Chcą zrobić szlabany ok! Ale niech dadzą coś w zamian mieszkańcom np niech wyremontują istniejący" wiadukt" na ulicy Modrej , niech wyremontują chodniki ? Cokolwiek . Olszynka jest i tak zaniedbana wystarczająco i chcą, to wykorzystać .Nigdy Miasto i Adamowicz nie maja pieniędzy na Olszynkę . Jestem ciekaw jak dzieci dojadą do szkoły jak powstaną szlabany . Autobusy 178 i 578 będą kwitły 20 minut na przejeździe. Ludzie Wyremontujcie, chociaż ulicę (trasę) linii autobusowej w zamian .
    Będzie, tak jak na Oruni - Orunia walczy, a my ?? Lepiej wcześniej reagować i negocjować niż potem narzekać !
    Pozdrawiam Orunię .

    • 11 3

    • Jestem pod wrażeniem (2)

      To jednak na Olszynce macie dostęp do Internetu? Żartuję, przecież wiem że z pracy piszesz.

      • 4 9

      • Za to dla takich ludzi jak Ty internet powinien być niedostępny.

        • 2 0

      • odp:

        Do tego pod wrażeniem :
        Chętnie podłączyłabym Ciebie do mojego słupa, który stoi koło mojej posesji, żeby Ciebie porządnie wytrzepało .
        Wszyscy myślą ,że Olszynka to jakaś zacofana dziura i tu się bardzo mylą .
        Osoby Twojego pokroju co mamusia pod nosek podkłada i zasuwa abyś miał/a co jeść, to zacofany stereotyp.

        • 3 0

    • Nie mieści się bo głowa mała...

      na co liczysz, nie maja kasy na utrzymanie infrastruktury w centrum a oczekujesz że wydadzą na poprawę stanu czegoś służącego garstce plebsu mieszkającego w polu.
      Kolej unowocześnią bo przynosi kasę, biedacy mieszkający w polu nie przynoszą, to w du... z nimi, kogo z tych urzędasów obchodzi że Twoje dziecko będzie marzło pod szlabanem.
      Ratuszowi co jak co ale potrafią kombinować komu zrobić dobrze, jakby na Olszynce chałupę postawił budyń, zaraz powstałby plan rewitalizacji dzielnicy.

      • 0 1

  • Holandia (2)

    Jak to jest, że w Holandii przejazd kolejowy zamykany jest na ok 1 minutę przed pociągiem i zaczyna się otwierać sekundę po przejechaniu? U nas tak nie można? Tam nie ma kolejek na przejazdach a pociągi 2x częściej jeżdżą...

    • 12 0

    • Bo w Holandii nie ma spółek PKP

      ze sztabem profesjonalistów czystej wody na poziomie PKP. Tam na pewno w spółkach kolejowych siedzą stare pryki jeszcze z czasów jak u nas była komuna, którzy przez 25 lat niewiele byli się w stanie nauczyć.

      • 3 1

    • U nas też tak jest

      tylko nie na Olszynce , za duzo tam złodzieji mieszka , czujniki po kilku dniach by były juz na skupie złomu.. Przepraszam uczciwych ale taka prawda...

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane